Obrony magisterskich prac dyplomowych na Wydziale Projektowym
Zapraszamy na publiczne obrony dyplomów magisterskich Wydziału Projektowego
Harmonogram obron
-
Wzornictwo
Data: 03.07.2024, Miejsce: Sala Otwarta, R50
9:00
Marta Waluś
Temat pracy teoretycznej: Antropocen a Biomateriały: Roślinne Wyzwania dla Zrównoważonego Rozwoju.
Temat pracy praktycznej: Nawłoć jako inwazyjny gatunek obcy - badanie potencjału rośliny do zastosowania w nowych biomateriałach.Promotor pracy teoretycznej: prof. Irma Kozina
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Agata Chmielarz
Recenzent: dr Katarzyna Pełka-Bura9:40
Harkawy Hanna
Temat pracy teoretycznej: Zrozumieć blizny. Proces powstawania i znaczenie blizn dla zdrowia.
Temat pracy praktycznej: Projekt systemu do domowej terapii blizn po cesarskim cięciu.Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Agata Chmielarz
Recenzent: dr hab. Andrzej Sobaś10:20
Kozik Aleksandra
Temat pracy teoretycznej: Percepcja zmysłowa w kontekście projektowania produktu.
Temat pracy praktycznej: Rozumienie multisensoryczne. Jak percepcja zmysłowa kształtuje nasz odbiór rzeczywistości - projekt badawczy.
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Agata Chmielarz
Recenzent: dr hab. Anna Kmita11:00
Demchenko Denys
Temat pracy teoretycznej: Stress In Educational Public Places
Temat pracy praktycznej: Wellbeing on Campus. Project of objects that support the need of rest at the Academy of Fine Arts in Katowice.Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Recenzent: dr hab. Agnieszka Nawrocka11:40–12:00 przerwa kawowa
12:00
Maria Jezierska i Marta Dworak
Maria Jezierska/ temat pracy teoretycznej: Kompetencje przyszłości a dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.
Marta Dworak/ temat pracy teoretycznej: Razem z innymi. Wybrane aspekty projektowania partycypacyjnego w kontekście projektu dyplomowego.
Temat pracy praktycznej (dyplom łączony): Projektujmy to razem! Partycypacyjny projekt elementów wyposażenia przestrzeni wokół Dziennego Ośrodka Młodzieżowego w GajuPromotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk, dr hab. Agata Chmielarz
Recenzent: dr Patrycja Rudnicka13:00
Rodak Natalia
Temat pracy teoretycznej: Problemy behawioralne psów po adopcji.
Temat pracy praktycznej: Narzędzie wspomagające proces adopcji psa.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Recenzent: prof. dr hab. Katarzyna Gawrych-Olender13:40
Śliwa Karolina
Temat pracy teoretycznej: Zaburzenia lękowe w kontekście projektowania narzędzia zwiększającego świadomość młodych dorosłych na temat tej przypadłości.
Temat pracy praktycznej: Narzędzie zwiększające świadomość młodych dorosłych na temat zaburzenia lękowego.Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Recenzent: dr Patrycja Rudnicka14:20
Odrzywołek Julia
Temat pracy teoretycznej: Znaczenie zmysłów w redukcji stresu.
Temat pracy praktycznej: Projekt bezpiecznej strefy dla dzieci i młodzieży w publicznych przestrzeniach stresogennych.Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Agata Chmielarz
Recenzent: dr hab. Andrzej Klisz
-
Projektowanie graficzne
Data: 01.07.2024, Miejsce: Sala kinowa, R50
09:30 – 10:20
Mikocka Aleksandra
Temat dyplomu głównego: Zestaw narzędzi wspierający animatorów wspólnot katolickich.
Temat pracy teoretycznej: Praca z młodzieżą – jak narzędzia projektowe mogą pomóc w prowadzeniu wspólnot parafialnych.Promotor dyplomu głównego: prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr hab. Agnieszka Małecka-Kwiatkowska10:30– 11:20
Cabaj Radosław
Temat dyplomu głównego: Narzędzie wspierające rozwój kompetencji miękkich dla młodych projektantów.
