Nabór osób studiujących na ASP
na warsztaty w ramach projektu "Od ekologicznego produktu po doświadczenie rozszerzonej rzeczywistości"
-
Anatomia alfabetu: od typograficznych fundamentów do digitalizacji kroju pisma, 20.3.2025
Uczestnicy warsztatów zdobędą solidne podstawy typografii, zrozumieją zasady rządzące tym obszarem projektowania oraz nauczą się świadomego wykorzystywania typografii w praktyce. Rozwiną umiejętność tworzenia spójnych systemów znaków, a także posługiwania się specjalistycznym językiem typograficznym. Zyskają zdolność doboru odpowiednich środków projektowych w odpowiedzi na briefy. Warsztaty będą obejmowały tematykę cyfrowej transformacji, w szczególności wykorzystanie narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji w obszarze digitalizacji pisma. Program łączy teorię z praktyką, oferując kreatywną zabawę z literami i profesjonalne przygotowanie prac do sprawnej digitalizacji.
b) Czego uczestnicy nauczą się podczas warsztatu:
* Rozumienia zasad i reguł rządzących typografią.
* Świadomego i efektywnego wykorzystywania typografii w praktyce.
* Tworzenia spójnych i funkcjonalnych systemów znaków.
* Posługiwania się specjalistycznym językiem typograficznym.
* Dobierania odpowiednich środków w odpowiedzi na brief.
* Digitalizacji pisma i poprawnego egzekwowania jego formy.
c) Jakie kompetencje i wiedzę wyniosą uczestnicy?
Warsztaty pozwolą uczestnikom zgłębić podstawy typografii, jej zasady oraz
fundamenty, jednocześnie rozwijając umiejętność świadomego projektowania liter. Uczestnicy dowiedzą się, jak alfabet tworzy spójny system znaków, a także poznają pochodzenie i formy najważniejszych konstrukcji liter. Zajęcia obejmą także rozwijanie „typograficznego oka” oraz naukę efektywnego odpowiadania na brief projektowy, a także techniki sprawnej i poprawnej digitalizacji prac.d) Jak trzeba się przygotować do warsztatów?
* Warsztaty kierowane są zarówno do pasjonatów typografii jak i dla typo laików, którzy czują że w świecie liter poruszają się “po omacku”.
* Materiały: szkicownik, ołówki, markery, pisaki (czarny tusz)Prowadząca: Patrycja Walczak
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
SONOFOTON, 17-18.3.2025
Warsztaty mają na celu zaznajomienie uczestników z technologią energii solarnej. Pozyskiwanie energii słonecznej to kluczowy aspekt w kontekście zmian klimatycznych, dlatego przyjrzymy się jego potencjałowi w działaniach artystycznych i projektowych. Podczas warsztatów podejmiemy również dyskusję na temat różnych wymiarów hałasu i sposobów na subtelne interwencje dźwiękowe zsynchronizowanie z otoczeniem. Punktem wyjścia do pracy będzie tekst Marcina Dymitra – Pejzaż Solarny / Solar Landscape stanowiący spekulatywną refleksję nad audiosferą przyszłości. Na jego podstawie wspólnie stworzymy manifest, który później przybierze formę instalacji dźwiękowej zasilanej słońcem i podporządkowanej jego rytmowi.
Prowadząca: Zofia Paśnik
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Tradycja & współczesność SPLOTY, 19-20.3.2025
8-godzinne (2 x 4 godziny dziennie) kreatywne spotkanie z naturalnymi, lokalnymi materiałami plecionkarskim - słomą żytnią oraz dartką (taśmą z wierzby) i współczesnymi dodatkami materiałowymi, dzięki którym wiązki słomy połączą się wg pomysłów osób uczestniczących w jedną piękną i funkcjonalną całość. Materiały botaniczne - słoma żytnia, dartka i taśma wiklinowa - są lokalne, ręcznie ścinane i przygotowywane. Podczas spotkania osoby uczestniczące poznają jedną z tradycyjnych technik plecionkarskich, posłużą się też specjalnie zaprojektowaną igłą plecionkarską. Wykorzystają to do samodzielnego wykonania kreatywnych obiektów ze słomy. Poruszone będą tematy takie jak ponowne wykorzystanie materiałów recyklingowych w technice szytej i użycie naturalnych zasobów (materiały botaniczne, w tym materiały będące odpadami, jak słoma) w projektowaniu precyzyjnych obiektów. Zwrócimy uwagę na otaczającą nas przyrodę, także w przestrzeni miejskiej i jej potencjał twórczy. Zaprezentowane zostanie czerpanie z tradycji z myślą o przyszłości oraz wartości, jakie płyną z obszaru dziedzictwa do współczesnego odbiorcy. Do wzięcia udziału nie jest potrzebne wcześniejsze doświadczenie, Serfenta uczy całkowicie od podstaw, dajemy przestrzeń na błędy i eksperymenty oraz na kreatywne tworzenie, w prowadzeniu warsztatów wyplatania ma już 17 lat doświadczenia.
