Wydział Projektowy
Wydział Projektowy prowadzi dwa kierunki: projektowanie graficzne oraz wzornictwo w dwustopniowym systemie studiów (licencjat i magisterium). Struktura Wydziału opiera się o Katedry, które w swojej działalności obejmują projektowanie produktu, komunikację wizualną, projektowanie graficzne i multimedia.
Postawa otwartości, nastawienie na współpracę, bogate doświadczenie, przyjazne przestrzenie, dostępność do najnowszych technologii tworzy środowisko, w którym młody twórca–projektant uzyskuje gruntowne przygotowanie do życia zawodowego i możliwość indywidualnego rozwoju.
-
Władze wydziału
Marta Więckowska
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Projektowego
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Projektowego
Anna Lorenc
- doktor sztuki
- adiunkt
- Prodziekan Wydziału Projektowego
- doktor sztuki
- adiunkt
- Prodziekan Wydziału Projektowego
-
Dydaktyka
Program Wydziału Projektowego rozwija studentów intelektualnie, technicznie i twórczo we wszystkich dziedzinach niezbędnych w pracy współczesnego projektanta grafika (typografii, fotografii, grafice edytorskiej, multimediach, projektowaniu pism, plakatów, informacji, identyfikacji, stron internetowych, ilustracji i animacji) oraz projektanta wzornictwa (produkcie, ergonomii, usługach, komunikacji wizualnej). Dodatkowo zajęcia oparte są na badaniach, szerokiej podbudowie teoretycznej, a także na rozwoju indywidualnych umiejętności przydatnych w zawodzie w zakresie kompozycji, działań przestrzennych, rysunku, malarstwa i grafiki. Wydział Projektowy prowadzi studia dwustopniowe (trwające siedem semestrów studia I stopnia tzw. licencjackie oraz cztery semestry studia II stopnia tzw. magisterskie) na kierunkach projektowanie graficzne oraz wzornictwo.
-
Współpraca
Wydział w swych działaniach kładzie nacisk na szeroką współpracę ze środowiskiem projektantów, ośrodkami naukowymi, firmami z kraju i zagranicy: Efektem są realizacje wykonywane przez studentów lub pedagogów; prace projektowo-badawcze; wydarzenia o charakterze projektowym, naukowym, kulturalnym.
O pozycji Wydziału i otwartości na współpracę świadczą:
- współorganizacja wydarzeń o międzynarodowym zasięgu, będących forum wymiany w obszarze aktualnych trendów w projektowaniu, pozwalających obserwować kierunki rozwoju nowoczesnych technologii (Agrafa, World Usability Day, Design Silesia).
- podejmowanie działań innowacyjnych na skalę kraju m.in. takie jak: festiwal art+beats prezentujący nowe multimedia, wirtualna rzeczywistość, Kurs projektowania usług czy międzynarodowe warsztaty projektowania krojów pism Ala ma pióro, Ala ma fonta, których doświadczenia bezpośrednio przenoszą się do obszaru dydaktyki.
- otwartość na nowe technologie i formy ekspresji, jednocześnie wpisując swoje działania w program: Katowice Miastem Muzyki UNESCO. W murach ASP niezwykłe przeżycia zapewnił publiczności spektakl multimedialny CallTrane (inspirowany spuścizną artystyczną Johna Coltrane’a), którego pomysłodawcą jest Marian Oslislo.
- współtworzenie programu Design Silesia, w ramach którego podejmowane są działania na rzecz edukacji, projektowania i roli projektanta, a także budowania marki śląskiego designu. Działania wydziału odpowiadają również na lokalne potrzeby, czego świadectwem jest seria warsztatów Design w terenie!, konsultacje społeczne współorganizowane z Urzędem Miasta Katowice czy współpraca z Urzędem Miasta w Czechowicach-Dziedzicach w projekcie Design na pograniczu.
W ramach cyklu dydaktycznego prowadzona jest współpraca z partnerami zewnętrznymi – producentami, instytucjami kultury, samorządami. Studenci w ramach zajęć realizują tematy, pod okiem pedagogów w konsultacji z klientem. Owocem współpracy są liczne wdrożenia i coraz większe zainteresowanie współpracy.
-
Infrastruktura dydaktyczna
Infrastruktura odpowiada konstrukcji programu studiów, który pozwala budować indywidualną ścieżkę, umożliwia szeroki wybór przedmiotów. Dzięki tym założeniom, większość pracowni ma charakter otwarty i jest dostępna dla wszystkich studentów Uczelni. Ich wyposażenie jest zróżnicowane i stanowi bazę, służącą zarówno do realizacji procesu dydaktycznego, jak i do wspierania twórczości projektowej i artystycznej. Infrastruktura dydaktyczna pozwala na przeprowadzenie całego procesu projektowego i uzyskanie zaawansowanego prototypu w zakresie filmu, animacji, książki, publikacji cyfrowych, nośników informacji wizualnych, złożonych prototypów produktów.
Pracownie wysokiej specjalizacje technologicznej:
- Pracownie komputerowe wyposażone w sprzęt komputerowy, drukarki oraz projektory i ekrany do prowadzenia wykładów i warsztatów (Od tego roku funkcjonuje laboratorium komputerowe dedykowane multimediom, w którym znajduje się 8 stanowisk komputerowych o wysokich parametrach technicznych)
- Pracownia fotograficzna, w której studenci mają dostęp do sprzętu wysokiej jakości oraz studia fotograficznego spełniającego wymagania realizacji każdego projektu w technologii tradycyjnej – analogowej oraz cyfrowej
- Pracownia animacji i gier komputerowych, wyposażona w sprzęt i oprogramowanie do realizacji animacji klasycznych i realizowanych przy użyciu współczesnych narzędzi
- Laboratorium dźwięku wyposażone w sprzęt audiowizualny
- Laboratorium Obrazu Ruchomego i Interakcji – studio filmowe wyposażone w profesjonalną reżyserkę, kamery, oświetlenie studyjne i reporterskie, statywy, zestaw do kamery CAMBO, plazmy i recorder, umożliwiające rejestrację obrazu oraz tworzenia mapingu (wyposażenie laboratorium jest w dalszym ciągu uzupełniane).
- Oficyna Drukarska jest wyposażona w sprzęt introligatorski, zecerski i do druku tradycyjnego
- Pracownia Ceramiki – stanowi podstawę do działań dydaktycznych oraz eksperymentalno – badawczych dla studentów w zakresie modelowania z ceramiki. Pracownia posiada pełne wyposażenie z możliwością kompleksowej obróbki ceramiki.
- Pracownia Modelowania – jest nowoczesnym warsztatem modelowania. Wyposażenie pozwala na wszechstronną obróbkę materiałów niezbędnych do wykonywania modeli i prototypów projektów, a także projektowe i artystyczne eksperymentowanie. Zestaw dostępnych narzędzi umożliwia obróbkę drewna i materiałów drewnopochodnych, metalu począwszy od zgrubnych technologii obróbki
- Laboratorium modelowania – posiada najnowocześniejsze maszyny do druku 3D.