Temat pracy teoretycznej: Kształtowanie kompetencji przyszłości w ujęciu Lamriego Jeremy’ego.Promotor dyplomu głównego: prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Marta Więckowska11:30 –12:20
Mokrzan Magda
Temat dyplomu głównego: Nieopowiedziana historia – polskie projektantki krojów pism. Opracowanie merytoryczne i projekt monografii.
Temat pracy teoretycznej: Pionierki projektowania krojów pism – czyli gdzie w historii podziały się kobiety?Promotor dyplomu głównego: prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr Ada Pawlikowska (ASP Gdańsk)12:20–12:40 Przerwa
12:40 –13:30
Maria Dąbek (dyplom licencjacki)
Temat: Ostatnie lato. Projekt powieści graficznej.Promotor: dr Magdalena Nazarkiewicz
Recenzent: dr hab. Judyta Bernaś13:40 –14:30
Marta Polończyk
Temat dyplomu głównego: Jak się pożegnać? Poradnik dla osób postawionych przed terminalną diagnozą zwierzęcia towarzyszącego.
Temat pracy teoretycznej: Doświadczenie straty zwierzęcia jako żałoba nieusankcjonowana.Promotor dyplomu głównego: prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Agata KorzeńskaData: 02.07.2024, Miejsce: Sala kinowa, R50
09:30 –10:20
Russak Jakub
(sala Laboratorium Obrazu Rruchomego i Interakcji)
Temat dyplomu głównego: Akceptuję ciasteczka – projekt wspierający świadome użycie technologii.
Temat pracy teoretycznej: Obrazy świata w danych: o błędach kognitywnych w projektowaniu informacji wizualnejPromotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr Maja Starakiewicz (ASP Kraków)10:30 –11:20
Minksztym Jadwiga
Temat dyplomu głównego: Migracje w danych i we wspomnieniach - reportaż wizualny o doświadczeniach ukraińskich uchodźców.
Temat pracy teoretycznej: Rola komunikacji wizualnej w kampaniach społecznych.Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Agata Kulczyk (UAP Poznań)11:40 –12:30
Goj Zuzanna
Temat dyplomu głównego: Meet ADHD. Zestaw materiałów informacyjnych uwzględniający potrzeby osób neuroróżnorodnych.
Temat pracy teoretycznej: Ewolucja mediów przekazywania informacji w kontekście zaburzenia neurorozwojowego ADHD.Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Anna Treska-Siwoń (WSE w Krakowie)12:40 –13:30
Rakowska Maja
Temat dyplomu głównego: Platforma e-commerce wspierająca zakup obiektów sztuki od osób studiujących i absolwentów uczelni artystycznych.
Temat pracy teoretycznej: Dostępność platform e-commerce dla osób neuroróżnorodnych.Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Hanna Sitarz - Pietrzak13:40 –14:30
Salachna Julia
Temat dyplomu głównego: Sensoryczne turbulencje – narzędzie wspierające potrzeby pasażera na lotnisku i w samolocie.
Temat pracy teoretycznej: Doświadczenie osób neuroróżnorodnych na lotniskach i w podróży samolotem.Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Kamil Kamysz (ASP Kraków)
Edukacja na Wydziale Projektowym, obejmuje kierunki projektowanie graficzne i wzornictwo, w trybie dwustopniowym. Opiera się na równoległym rozwoju umiejętności warsztatowych i prowadzenia procesu projektowego. Podstawą naszej misji są społecznie odpowiedzialne postawy i sposób myślenia nastawiony na proponowanie funkcjonalnych rozwiązań, odpowiadających na realne a nie kreowane potrzeby.
Program kształcenia rozwija studentów intelektualnie i technicznie w dziedzinach niezbędnych w pracy współczesnego projektanta grafika (typografii, fotografii, grafice edytorskiej, nowych mediach, projektowaniu pism, plakatów, informacji, identyfikacji, stron internetowych, ilustracji, gier i animacji) oraz projektanta wzornictwa (projektowaniu produktu, usług, systemów informacji wizualnej, ergonomii i badaniach użyteczności i interakcji). Atmosfera pracy, podejmowane tematy i metody dydaktyczne nastawione są na zwiększanie aktywności intelektualnej oraz rozwijanie i wzmacnianie pożądanych cech osobowości studenta, takich jak nonkonformizm, inwencja i aktywność twórcza, dociekliwość i bezinteresowność.
