4. Edycja warsztatów Design na BezTydzień

„Beztydzień” w gwarze śląskiej oznacza dni powszednie. Design na BezTydzień to warsztaty organizowane przez Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, podczas których projektowanie towarzyszy uczestnikom od poniedziałku do piątku, a studenci biorą udział w warsztatach prowadzonych przez ekspertów z kraju i z zagranicy – wykładowców akademickich, przedstawicieli biur projektowych i firm.

4. Edycja – 20–23 kwietnia 2021

2020 i 2021 to lata, kiedy dystans społeczny stał się wymogiem a zdalna edukacja koniecznością, powszechną praktyką. Pomimo izolacji działamy niezmiennie i realizujemy kolejną edycję poszerzając i doskonaląc kompetencje, w tym roku wyłącznie dla studentów studiów II stopnia, z konieczności w trybie online.

Na tydzień zawieszamy regularną dydaktykę a swój czas i energię dedykujemy warsztatom prowadzonym przez specjalistów w międzykierunkowych zespołach. Będzie różnorodnie i międzynarodowo. Będziemy się łączyć z naszymi ekspertami z Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, ale również i z Polski – Warszawy czy Łodzi.

Zaproszeni eksperci podzielą się swoim doświadczeniem, znajomością procesów, narzędzi, oprogramowania i dedykowanych technologii. 

Zapraszamy do zapoznania się z programem!

Wykłady otwarte, dostępne online:

wtorek 20.04.2021 


PROGRAM WARSZTATÓW

 

GRUPA A (20–21.04.2021) 

  • Zaprojektuj krój bezszeryfowy w dwa dni

    /metoda „podwójnego ołówka”
    Martin Majoor

    Pierwsze kształty zostaną narysowane dzięki metodzie „podwójnego ołówka”, czyli dwoma ołówkami związanymi razem, tworząc coś w rodzaju kaligraficznego narzędzia do pisania. Jest to dość proste narzędzie, ale ważne jest, aby używać go we właściwy sposób w celu uzyskania dobrej podstawy dla projektu pisma kursywnego. Tu właśnie przydaje się wiedza Martina Majoora. Piszczące flamastry wypełnią kontury niektórych istotnych znaków, odurzający korektor doda niezbędnej ostrości szczegółom. Rysunki będą wielokrotnie wieszane na ścianie, by móc nabrać dystansu i ocenić kształty. Będzie to jeden z ważniejszych, a może nawet filozoficznych aspektów tego kursu mistrzowskiego: od czasu do czasu nabierz dystansu!

    Martin Majoor jest holenderskim projektantem krojów pisma i typografem. Około 1990 roku zaprojektował wielokrotnie nagradzaną rodzinę krojów Scala i Scala Sans.  Zaprojektował takie kroje pisma jak Telefont, Seria i Nexus oraz Questa (we współpracy z Josem Buivengą). Uczył w kilku Szkołach Sztuk Pięknych i prowadził liczne wykłady i warsztaty na całym świecie.
    https://www.martinmajoor.com/

  • Dobre pytanie jako pierwszy krok do mądrego projektu

    /jak je formułować i skutecznie diagnozować potrzeby?
    Agata Urbanik


    Podobno żyjemy w najlepszym z możliwych światów, co nie oznacza, że nie można próbować zmienić czegoś na lepsze (zwłaszcza w sytuacji narastającego kryzysu klimatycznego i kwestionowania podstawowych praw człowieka). Jak w tę zmianę mogą zaangażować się projektantki i projektanci? Jedna możliwość to projektowanie sensownych rozwiązań i wspieranie w tym procesie osób, którym zależy, działających w organizacjach społecznych i ruchach nieformalnych. Proponowany wykład i warsztaty, będą okazją, żeby postawić pytanie o wrażliwsze społecznie projektowanie i zastanowić się, jak najlepiej wprowadzać je w życie. W czasie wykładu omówiona zostanie diagnoza potrzeb, po co i w jaki sposób najlepiej zadawać pytania. Uczestnicy wraz z prowadzącą zastanowią się także, jak poznać potrzeby odbiorców i odbiorczyń projektów, by wziąć pod uwagę ich nawyki i wyzwania, z jakimi stykają się na co dzień. Jak w procesie projektowania można zbliżyć się do perspektywy odbiorców i odbiorczyń oraz jak z nimi rozmawiać, by stworzyć mądry projekt, który wprowadza sensowną zmianę.

