Zofia Małysa-Janczy

  • doktor nauk humanistycznych
  • Adiunktka w Zakładzie Teorii i Historii Sztuki
  • doktor nauk humanistycznych
  • Adiunktka w Zakładzie Teorii i Historii Sztuki

Kuratorka i krytyczka sztuki, romanistka. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Absolwentka historii sztuki oraz filologii francuskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiowała również na Université de Perpignan Via Domitia. W 2023 roku obroniła rozprawę doktorską poświęconą sztukom wizualnym w teorii i praktyce artystycznej Michela Houellebecqa, napisaną pod kierunkiem prof. Wacława Rapaka i dr Jakuba Kornhausera. Autorka licznych publikacji poświęconych sztuce oraz literaturze współczesnej. Redaktorka wydawnictw artystycznych i naukowych, m.in. katalogu „Kornel Janczy. Planeta / The Planet” (2019) oraz monografii „Nomadyczność. Podmioty – przestrzenie – pojęcia” (2024, z J. Kornhauserem). Współpracuje z magazynami takimi jak „Szum”, „Czas Kultury”, „Restartmag”, „Polityka”. Kuratorka wystaw w Polsce oraz za granicą, m.in. w BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, BWA w Krośnie, Fundacji Sztuki Polskiej ING w Warszawie, Fundacji Galerii Piana i Widnej w Krakowie, Meet Factory w Pradze czy Nordic Artists’ Centre w Dale. W 2021 roku zainaugurowała autorski projekt „Kunstkamera. Prywatne kolekcje sztuki i dizajnu”. Stypendystka Miasta Krakowa (Kultura Odporna) oraz Fundacji Artystycznej Podróży Hestii. Rezydencje kuratorskie: HANGAR. Artistic Research Center, Lizbona (2024). 

  • Nagrody


  • Wystawy

    Wystawy realizowane według autorskich projektów kuratorskich:

    Rewersy (Podgląd, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa, 2025). Osoby artystyczne: Ala Savashevich, Tomasz Kręcicki, Iza Tarasewicz, Janek Simon, Róża Litwa, Daniel Rycharski. Wystawa kuratorowana wraz z Aleksandrą Koperdą.

    Czuwaga (Synagoga Wysoka, Kraków, 2024). Wystawa solowa Barbary Janczak.

    Świetliste bartery, wilgotne koalicje (BWA Krosno, 2024). Wystawa solowa Magdaleny Lazar.

    Blask (Fundacja Galerii Piana, Kraków, 2024). Wystawa solowa Anny Juszczak.

    Zapach ziemi (CSW Wiewiórka, 2024). Wystawa solowa Dominiki Bobulskiej.

    Starting Points, Turning Points (Nordic Artists’ Centre Dale, Norwegia, 2023). Osoby artystyczne: Trine Struwe, Roger Smeby, Kornel Janczy, Anna Ihle, Axel Burendahl, Tine Adler.  

    Krakowski Spleen (UFO Art Gallery, Kraków, 2023). Artyści: Marcin Dymek, Artur Wieczerzyński.

    Coco de mer (BWA ZBK, Kraków, 2023). Wystawa solowa Magdaleny Lazar.

    Z przodu lwem była, od tyłu wężem (Fundacja Galerii Piana, Kraków, 2022). Wystawa solowa Pawła Olszczyńskiego.

    Nie szukaj mnie tam, gdzie się schowałam (BWA Tarnów, 2022). Wystawa solowa Natalii Kopytko.

    Noclip (Galeria Szara Kamienica, Kraków, 2021). Wystawa solowa Pawła Zięby.

    Nowhere (El Stan, Kraków, 2021). Osoby artystyczne: Joanna Kaiser, Damian Nowak.

    BADGOOD (Shefter Gallery, Kraków, 2019). Wystawa solowa Anny Juszczak.

    Laboratory of Living Sentiments (Meet Factory, Praga, 2019). Wystawa solowa Magdaleny Lazar.

    Jakub Gliński. W okresie poprzedzającym umieranie (Galeria Widna, Kraków, 2018).

    Bolesław Chromry. Zawsze coś (Galeria Widna, Kraków, 2017).

    Efekty uboczne (Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 2017). Osoby artystyczne: Bolesław Chromry, Kornel Janczy, Kinga Nowak.

  • Prace w zbiorach


  • Realizacje


  • Publikacje

    Redakcja naukowa tomu Nomadyczność. Podmioty - przestrzenie - pojęcia, red. J. Kornhauser, Z. Małysa-Janczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.  

    Redakcja katalogu Kornel Janczy. Planeta / The Planet, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2019.

    Niezdyscyplinowane ciało. Strategie medialnej (nie)obecności Michela Houellebecqa [w:] Nomadyczność. Podmioty - przestrzenie - pojęcia, red. J. Kornhauser, Z. Małysa-Janczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

    Wyrywanie słów z korzeniami, czyli „Pieskie życie” Henriego Michaux [w:] Henri Michaux – artiste aux expériences multiples, red. O. Bartosiewicz-Nikolaev, K. Czerska, A. Kocik, W. Rapak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria: „awangarda/rewizje”, Kraków 2024.

    Michel Houellebecq, auteur (in)visible [w:] Voyeur, spectateur, red. K. Czerska, A. Kocik, I. Piechnik, Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2022.

    Figury ciała. Dyskurs o sztuce współczesnej w prozie Michela Houellebecqa, „Humanities and Cultural Studies”, t. 3 (2022).

    Mimesis krytyczna w prozie Michela Houellebecqa [w:] Przestrzenie Przekładu 6, red. J. Lubocha-Kruglik, O. Małysa, G. Wilk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022.