Programy studiów na Wydziale Projektowym nastawione są na kształcenie projektantów śmiałych i odpowiedzialnie podchodzących do kreowania przyszłości, zdolnych do przewidywania oraz rozpoznawania potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń, doceniających pracę w interdyscyplinarnych zespołach, stawiających na samorozwój i autorefleksję. Taka postawa jest ważna, szczególnie w obliczu stojących przed nami wyzwań związanych ze starzeniem się społeczeństwa, szybko rozwijającymi się technologiami wpływającymi na przemiany społeczne czy rabunkową gospodarką. Realizowane prace dyplomowe są najlepszym świadectwem, że kształcimy w tym duchu przyszłych projektantów.
Zapraszamy na wystawę, refleksję lub kandydowanie na studia na Wydziale Projektowym!
Temat pracy teoretycznej: Rola komunikacji wizualnej w kampaniach społecznych.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Agata Kulczyk (UAP Poznań)
Strona internetowa pokazuje historie 12 kobiet z Ukrainy, które musiały opuścić swój kraj z powodu wojny, wiosną 2022 roku. Projekt jest zapisem indywidualnych, subiektywnych opowieści. Wywiadom towarzyszy mapa – zapis szlaków podróży oraz ekspresyjne ilustracje, odwzorowujące klimat tamtych dni. Celem projektu było docenienie roli kobiety w obliczu wojny oraz uświadomienie odbiorcy realiów życia, z jakimi spotykają się uchodźcy.
The website showcases the stories of 12 women from Ukraine who had to leave their country due to the war in the spring of 2022. The project captures individual, subjective narratives. Interviews are accompanied by a map detailing travel routes and expressive illustrations that recreate the atmosphere of those days. The aim of the project was to appreciate the role of women in the face of war and to raise awareness among the audience about the realities of life encountered by refugees.
Temat pracy teoretycznej: Ewolucja mediów przekazywania informacji w kontekście zaburzenia neurorozwojowego ADHD.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Anna Treska-Siwoń (WSE w Krakowie)
Komiks Meet ADHD to projekt, którego celem jest zapewnienie podstawowej wiedzy o ADHD osobom
neuroróżnorodnym oraz ich bliskim w przyjazny i ustrukturyzowany sposób. Krótka, miejscami
humorystyczna narracja opatrzona prostymi ilustracjami pomaga w zachowaniu skupienia osobom z
deficytem uwagi. W projekcie zadbano o neutralność płciową i rasową, a użycie języka angielskiego
pozwala na globalny zasięg. Komiks można znaleźć pod adresem:
https://www.webtoons.com/en/canvas/meet-adhd/list?title_no=954527 lub na instagramie: @meet.adhd
Temat pracy teoretycznej: Obrazy świata w danych: o błędach kognitywnych w projektowaniu informacji wizualnej.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr Maja Starakiewicz (ASP Kraków)
Akceptuje ciasteczka to eksperymentalny projekt instalacji interaktywnej podejmujący tematykę „kapitalizmu inwigilacji". Opiera się o technologie informacyjne symulując działania algorytmów interpretujących dane w mediach społecznościowych. Wykorzystuje treści generatywne, skaner kodów kreskowych, drukarkę termiczną i fizyczną reprezentację danych kreując w ten sposób spersonalizowane doświadczenie. Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na problem, ukazując go w innym świetle.