    warto wiedzieć przed zapisami:
    Na warsztaty zapraszam osoby (działające samodzielnie lub w zespole), które mają wstępny pomysł na projekt (dyplomowy lub inny realizowany w ramach przedmiotu, w pracy poza uczelnią: studio, organizacja społeczna). Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona. Osoby, które się zapiszą na warsztat, otrzymają formularz zgłoszeniowy. Jego wypełnienie jest warunkiem udziału w zajęciach.

    Agata Urbanik. Założycielka Pogotowia Facylitacyjnego. Specjalizuje się w facylitacji strategicznej – projektowaniu i prowadzeniu procesów, w których blisko współpracuje z grupami, tworząc przestrzeń do dobrej rozmowy i osiągania wyznaczonych celów. Projektuje i prowadzi badania społeczne, w tym badania partycypacyjne i ewaluacyjne. Uczy, jak mądrze badać potrzeby i prowadzić sensowne spotkania. Jest facylitatorką dialogu Nansen Center for Peace and Dialogue. Od kilkunastu lat współpracuje z organizacjami społecznymi, ruchami nieformalnymi i instytucjami publicznymi.

    Więcej informacji: https://facylitacje.pl. 

  • Etyka i Design

    /jak łączyć? Teoria, metody, praktyka.
    Laura Ferrarello


    Warsztaty są wprowadzeniem do metod pomocnych w projektach problematycznych etycznie. 
    Pierwsza część stanowić będzie wstęp do teoretycznych reguł oraz przykładów projektów, w których aspekt etyczny jest ważny. W drugiej części sformułowane zostaną wytyczne, które posłużą do analizy przytoczonych przykładów reprezentujących różne aspekty problemów etycznych. Warsztaty odbędą się za pomocą platformy Miro i mają na celu:

    •       pokazać w jaki sposób zidentyfikować kwestie etyczne w projekcie.
    •       Pomoc w zrozumieniu osobistych i kolektywnych odpowiedzialności (np. ludzie, materiały, itd.)
    •       Przekazać wiedzę w jaki sposób można skategoryzować problemy etyczne (np. środowiskowe, ludzkie, organizacyjne, łańcuchy dostaw, itd.)
    •       Pomoc w zmapowaniu problemów etycznych w procesie projektowym
    •       Pomoc w zrozumieniu roli osobistych oraz społecznych wartości w projektowaniu i w jaki sposób mogą one zaadresować problemy etyczne.

     Główne zadanie warsztatów będzie polegać na przeprojektowaniu zadanego przykładu i wymienieniu wartości adresujących wcześniej zidentyfikowany problem etyczny.


    Dr Laura Ferrarello jest projektantką i badaczką, której działalność koncentruje się na rozwoju innowacji w obrębie rozwiązań inkluzywnych wykorzystując do tego narzędzia projektowe, oraz pracując w interdyscyplinarnych zespołach. Obszar zainteresowań badawczych Laury to etyka, interakcje między ludźmi a sztuczną inteligencją, projektowanie rozwiązań dla zmieniającego się kontekstu kulturowego, przyszłość pracy i edukacji, oraz bezpieczeństwo. W działalności dydaktycznej Laura pełni funkcje zarówno szefowej studiów podyplomowych (MRes) na Royal College of Art jak i tworzy i zarządza kursem ‘Projektowanie usług i produktów wykorzystujących sztuczną inteligencje’. W swoim portfolio, Laura posiada współpracę z takimi firmami jak British Airways, BBC, Design Museum, Huawei, Fujitsu, itd. Zanim Laura dołączyła do RCA pracowała jako architekt i projektantka w USA, Wielkiej Brytanii, oraz Włoszech.

