Daty: 24/31 Maja
Miejsce: Sala Otwarta, ASP Katowice
Heading South to wystawa, będąca kulminacją trwającej cały letni semestr, Pracowni międzynarodowej zatytułowanej "Looking and Re-looking: Hybrid Processes and the Nature of the Encounter". Eksperymentalne wykorzy- stanie technologii (zarówno nowych, jak i starych) oraz analiza procesu twórczego są przedmiotem naszych dyskusji od początku marca 2019 roku. Grupa 9 artystów opracowała nowe prace i współpracowała nad każdym aspektem wystawy. Jej tytuł, Heading South, implikuje więcej niż jedno znaczenie. Geograficzny charakter tego terminu jest wyrazem wspólnej troski, w której aparat pełni funkcję poruszającego się oka, siatki terenui badania relacji między ciałem, krajobrazem i pamięcią. W prezentowanych tu pracach akt mapowania jest czymś więcej niż tylko przeglądem kartogra- fii terenu. Wyróżnia go zanurzenie w krajobrazie i motywacja do głębokie- go połączenia z atmosferą lub nastrojem charakterystycznym dla specyfiki postindustrialnego Śląska. I to właśnie ta dominująca estetyka, to drugi aspekt, na który wskazuje tytuł. Według słownika Farflex Free Dictionary „to Head South" jest idiomem, który ma trzy definicje: 1, Uciec; zniknąć lub przepaść. 2, Upaść lub spaść; deprecjonować; utracić jakość lub wartość.3, przerwać pracę lub funkcjonowanie; rzucić pracę, zawieść lub rozpaść się. Opisy te wydają się wyłapywać atmosferę i naturę poszczególnych krajobrazów, na które artyści zdecydowali się zwrócić naszą uwagę. Kie- dy zapytałem grupę o motywacje polityczne stojące za zgłębianiem tego rodzaju tematyki, zwrócono mi uwagę, że nie jest to nastrój polityczny, ale "nastrój śląski", coś bardziej zakorzenionego w doświadczeniu dorastania w tym konkretnym punkcie historii w tej konkretnej części Europy. Kolejnym aspektem, który bada wystawa, jest charakter spotkania z dzie- łem sztuki. Tu wracamy do aktu nawigacji. Spotkanie z tą wystawą to takie, w którym widz jest zachęcany do eksploracji. Sposób ekspozycji podkreśla fizyczną naturę dzieła i silnym oddziaływaniu dźwięku, obrazu i materiału. Większość obrazów, z którymi stykamy się na co dzień, prosi się o odczyta- nie z powierzchni ekranów, ale tutaj prace zachęcają do bardziej fizyczne- go, być może cielesnego, materialnego zaangażowania. Tak więc „Heading South” pomimo swoich konotacji dostarcza sugestywnego doświadczenia, które jest równie wzniosłe, jak i absorbujące.
Martin Newth Maj, 2019
tłumaczenie: Jakub Padula