Małgorzata Jędrzejczyk

  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt
  • doktor nauk humanistycznych
  • adiunkt

Dr Małgorzata Jędrzejczyk – historyczka sztuki, kuratorka, ekspertka w zakresie dyplomacji kulturalnej. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz interdyscyplinarnego programu studiów doktoranckich Środowisko–Technologie–Społeczeństwo (UJ). Studiowała również na Universität Wien i Humboldt-Universität zu Berlin. W 2022 roku obroniła na Uniwersytecie Jagiellońskim pracę doktorską poświęconą koncepcji przestrzeni w twórczości Katarzyny Kobro. Kuratorka i współautorka interdyscyplinarnego programu „Exercising modernity” realizowanego przez Pilecki-Institut Berlin. Stała współpracowniczka Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Autorka i redaktorka publikacji poświęconych sztuce i architekturze XX i XXI wieku, m.in. Katarzyna Kobro. Ruch czasoprzestrzeni (2021); Modernizm udomowiony (2019); Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy (2019, z K. Słoboda). Kuratorka takich wystaw, jak Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku (Muzeum Narodowe w Krakowie; z K. Kepiński, W. Grzesiak); Tożsamość. 100 lat polskiej architektury//Kraków; Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy (Muzeum Sztuki w Łodzi; z K. Słoboda). Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

  • Wystawy

    • Soft Ground. 5 Years of Exercising Modernity (Berlin, 2023)
    • Urban networks of modernism and the role of jewish architects – the case of Gdynia / Miejskie sieci modernizmu i rola architektów i architektek pochodzenia żydowskiego. Przykład Gdynia (2022: Berlin; 2023: Gdynia)
    • Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX I XXI wieku, Muzeum Narodowe w Krakowie (wystawa stała czynna od 2021 r.)
    • Daphna Noy. Choreografie Nowoczesności (Gdynia, 2021)
    • Vis-a-vis. Laure Catugier (Gdynia, 2020)

    • Tożsamość. Sto lat architektury w Polsce // Kraków: Sztuka (Kraków, 2019)
    • Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy (Łódź, 2019–2020)
    • Algorytmy Nowoczesności (Berlin, 2018)
    • Nieczyste myśli (Kraków, 2018)
    • Bliskość linii prostej. Performatywność Awangardy (Berlin, 2017–2018)
    • Morbid. Marta Antoniak, Susann Maria Hempel (Kraków, 2017)
    • Tomek Baran#808080 (Galeria Le Guern, Warszawa, 2015)
    • Abstrakte Kunst aus Polen (Bludenz, 2014)
    • Clouds on nails (Wiedeń, 2013)
    • Spielraum: Tomek Baran, Patrick Schmierer (Wiedeń, 2012–2013)
  • Publikacje

