Projektowanie graficzne / studia II stopnia
Designing Reading Experience and Interactive Storytelling Interdyscyplinarne studia drugiego stopnia w języku polskim i angielskim
Designing Reading Experience and Interactive Storytelling to interdyscyplinarne studia magisterskie na kierunku projektowanie graficzne, które przygotują cię do podejmowania wyzwań projektowych w obszarze związanym z projektowaniem komunikatów wizualnych, narracji i interakcji. Dowiesz się jak skutecznie projektować w odpowiedzi na realne potrzeby.
Rzeczywistość, w której żyjemy to ogrom informacji przekazywanych za pomocą znaków, tekstów, ideogramów i symboli. By się w niej sprawnie poruszać, musimy je ciągle kodować i dekodować. Jak to robić, by być zrozumianym i osiągnąć zamierzony cel? Ten unikatowy dwuletni program zapewni ci stosowną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, dzięki którym nauczysz się dostrzegać i definiować potrzeby użytkowników, a następnie dobierać odpowiednie narzędzia, by tworzyć celowe i efektywne komunikaty. To ważne elementy, które są podstawą odpowiedzialnego projektowania i świadomej postawy projektanta wobec otoczenia, społeczności i samego siebie.
Poznaj najlepsze prace dyplomowe naszych studentów
„Kalendarz rolnika – kompleksowe narzędzie
wspomagające zbieranie danych, planowanie, organizację oraz zarządzanie finansami
gospodarstwa rolnego”
„Kalendarz rolnika – kompleksowe narzędzie
wspomagające zbieranie danych, planowanie, organizację oraz zarządzanie finansami
gospodarstwa rolnego”
„Kalendarz rolnika – kompleksowe narzędzie
wspomagające zbieranie danych, planowanie, organizację oraz zarządzanie finansami
gospodarstwa rolnego”
-
PROGRAM STUDIÓW
Naszym celem jest przygotowanie cię do pracy nad projektami w obszarze typografii, edytorstwa, identyfikacji wizualnej, wizualizacji danych, interfejsów czy animacji, gier oraz VR. Chcemy nauczyć cię badawczego podejścia do projektowania oraz dać ci praktyczne narzędzia, za pomocą których będziesz sprawnie definiować problemy projektowe i szybko je rozwiązywać. Dyplom zrealizujesz w jednym z dwóch obszarów:
Projektowanie doświadczenia czytania
Tekst to nie tylko treść. Wielki wpływ na doświadczenie czytania ma jakość komunikatu wizualnego i dobry projektant musi o tym pamiętać. Podczas tych zajęć nauczysz się wnikliwie analizować treści, a następnie dobierać do nich odpowiednie środki wizualne i typograficzne w odpowiedzi na potrzeby odbiorców. W ramach zajęć z typografii, informacji wizualnej, edytorstwa oraz pisma i znaku poznasz właściwe metody i narzędzia służące do projektowania doświadczenia czytania.
Narracje interaktywne
Narracja to coś więcej niż tylko opowiadanie historii. Poprzez wykorzystanie właściwych metod jak m.in. analiza i synteza, umiejętna narracja czyni abstrakcyjne pojęcia realnymi. W trakcie zajęć dowiesz się, jak wykorzystać teorię komunikacji, by w zamierzony sposób wpłynąć na odbiorcę i wywołać w nim określone reakcje. Poznasz narzędzia służące do budowania komunikatu i opowiadania historii w różnych działaniach projektowych – na przykład w multimediach, publikacjach cyfrowych, animacji i ilustracji. Swoje pomysły będziesz testować między innymi w doskonale wyposażonym studiu filmowym LORI oraz wykorzystując technologię VR.
Konwersatoria
Zależy nam na tym, by studenci rozwijali nie tylko praktyczne umiejętności, ale zbudowali w sobie również świadomą postawę wobec procesu projektowego, swojej roli w społeczeństwie i odpowiedzialności w kontekście środowiska naturalnego. W jaki sposób udaje nam się to osiągnąć? Przede wszystkim zapraszamy ich do kreatywnej przestrzeni wymiany myśli współtworzonej przez studentów projektowania graficznego i wzornictwa.