  • Coding Art: od elementów wizualnych do interakcji audiowizualnych

    /Projektowanie z wykorzystaniem kreatywnych technik kodowania
    Yu Zhang
    Mathias Funk

    Prowadzący warsztat w 2020 roku napisali książkę „Coding Art”, aby podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie kreatywnego kodowania. Opracowanie skierowane jest głównie dla tzw. „nietechnicznej” publiczności: projektantów, artystów, muzyków i innych twórców, którzy potrzebują i zasługują na zupełnie inne podejście do kreatywnego kodowania niż to, które jest powszechnie dostępne. Autorzy książki w proponowanych metodach wykorzystują obserwacje specyfiki procesu twórczego, jego etapów – od pomysłu do tworzenia i dopracowywania projektu. Podczas warsztatów prowadzący wprowadzą uczestników w ten proces i pomogą stawiać pierwsze kroki w kreatywnym środowisku kodowania – jak łączyć elementy wizualne, budować dynamikę i interakcje audiowizualne. 

    przygotowanie do warsztatu:

    • Najnowszy komputer z systemem Windows lub macOS
    • Dostępny dobry ekran i słuchawki 
    • Dobry długopis i kartki papieru (sporządzanie notatek i szybkich szkiców)


    Yu Zhang
    , artystka, autorka doktoratu na temat teorii i działań artystycznych, wykorzystujących technologie interaktywne w dużych publicznych instalacjach (2017 rok, Politechnika w Eindhoven – TU/e). W 2017 roku Yu Zhang założyła STUDIO Ü w Holandii, w którym realizuje projekty multimedialne, instalacje wykorzystujące rzeczywistość mieszaną, generatywne obrazy oraz elementy interaktywne oparte na czujnikach. Równolegle z działalnością badawczą i artystyczną Yu od ponad dziesięciu lat prowadzi zajęcia ze studentami. W każdym z tych obszarów, zarówno w praktyce artystycznej, jak i działalności dydaktycznej Yu swobodnie wykorzystuje różne interaktywne technologie.
    https://www.yuzhang.nl/


    Dr Mathias Funk
    jest profesorem nadzwyczajnym w grupie Future Everyday na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven (TU/e). Posiada wykształcenie informatyczne oraz doktorat z elektrotechniki. Jego zainteresowania badawcze obejmują projektowanie złożonych systemów, zdalne zbieranie danych, systemy ekspresji muzycznej oraz narzędzia do projektowania skomplikowanych systemów obsługujących inteligentne rzeczy (smart things) wymagających dużej ilości danych. Od 2011 roku uczy kreatywnego programowania, projektowania z wykorzystaniem danych oraz opracowuje narzędzia dla projektantów-badaczy.
    https://www.mathias-funk.com/

GRUPA B (22–23.04.2021) 

  • Mapping Mashups: Visualising Remix Culture

    /wizualizacja skomplikowanych kompozycji audio
    Brian Lucid

    Warsztaty Mapping Mashups będą swobodnie badać różne metody wizualizacji skomplikowanych relacji „treści”  i „formy” (zgodnie z definicją muzyczną), które istnieją w wielowarstwowych, opartych na czasie kompozycjach dźwiękowych. Uczestnicy będa mieli za zadanie zbadać pod kątem treści i struktury wybraną kompozycję muzyczną, a następnie przedstawić ją za pomocą diagramu (lub partytury wizualnej) zaprojektowanej tak, aby były zrozumiałe dla ogólnej publiczności. Uczestnicy zbadają również wpływ kultury remiksów na projektowanie i muzykę, przeglądając i omawiając historyczne przykłady złożonych eksperymentalnych form notacji muzycznych.


    Prof. BrianLucid
    kieruje Szkołą Projektowania Ngā Pae Māhutonga na Uniwersytecie Massey w Wellington w Nowej Zelandii. We współpracy z Weta Workshop prowadzi również Weta Workshop School na Massey University, innowacyjny program podyplomowy z zakresu projektowania rozrywki. 
    Jego prace praktyczno-badawcze przewidują, definiują i wdrażają funkcjonalne i estetyczne cyfrowe produkty i usług. Prof. Lucid we współpracy ze studiem projektowym Proximity Lab opracował strategię produktową i dostosował doświadczenia użytkowników do niektórych najpopularniejszych na świecie usług opartych na chmurze. 

