Celem kształcenia w pracowni jest kształtowanie studenta (twórcy) mogącego świadomie i swobodnie wypowiadać się w tradycyjnych technikach litograficznych, ale także technikach własnych, wywodzących się z warsztatu druku płaskiego. Ucząc, zwracamy uwagę nie tylko na niepowtarzalny, charakterystyczny ślad, jaki proponuje litografia, ale też na eksperyment i inspirującą rolę warsztatu, który ma służyć do wyrażania idei artystycznych. Należy uświadamiać studentom możliwość ingerencji w tradycyjny warsztat poprzez zabiegi monotypiczne wprowadzane bezpośrednio na odbitkę rysunku i koloru, a także przez możliwość kolażu. Indywidualna korekta prowadzona jest podczas całego procesu powstawania matrycy i odbitki w sposób dyskretny, nie hamując inicjatywy młodego twórcy. Od studenta oczekujemy samodzielności, zarówno w podejmowaniu tematu, jak i ryzyka interpretacji, oraz odpowiedzialności za własne decyzje. Wykłady z zakresu technologii prowadzimy indywidualnie z każdym ze studentów podczas pracy nad jego własną matrycą. Staramy się wychowywać młodych ludzi w poszanowaniu dla szlachetnego warsztatu litograficznego oraz uczyć szacunku dla własnej pracy i pracy drugiego człowieka.
-
Prowadzący
Marcin Hajewski
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
Mateusz Rafalski
- doktor sztuki
- adiunkt
- Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich w ASP w Katowicach
- doktor sztuki
- adiunkt
- Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich w ASP w Katowicach
-
Galeria - Pracownia druku płaskiego
Jan Kukułka, Some Scapes, litografia, 2023Jan Kukułka, Some Scapes, litografia, 2023Jan Kukułka, Some Scapes, litografia, 2023Bianka Szlachta, bez tytułu, litografia, 100x70, 2011Dominika Staniaszek, bez tytułu, mokulito, 100x70, 2013Dominika Staniaszek, bez tytułu, litografia, 60x80, 2014Dominika Staniaszek, bez tytułu, litografia, 60x80, 2014Anna Bil, Kiedy Próbuję być tam – Moje Przestrzenie — 20m, litografia, 100x70, 2010Anna Bin, My Room – Bosphorus, litografia, 100x140, 2010Apolonia Matłosz, Woda, litografia, 100x70, 2011Hanna Rozpara, mokulito, 50x130, 2013Magda Paleczny, Prześwit, litografia, 100x70, 2011Magda Paleczny, bez tytułu, litografia, 100x140, 2011Maja Różycka, bez tytułu, mokulito, 100x140, 2012Mateusz Rafalski, bez tytułu, mokulito, 100x70, 2014Mateusz Rafalski, Breakdance, litografia, 100x70, 2014Mateusz Rafalski, Debata, offset, 140x100, 2015Mateusz_Rafalski, Ultras, 140x100, Offset, 2015Milena Strycharczyk, bez tytułu, mokulito, 70x180, 2015Milena Strycharczyk, bez tytułu, 100x70, mokulito, 2011Patrycja Juszczak, bez tytułu, litografia, 100x70, 2010Patrycja Juszczak, Exodus Zwierząt 7, litografia, 100x70, 2010Patrycja Juszczak, Exodus Zwierząt 9, litografia, 100x70, 2010Patrycja Juszczak, Exodus Zwierząt 10, litografia, 100x70, 2010Piotr Herla, bez tytułu, litografia, 100x70, 2007Piotr Herla, bez tytułu, litografia, 100x70, 2007Slajd z
-
Karta przedmiotu
Druk płaski
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: dr hab. Marcin Hajewski, prof. ASP, ad. dr Mateusz Rafalski
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polski
Skrócona karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia dodatkowego
obowiązkowy
X
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
- Rozwijanie umiejętności i wiedzy w zakresie tworzenia grafiki w technice litografii oraz innych technik wywodzących się z tradycji druku płaskiego.
- Pogłębianie doświadczeń twórczych oraz rozwijanie wrażliwości artystycznej.
- Świadome doskonalenie warsztatu i eksploracja możliwości technicznych.
Zajęcia opierają się na regularnych konsultacjach projektów, podczas których korekty są dostosowywane do indywidualnych predyspozycji i temperamentu twórczego studentów. Obejmują one wybór tematu oraz dobór odpowiednich środków wyrazu do opracowania obrazu na powierzchni matrycy.
Wymagania wstępne
- Pogłębione umiejętności z zakresu technologii rysunku oraz znajomość zasad poprawnej kompozycji.
- Umiejętności z zakresu realizacji obrazu graficznego w technice druku płaskiego i jego pochodnych
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone stacjonarnie
X
ćwiczenia
wykłady
seminaria
X
zajęcia praktyczne artystyczne
zajęcia praktyczne projektowe
X
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest aktywny udział w zajęciach oraz zaangażowanie studenta w realizowane projekty. Ocenie podlega ponadto samodzielność, stopień opanowania warsztatu graficznego oraz jakość i oryginalność rozwiązań powstałych prac. Z końcem semestru odbywa się obowiązkowy przegląd prac.
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Warunki zaliczenia
Warunek
Waga/uwagi
obecność
Ważna/obecność studenta na zajęciach powinna mieć charakter aktywny
przegląd prac
Ważna/ brak uwag
aktywność studenta
Ważna/ aktywność studenta wpływa bezpośrednio na stopień opanowania warsztatu
udział w przeglądzie
Ważna/ uczestnictwo w przeglądzie jest warunkiem przystąpienia do egzaminu