Podczas konwersatoriów omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu etyki, filozofii, historii designu czy socjologii i semiotyki, szeroko rozumianej kultury i ekonomii. W trakcie zajęć nauczysz się, jak prezentować własne projekty, argumentować swój wybór środków wyrazu czy też konstruktywnie przyjmować krytykę. Będziesz rozwijać nie tylko umiejętności w zakresie projektowania, ale również te językowe. Podczas konwersatoriów nauczysz się rozmawiać o teorii projektowania, najnowszych trendach w tej branży i wielu innych zagadnieniach w języku angielskim.
-
AKADEMIA / PRACOWNIE / WYDARZENIA
Podczas studiów zaprosimy cię do odkrywania kreatywnej przestrzeni wokół siebie. Uczelnia, lokalne wydarzenia i instytucje artystyczne oraz Katowice tworzą niepowtarzalne miejsce do rozwoju i doskonalenia swojego warsztatu.
Pracownie i laboratoria
Gdzie i w jaki sposób będziesz poszerzać swoją wiedzę? Do twojej dyspozycji są jedne z najlepiej wyposażonych pracowni w Polsce – fotograficzne oraz animacji i gier komputerowych (studio filmowe). Dysponujemy również wyspecjalizowanymi laboratoriami, które zapewnią ci możliwość realizacji pomysłów w dziedzinie dźwięku, obrazu ruchomego i interakcji. Czeka na ciebie również oficyna drukarska z introligatornią prowadzona przez fachowców i pasjonatów.
Rozwijające zajęcia
Zależy nam na tym, by studenci rozwijali nie tylko praktyczne umiejętności, ale zbudowali w sobie również świadomą postawę wobec procesu projektowego, swojej roli w społeczeństwie i odpowiedzialności w kontekście środowiska naturalnego. W jaki sposób udaje nam się to osiągnąć? Przede wszystkim zapraszamy ich do kreatywnej przestrzeni wymiany myśli współtworzonej przez studentów projektowania graficznego i wzornictwa. Podczas konwersatoriów omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu etyki, filozofii, historii designu czy socjologii i semiotyki, szeroko rozumianej kultury i ekonomii. W trakcie zajęć nauczysz się, jak prezentować własne projekty, argumentować swój wybór środków wyrazu czy też konstruktywnie przyjmować krytykę. Będziesz rozwijać nie tylko umiejętności w zakresie projektowania, ale również te językowe. Podczas konwersatoriów nauczysz się rozmawiać o teorii projektowania, najnowszych trendach w tej branży i wielu innych zagadnieniach w języku angielskim.
Galerie i wydarzenia kulturalne
Kreatywna przestrzeń obejmuje nie tylko to, co dzieje się w budynku akademii. To także znaczące wydarzenia o międzynarodowej randze jak konferencja projektowa Agrafa, która skupia wybitnych prelegentów – filozofów, projektantów, innowatorów – i tworzy pole do dyskusji na temat zagadnień związanych z projektowaniem w nowoczesnym świecie.
Zaprosimy cię również do Ronda Sztuki – wyjątkowej galerii ASP w samym sercu miasta, która na stałe wpisała się w kulturalną mapę regionu. To miejsce wystaw i różnorodnych wydarzeń kulturalnych, które skupia zarówno lokalnych twórców, jak i światowe sławy, utalentowanych studentów i wykładowców uczelni.
