Gdzieniegdzie – instalacja multimedialna w ramach 8. Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza
Czy powinniśmy odetchnąć z ulgą, że świat reklamy, symbolizowany przez wielkie telebimy, otacza nas – póki co – tylko Gdzieniegdzie? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć twórcy instalacji, której tytuł nawiązuje do niesymetrycznego rozmieszczenia zarówno wykonawców, jak i aparatury nagłośnieniowej.
Bardzo ważnym aspektem instalacji będzie więc możliwość zbliżania się publiczności do muzyków, którzy nie będą znajdować się na typowej scenie, tylko pośród odbiorców.Gdzieniegdzie to częściowo instalacja multimedialna, a częściowo – utwór muzyczny wykonany „wewnątrz” instalacji. Utwór, poza fragmentami szczegółowo opisanymi w partyturze, będzie również posiadał sekcje o większej dozie swobody. W tych częściach działania instrumentalistów będą koordynowane przez oprogramowanie, rodzaj „wirtualnego dyrygenta”, informującego muzyków o przejściach z sekcji do sekcji oraz zmieniającego parametry ich gry (np. głośność).
Słuchacze poznają więc niezwykły świat instrumentów, które poza własnymi walorami brzmieniowymi potrafią również współgrać z nowymi mediami (audio i wideo). Efektem będzie intrygująca mieszanka brzmienia akustycznego i elektroakustycznego. Połączenie jest tu niebanalne – nie tylko komputer staje się instrumentem akompaniującym wykonawcom, lecz również instrumenty wpływają na pracę komputera. Powstaje zatem zjawisko „human electronics”, czyli elektronika jest kontrolowana naturalnym gestem instrumentalisty, który nadaje jej cechy „ludzkie”.
Paweł Hendrich - studiował kompozycję i ekonomię. Jego kompozycje były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (Ensemble Musikfabrik), Deutschlandfunk (Kwartludium), Goethe-Institut, BHF BANK Stiftung i Ensemble Modern, Miasto Wrocław (NOSPR), Instytut Polski w Madrycie (PluralEnsemble), Instytut Muzyki i Tańca, Orkiestrę Muzyki Nowej, The Forbidden City Chamber Orchestra, Narodowe Forum Muzyki (Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum), Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich (Pablostrom, Orkest de Ereprijs) i były wykonywane w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej.
Tomasz Strojecki- urodzony w 1987 roku w Katowicach. W 2015 roku ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na kierunku Projektowanie Graficzne. Twórca multimedialny, doktorant na macierzystej uczelni. Realizuje projekty z wykorzystaniem nowych mediów oraz instalacji interaktywnych. Współpracuje z muzykami/kompozytorami poszukując nowych form ekspresji i kreowania przestrzeni, w której rodzi się współczesny spektakl audiowizualny. Podejmuje inicjatywy współtworzenia utworów o charakterze interdyscyplinarnym, dziejącym się na styku muzyki, sztuk wizualnych, działań performatywnych i cyberprzestrzeni. Współtwórca koncertu multimedialnego „MICROCONCERTO V” na fagot solo i elektronikę w ramach 153 Śląskiej Trybuny Kompozytorów (2017). W 2018 wraz z zespołem (Marian Oslislo, Krzysztof Zygalski) stworzył warstwę wizualną do Audycji V Andrzeja Krzanowskiego (Prawykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia – 9.09.2018, Premiera: ATM Studio, Festiwal Warszawska Jesień – 23.09.2018)
Pokazy:
29.03 godz. 15.30
30.02 godz. 15.30
31.03 godz. 15.30
Miejsce: Rondo Sztuki
Organizator: NOSPR