Roman Lewandowski

  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt
  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt

Dr Roman Lewandowski - krytyk i teoretyk sztuki, kurator, adiunkt w Zakładzie Teorii i Historii Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz wykładowca na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2001 – 2002 prowadził Galerię Kronika w Bytomiu. Od 2007 r. związany z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej w Słupsku. Autor około 300 publikacji w czasopismach, książkach i witrynach internetowych oraz a także ponad 100 projektów wystawienniczych w galeriach polskich i zagranicznych. Uczestnik i organizator sympozjów i konferencji poświęconych sztuce współczesnej (Muzeum Narodowe w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach i in.). W latach 2004 – 2007 redaktor naczelny czasopisma „Fort Sztuki“. Zredagował kilka książek, w tym m.in. „Kroki w historii grafiki” (Kraków 2006) oraz „Eksplozja litery. Ikonografia tekstualności jako źródło cierpień” (Gdańsk – Katowice 2016). W działalności teoretycznej zajmuje się w szczególności tematyką antropologii tożsamości i podmiotowości oraz jej ikonograficznego zobrazowania w świecie sztuki współczesnej.

  • Nagrody

    Odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalem złotym za długoletnią służbę przez Prezydenta RP.

  • Wystawy

    PROJEKTY KURATORSKIE:

    1. „Inaczej niż w raju”, BGSW Słupsk – BWA Katowice, 2017
    2. „Eksplozja litery”, Rondo Sztuki, Katowice, 2016.
    3. „Gatunki przestrzeni. Mirosław Bałka”, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2016.
    4. „Biennale Sztuki Młodych. Rybie Oko 4 – 9”, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2008-2017.
    5. „Efekt pasażu”, Muzeum Górnośląskie Bytom, 2011.
    6. „Kilkanaście koanów na nieistnienie”, Galeria Labirynt, Lublin; Galeria BWA Jelenia Góra i Katowice, 2010.
    7. „Biennale di Venezia – Lech Majewski”, Wenecja, Włochy, 2007.
    8. „Medium Post Mortem” Centre wallon d'Art contemporain, la Châtaigneraie (w ramach 6 Biennale internationale de Gravure, Liege, Belgia, 2007.
    9. „Forma jest Pustką – Pustka jest Formą”, Fabryka Schindlera, Kraków; Galeria Sektor I, Katowice; Bielskie Centrum Kultury, Bielsko-Biała; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk 2006.
    10. „Sky – Silesia – Sky”, Parlament Europejski, Bruksela, Belgia, 2005,
    11. „Landschaft des Nicht-Seings”, Oberschlesisches Landesmuseum, 2002, Ratingen, Niemcy, 2002.
  • Prace w zbiorach

    1. „Nic do osiągnięcia” (współautorka: Grażyna Tereszkiewicz), lightbox, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
    2. „Pokaż swoją twarz przed urodzeniem” (współautorka: Grażyna Tereszkiewicz), neon, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
  • Publikacje

    WYBRANE:

    1. „Milknie a ja się w niej pławię. Opowieści (i) widma w kulturze pergaminu (i) skórzanej galanterii”, w: „Eksplozja litery. Ikonografia tekstualności jako źródło cierpień”, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice-Gdańsk, 2016
    2. „Bojaźń i drżenie. Albo trauma w nowych dekoracjach”, w: „Kultura Współczesna”, 2012, nr 4
    3. „Post-Gauguin, czyli mit obrazu i obrazowania” w: „Post-Gauguin”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice, 2011
    4. Kiedy czwórka staje się zerem”, w: „Labirynt pamięci. Oblicza zła 1939-2009. Memory Labirynth. Faces of Evil 1939-2009”, Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris, Katowice, 2010
    5. „Miłość w labiryncie krzywych luster, czyli ewokacje dyskursu miłosnego”, w: „Studia kulturowe”, Katowice, 2010
    6. „Interfejs, czyli subiektywna i meandryczna historia kulturowych luster”, w: „Interfejsy sztuki”, ASP, Kraków 2008
    7. „Strategie kuratorskie – od antropologii do polityki dyskursu”, w: „Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao”, pod red. M. Popczyk, Muzeum Śląskie Katowice 2006
    8. „Medium... Post... Mortem...”, w: „Kroki w historii grafiki”, Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków 2006
    9. „Księżycowy chód wykluczenia”, w: „W stronę Innego. Obserwacje i interwencje”. Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice 2006
    10. Eikon doczesności” i „Pomiędzy szyfrem a transcendencją”, w: „Sol Invictus”. Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice 2003
  • Konferencje

    1. „Milknie a ja się w niej pławię. Opowieści (i) widma w kulturze pergaminu (i) skórzanej galanterii” – w ramach „Eksplozja litery. Ikonografia tekstualności jako źródło cierpień”, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice, 2016
    2. „Inaczej niż w raju. Konflikt i dekonstrukca ‘miejsca’ w świecie globalnych opowieści“ – w ramach „Miasta w kontekście wielkich i małych narracji”, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice, 2016
    3. „’W polsce ludowej, o którą walczyłem, przeżyłem piekło’. Szkic o współzałożycielu Grupy Krakowskiej, Bolesławie Stawińskim” – w ramach „Sztuka polska na Ziemiach Zachodnich i Północnych w latach 1945-1981”, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiegoi Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata we współpracy z Muzeum Architektury oraz Muzeum Narodowym we Wrocławiu, 2015
    4. „Obrazy (i) ciała – od immanencji do transcendencji” – w ramach „Energia 2”, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice, 2015
    5. „Polifonia i polityka postmoderny, czyli sztuka lat 80. i 90. XX w.” – w ramach „Specyfika formy, czy specyfika treści”, Akademia Sztuk Pięknych, Katowice, Uniwersytet Śląski, Katowice, 2014
    6. „Dylematy i transgresje (kulturowej) płci” – w ramach „Kostium – dress code – ciało”, Muzeum Śląskie, Centrum Scenografii Polskiej, Katowice, 2013
    7. Mit(y) tożsamości” – w ramach Tradycja a tożsamość”, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 2009
    8. „Interfejs, czyli subiektywna i meandryczna historia kulturowych luster” – w ramach „Interfejsy sztuki”, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków 2008
    9. „Strategie kuratorskie – od antropologii do polityki dyskursu” – w ramach „Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao”, Uniwersytet Śląski – Muzeum Śląskie, Katowice 2006
    1. „Medium… Post… Mortem…” – w ramach „Kroki w historii grafiki”, Międzynarodowe Triennale Grafiki – Muzeum Narodowe, Kraków 2006 (referat, publikacja)

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.