Agnieszka Małecka-Kwiatkowska

  • doktor habilitowany sztuki
  • profesor uczelni
  • doktor habilitowany sztuki
  • profesor uczelni

dr hab. Agnieszka Małecka-Kwiatkowska – absolwentka Projektowania Graficznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (2002) oraz studiów podyplomowych Expert Class Type Design, Plantin Institute of Typography w Antwerpii (2023). Od 2003 roku pracuje w Katedrze Projektowania Graficznego swojej macierzystej uczelni prowadząc zajęcia z Typografii i Projektowania krojów pisma w ramach Pracowni Liternictwa i Typografii. Specjalizuje się w projektowaniu publikacji, krojów pisma. Interesuje się obszarem skupiającym się na projektowaniu doświadczenia czytania oraz dostępności produktów cyfrowych a także rozwojem związanym z komunikacją i empatią. W typograficznych projektach badawczych koncentruje się na specyfice języka polskiego, realizując projekty takie jak „The Insects Project: Problems of Diacritic Design for Central European Languages” theinsectsproject.eu

 

  • Galeria - Agnieszka Małecka-Kwiatkowska

  • Nagrody

    • Nominacja – Śląska Rzecz 2022 – za projekt publikacji: Sarkofagi metalowe w grobach królewskich na Wawelu. Historia, wymowa ideowa, konserwacja i restauracja  – Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos; projekt graficzny i skład: Agnieszka Małecka-Kwiatkowska; wydawca: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, współwydawca: Zamek Królewski na Wawelu, Kraków; druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa; ISBN  978-83-65825-68-1 (ASP), ISBN  978-83-66648-32-6 (Zamek)

    • Nominacja do nagrody Książka Roku 2022 – Sarkofagi metalowe w grobach królewskich na Wawelu. Historia, wymowa ideowa, konserwacja i restauracja  – Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos; projekt graficzny i skład: Agnieszka Małecka-Kwiatkowska; wydawca: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, współwydawca: Zamek Królewski na Wawelu, Kraków; druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa; ISBN  978-83-65825-68-1 (ASP), ISBN  978-83-66648-32-6 (Zamek)

    • Nagroda – Śląska Rzecz 2017, Nagrodę Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej otrzymała publikacja „The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages” wydana przez ASP w Katowicach, autorstwa:  Agnieszki Małeckiej-Kwiatkowskiej i Zofii Oslislo-Piekarskiej.
    • Wyróżnienie – Najpiękniejsze Książki Roku 2017 za projekt publikacji „The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages” wydana przez ASP w Katowicach, autorstwa:  Agnieszki Małeckiej-Kwiatkowskiej i Zofii Oslislo-Piekarskiej.
    • Stypendium Ministra Kultury i Sztuki dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem i ochroną dóbr kultury, 2006
    • Grand Prix, Festiwal Sztuki Wysokie, 2003
    • Nagroda Regulaminowa i nominacja do Grand Prix Triennale Grafiki Polskiej, BWA Katowice, 2003
    • Grand Prix, Nagroda prezydenta RP w konkursie Najlepszy Dyplom Ukończenia Studiów w zakresie Sztuk Pięknych, Warszawa 2003
  • Wystawy

    • In Plantin's footsteps 2024 w Plantin Moretus, Antwerpia. Lady Thiende – krój pisma zaprojektowany podczas rocznych studiów podyplomowych Expert Class Type Design, https://plantininstituut.be/project/in-plantins-footsteps/

     

    • Śląska Rzecz, Wystawa pokonkursowa nagrodzonych i nominowanych projektów. Publikacja – Sarkofagi metalowe w grobach królewskich na Wawelu. Historia, wymowa ideowa, konserwacja i restauracja  – Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos; projekt graficzny i skład: Agnieszka Małecka-Kwiatkowska; wydawca: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, współwydawca: Zamek Królewski na Wawelu, Kraków; 
    • Śląska Rzecz, Wystawa pokonkursowa 2017, Zamek Cieszyn. Publikacja – The Insects Project Problems of Diacritics design form Central European Languages, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice 2016. http://theinsectsproject.eu/
    • Fajrant, Ala ma pióro, ASP Katowice, 2012
    • Fajrant, Ala ma pióro, Mota Italic, Berlin, 2012
    • Fajrant, Ala ma pióro, Kato bar, Katowice, 2012
    • Manual, Galeria kronika, Bytom, 2007
    • Wystawa laureatów Grand Prix 2002–2007, galeria Stalowe Anioły, Bytom, 2007
    • XII Międzynarodowe Biennale Rysunku i Grafiki, Taipei, 2006
    • wystawa laureatów Grand Prix, Nagroda Prezydenta RP 2002–2005, Galeria Prezydencka, Krakowskie Przedmieście, Warszawa, 2005
    • Targi sztuki w Madrycie, na zaproszenie Andy Rottenberg, 2004
    • Udział w projekcie Meridian 8/Południk 18, Recklinghausen, Niemcy, 2004
    • pierwsza wystawa z cyklu Meeting point, „2 x cut, małecka – nowak”, galeria Kronika, Bytom, 2003
    • poKroje, wystawa indywidualna, Muzeum Narodowe w Warszawie, Królikarnia, 2003
    • Wystawa pokonkursowa Najlepsze Dyplomy, Nagroda Prezydenta RP, Muzeum Narodowe, Wilanów, 2002