Temat pracy teoretycznej: Doświadczenie osób neuroróżnorodnych na lotniskach i w podróży samolotem.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Jacek Mrowczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Kamil Kamysz (ASP Kraków)
W swojej pracy tworzę aplikację mobilną, której celem jest poprawa doświadczenia pasażerów na lotnisku i w samolocie. Na podstawie badań ilościowych i jakościowych formułuję problemy projektowe i opracowuję odpowiednie funkcje aplikacji. Zgodnie z ideą projektowania uniwersalnego, skupiam się na dostępności i intuicyjności projektu. Finalny projekt zawiera takie rozwiązania jak: monitor lotu, wirtualny bagaż z prognozą wagi i zapełnienia, system powiadomień oraz panel z komunikacją alternatywną.
In my work, I am creating a mobile application designed to enhance the experience of passengers at airports and on airplanes. Using quantitative and qualitative research, I identify design problems and develop relevant application features. Following the principles of universal design, I ensured the project is accessible to a wide audience and its features are intuitive to use. The final project includes solutions such as a flight monitor, a virtual baggage system with weight and fill predictions, a notification system, and an alternative communication panel.
Temat pracy teoretycznej: Antropocen a Biomateriały: Roślinne Wyzwania dla Zrównoważonego Rozwoju.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Agata Chmielarz
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Katarzyna Pełka -Bura
Praca "Nawłoć jako inwazyjny gatunek obcy - badanie potencjału rośliny do
zastosowania w nowych biomateriałach.", koncentruje się na analizie rośliny inwazyjnej jaką jest nawłoć. Celem jest przełamanie dominującej narracji o inwazyjności rośliny poprzez zwrócenie uwagi na jej możliwości do wykorzystania w tworzeniu innowacyjnych biomateriałów.
“Nawłoć - od inwazji do innowacji.” stanowi instalację wystawienniczą, która obejmuje szeroką analizę właściwości nawłoci w kontekście jej potencjalnych zastosowań, przez pryzmat inwazyjności i towarzyszących temu konsekwencji. Punktem wyjścia wystawy są liczne eksperymenty materiałowe, przeprowadzane z udziałem różnych części nawłoci. Projekt zachęca do spekulacji na temat naszej świadomości materiałowej oraz alternatywnych relacji z przyrodą.
Promotor: dr Magdalena Nazarkiewicz
Recenzent: dr hab. Judyta Bernaś
Temat pracy teoretycznej: Zaburzenia lękowe w kontekście projektowania narzędzia zwiększającego świadomość młodych dorosłych na temat tej przypadłości.
Promotor dyplomu głównego: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Patrycja Rudnicka
Młodzi dorośli w wieku 18-25 lat stoją przed wieloma wyzwaniami. To czas dużych zmian, które mogą nasilać ukryte, czy lekceważone stany lękowe. Dlatego tak istotne jest wsparcie młodego pokolenia poprzez zwiększanie świadomości i edukowanie o dostępnych możliwościach czy narzędziach.
Chcę to robić w sposób przystępny, a wręcz sprawiając frajdę. W skład mojego dyplomu wchodzi projekt warsztatów, podczas których grupa młodych dorosłych tworzy bohatera z zaburzeniem lękowym, a następnie prowadzi go przez ustaloną fabułę i podejmuje decyzje co postać zrobi.
Dzięki moderacji zajęć oraz dużej elastyczności i szczegółowości scenariuszy jest możliwa dyskusja, wymiana zdań, przemycanie wartościowych treści i obalanie stereotypów. Warsztaty mogą stanowić dobre narzędzie, aby zacząć rozmawiać z młodymi dorosłymi na temat zdrowia psychicznego. W przeciwieństwie do wykładu czy prelekcji, warsztaty angażują uczestników, zachęcają dialogu i wymiany myśli. Następuje przekierowanie trudnych emocji i problemów na wymyśloną postać, co może ułatwić wyrażanie odczuć. Same opowieści mogą być publikowane w social mediach, aby szersza publiczność miała okazję zapoznać się z losami bohatera, który może okazać się ich lustrzanym odbiciem.
Z narzędzia mogą korzystać nauczyciele, psycholodzy szkolni lub uczelniani, członkowie kół naukowych, czy sami młodzi dorośli poprzez indywidualną pracę. To również gwarantuje elastyczność w jego wykorzystaniu.