    Michel Houellebecq – diagnosta i pacjent. Prześwietlanie rzeczywistości [w:] „Czas Kultury” nr 3/2021.

     « La Carte et le territoire » de Michel Houellebecq en tant que roman de l’artiste postmoderne [w :] „Romanica Cracoviensia” (2020), n. 3.

    Intersemiotyczność w literackiej i fotograficznej twórczości Michela Houellebecqa [w:] Przestrzenie przekładu 5, red. J. Lubocha-Kruglik, O. Małysa, G. Wilk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2020.

    Kulinarny trójkąt na trawie – o tłumaczeniu tytułu obrazu Édouarda Maneta „Le Déjeuner sur l’herbe” [w:] Przestrzenie przekładu 3, s. red. J. Lubocha-Kruglik, O. Małysa, G. Wilk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2019.

    Guillaume Apollinaire et Carl Einstein. Deux modèles de lutte pour l’extension du domaine de l’art : la question de l’ « art nègre » [w :] Apollinaire – « l’esprit nouveau » – les avant-gardes, red. K. Czerska, J. Kornhauser, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

    „Rester vivant” Michela Houellebecqa jako wykładnia dynamiki procesu twórczego, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne”, nr 22 (3), Kraków 2018.

  • Konferencje

    Wystąpienia w latach 2017-2024: 

    Hypotypoza i iluzoryczność w „Mapie i terytorium” Michela Houellebecqa, referat wygłoszony na konferencji międzynarodowej Parole et image dans le discours contemporain/postmoderne (Uniwersytet Jagielloński).

    Strategie oporu. Michel Houellebecq w polu produkcji kulturowej, referat wygłoszony na konferencji Sztuka w poszukiwaniu tożsamości (ANS w Tarnowie).

    La naissance, la mort ou la dissémination de l’auteur ? Le cas de Michel Houellebecq, referat wygłoszony na konferencji międzynarodowej Ordre et chaos (Université de Waterloo, Kanada).

    Wyrywanie słów z korzeniami, czyli „Pieskie życie” Henriego Michaux, referat wygłoszony na konferencji międzynarodowej Henri Michaux – artiste aux expériences multiples (Uniwersytet Jagielloński).

    Wybrane problemy przekładu intersemiotycznego na przykładzie twórczości Michela Houellebecqa, referat wygłoszony na konferencji Przestrzenie przekładu 5 (Uniwersytet Śląski).

    „Mapa i terytorium” Michela Houellebecqa jako postmodernistyczna powieść o artyście, referat wygłoszony na konferencji Fetysze i przemiany ponowoczesności (Uniwersytet Jagielloński).

    (Nie)obecność materii w architekturze współczesnych miast, referat wygłoszony na konferencji Miasto i wieś na przestrzeni dziejów. Kultura-społeczeństwo-gospodarka (Uniwersytet Gdański).

    Od opus operatum do modus operandi. Literacka aktywność współcześnie, referat wygłoszony na konferencji Dyskursy twórczości i wyobraźni (Uniwersytet Wrocławski).

    Nieustanne intermezzo. Strategie autokreacji Michela Houellebecqa, referat wygłoszony na konferencji Nomadyczność. Podmioty – przestrzenie – pojęcia (Uniwersytet Jagielloński).

    Michel Houellebecq, auteur (in)visible, referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji « École Doctorale Francophone des Pays de Visegrád. Autour du texte dans les études françaises » (Uniwersytet Jagielloński).

    La dématérialisation de l’homme dans la prose de Michel Houellebecq, referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji CIFRE II – Représentations langagières et littéraires du monde (Palacký University Olomouc).

    Guillaume Apollinaire et Carl Einstein. Deux modèles de lutte pour l’extension du domaine de l’art : la question de l’ « art nègre », referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji Apollinaire – « l’esprit nouveau » –  les avant-gardes (Uniwersytet Jagielloński).

    Aspekt kulturowy generowania przypisów w literaturze. Polskie i rosyjskie tłumaczenie „Mapy i terytorium” Michela Houellebecqa, referat wygłoszony na konferencji Przestrzenie Przekładu 4 (Uniwersytet Śląski).

    Pomrukująca „plątanina rurek”. Kaloryfer, który domagał się prawa do głosu, referat wygłoszony na konferencji Nowe/stare. Materializmy w sztuce i literaturze (Uniwersytet Jagielloński).

    Artysta czy „artysta”. Współczesny twórca w obliczu (hiper)kapitalistycznych reguł rynku sztuki na przykładzie „Mapy i terytorium” Michela Houellebecqa, referat wygłoszony na konferencji Różne wzory (Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie).

    Le passé emboîté. Marcel Duchamp envers son propre héritage, referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji Auto/biografia: disordine, entropia (Osservatorio scientifico della memoria autobiografica scritta, orale, iconografica, Rzym).

    Kulinarny trójkąt na trawie. Kwestia tłumaczenia tytułu obrazu Édouarda Maneta „Le Déjeuner sur l’herbe”, referat wygłoszony na konferencji Przestrzenie Przekładu 3 (Uniwersytet Śląski).

    Szkatułkowe ekspozycje sztuki. Wpływ Marcela Duchampa na krytykę instytucjonalną w Polsce, referat wygłoszony na konferencji Marcel Duchamp. Inframince i dalej (Uniwersytet Jagielloński).

    Michel Houellebecq w polu sztuk wizualnych, referat wygłoszony na konferencji Transgresja – Interdyscyplinarność – Dyskurs. Neofilologia: Perspektywy transdyscyplinarności (Uniwersytet Warszawsaki).

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.