-
UTALENTOWANI LUDZIE – KADRA PRAKTYKÓW
Tomasz Bierkowski
- profesor sztuki
- profesor
- Katedra Projektowania Graficznego
- profesor sztuki
- profesor
- Katedra Projektowania Graficznego
Anna Bil
- magister sztuki
- asystent
- projektantka aplikacji i produktów cyfrowych w Boldare; współpracuje z Medialabem Katowice jako kuratorka
- magister sztuki
- asystent
- projektantka aplikacji i produktów cyfrowych w Boldare; współpracuje z Medialabem Katowice jako kuratorka
Aleksander Caban
- magister sztuki
- asystent
- ekspert w świecie VR’u; tworzy gry komputerowe
- magister sztuki
- asystent
- ekspert w świecie VR’u; tworzy gry komputerowe
Filip Ciślak
- doktor sztuki
- adiunkt
- projektant i kaligraf
- doktor sztuki
- adiunkt
- projektant i kaligraf
Piotr Dzik
- doktor
- wykładowca
- politolog i socjolog; czynny konsultant w dziedzinie PR, komunikacji kryzysowej, tożsamości wizualnej w samorządach
- doktor
- wykładowca
- politolog i socjolog; czynny konsultant w dziedzinie PR, komunikacji kryzysowej, tożsamości wizualnej w samorządach
Katarzyna Gawrych-Olender
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- graficzka, projektantka i plakacistka; łączy sztukę z projektowaniem
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- graficzka, projektantka i plakacistka; łączy sztukę z projektowaniem
Mieczysław Juda
- doktor nauk humanistycznych [filozofii i socjologii]
- Adiunkt
- doktor nauk humanistycznych [filozofii i socjologii]
- Adiunkt
Roman Kalarus
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- kultowy plakacista, grafik i ilustrator
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- kultowy plakacista, grafik i ilustrator
Ksawery Kaliski
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni, kierownik Katedry Nowych Mediów
- działa na styku sztuki i technologii, od rzeźby po instalacje interaktywne
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni, kierownik Katedry Nowych Mediów
- działa na styku sztuki i technologii, od rzeźby po instalacje interaktywne
Anna Kamieniak
- magister sztuki
- asystent
- specjalistka z zakresu projektowania interakcji i interfejsu, z doświadczeniem wdrażania złożonych produktów cyfrowych na rynek m.in. w zespole bankowości RWD ING
- magister sztuki
- asystent
- specjalistka z zakresu projektowania interakcji i interfejsu, z doświadczeniem wdrażania złożonych produktów cyfrowych na rynek m.in. w zespole bankowości RWD ING
Dawid Korzekwa
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektant, organizator i biznesmen; przez 11 lat prezes Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej STGU
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektant, organizator i biznesmen; przez 11 lat prezes Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej STGU
Agata Korzeńska
- magister sztuki
- asystent
- projektantka, laureatka wielu nagród za projekty edytorskie i identyfikacje wizualne, Kuratorka Międzynarodowego Konkursu Studenckiej Grafiki Projektowej „Agrafa 2017”.
- magister sztuki
- asystent
- projektantka, laureatka wielu nagród za projekty edytorskie i identyfikacje wizualne, Kuratorka Międzynarodowego Konkursu Studenckiej Grafiki Projektowej „Agrafa 2017”.
Irma Kozina
- prof. dr hab.
- profesor
- odważna i bezkompromisowa badaczka dizajnu, architektury i sztuki
- prof. dr hab.
- profesor
- odważna i bezkompromisowa badaczka dizajnu, architektury i sztuki
Bogdan Król
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- Kierownik Katedry Multimediów do 31.08.2021 r. / projektant, rysownik, który dba o rozwój i promocję animacji i gier komputerowych
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- Kierownik Katedry Multimediów do 31.08.2021 r. / projektant, rysownik, który dba o rozwój i promocję animacji i gier komputerowych
Anna Machwic
- doktor sztuki
- adiunkt
- Prorektor ds. działalności kulturalnej i promocji
- doktor sztuki
- adiunkt
- Prorektor ds. działalności kulturalnej i promocji
Agnieszka Małecka-Kwiatkowska
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
Jarosław Mamczarski
- doktor habilitowany
- Edycja Dźwięku
- kompozytor; zajmuje się muzyką współczesną i elektroniczną
- doktor habilitowany
- Edycja Dźwięku
- kompozytor; zajmuje się muzyką współczesną i elektroniczną
Jacek Mrowczyk
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektant, jeden z redaktorów opiniotwórczego magazynu 2+3D i autor „Niewielkiego słownika typograficznego”
