Aktualności 25.10.2024

12. Triennale Grafiki Polskiej

Poznaliśmy werdykt jury 12. Triennale Grafiki Polskiej. Nagrodzono trzy osoby związane z katowicka ASP. Triennale jest najbardziej prestiżową polską imprezą graficzną o charakterze konkursowym, rozpoznawalną i śledzoną także przez zagraniczne środowiska graficzne.

W obecnej edycji Triennale możemy obejrzeć prace polskiego środowiska graficznego powstałe w latach 2021-2024. Wybranym spośród nich Jury Nagród (składające się z artystów z Kanady, Niemiec, Japonii, Finlandii, Litwy i Polski) przyznało nagrody ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, Prezydenta Miasta Katowice, rektorów polskich akademii sztuk pięknych oraz prywatnych sponsorów o łącznej wartości ponad 60.000 zł.

Wystawie Głównej, prezentowanej w Muzeum Śląskim, stanowiącej jeden z punktów programu obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, towarzyszą liczne wydarzenia dodatkowe, mające na celu przybliżenie piękna i magii warsztatu graficznego, tajników powstawania odbitek oraz trudnego kunsztu tworzenia ich matryc.

Marta Pogorzelec, Jan Kukułka i Karolina Lefek – gratulujemy. Trzy osoby związane z naszą uczelnią otrzymały nagrody podczas 12 edycji Triennale Grafiki Polskiej.
Do konkursu przyjęto ponad 600 prac.

  • Marta Pogorzelec, Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, tytuł pracy: Miejsce Bezpieczne (druk lentikularny na folii soczewkowej)
  • Jan Kukułka, Nagroda Fundacji Art-React za Najlepszy Debiut, tytuł pracy: Some Scapes (2 sleep) (litografia)
  • Karolina Lefek, Wyróżnienie honorowe w kategorii „Debiut”, tytuł pracy: Oblicze szowinizmu (Seria The Face of Species Chauvinism) (drzeworyt)

Grand Prix – Pierwszą Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał Paweł Krzywdziak.

 

  • Wyniki 12 edycji TGP

    W 12. edycji TGP przyznano następujące nagrody regulaminowe:

    1. Grand Prix – Pierwsza Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
    (20 000 PLN)
    Paweł Krzywdziak, Niska okazała się także dokładność wykonania (Druk, instalacja graficzna, miedzioryt, wideo)
    2. Druga Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego
    (15 000 PLN)
    Agata Gertchen, Korytarz (Druk, linoryt)
    3. Trzecia Nagroda Prezydenta Miasta Katowice
    (10 000 PLN)
    Marta Tomczyk, Zapiski z przestrzeni vol. II (Wordless Book) (Druk, druk wklęsły, drzeworyt)

    oraz nagrody fundowane:

    1. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (3 000 PLN)
    Marta Pogorzelec, Miejsce Bezpieczne (Druk lentikularny na folii soczewkowej)
    2. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (3 000 PLN)
    Marlena Biczak, Doświadczenie, etap 1, proces przywoływania (Druk, mezzotinta)
    3. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (3 000 PLN)
    Agnieszka Stefańska, NIĆ_ŻYCIA_03 (Druk, instalacja graficzna, technika mieszana)
    4. Nagroda Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (3 000 PLN)
    Tomasz Jędrzejko, Metafizyka formy (Druk, sitodruk, technika mieszana)
    5. Nagroda im. Prof. Haliny Chrostowskiej fundowana przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (3 000 PLN)
    Marcin Wojciechowski, Last Day of Summer (Wideo, grafika ruchoma)
    6. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (3 000 PLN)
    Jakub Pierzchała, Mir (Wideo)
    7. Nagroda Dziekanki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (wystawa indywidualna)
    Agata Gertchen, Korytarz (Druk, linoryt)
    8. Nagroda Fundacji Art-React za Najlepszy Debiut (3 000 PLN)
    Jan Kukułka, Some Scapes (2 sleep) (Litografia)


    9. Wyróżnienie honorowe w kategorii „Debiut” – Modesta Gorol, Latawce (Druk, akwaforta, akwatinta)
    10. Wyróżnienie honorowe w kategorii „Debiut” – Karolina Lefek, Oblicze szowinizmu (Seria The Face of Species Chauvinism) (Drzeworyt)

     

  • Idea 12. edycji

    Dynamika przemian zachodzących w otaczającym nas świecie stanowi coraz większe wyzwanie dla osób twórczych. Część z nich funkcjonuje w intermedialnej symbiozie pomiędzy technologicznymi innowacjami, a dziedzictwem kulturowym. Inni konsekwentnie wykorzystują oswojone metody artystyczne z zaangażowaniem analizując współczesne zjawiska. Niezależnie od indywidualnych strategii twórczych, wszystkie przejawy działalności artystycznej mają potencjał do przeobrażenia się w ważne narzędzia kształtujące rzeczywistość i wpływające na jej ogólny rozwój.