  • Dlaczego warto projektować doświadczenia i jak to skutecznie robić?

    /projektowanie zapamiętywalnych doświadczeń
    dr Agnieszka Szóstek

    Spoglądając na kondycję współczesnego konsumenta da się zauważyć, że jest on dość szczególną hybrydą dwóch tendencji. Z jednej strony coraz intensywniejszym poszukiwaczem nowych doświadczeń i doznań, a z drugiej mimowolnym kolekcjonerem coraz większej ilości informacji. Ten pierwszy aspekt jest kluczowy w zrozumieniu relacji pomiędzy sferą codziennych aktywności i potrzeb (doświadczeń), a światem biznesu, który próbuje owe potrzeby zdefiniować, zrozumieć i zaspokoić. Warsztaty będą podzielone na dwie części: pierwsza część będzie dotyczyć tworzenia wizji doświadczenia a druga część skupi się na tym, jak  zaprojektować zapamiętywalne doświadczenie. Ich celem będzie pokazanie, nie tylko dlaczego warto projektować doświadczenia ale także, jak to skutecznie robić.


    dr Agnieszka Szóstek
    Autorka The Umami Strategy: Stand Out by Mixing Business with Experience Design, twórca narzędzi wspierających projektantów i badaczy doświadczeń Seed Cards, współprowadząca podcast Catching The Next Wave oraz współtwórca programu dla agentów zmiany w procesie transformacji Become (we współpracy z duńską alternatywną szkołą biznesową Kaospilot). Bazując na ponad dwudziestoletnim doświadczeniu, zajmuje się strategią projektowania doświadczeń i prowadzi projekty mające na celu tworzenie innowacyjnych rozwiązań przy wykorzystaniu procesu research through design. Współpracowała m.in. z Google, Philips Research, Play, Orange, Allegro, IKEA, TYLKO, ING, Santander, PZU, Tatrzańskim Parkiem Narodowym, Śląskim Urzędem Marszałkowskim i innymi firmami oraz organizacjami poszukującymi pomysłu na to, jak budować emocjonalną wartość swojej marki. Ukończyła studia magisterskie z projektowania interakcji, a następnie zrobiła doktorat z projektowania doświadczeń na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven w Holandii i wykłada projektowanie doświadczeń w Polsce i za granicą.

  • Generowanie i przetwarzanie obrazów

    /BlackMagic Fusion + VR
    Piotr Welk

    Warsztaty poświęcone będą kodowaniu, generowaniu i kompozycji obrazu za pomocą dostępnych w sieci narzędzi. Jednym z nich jest BlackMagic Fusion – zaawansowany programem kompozycyjny, który może być wykorzystywany przy tworzeniu różnego typu efektów wizualnych dla potrzeb filmu, animacji, motion graphics i VR. Warsztaty mają na celu przybliżyć specyficzne środowisko i organizację pracy w Fusion, kreatywne podejście do łączenia w pracy z innymi narzędziami i przykłady zastosowań praktycznych (i niepraktycznych ????).
    więcej informacji:
    https://legalnakultura.pl/pl/czytelnia-kulturalna/rozmowy/news/3444,moze-warto-cos-zepsuc-zeby-wiedziec-gdzie-jest-granica


    Dr hab. Piotr Welk – artysta grafik, nauczyciel akademicki na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie prowadzi pracownię Multimedialnej Kreacji Artystycznej. Dyplom uzyskał w Pracowni prof. Waldemara Świerzego. Tworzy grafiki komputerowe w technikach 2D i 3D, animacje komputerowe i efekty specjalne do filmów animowanych, jest autorem fotografii i instalacji multimedialnych.