Warsztaty otrzymały pozytywną opinię zarówno od uczestniczących w nich młodych dorosłych jak i doświadczonej psychoterapeutki.
Dodatkowo zaprojektowałam:
- interaktywną tablicę FigJam, umożliwiającą przeprowadzenie warsztatów online,
- prezentację, wyświetlaną podczas warsztatów, która wspiera wyjaśnienie ćwiczeń realizowanych w poszczególnych etapach,
- podręcznik dla gospodarza–moderatora z instrukcją jak prowadzić warsztaty,
- ściągę dla gospodarza z różnicami fabularnymi (w formie wtyczki ToDo do Figmy i dokumentu A4 do samodzielnego wydruku).
Maria Jezierska Temat pracy teoretycznej: Kompetencje przyszłości a dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.
Marta Dworak Temat pracy teoretycznej: Razem z innymi.
Wybrane aspekty projektowania partycypacyjnego w kontekście projektu dyplomowego.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk, dr hab. Agata Chmielarz
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Patrycja Rudnicka
Projektujmy to razem! to konkretne działanie na rzecz Dziennego Ośrodka
Młodzieżowego w Gaju [gmina Trzebinia] oraz inicjatywa projektowa łącząca organizacje społeczne i przedsiębiorstwa poprzez dizajn.
Podstawowe cele projektu to: wzmocnienie poczucia własnej wartości, w osobach tworzących społeczność ośrodka oraz poprawa ich dobrostanu przez podniesienie jakości otoczenia. Młodzi ludzie włączeni byli we wszystkie podejmowane działania poprzez udział w cyklu warsztatów i spotkań. Wspólnie ze społecznością D.O.M.u zaprojektowałyśmy wyposażenie przestrzeni wokół budynku – elementy pozwalające na organizację spotkań, wspólną pracę i relaks. Stworzony został też ogród uprawny z podniesionymi grządkami. Powstał zestaw nośników informacji nazywający otoczenie językiem Domowników, który został umieszczony w przestrzeni wokół ośrodka. Dzięki zaproszeniu do projektu firmy Komserwis - producenta mebli miejskich, zaprojektowane przez nas elementy zostały wdrożone do produkcji i przekazane młodzieży.
Projekt zawiera także podsumowanie działań i rekomendacje dla projektów społecznych w modelu NGO – DIZAJN – BIZNES, gdzie projektantki i projektanci są liderami zespołu.
Oprócz logo projektu Projektujmy to razem! powstał także zestaw znaków graficznych, które jako pamiątka współpracy zostaną z partnerami projektu w formie naklejek, koszulek, długopisów i toreb.
Temat pracy teoretycznej: Zrozumieć blizny. Proces powstawania i znaczenie blizn dla zdrowia.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Agata Chmielarz
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Andrzej Sobaś
Blizny są naturalnym wynikiem procesu gojenia się ran, jednak ich obecność może prowadzić do różnorodnych powikłań zdrowotnych, zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Szczególnie problematyczne są głębokie blizny powstałe w wyniku operacji chirurgicznych. Powikłania związane z bliznami po operacjach, takich jak cesarskie cięcie, mogą znacząco wpływać na jakość życia i być odczuwalne przez całe życie.
W części praktycznej pracy przedstawiono analizę istniejących metod terapii blizn, zarówno tych stosowanych przez specjalistów, jak i dostępnych do samodzielnego użytku. Przedstawiono proces opracowania systemu umożliwiającego terapię blizn po cesarskim cięciu w warunkach domowych, zachowując skuteczności porównywalną z profesjonalnymi zabiegami fizjoterapeutycznymi. Koncepcja rozwiązania opiera się na technologiach telemedycznych – uwzględnia urządzenie oraz system informatyczny dla pacjentki i fizjoterapeuty. Pacjentka, za pomocą urządzenia odwzorowującego techniki manualnego masażu blizny, może samodzielnie przeprowadzać terapię i sterować nią za pomocą aplikacji. Specjalista, za pośrednictwem systemu informatycznego, może kontrolować przebieg terapii i zdalnie zarządzać jej parametrami, zapewniając pacjentce skuteczność i bezpieczeństwo procesu.