    Inspiracją powyższych stwierdzeń jest opinia wyrażona przez badaczkę Françoise Barré-Sinoussi uhonorowaną w 2008 roku Nagrodą Nobla w dziedzinie nauk medycznych. Podczas jednej z oficjalnych rozmów zwróciła ona uwagę na istotę naukowej twórczości, której genezę stanowi ogólnoludzkie dobro: We are not making science for science. We are making science for the benefit of humanity.

    I chociaż przytoczony powyżej cytat stanowi wypowiedź osoby niezwiązanej bezpośrednio ze sztuką, można odnieść go do procesów zachodzących w polu artystyczno-badawczym. Stawianie coraz śmielszych hipotez, poszukiwanie rozwiązań poprzez eksperyment i niezmiennie dążenie do progresu w obrębie swojej dziedziny to zaledwie kilka mechanizmów obecnych zarówno w nauce, jak i większości dziedzin sztuki. Grafika artystyczna nie jest tu wyjątkiem.

    Rok 2024 jest dla Katowic – stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – czasem szczególnym, podczas którego nauka będzie przybierać różne oblicza. Kolejna, już 12. edycja Triennale Grafiki Polskiej odbywa się w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.

    Dlatego też ścieżki tematyczne wspólnie określone przez organizatorów wszystkich wydarzeń, zawarte w terminach: klimat i środowisko, zdrowie i jakość życia, przemysły przyszłości, innowacje społeczne, dziedzictwo przemysłowe i kulturowe oraz kreacja i krytyka – mogą stać się sugestią artystycznych poszukiwań uczestników TGP. Nawet jeśli nie mamy przekonania o indywidualnym i pozytywnym wpływie na globalne transformacje, warto wierzyć, że nasza kreatywność pomoże w kształtowaniu matryc wspólnych odpowiedzialności.

    Marcin Białas, kurator Wystawy Głównej 12. TGP

  • Nagrody

    W 12. edycji TGP przyznane zostają następujące nagrody regulaminowe i fundowane:

    • GRAND PRIX I Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego — 20 000 zł;
    • II Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego — 15 000 zł;
    • III Nagroda Prezydenta Miasta Katowice — 10 000 zł.
    • Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku — 3 000 zł;
    • Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach — 3 000 zł;
    • Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi — 3 000 zł;
    • Nagroda Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu — 3 000 zł;
    • Nagroda im. prof. Haliny Chrostowskiej fundowana przez ASP w Warszawie — 3 000 zł;
    • Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu — 3 000 zł;
    • Nagroda za najlepszy debiut.

     Galę wręczenia nagród oraz wernisaż Wystawy Głównej zaplanowano na 25 października 2024 r., o godzinie 18.00, w Muzeum Śląskim.

  • Przebieg konkursu

    Zgodnie z zapisami Regulaminu 12. TGP, rejestracja prac odbywała się za pomocą elektronicznego systemu rejestracyjnego TGP w okresie 2 kwietnia – 31 maja 2024 r. Z powodu dużego zainteresowania uczestników w ostatnich dniach naboru, Komitet Organizacyjny podjął decyzję o przedłużeniu tego terminu do dnia 10 czerwca 2024 r.

    Zgłoszenia i jury selekcyjne

    System elektroniczny przyjął 636 prac, z których ostatecznie do konkursu zakwalifikowano 607. W kategorii „Debiut” zgłoszono 108 prac. Na posiedzeniu, które odbyło się w formie hybrydowej 25 czerwca 2024 r., Jury Selekcyjne w składzie: Marcin Białas (ASP Katowice), Łukasz Butowski (ASP Gdańsk), Małgorzata Gurowska (ASP Warszawa), Aleksandra Janik (ASP Wrocław) – Przewodnicząca Jury Selekcyjnego, Izabela Kowalczyk (UAP Poznań), Agata Stępień (ASP Łódź), Tomasz Winiarski (ASP Kraków) wybrało do zaprezentowania na Wystawie Głównej 78 prac 63 artystów. W kategorii „Debiut” do wystawy przyjęto 18 prac 12 artystów.

    Jury konkursowe

    Na dni 23-24 października zaplanowano posiedzenie Jury Nagród w składzie: Heike Arndt (Niemcy), Vanessa Hall-Patch (Kanada), Naoji Ishiyama (Japonia/Finlandia), Marija Marcelionytė-Paliukė (Litwa), Piotr Policht (Polska).

  • Wydarzenia towarzyszące

    Wydarzenia aktualne

    • Marcin Białas
    Skóra, w której żyjemy
    04.10 – 30.10.2024
    Galeria Brama, ul. Krótka 1/3, Gliwice
    wernisaż 4 listopada 2024, godz. 19:00


    • Jan Szmatloch
    Still life
    16.10 – 27.11.2024
    Galeria Koszarowa 19
    Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
    wernisaż 16.10, godz. 13:00


    • Tomasz Winiarski
    Perpetuum Mobile
    24.10 – 31.12.2024
    Galeria Machinarium, Młyńska 17b, Katowice
    wernisaż 24 października 2024, godz. 19:00
    kurator: Marcin Białas