  • Wspólnota – wspólna przestrzeń

    / jak projektować większe poczucie wspólnoty
    Rasmus Holscher, Friederike Faller

    Świadomość społeczna konieczności dbania o jakość otaczającej nas przestrzeni miejskiej stale wzrasta. Rozwijający się w tej sferze kierunek to użytkowe i estetyczne planowanie architektoniczne i urbanistyczne. Zadanie polega na tym, aby zidentyfikować jedno lub więcej miejsc w przestrzeni miejskiej, które dla Ciebie – jako osoby – są problematyczne i zastanowić się, w którym miejscu możesz zaprojektować i włączyć jeden lub więcej elementów, które zapewnią większe poczucie „wspólnoty”. Tkanka miejska charakteryzuje się różnorodnością, możemy spotkać w niej osoby w wieku niemowlęcym, ale również seniorów, ludzi ubogich i bogatych, sprawnych i niepełnosprawnych, mieszkańców i turystów. Aby wszyscy czuli się w tej tkance równie dobrze, niezwykle ważne jest, aby elementy urbanistyczne, projekt i planowanie miasta uwzględniały w pewnym stopniu wszystkie potrzeby danych grup. Wyzwaniem jest znalezienie rozwiązań zapewniających jak największy stopień funkcjonalności przy jak najmniejszym wysiłku. Należy wziąć pod uwagę funkcjonalność; bezpieczeństwo ludzi i komfort fizyczny, długą żywotność, inkluzywność, różne zastosowania w ciągu roku, starzenie się produktu itd.

    Co należy przygotować?
    Znajdź miejsce, w którym możesz coś zmienić, zilustruj ideę, napisz krótko o tym, na co i jak wpływa pomysł, kładąc nacisk na zagadnienie „wspólnoty”. Opisz osoby z grupy docelowej (persony) i jak Twój projekt wpłynął na ich codzienne życie, jakie przyniósł wartości, jak wpływa na relacje między ludźmi i całą okolicą.

    Rasmus Holscher 
    Rasmus Holscher (ur. 1968) to duński architekt i projektant, który opracowuje rozwiązania, które kształtują zarówno przestrzeń publiczną i jak i prywatną, tak by jak najlepiej dostosowywać ją do potrzeb ich użytkowników. Rasmus jest partnerem zarządzającym w Holscher Design, skandynawskim studiu projektowym, które od 50 lat współpracuje z wieloma międzynarodowymi firmami, takimi jak Philips, JCDecaux, Geberit, Flos, d line i Cisco. Ojciec trójki dzieci, żeglarz, snowboardzista i nurek free diver.

    Friederike Faller
    Friederike Faller (ur. 1966), architektka i projektantka, jest partnerem w kopenhaskiej agencji projektowej Holscher Design od 2007 roku. Friederike koncentruje się głównie na projektowaniu transportu i rozwiązaniach sprzętowych dla środowiska architektonicznego, takiego jak komponenty i urządzenia budowlane. Friederike studiowała architekturę na Uniwersytecie w Karlsruhe oraz w iRoyal Academy w Kopenhadze, gdzie uzyskała tytuł magistra (MiD).
    https://holscherdesign.com/home

  • 3D Sculpting w ZBrush

    / Modelowanie stylizowanej głowy w ZBrush
    Olaf Pożoga

    Głównym celem warsztatów jest przygotowanie uczestników do samodzielnej i kreatywnej pracy w środowisku 3D. Uczestnicy warsztatów poznają techniki modelowania w programie ZBrush – pod opieką prowadzącego będą wykonywać poszczególne elementy modelu, które następnie zostaną omówione. Podczas zajęć każdy będzie mógł na bieżąco konsultować swoje projekty z prowadzącym.


    Olaf Pożoga
    – character artis z 10-letnim doświadczeniem w game developingu, grafik i twórca komiksów. Od 7 lat związany z 11 bit Studio. Pracował przy wielu znanych projektach takich, jak: This War of Mine czy FrostPunk, gdzie był odpowiedzialny, między innymi, za koncept i przygotowanie modeli.

    https://www.artstation.com/olafpooga

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.