Prowadzące: Łucja Cieślar, Paulina Adamska
Godziny pracy: 10:00-14:30
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
CMF w biomateriałach, 17-18.3.2025
CMF w biomateriałach- od odpadów do innowacji. Warsztaty łączą praktyczne podejście do biomateriałów z projektową perspektywą CMF, co pozwoli uczestnikom nie tylko poznać proces tworzenia nowych materiałów, ale także przygotować je do realnego zastosowania w projektowaniu.
Cele warsztatów:
1. Poznanie procesów tworzenia biomateriałów z odpadów organicznych
2. Eksploracja właściwości biomateriałów w kontekście CMF (Color, Material, Finish).
3. Eksperymentowanie z naturalnymi pigmentami i różnymi metodami obróbki materiałów.
4. Nauka tworzenia profesjonalnej dokumentacji materiałowej.Prowadzący: Piotr Pryk
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Techniki cyfrowego rozrostu form, 19-20.3.2025
Warsztat poświęcony technikom projektowania z użyciem algorytmów wzrostu wewnątrz programu Blender. W jaki sposób możemy tworzyć organiczne formy, które rosną za pomocą zaprojektowanego algorytmu? Przykładowe algorytmy - reakcja dyfuzji w 2d i 3d, algorytm najkrótszej drogi.
Efekt końcowy: Możliwość wydrukowania zaprojektowanych form w 3d.
Prowadzący: Marek Głogowski
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Poszukiwanie własnego stylu w animacji, 17-18.3.2025
Animacja to dziedzina sztuki, która pomimo rozwoju technologii, nadal wymaga poświęcenia dużej ilości czasu i cierpliwości. Frustracja wynikająca z ogromu pracy, którą trzeba włożyć w stworzenie animacji często przysłania radość tworzenia i uniemożliwia pogłębianie swojego artystycznego głosu.
Na warsztatach przyjrzymy się kilku technikom 2d, które pomogą uczestnikom zapoznać się z bogactwem współczesnej animacji. Poruszymy cyfrowy kolaż, będziemy łączyć rysunek z wideo i zajmiemy się poklatkową animacją rysunkową. Wykorzystamy tradycyjne elementy jak papier, plamy farby, gest rysunkowy, które później będziemy kontrolować w programach komputerowych. Dzięki temu uczestnicy podniosą swoje kompetencje w zakresie ich obsługi.
Najważniejszym zadaniem dla uczestników będzie odkrycie swobody, którą może nieść ze sobą animacja, a także rozpoczęcie poszukiwania własnego stylu za pomocą wykorzystania narzędzi cyfrowych.
Słowa kluczowe: animacja 2d, kolaż cyfrowy, animacja rysunkowa, motion designWymogi dla uczestników:
- podstawowa znajomość adobe photoshop
- podstawowa znajomość adobe after effects
- dostęp do komputera z oprogramowaniem adobe i tabletu graficznegoProwadząca: Ola Szmida
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Modelowanie 3D: Twoja Kreatywność w Trójwymiarze, 19-20.3.2025
Warsztaty wprowadzą uczestników w cyfrowy proces tworzenia stylizowanych postaci 3D w Blenderze – od rzeźby po gotowy model do gier i animacji.
Nauczysz się:
Rzeźby 3D – budowanie detali i kształtowanie formy stylizowanej postaci.
Retopologii – tworzenie zoptymalizowanej siatki modelu.
Tworzenie UV – przygotowanie modelu do teksturowania poprzez efektywne rozłożenie siatki.
Malowania tekstur – nadawanie modelowi unikalnego stylu za pomocą tekstur w Blenderze.
Skupimy się na roli narzędzi cyfrowych w produkcji treści wizualnych, w tym na automatyzacji procesów i tworzeniu realistycznych tekstur.
Warsztaty dla osób z podstawową znajomością Blendera, wymagany własny komputer.Prowadząca: Kateryna Vasylenko
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Moving Type – Typografia w Animacji, 19-20.3.2025
Warsztaty z animowanej typografii będą okazją do zgłębienia zasad animacji i typografii, oraz odkrycia, jak te dwie dziedziny wzajemnie się przenikają. Uczestnicy zapoznają się z podstawami animacji oraz nauczą się, jak interpretować litery poprzez ruch. Zajęcia obejmą także pracę z dźwiękiem i obrazem w popularnych narzędziach takich jak After Effects, Cinema 4D oraz Cavalry. Szczególną uwagę poświęcimy cyfrowej transformacji, w tym wykorzystaniu narzędzi cyfrowych oraz sztucznej inteligencji w kontekście animowanej typografii. Warsztaty umożliwią uczestnikom rozwój umiejętności tworzenia dynamicznych, interaktywnych projektów które integrują różne obszary dziedzin projektowania.
b) Czego uczestnicy nauczą się podczas warsztatu
* Zasad animacji i typografii oraz ich wzajemnych powiązań.
* Interpretacji liter poprzez ruch.
* Poznanie dostępnych narzędzi, środków wyrazu: cavalry, After Effects, Cinema 4d
* Zależności między typografią, animacją i muzyką - umiejętność łączenia różnych dziedzin projektowania ze sobą - szukanie wspólnych mianowników i różnych środków wyrazu
c) Jakie kompetencje i wiedzę wyniosą uczestnicy?
Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę na temat zasad animacji i typografii oraz ich wzajemnych powiązań. Nauczą się interpretować litery poprzez ruch i łączyć je z dźwiękiem. Poznają dostępne narzędzia wykorzystywane w animowanej typografii, takie jak After Effects, Cinema 4D, Cavalry. Rozwiną umiejętność łączenia różnych dziedzin projektowania, takich jak typografia, animacja i muzyka, oraz będą potrafili szukać wspólnych mianowników i różnorodnych środków wyrazu w swoich projektach. Zdobędą również wiedzę na temat wykorzystywania najnowszych technologii cyfrowych w kontekście animowanej typografii.
d) Jak trzeba się przygotować do warsztatów? (opcjonalnie)
* szkicownik
* słuchawkiProwadzący: Jakub Franczak
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
Namaste – ahoj – konnichiwa! 19-20.3.2025
Odkryj tajniki wielojęzycznej typografii. Zaprojektuj broszurę korzystając z nieznanego Ci dotąd kroju pisma, który harmonizuje z nawykami rodzimych czytelników. Poznaj magię pisma arabskiego, chińskiego, hebrajskiego, japońskiego, koreańskiego, perskiego lub tajskiego. Filip Blažek poprowadzi Cię przez świat typografii niełacińskiej w ciągu dwóch dni. Warsztaty są przeznaczone dla użytkowników o średnim poziomie znajomości InDesigna.
Coraz więcej informacji przenosi się ze świata druku do środowiska cyfrowego – jednym z powodów są względy ekologiczne. Jednak tradycyjne zasady typografii obowiązują również w przestrzeni cyfrowej. Szacunek dla różnic kulturowych zwiększa zaufanie do medium. Studenci zmierzą się z wyzwaniami wynikającymi z tłumaczeń tworzonych przez sztuczną inteligencję, zwłaszcza w przypadku tekstów o wysokim stopniu technicznego i szczegółowego opracowania.b) Czego uczestnicy nauczą się podczas warsztatów?
Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawy wybranych pism niełacińskich. Dowiedzą się, jak technicznie skonfigurować aplikacje do składu tekstu od prawej do lewej lub z góry na dół, poznają kluczowe zasady składu w tych językach oraz na co zwrócić uwagę przy składzie tekstów obcojęzycznych. Uczestnicy zyskają także wiedzę o różnicach kulturowych między różnymi systemami pisma oraz nauczą się, jak łączyć różne języki bez dominacji jednego nad drugim.
c) Jakie umiejętności i wiedzę wyniosą uczestnicy?
Uczestnicy zrozumieją lepiej relacje między różnymi systemami pisma. Doświadczenie zdobyte podczas warsztatów pomoże im w tworzeniu wielojęzycznych publikacji, które stają się coraz powszechniejsze w globalizującym się świecie.
d) Jak powinni przygotować się uczestnicy? (opcjonalne) – grupa docelowa, wymagania wstępne, wcześniejsze doświadczenie
Niezbędny jest komputer z zainstalowanym programem Adobe InDesign. Znajomość jakiegokolwiek „egzotycznego” języka nie jest wymagana – wręcz przeciwnie. Żadne inne oprogramowanie nie może być używane, nawet Affinity Publisher, który nie obsługuje zaawansowanych zasad składu dla języków pozaeuropejskich!
Uczestnicy muszą przygotować dwa teksty o identycznej treści, np.:
• polski – japoński,
• ukraiński – arabski,
• angielski – khmerski,
• czeski – hebrajski.Źródłem tekstów mogą być: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Biblia, Koran, powieści należące do domeny publicznej oraz inne teksty. Łączna długość tekstu powinna wynosić około 8 stron. Spójne teksty o bardziej złożonej strukturze są bardziej praktyczne do zrozumienia kontekstu i przynoszą uczestnikom większe korzyści niż np. poezja. Znalezienie takich tekstów czasem wymaga znacznego wysiłku i pracy z tłumaczami AI.
Prowadzący: Filip Blažek
Godziny pracy: 10:00-16:00
Zapisy od 10 marca od godz. 9:00
-
EkoLab: biomateriały w biodesignie – wyzwania i strategie działań, 25.11.2024
Biodesign to interdyscyplinarna metoda projektowania, która czerpie z natury: jej surowców, procesów i struktur biologicznych, aby tworzyć procesy i produkty o zrownoważonym lub regeneratywnym wpływie na środowisko. Celem warsztatów jest wyposażenie osób uczestniczących w wiedzę dot. tworzenia rozwiązań z wykorzystaniem jadalnych i kompostowalnych biomateriałów, które znajdą praktyczne zastosowanie w obszarach związanych z redukcją odpadów, ochroną zdrowia oraz innowacjami ekologicznymi.
Prowadząca: Paulina Grabowska, CEO NASDRA Institute i marki mood.farm• Termin: 25.11.2024
• Godziny pracy: 9:30 - 17:00
Liczba osób uczestniczących: 8 - 12, zapisy przez USOS.