DESIGN 32
Tegoroczna edycja konkursu na najlepszy dyplom projektowy publicznych uczelni artystycznych odbywa się w czasie, kiedy zasadne staje się pytanie o funkcję projektowania w rzeczywistości. Czas pandemii, a obecnie wojny przewartościowuje wiele zjawisk i sprawia, że zaczynamy dostrzegać w życiu siłę ludzkiej solidarności, empatii i bliskości.
Projektowanie jako narzędzie pomagające ludziom w codzienności jest niezbędnym elementem, który sprawia, że można żyć bardziej, pełniej i świadomie. Jak z tym zadaniem poradzili sobie młodzi absolwenci publicznych uczelni artystycznych?
ZDROWIE
Design w służbie zdrowa to częsty temat prac dyplomowych. W tym roku absolwenci zainteresowali się tym, w jaki sposób dotyk może mieć działanie terapeutyczne i jak przełożyć to na obiekt, jak może wyglądać holder ekg dla dzieci, jak ma wyglądać i funkcjonować urządzenie do wspomagania leczenia młodzieńczej skoliozy idiopatycznej i jak przestrzeń może sprawić, że osoby z autyzmem mogą dobrze funkcjonować.
EDUKUJ SIĘ!
Edukacja jest najważniejsza. Od tego jak i czego nauczymy dzieci, zależy nasza przyszłość. Edukacja w czasach nieustannego rozproszenia koncentracji powinna być atrakcyjna i podana w nowoczesny sposób. Nie dotyczy jednak tylko dzieci, ponieważ żyjemy w czasach nowych zjawisk i nowych zagadnień. W tym roku w tematyce dyplomów powstały prace na temat ciszy, nieheteronormatywności, funkcji lasu, ekosystemu, kobiet w kulturze rowerowej czy historii Szczecina.
PRZESTRZEŃ
W jaki sposób życie człowieka współtworzy przestrzeń? Jak właściwie zaprojektowane otoczenie może sprawić, że ludzie są w stanie pozbyć się traumy? Jak dobrze żyć w mieście? Jak projektować wertykalnie? Co sprawia, że możemy mówić o dobrze zrealizowanej rewitalizacji? Na te pytania odpowiadają prace z kategorii przestrzeń, które poruszają zagadnienia dotyczące nie tylko roli przestrzeni miejskiej w funkcjonowaniu społeczeństwa, adaptacji budynków użyteczności publicznej, tworzenia stref wypoczynku i relaksu, ale także trudnego tematu przemocy domowej.
ŻYJ LEPIEJ!
Projektowanie powinno być funkcjonalne i użyteczne. Ma poprawiać projekty już wdrożone, sprawiać, że ludzie w pracy i w czasie wolnym dostają narzędzie wpływające pozytywnie na jakość ich działania. „User friendly” nie jest już wymysłem, ale jak tłumaczą Robert Fabricani i Cliff Kuang – autorzy książki pod tym tytułem: „projektowanie wymaga szacunku dla oczekiwań użytkowników i zrozumienia niuansów ich życia”. W kategorii „Żyj lepiej” znajdują się produkty, aplikacje i kroje pisma. Ich właściwości są bardzo zróżnicowane – a łączy ich właśnie przyjazność użytkownikowi sprawiająca, że żyje się właśnie lepiej.
PRZYSZŁOŚĆ JEST TERAZ!
Natalia Hatalska w swojej książce o przyszłości „Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?” – zadaje tytułowe pytanie o samotność, manipulację i dezinformację. Młodzi projektanci starają się natomiast swoimi pracami odpowiedzieć na pytanie: jakich projektów potrzebujemy, by funkcjonować w przyszłości, a także jak poradzić sobie z dzisiejszymi dysfunkcjami, które rozwijają się w szybkim tempie, stanowiąc coraz większy problem.
VIVA L’ARTE!
Projektowanie jest częścią sztuk wizualnych. Od zarania karmi się ono sztuką, a estetyka jest ważną częścią wielu projektów. Wśród tegorocznych dyplomów znalazły się także prace, które kładą nacisk na połączenie designu ze sztuką.
W tym roku
Adrian Chorębała - menedżer Galerii ASP w Katowicach Rondo Sztuki
dr hab. Agnieszka Nawrocka – koordynatorka konkursu NDP 2021, Design 32
JURY:
dr Krystyna Łuczak- Surówka
Karolina Sulej
Marcin Wicha
Mikołaj Wierszyłłowski
Marcin Wolny
ARANŻACJA WYSTAWY:
Wzorro Design
IDENTYFIKACJA WIZUALNA:
Agata Korzeńska