     

     

  • Prace w zbiorach

    Praca dyplomowa w zbiorach Muzeum Narodowego – w 2003 otrzymała Grand Prix w Konkursie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na najlepszy dyplom ukończenia studiów w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych. Konkurs organizowany przez KPRP z inicjatywy Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych i Muzeum Narodowym w Warszawie.

     

  • Realizacje

    Wybrane działania organizacyjne:

    • Organizacja wykładu otwartego Big Simple Tiny Complicated Drawings oraz warsztatów z projektowania krojów pism dla studentów przedmiotu Pismo i Znak, prowadzonych przez Cyrusa Higsmitha
    • Organizacja wykładu otwartego Time & Distance The more time you take to achieve something, the more timeless the result will be oraz warsztatów z projektowania krojów pism dla studentów przedmiotu Pismo i Znak Pod okiem mistrza, prowadzonych przez Martina Majoora
    •  Organizacja wykładów otwartych Košice — Katowice: Andrej Haščák, Creativity in Education of Visual Communication &Samuel Carnoky Type design in Slovakia oraz warsztatów Samuel Čarnoký Design of Diacritics – specifics of our languages (Polish and Slovak) for type design studio
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Typo Hunt kształtowanie form liter na bazie research’u tematycznego
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Marian Misiak, Redukcja. Minimalistyczne podejście do projektowania książek w Polsce
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Filip Blažek Designing multilingual typefaces
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: 3 dniowe ekstremalne warsztaty projektowania krojów pisma z Łukaszem Dziedzicem
    • Kurator XI Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2015
    • Kurator X Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012
    • Sekretarz IX Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2010
    • Dni Otwarte, warsztaty ABC liternictwa Pismo i Znak w ramach Pracowni Liternictwa i Typografii 2016
    • Dni Otwarte, Eksperymentalna kaligrafia – warsztaty Pracownia Projektowania Pisma i Znak 2015
    • Dni Otwarte, Warsztaty z projektowania znaku, ASP Katowice 2014
    • Dni Otwarte, Warsztaty z projektowania znaku, ASP Katowice 2013
    • Kurator egzaminów wstępnych na Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach
    • Some books are to be tasted, wystawa kolumbijskiej edycji projektu podsumowującego trzyletni projekt (współpraca: ASP Katowice, UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Some books are to be tasted, wystawa polskiej edycji projektu, Galeria Kamelot, Kraków (współpraca: ASP Katowice , UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad 
Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Some books are to be tasted, wystawa angielskiej edycji projektu, George Roger Gallery, Wielka Brytania (współpraca: ASP Katowice , UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Współpraca przy organizacji wystawy Odloty – Przyloty

     

    Udział w warsztatach

    • Expert class Type design – studia podyplomowe, Plantin Instituut Voor Typografie, Antwerp, 1.10.2022–16.09.2023

    • Designing Digital Services and products for people with hearing impediment, with a special focus on content building and differences in the methods of communication (language and tools) case studies. Co-design with deaf people: how to run participatory workshoops, Marie van Driessche, 6.03.2023 – 7.03

    • Transport for London – The physical context — How to analyse accessibility needs for different customer groups through research and a deep understanding of perceived and actual barriers in the physical environment, 9.03.2023

    • Projekty dotyczące inkluzywnych i dostępnych produktów cyfrowych – strony www (uwzględniających potrzeby osób o szczególnych potrzebach, np. z niepełnosprawnościami, dzieci, osoby starsze). Strategia wprowadzenia i projektowania inkluzywnego dla e-commercu w Europie, 10.03.2023

    • Universal Design week, Vienna (training), 11–15.09.2023

    • Jak czerpać najlepsze praktyki z trenerstwa, Stowarzyszenie Wspierania Nauki, Nowych Technologii i Przedsiębiorczości, 2022 – 

    • Online Teaching (1) by Stephanie Moore, organizowane przez Ambasadę USA, 2021 

    • Online Teaching (2) by Stephanie Moore, organizowane przez Ambasadę USA, 2021 

    • Dostępne projektowanie dokumentów i treści – standardy i praktyka, 7–10.03.2023

