Marta Lisok

  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt
  • absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i filozofii Uniwersytetu Śląskiego
  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt
  • absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i filozofii Uniwersytetu Śląskiego

Dr Marta Lisok, absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i filozofii Uniwersytetu Śląskiego. W 2018 roku obroniła pracę doktorską o niewizualnych dziełach sztuki polskiej napisaną pod kierunkiem dr hab. Marii Hussakowskiej. Autorka książki „Dzikusy. Nowa sztuka ze Śląska” i licznych tekstów o sztuce. Redaktorka książek „Głębokie słuchanie” (2019), „Próba sił” (2018), „Przesilenia” (2017), „Widmo” (2016), „Mocne stąpanie po ziemi” (2015), „Nocne aktywności” (2015), „O powstawaniu i ginięciu” (2014),„Mleczne zęby” (2013), „Drobnostki” (2012), „Nic nie widać” (2011), „Replikantki” (2010), „Przypadkowe przyjemności” (2009). Redaktorka działu sztuki dwutygodnika „Artpapier” w latach 2006-2009. Współpracowała z czasopismami „Dwutygodnik”, „Fragile”, „ArtBuisness”. Kuratorka wystaw w Galerii Sztuki Współczesnej, Bunkrze Sztuki w Krakowie, BWA w Tarnowie, Rondzie Sztuki w Katowicach, CSW Zamek Ujazdowski. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  • Nagrody

     

  • Wystawy

     Wystawy zbiorowe zrealizowane według autorskich projektów kuratorskich:

    • Głębokie słuchanie, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2019.
    • Nie obejmuj płonących posągów, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2019.
    • Zamieszkiwanie, Galeria Szara Kamienica w Krakowie, 2019.
    • Historie o chodzeniu po mieście, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2019.
    • Pierwotne fantazje, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2019.
    • Serce wyspy, BWA Olsztyn, 2018.
    • Zwierzęta domowe, Bunkier sztuki w Krakowie, 2018.
    • Próba sił, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2018.
    • Przesilenia, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2017.
    • Widmo, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2016.
    • Ukryte pragnienia, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2016
    • Mocne stąpanie po ziemi, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, BWA Tarnów, 2015.
    • Notatki o zachowaniu spokoju, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2015.
    • Nocne aktywności, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2014.
    • O powstawaniu i ginięciu, (we współpracy z Janem Trzupkiem), Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2014.
    • Drobnostki, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2012.
    • Strach przed ciemnością, Centrum Kultury im. Krystyny Bochenek w Katowicach, 2011.
    • Replikantki, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2011.
    • Nic nie widać, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2010.
    • Kolonie, Rondo sztuki w Katowicach, 2010.
    • Przypadkowe przyjemności, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2009.

     

    Wystawy monograficzne zrealizowane według autorskich projektów kuratorskich:

    • Fala unosi i wlecze, Basia Banda, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2019.
    • Ostatni dzień człowieka, Szymon Szewczyk, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2018.
    • Wykopaliska, Mateusz Kula, CSW Zamek Ujazdowski, 2017.
    • Barking for no reason, Karolina Jarzębak, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2018.
    • Nikt nie śni w ten sposób, Katarzyna Szymankiewicz, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2018.
    • Nie ma się czym martwić, Martyna Kielesińska, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2018.
    • Abstrakcja użytkowa, Bartek Buczek, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2017.
    • Nieustalone położenie, Szymon Szewczyk, Szara Kamienica w Krakowie, 2017.
    • Luksus niewygody, Magdalena Franczak, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2016.
    • I wtedy okazało się, że umarłem, Bartosz Zaskórski, Project Room, CSW Zamek Ujazdowski, 2016.
    • Królestwo, Dorota Buczkowska, BWA w Tarnowie, 2015.
    • Tyły i tła, Gizela Mickiewicz, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2015.
    • Trzydzieści sekund wiszenia na gałęzi zanim pękła, Krzysztof Maniak, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2015.
    • Oko chce spać ale głowa to nie materac, Jakub Czyszczoń, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2015.
    • Nigredo, Jakub Wojnarowski, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2013ki Współczesnej BWA w Katowicach, 2013.
    • Obrót rzeczy, Mateusz Sadowski, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach,2013.
    • Wyrwać z korzeniami, Karolina Breguła, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2013.
    • Zmęczenie materiału, Michał Smandek, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2012.
  • Prace w zbiorach

     

  • Realizacje

     

  • Publikacje

    •  M. Lisok, Dzikusy. Nowa sztuka ze Śląska, Katowice. 2014.
    • M. Lisok, Przekraczanie widzenia. O dziełach sztuki doświadczanych w ciemności (w:) Prace naukowe Akademii im Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia, red. R. Miszczyński, t. XI, Częstochowa 2014.
    • M. Lisok, Zgromadzenie się i rozejście (w:) Klasycy i adepci polskiej sztuki performance, red. S. Brzoska, Katowice 2015.
    • M. Lisok, Treść to mgnienie (w:) „Sztuka obszarem (pre)medytacji”, red. S. Brzoska, Poznań 2012.
    • M. Lisok, Nieuczciwe triki. O strategiach Kamila Kuskowskiego (w:) Pomiędzy. Monografia poświęcona twórczości Kamila Kuskowskiego, red. M. Smolińska, Szczecin 2018.
    • M. Lisok, Ćwiczenia duchowe Tomasza Struka (w:) Tomasz Struk. Prześwity, red. R. Lewandowski, G. Hańderek, Katowice 2018.
  • Konferencje

    • Sztuka obszarem (pre)medytacji, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań, 2012, tytuł referatu: Treść to mgnienie.
    • Cyberaktywizm, Czasopismo „Fragile”, Kraków 2012, tytuł referatu: Awatary. Marzenia o uwolnionym ciele.
    • Ogólnopolski Kongres Studentów i Doktorantów Historii sztuki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2012, tytuł referatu: Doświadczenie ciemności w sztuce współczesnej.
    • Odloty, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 2014, tytuł referatu: Archeologia zapachu –  wykorzystanie zapachu w sztuce współczesnej.
    • Znikanie. Jak zaprezentować sens zjawiska, które bezpowrotnie minęło?, Bunkier sztuki, Kraków, 2014, tytuł referatu: Podejrzane powietrze – zapachy w przestrzeni wystawienniczej.
    • Rozkosz w kulturze, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2015, tytuł referatu: Niebezpieczne zapachowe rozkosze.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.