Proponowane rozwiązanie ma potencjał, aby zwiększyć dostępność skutecznej terapii blizn po cesarskim cięciu, umożliwiając tym samym większej liczbie pacjentek poprawę jakości życia. Dzięki zintegrowanemu podejściu, łączącemu zaawansowane technologie z łatwością użytkowania, system może stać się przełomowym narzędziem w leczeniu blizn po cesarskim cięciu. Poprawa dostępności i efektywności terapii może prowadzić do szybszej rekonwalescencji, minimalizując negatywne skutki fizyczne i psychiczne blizn, co przyczyni się do ogólnej poprawy zdrowia i samopoczucia pacjentek
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr hab. Agnieszka Małecka Kwiatkowska
Temat dyplomu głównego: Zestaw narzędzi wspierający animatorów wspólnot katolickich.
Temat pracy teoretycznej: Praca z młodzieżą – jak narzędzia projektowe mogą pomóc w prowadzeniu wspólnot parafialnych.
Celem pracy jest szeroka charakterystyka młodzieżowych grup parafialnych. Refleksja zaczyna się od poszukiwania definicji młodzieży, w szczególności w źródłach z zakresu socjologii i psychologii. Następnie charakteryzuje się grupy społeczne, sposób ich zawiązywania oraz środki ryzyka lub ochrony jakie mogą zapewniać. Szczególnym rodzajem formalnych grup społecznych są wspólnoty parafialne działające w ramach Kościoła Katolickiego. W pracy szeroko opisuje się strukturę tych grup oraz problemy jakich doświadczają osoby je prowadzące. W pracy stawia się tezę że narzędzia projektowe mogą stanowić pomoc i ułatwienie dla animatorów i liderów prowadzących wspólnoty. Opisano wybrane narzędzia, oraz sposób ich adaptacji do potrzeb i wymagań grup parafialnych.
The goal of the work is a broad description of parish youth groups. The reflection begins with a search for the definition of youth, especially in sources from the field of sociology and psychology. Then, social groups, the way they are formed and the risk or protection measures they can provide, are characterized. A special type of formal social groups are parish communities operating within the Catholic Church. The work broadly describes the structure of these groups and the problems experienced by the people leading them. The thesis is that design tools can be helpful for animators and community leaders. Then there is a description of selected tools and how they are adapted to the needs of parish groups.
Temat pracy teoretycznej: Stress In Educational Public Places.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Justyna Kucharczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: Recenzent: dr hab. Agnieszka Nawrocka
“Wellbeing on Campus. Project of objects that support the need of rest at the Academy of Fine Arts in
Katowice.”
The thesis project focuses on improving the well-being and privacy of students, staff and the local community of the Academy of Fine Arts in Katowice .The aim is to create spaces conducive to reflection, concentration and relaxation with little design intervention. Based on an analysis of the Campus space, user feedback and behaviour, minor interventions have been developed within the courtyard. The set is formed by furnishings that match the space, such as pots, benches and appropriately selected vegetation. The whole provides a sense of privacy, contact with nature, the opportunity to observe rather than be observed
“Dobre samopoczucie na kampusie. Projekt obiektów wspierających potrzebę odpoczynku na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.”
Projekt pracy dyplomowej koncentruje się na poprawie dobrego samopoczucia i prywatności studentów, pracowników i lokalnej społeczności Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Celem jest stworzenie przestrzeni sprzyjających refleksji, koncentracji i relaksowi przy niewielkiej ingerencji projektowej. W oparciu o analizę przestrzeni Kampusu, opinie i zachowania użytkowników, opracowane zostały drobne interwencje w obrębie dziedzińca. Zestaw tworzą dopasowane do przestrzeni elementy wyposażenia, takie jak donice, ławki oraz odpowiednio dobrana do nich roślinność. Całość zapewnia poczucie prywatności, kontaktu z przyrodą, możliwość obserwacji, a nie bycia obserwowanym.