    • Udział w warsztatach w ramach Konferencji Typolub 2014, Projektowanie znaków cyrylicy bułgarskiej – prowadzący Ilia Gruev
    • Typograficzny research Katowic – warsztaty z Vereną Gerlach. Medialab Katowice
    • Ala ma pióro, II edycja warsztatów projektowania krojów pism (8 miesięcy)
    • Ala ma fonta, warsztaty projektowania krojów pism przeznaczonych do publikacji dla dzieci (8 miesięcy)

     

    Badania statutowe
    Badania typografii środkowoeuropejskiej, prowadzone wraz z Zofią Oslislo-Piekarską,

    • publikacja The Insects Project Problems of Diacritics design form Central European Languages, https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/works/752219, wydawca ASP Katowice, ISBN, 9788361424871
    •  elektroniczna wersja publikacji (książki) + informacje dodatkowe o kierownikach i współpracownikach  http://theinsectsproject.eu/
    • prezentacja publikacji/projektu na na Międzynarodowej Konferencji Typograficznej ATypI 2016 w Warszawie ( Link do prezentacji, Wykład Different stories different needs, Zofia Oslislo-Piekarska, w ramach którego prezentowany był projekt  „The Insects Project – Problems od Diacritic Desgn for Central European Languages” https://www.youtube.com/watch?v=qEih1YWZRro).
    • Prezentacja etapu badań typografii środkowoeuropejskiej podczas konferencji Typolub, Lublin 2014
  • Publikacje

     

     

    • Expert Class Type Design, Melting Metal, developing typecraft – publikacja międzynarodowa wieloautorska ISBN 979-8-218-23512-3, projekt i skład publikacji – współpraca, 2023
    • Sarkofagi metalowe w Grobach Królewskich na Wawelu. Historia, wymowa ideowa, konserwacja i restauracja. Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos; projekt graficzny i skład: Agnieszka Małecka-Kwiatkowska; wydawca: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, współwydawca: Zamek Królewski na Wawelu, Kraków;
    • Publikacje w ramach badań typografii środkowoeuropejskiej, prowadzone wraz z Zofią Oslislo-Piekarską,

    Tworzywo litera, red. Agnieszka Małecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice 2016.

  • Konferencje

    • Organizacja wykładu otwartego Big Simple Tiny Complicated Drawings oraz warsztatów z projektowania krojów pism dla studentów przedmiotu Pismo i Znak, prowadzonych przez Cyrusa Higsmitha
    • Organizacja wykładu otwartego Time & Distance The more time you take to achieve something, the more timeless the result will be oraz warsztatów z projektowania krojów pism dla studentów przedmiotu Pismo i Znak Pod okiem mistrza, prowadzonych przez Martina Majoora
    •  Organizacja wykładów otwartych Košice — Katowice: Andrej Haščák, Creativity in Education of Visual Communication &Samuel Carnoky Type design in Slovakia oraz warsztatów Samuel Čarnoký Design of Diacritics – specifics of our languages (Polish and Slovak) for type design studio
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Typo Hunt kształtowanie form liter na bazie research’u tematycznego
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Marian Misiak, Redukcja. Minimalistyczne podejście do projektowania książek w Polsce
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: Filip Blažek Designing multilingual typefaces
    • Organizacja wykładu otwartego oraz warsztatów dla studentów przedmiotu Pismo i Znak: 3 dniowe ekstremalne warsztaty projektowania krojów pisma z Łukaszem Dziedzicem
    • Kurator XI Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2015
    • Kurator X Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012
    • Sekretarz IX Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2010
    • Dni Otwarte, warsztaty ABC liternictwa Pismo i Znak w ramach Pracowni Liternictwa i Typografii 2016
    • Dni Otwarte, Eksperymentalna kaligrafia – warsztaty Pracownia Projektowania Pisma i Znak 2015
    • Dni Otwarte, Warsztaty z projektowania znaku, ASP Katowice 2014
    • Dni Otwarte, Warsztaty z projektowania znaku, ASP Katowice 2013
    • Kurator egzaminów wstępnych na Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach
    • Some books are to be tasted, wystawa kolumbijskiej edycji projektu podsumowującego trzyletni projekt (współpraca: ASP Katowice, UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Some books are to be tasted, wystawa polskiej edycji projektu, Galeria Kamelot, Kraków (współpraca: ASP Katowice , UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad 
Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Some books are to be tasted, wystawa angielskiej edycji projektu, George Roger Gallery, Wielka Brytania (współpraca: ASP Katowice , UCA Maidstone , Wielka Brytania oraz Universidad Javerniana, Bogota, Kolumbia)
    • Współpraca przy organizacji wystawy Odloty – Przyloty

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.