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektant, jeden z redaktorów opiniotwórczego magazynu 2+3D i autor „Niewielkiego słownika typograficznego”
Piotr Muschalik
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- fotograf, organizator i autor m.in. albumów o Śląsku
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- fotograf, organizator i autor m.in. albumów o Śląsku
Marcin Nowrotek
- doktor sztuki
- adiunkt
- specjalista w dziedzinie animacji 2D i 3D oraz projektant wystaw interaktywnych
- doktor sztuki
- adiunkt
- specjalista w dziedzinie animacji 2D i 3D oraz projektant wystaw interaktywnych
Marian Oslislo
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- projektant, orędownik nowych mediów i typografii w ruchu
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- projektant, orędownik nowych mediów i typografii w ruchu
Zofia Oslislo-Piekarska
- doktor habilitowany
- adiunkt
- projektantka, współautorka theinsectsproject.eu, zajmuje się śląskim dizajnem i tożsamością regionu
- doktor habilitowany
- adiunkt
- projektantka, współautorka theinsectsproject.eu, zajmuje się śląskim dizajnem i tożsamością regionu
Bogna Otto-Węgrzyn
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
Justyna Szklarczyk-Lauer
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
Paulina Urbańska-Kaczmarczyk
- doktor sztuki
- adiunkt
- projektantka i działaczka, związana z Medialab Katowice, współzałożycielka kolektywu Dizajn w Kato
- doktor sztuki
- adiunkt
- projektantka i działaczka, związana z Medialab Katowice, współzałożycielka kolektywu Dizajn w Kato
Waldek Węgrzyn
- magister sztuki
- asystent
- Projektant informacji wizualnej i wizualizacji danych
- magister sztuki
- asystent
- Projektant informacji wizualnej i wizualizacji danych
Marta Więckowska
- doktor sztuki
- adiunkt
- Kierowniczka Pracowni projektowania i badań i interakcji, ekspertka w zakresie UX research
- doktor sztuki
- adiunkt
- Kierowniczka Pracowni projektowania i badań i interakcji, ekspertka w zakresie UX research
Krzysztof Zygalski
- magister inżynier
- asystent
- reżyser, producent filmowy, autor filmów dokumentalnych, fabularnych i reklamowych
- magister inżynier
- asystent
- reżyser, producent filmowy, autor filmów dokumentalnych, fabularnych i reklamowych
-
NASZA WSPÓŁPRACA Z BIZNESEM
Współpraca z biznesem i instytucjami kultury jest integralnym elementem działalności uczelni. Wspólnie realizowane projekty, w których uczestniczą wykładowcy z wieloletnim stażem i pełni świeżych pomysłów studenci przynoszą świetne efekty oraz tworzą wyjątkowe środowisko do rozwoju, zdobywania nowych doświadczeń i poszerzania kontaktów zawodowych. Ilustracje, plakaty, systemy identyfikacji wizualnej, przyciągające uwagę animacje i gry komputerowe – firmy i instytucje kultury chętnie korzystają z naszych pomysłów, które dzięki takiej współpracy stają się namacalne i zmieniają rzeczywistość.
Zobacz, kto nam już zaufał. Oto kilka wybranych instytucji, organizacji i firm, z którymi współpracowali nasi studenci w ramach pracowni lub w zespołach razem z wykładowcami.
- Play (Pracownia Typografii)
- Wysokie Obcasy (Publikacje Cyfrowe)
- Silesia Film (Publikacje Cyfrowe)
- Muzeum Historii Katowic / wystawa stała (Animacja i Gry Komputerowe)
- Tatrzański Park Narodowy / wystawa stała: Centrum Edukacji przyrodniczej (Animacja i Gry Komputerowe)
- Alice VR (Animacja i Gry Komputerowe)
- Teatr Rozrywki w Chorzowie (Pracownia Wizerunku, Promocji i Identyfikacji Wizualnej)
- Stowarzyszenie „Szansa dla każdego” (Pracownia Identyfikacji Wizualnej)
- Krajowe Stowarzyszenie „Inny autyzm” (Pracownia Identyfikacji Wizualnej)
- Stowarzyszenie Otwarte Klatki (Pracownia Informacji Wizualnej)
- Wydawnictwo Tibum (Pracownia Ilustracji)
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (Pracownia Informacji Wizualnej)
- Hospicium Cordis (Pracownia Plakatu)
-
POZNAJ NASZYCH ABSOLWENTÓW
Akademia nie może istnieć bez studentów. Utalentowani, z pasją, kreatywni. Są naszą chlubą i lubimy się nimi chwalić. Są wśród nich pełni twórczych pomysłów projektanci multimediów i publikacji, ilustratorzy zachwycający nieszablonową kreską, specjaliści od świata VR’u i typografii. Wielu z nich spotkasz podczas zajęć, bo poza działalnością projektową z pasją oddają się nauczaniu i inspirowaniu nowych pokoleń projektantów.