Projekt finansowany jest z dotacji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024
Temat pracy teoretycznej: Percepcja zmysłowa w kontekście projektowania produktu.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Agata Chmielarz
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr hab. Anna Kmita
Projekt bada pojęcie multisensoryki, ze szczególnym naciskiem na doświadczenia sensoryczne związane z konsumpcją, składał się z kilku etapów. Jego celem było głębsze zrozumienie, jak różne zmysły oddziałują na siebie podczas jedzenia. Finalnym efektem projektu jest zestaw łyżek, które mają prowokować użytkownika do zastanowienia się nad tym, jakie wrażenia dostarczają poszczególne zmysły przy tak prostej czynności, jaką jest jedzenie. Łyżki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby angażować i stymulować różne zmysły, od dotyku i smaku, po węch i wzrok, skłaniając użytkowników do refleksji nad wielozmysłową naturą spożywania posiłków.
Temat pracy teoretycznej: Problemy behawioralne psów po adopcji.
Promotor dyplomu głównego: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: prof. dr hab. Katarzyna Gawrych-Olender
Psy przebywające w schroniskach i fundacjach często mają za sobą trudne doświadczenia. Trafiają tam, ocalone ze złych warunków, odebrane z interwencji, gdzie były traktowane bez odpowiedniej troski i uwagi. Ich przeszłość i traumatyczne przeżycia kształtują ich zachowanie, co jest kluczowym elementem rozważań w niniejszej pracy dyplomowej.
Praca teoretyczna koncentruje się na problemach behawioralnych psów po adopcji, starając się zrozumieć ich źródła oraz przedstawić strategie radzenia sobie z nimi. Praca ta ma na celu kompleksowe zrozumienie problemów behawioralnych psów po adopcji oraz dostarczenie praktycznych wskazówek i narzędzi, które pomogą opiekunom w lepszym funkcjonowaniu z ich podopiecznymi. Składa się z trzech głównych rozdziałów, które szczegółowo omawiają czynniki wpływające na zachowanie psów, przyczyny problemów behawioralnych oraz rekomendacje dla przyszłych opiekunów. Praca ta jest teoretycznym wstępem do projektu, którym jest narzędzie wspomagające proces adopcji psa, a aspekty w niej poruszone pomogły stworzyć ugruntowane merytorycznie rozwiązanie. Praca praktyczna obejmuje kilka kluczowych etapów: przeprowadzenie badań, wyciągnięcie wniosków i stworzenie wytycznych projektowych, rozwój koncepcji, projektowanie prototypów, testowanie oraz opracowanie finalnego rozwiązania. Aplikacja internetowa, która powstała w wyniku tego procesu, ma na celu wspieranie przyszłych opiekunów adopcyjnych oraz schronisk, pomagając w lepszym zrozumieniu i zarządzaniu procesem adopcji.
Celem pracy jest zwiększenie świadomości społecznej na temat adopcji psów i pozytywne wpływanie na relacje między człowiekiem a psem poprzez zrozumienie i odpowiednie podejście do problemów behawioralnych.
Dogs in shelters and foundations often have difficult past experiences. They end up there, rescued from poor conditions, taken from interventions where they were treated without proper care and attention. Their past and traumatic experiences shape their behavior, which is a key focus of this thesis.
The theoretical work focuses on the behavioral problems of dogs after adoption, aiming to understand their sources and present strategies for coping with them. This work aims to provide a comprehensive understanding of the behavioral problems of dogs after adoption and to offer practical advice and tools to help caregivers better manage their pets. It consists of three main chapters, which discuss in detail the factors influencing dogs' behavior, the causes of behavioral problems, and recommendations for future caregivers.
This theoretical work serves as an introduction to the practical project, which is a tool to support the dog adoption process. The aspects discussed in the theoretical part helped to create a well-founded practical solution. The practical work involves several key stages: conducting research, drawing conclusions and creating design guidelines, developing the concept, designing prototypes, testing, and finalizing the solution.
The resulting web application aims to assist future adoptive caregivers and shelters by helping them better understand and manage the dog adoption process. The goal of this work is to raise public awareness about dog adoption and positively impact the human-dog relationship by understanding and appropriately addressing behavioral problems.