    • M. Jędrzejczyk, Migrating ideas / migrating images. Networks of the avant-garde(s) // Migruojančios idėjos / migruojantys vaizdai. Avangardo(-ų) tinklai, w: Meno istorijos studijos / Art History Studies, vol. 14: Modernism and Migration: The Movement of Artists and Ideas, red. Giedrė Jankevičiūtė, Lietuvos kultūros tyrimų institutas, Vilnius 2023), s. 45–63 [https://www.arthistorystudies.lt/wp-content/uploads/2024/03/MIS-14_02_jedrzejczyk_compressed.pdf]
    • M. Jędrzejczyk, Void as Form: On Negative Spaces in Works by Katarzyna Kobro and Eric Orr, w: The 1982. Cultural Exchange Between Łódź and Los Angeles, red. Agnieszka Pindera, Paweł Polit, Natalia Słaboń, Muzeum Sztuki, Łódź 2023, s. 94–98
    • M. Jędrzejczyk, Muzea dla awangardy, “Folia Historiae Artium”, vol. 20 (2022), s. 83–90.
    • M. Jędrzejczyk, „Mój ulubiony kolor to różnobarwny”. Recenzja książki Fiony MacCarthy Walter Gropius. Człowiek, który zbudował Bauhaus, „Restart. Magazyn ASP w Krakowie”, nr 5, 2022 [https://restartmag.art/moj-ulubiony-kolor-to-roznobarwny-recenzja-ksiazki-fiony-maccarthy-walter-gropius-czlowiek-ktory-zbudowal-bauhaus/]
    • M. Jędrzejczyk, K. Słoboda, Katarzyna Kobro. Ruch czasoprzestrzeni, Muzeum Sztuki, Łódź 2021
    • M. Jędrzejczyk, Bezformie, tekst towarzyszący wystawie Krzysztofa Mętla Nikt nie stoi, wszyscy stoją (Galeria Skala, Poznań, 2022)
    • M. Jędrzejczyk, Architektura codzienności – tekst towarzyszący wystawie Daphna Noy. Daily Choreographies (2021)
    • M. Jędrzejczyk, „Typ Bauhaus mit Abweichungen”. Neue Grundlagen für die Kunstausbildung und eine neue Kunstauffassung bei Katarzyna Kobro und Władysław Strzemiński, w: Nicht nur Bauhaus – Netzwerke der Moderne in Mitteleuropa, red. B. Störtkuhl, R. Makała, De Gruyter Verlag, Oldenburg 2020, s. 144–156
    • M. Jędrzejczyk, Art as Organization of Life: Katarzyna Kobro and El Lissitzky, w: Polish Avant-Garde in Berlin, red. M. Stolarska-Fronia, Peter Lang, Berlin 2019, s. 137–149
    • M. Jędrzejczyk, Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy, red. M. Jędrzejczyk, K. Słoboda, Muzeum Sztuki, Łódź 2019
    • M. Jędrzejczyk, Modernizm udomowiony, w: Tożsamość́́. 100 lat architektury w Polsce, red. B. Stelmach, K. Andrzejewska, Batko, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa 2019, s. 49–58
    • M. Jędrzejczyk, Kompozycja ruchów w przestrzeni. Koncepcja architektury w sztuce Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, w: Teksty modernizmu, red. D. Jędruch, D. Leśniak-Rychlak, M. Karpińska, Instytut Architektury, Kraków 2019, s. 17–36
    • M. Jędrzejczyk, Architektura wydarza się najczęściej z bardzo pragmatycznych pobudek. Rozmowa z Grzegorzem Piątkiem i Jarosławem Trybusiem (wspólnie z M. Karpiń ską), „Autoportret” nr 3/2018: Narracje architektury dwudziestolecia
    • M. Jędrzejczyk, Forma życia, w: Kobiece dwudziestolecie, red. B. Czarnecka, R. Sioma, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018, s. 393–409
    • M. Jędrzejczyk, Czwarty wymiar: człowiek, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 4/2017
    • M. Jędrzejczyk, Gdy przestrzeń staje się̨ formą. Koncepcja rzeźby Katarzyny Kobro a eksperymenty z ciałem i percepcją w sztuce początków XX wieku, w: Poruszone ciała. Choreografie ́Nowoczesności, red. K. Słoboda, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017
    • M. Jędrzejczyk, Rubber-sheet geometry, w: Tomek Baran – katalog prac z lata 2012–2015, Le Guern, Warszawa 2016
    • M. Jędrzejczyk, Miejskie przestrzenie pamięci, w: Miasto Widmo, katalog wystawy, BWA Katowice, Katowice 2016
    • Aby Warburg, Atlas Obrazów Mnemosyne, red. i tłum. Paweł Brożyński, Małgorzata Jędrzejczyk, Narodowe Centrum Kultury, 2015
  • Konferencje

    • Convergences and Divergences. Modernism beyond East and West (Berlin, 16–18.11.2023; koncepcja i organizacja konferencji)
    • Beholder as a fourth dimension? Between spatial construction and spatial relations in
    • sculptural practice of Katarzyna Kobro, Eric Orr and Peter Shelton, sympozjum American Artists in the Muzeum Sztuki Collection – II part (Muzeum Sztuki w Łodzi, 10.03.2023)
    • Contextualising Polish Avant-garde of the interwar period. Transfers, networks, specificity, konferencja European Avant-Garde and Modernism Studies (EAM) (Lizbona 31.08.2022-03.09.2022)
    • Komponowanie przestrzeni; sympozjum Artystki awangardy. Katarzyna Kobro i Maria Jarema (Muzeum Sztuki w Łodzi, 14.01.2020)
    • Moderne ohne Bauhaus? Katarzyna Kobros und Władysław Strzemińskis Architektur- und Kunstkonzepte, konferencja Nicht nur Bauhaus. Netzwerke der Moderne in Mitteleuropa; Görlitz-Wrocław, 15-17.01.2019)
    • Laboratorium gestów – eksperymenty z percepcją w rzeźbie XX wieku (wykład, Bunkier Sztuki, Kraków, 07.06.2018)
    • Stepping into space. Katarzyna Kobro’s and Władysław Strzemiński’s concept of unist sculpture (wykład, Moderna Museet Malmö, 31.05.2018)
    • Neue Formen für neues Leben. Katarzyna Kobro und die Berliner Avantgarde, konferencja Die polnische Avantgarde in Berlin (Zentrum für Historische Forschung, PAN Berlin, 14–15.12.2017)
    • Raumfiguration. Zusammenspiel der skulpturalen und architektonischen Elemente in der Kunst von Katarzyna Kobro, konferencja 24. Tagung des Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker und Denkmalpfleger (Greifswald, 12–15.10.2016)
    • Gdy przestrzeń staje się formą, wykład towarzyszący wystawie Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności (Muzeum Sztuki w Łodzi, 02.02.2017)

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.