    • Czescy i słowaccy artyści z kręgu Eduarda Ovčáčka
    Beyond the Line
    25.10 – 04.12.2024
    Galeria Sztuki PKZ
    Pałac Kultury Zagłębia, Dąbrowa Górnicza
    finisaż 4 grudnia 2024, godz. 18:00


    • Szymon Prandzioch
    Imprimatur
    21.11.2024 – 30.03.2025
    Muzeum Diecezjalne w Tarnowie
    wernisaż 21.11.2024, godz. 17:00


    • Toshihiro Hamano
    Beauty of Japan — Tradition and Modernity
    06.12.2024 – 09.03.2025
    Muzeum Śląskie w Katowicach
    Kuratorzy: Sybilla Skałuba, Artur Masternak


    • Artur Masternak
    MA - wymiary pustki
    31.01 – 7.03.2025
    Pałac Kultury Zagłębia, Dąbrowa Górnicza


    Wydarzenia zakończone

    Marcin Białas
    Defragmentacja 1.0
    25.01 – 21.02.2024
    Galeria Narodowej Akademii Sztuki w Sofii, Bułgaria
    Wernisaż: 25 stycznia 2024, godz. 18:00

    Wysocka / Pogo
    Everything is right when everything is wrong
    28.02 – 30.04.2024
    302 / Koszarowa 19
    Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
    wernisaż 28.02.2024 godz. 13:00
    kuratorka: Marta Pogorzelec

    Sito Dekada
    06.03-28.03.2024
    Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
    Galeria Koszarowa 19
    Wernisaż 6.03.2024, godz. 14:00

    Agnieszka Lech-Bińczycka
    Odbicie (Magia Warsztatu)
    9.03.2024 – 11.04.2024
    Galeria Engram, Centrum Kultury
    im. Krystyny Bochenek, Katowice
    finisaż: 9 kwietnia 2024
    kurator: Marcin Białas

    Bogdan Topor
    Czarna Żółć
    8 – 24.04.2024
    Galeria MM Chorzów Sienkiewicza 3
    wernisaż: 08.04.2024 godz.18.00

    Marta Pogorzelec, Piotr Pająk
    θέση
    9 – 30.04.2024
    Galeria Concrete
    Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
    kuratorka: Marta Kubiak

    Paulina Tarara
    Happy Ever After
    16.04.2024 – 28.04.2024
    Galeria FX
    Akademia Sztuk Pięknych
    w Bańskiej Bystrzycy, Słowacja
    Wernisaż: 16.04.2024, godz. 16:00

    Michał Chojecki
    Circulation
    08.05 – 09.06.2024
    302 / Koszarowa 19
    ASP Katowice
    otwarcie 07.05.2024, godz. 13:00
    kuratorka: Marta Pogorzelec

    Kinga Przeliorz, Paulina Radomska, Aleksander Steblik
    Podpora
    9.05.2024
    Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    Wernisaż: 9.05.2024

  • Historia

    Triennale Grafiki Polskiej (TGP) jest obecnie najbardziej prestiżową polską imprezą graficzną o charakterze konkursowym, rozpoznawalną i śledzoną także przez zagraniczne środowiska graficzne.

    Genezą przedsięwzięcia była Międzynarodowa Wystawa Grafiki „Intergrafia”, prezentowana od roku 1972 przez komisarza Ferdynanda Szypułę w Biurze Wystaw Artystycznych w Katowicach aż do późnych lat 80. W formule trzyletniej, towarzyszącej krakowskiemu Międzynarodowemu Triennale Grafiki, przegląd funkcjonuje od roku 1991, kiedy to odbyła się jego pierwsza edycja, z komisarzem wystawy Stanisławem Kluską.

    W kolejnych latach funkcję kuratora imprezy pełnili kolejno znani katowiccy twórcy i twórczyni: Ewa Zawadzka, Adam Romaniuk, Grzegorz Hańderek oraz Marcin Białas. W obecnej, 12. już edycji wydarzenia, Komisarzem Konkursu jest dr hab. Marcin Hajewski, prof. ASP.

    Od 2015 Wystawa Główna Triennale odbywa się w Muzeum Śląskim, a samodzielnym organizatorem części konkursowej stała się Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.

  • Cel

    Celem Triennale jest rozwijanie inwencji, twórczej kreatywności i aktywności absolwentów wyższych uczelni artystycznych oraz profesjonalnych twórców wykorzystujących graficzny warsztat w swojej twórczości artystycznej. Robimy to poprzez stworzenie płaszczyzny do konfrontacji postaw twórczych oraz poprzez analizę aktualnych nurtów i tendencji w tej dyscyplinie sztuk wizualnych.

    Prezentujemy i promujemy różnorodne możliwości warsztatowej sztuki graficznej, poczynając od tradycyjnych technik metalowych, litografii, linorytu, serigrafii, poprzez techniki mieszane, aż po techniki cyfrowe, a także intermedia i działania interdyscyplinarne. Konkurs pozwala na pełne spektrum artykulacji w tym obszarze oraz poznanie nowych zjawisk poprzez wspieranie młodych adeptów sztuk wizualnych w kształtowaniu własnej osobowości artystycznej.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.