Temat pracy teoretycznej: Znaczenie zmysłów w redukcji stresu.
Promotor dyplomu głównego: dr hab. Agata Chmielarz
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Andrzej Klisz
Zmysły pełnią kluczową rolę w odbieraniu rzeczywistości, informują o zagrożeniach, wpływają na poczucie bezpieczeństwa oraz są istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania w środowisku i zachowania homeostazy. Zbadanie działania zmysłów pojedynczo wskazało jak ważna jest ich komunikacja oraz jak zaburzenia działania jednego z nich mogą wpłynąć na naszą ogólną percepcję.
Biorąc pod uwagę te aspekty postanowiłam przeanalizować w jaki sposób za pomocą zmysłów możemy radzić sobie w stresowych sytuacjach. Działanie stresu na jakość życia oraz jego wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne skierowało mnie również do sposobów kształtowania otoczenia, które może oddziaływać na codzienne funkcjonowanie i czy przez zmysły jesteśmy w stanie manipulować odbieraniem rzeczywistości, tak aby żyło nam się bardziej komfortowo.
Celem pracy było zbadanie strategii radzenia sobie ze stresem oraz jaką rolę odgrywają w nich zmysły i czy przez zwiększenie wrażeń sensorycznych w życiu codziennym będziemy mogli łatwiej panować nad stresem.
Praca stanowi teoretyczne wprowadzenie do projektu mającego na celu pomoc dzieciom w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami w stresujących sytuacjach. Projekt poprzez stymulację sensoryczną i zaangażowanie w kreatywne działania pomaga dzieciom odbudować poczucie bezpieczeństwa w nowych sytuacjach i miejscach, które mogą wywoływać stres, wpływający na ich rozwój emocjonalny i społeczny. Przedstawiono w niej koncepcję "bezpiecznej przestrzeni", której celem jest zapewnienie dzieciom i młodzieży komfortu, bezpieczeństwa oraz relaksu w stresujących miejscach publicznych. Produkty zostały zaprojektowane tak, aby stymulować zmysły za pomocą elementów takich jak atrakcyjne kolory, ciekawe wzory i tekstury, miękkie materiały oraz abstrakcyjne formy.
The senses play a crucial role in perceiving reality, informing us about dangers, influencing our sense of security, and being an essential element for proper functioning in the environment and maintaining homeostasis. Examining the functioning of the senses individually has shown how important their communication is and how the dysfunction of one can affect our overall perception.
Considering these aspects, I decided to analyze how we can use our senses to cope with stressful situations. The impact of stress on the quality of life and its influence on mental and physical health led me to explore ways to shape the environment, which can affect daily functioning, and whether we can manipulate the perception of reality through the senses to live more comfortably.
The aim of this work was to investigate stress coping strategies and the role of the senses in these strategies, and whether by increasing sensory experiences in everyday life, we can better manage stress.
The work serves as a theoretical introduction to a project aimed at helping children cope with negative emotions in stressful situations. Through sensory stimulation and engagement in creative activities, the project helps children rebuild a sense of security in new situations and places that may cause stress, affecting their emotional and social development. The concept of a "safe space" is presented, aimed at providing children and adolescents with comfort, security, and relaxation in stressful public places. The spaces are designed to stimulate the senses using elements such as attractive colors, interesting patterns and textures, soft materials, and abstract forms.
Temat pracy teoretycznej: Doświadczenie straty zwierzęcia jako żałoba nieusankcjonowana.
Promotor dyplomu głównego: prof. dr hab. Tomasz Bierkowski
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Agata Korzeńska
“Jak się pożegnać” to projekt kierowany do opiekunów małych zwierząt towarzyszących mierzących się diagnozą terminalną swojego pupila. Głównym problemem, na jaki odpowiada, jest poczucie zagubienia w trudnej sytuacji konieczności pożegnania pupila – brak dostępnych i usystematyzowanych informacji na temat obowiązków i możliwości stojących przed opiekunem.