- Matylda Sałajewska
- Michał Kopaniszyn
- Marta Gawin
- Rafał Milach
- Ania Nałęcka
- Dominika Koszowska
- Weronika Mehr i Maria Prochaczek (Mufflon Studio)
- Ewa Kucharska
- Aleksandra Lampart
- Ola Krupa i Bartek Witański
- Kacper Mutke
- Mateusz Słowakiewicz i Paweł Ratajczyk (Potvory)
- Nikola Kucharska
a niektórzy zostali naszymi pedagogami:
-
TWOJE PERSPEKTYWY ZAWODOWE
W trakcie studiów nabędziesz praktycznych umiejętności. Nauczysz się kompleksowego rozwiązywania problemów, kreatywnego myślenia, trafnego diagnozowania potrzeb i tworzenia produktów, które na nie odpowiadają. Na tym nie koniec – naszym celem jest nauczyć cię, jak budować i koordynować złożone projekty oraz współpracować w interdyscyplinarnych zespołach. Z takimi umiejętnościami i kompetencjami twoje perspektywy zawodowe są bardzo szerokie. Projektant systemów informacji wizualnej, projektant interfejsów, projektant wystaw, a może projektant krojów pisma? To tylko niektóre z możliwości, które masz przed sobą. Zdobyte kompetencje pozwolą ci zaangażować się w prace interdyscyplinarnych zespołów, w tym badawczo-rozwojowych, w naprawdę wielu branżach.
-
KATOWICE — TUTAJ WARTO STUDIOWAĆ
Jeśli zastanawiasz się, czy warto studiować w Katowicach, zaraz rozwiejemy twoje wątpliwości. Katowice to stolica jednej z największych metropolii w Europie. Miasto, które dynamicznie się rozwija i zmienia swoje oblicze. To już nie tylko ważny ośrodek przemysłowy, ale przede wszystkim centrum nauki i rozrywki oraz wielu imprez kulturalnych o światowym wymiarze. Zachwyci cię perełkami architektury – monumentalnym Spodkiem, ponad 100-letnim magicznym Nikiszowcem z czerwonej cegły czy też Strefą Kultury, w której architektom z powodzeniem udało się połączyć obiekty postindustrialne z nowoczesną architekturą.
Katowice to Kreatywne Miasto Muzyki UNESCO, więc przygotuj się również na atrakcje muzyczne, w tym festiwal muzyki elektronicznej Tauron Nowa Muzyka, kultową Rawę Blues, czy też Off Festival. Trudno nie wspomnieć również o Mariackiej – ta tętniąca życiem i muzyką ulica jest miejscem, które zna każdy student!
-
KTO MOŻE APLIKOWAĆ?
Kogo szukamy? Ludzi, którzy potrafią krytycznie myśleć i chcą pracować w zespołach interdyscyplinarnych. Te studia są dla ciebie, jeśli cechuje cię kreatywność i odpowiedzialność, a do tego jesteś absolwentem takich kierunków jak wzornictwo, komunikacja wizualna, projektowanie graficzne, architektura, urbanistyka, projektowanie wnętrz, projektowanie wystaw, multimedia, projektowanie doświadczeń użytkowników, projektowanie środowiskowe, kulturoznawstwo, nauki humanistyczne i społeczne. By podjąć naukę, musisz posiadać dyplom ukończenia studiów I lub II stopnia. Zajęcia na pierwszym roku częściowo prowadzone są w języku angielskim, więc Twoja umiejętność posługiwania się nim na poziomie B2 będzie niezbędna.
-
JAK WYGLĄDA PROCES REKRUTACJI?
Proces rekrutacji ma dwa etapy:
- portfolio / prezentacja na temat zainteresowań, zrealizowanych projektów (plik PDF nieprzekraczający 3 MB),
- rozmowa kwalifikacyjna dotycząca zainteresowań i planowanego obszaru tematu dyplomowego. Omawiane zagadnienia projektowe przedstaw w formie prezentacji elektronicznej.
Zgłoszenia studentów na rok akademicki 2022–2023 rozpoczynają się w czerwcu, a egzamin online odbędzie się w lipcu.