Pracownia filmu eksperymentalnego

Pracownia filmu eksperymentalnego = Laboratorium narracji wizualnych to innowacyjna jednostka dydaktyczna dedykowana twórczym eksploracjom w obszarze filmu autorskiego i intermediów. Program zachęca do eksperymentowania z narracją wizualną w szerokim spektrum technik i form, integrując proces filmowy z badaniami artystycznymi, sztukami wizualnymi, dźwiękiem oraz nowymi technologiami.

Czerpiąc inspirację z dziedzictwa Warsztatu formy filmowej oraz tradycji polskiej awangardy, kładziemy nacisk na świadome kształtowanie języka filmowego poprzez praktyczne działania warsztatowe i twórczą współpracę międzyinstytucjonalną. Opiera się ona na wypracowanej formule learning by doing, gdzie uczestnicy rozwijają swoje umiejętności poprzez bezpośrednie doświadczenie – od idei i koncepcji, przez realizację zdjęć, aż po montaż i postprodukcję.

Proces twórczy: od eksperymentu do profesjonalizacji. Pracownia oferuje pełne zaplecze dydaktyczne wspierające rozwój interdyscyplinarnego podejścia do filmu, które łączy eksperyment artystyczny z profesjonalizacją procesu twórczego. Struktura programu obejmuje kompleksowy cykl produkcji filmowej, od developmentu, przez pre-produkcję, aż po postprodukcję. W jego ramach uczestnicy mają dostęp do warsztatów, konsultacji, praktyk, badań terenowych oraz krytycznych analiz.

Program oferuje również wsparcie instytucjonalne i branżowe, pozwalając studentom na rozwój projektów w realnym kontekście produkcyjnym. Istotnym elementem jest coroczna aplikacja do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF) na finansowanie działań edukacyjnych, co umożliwia organizację wykładów, warsztatów oraz mentoringu z udziałem ekspertów z branży filmowej.

Unikalne podejście do dydaktyki filmowej. W ramach Pracowni studenci nie tylko uczą się podstaw realizacji filmowej, ale także rozwijają autorskie strategie narracyjne, poszukując nowych form i metod ekspresji. Warsztaty obejmują zagadnienia takie jak: eksperymentalne formy filmowe i intermedialność, narracja wizualna w kontekście sztuki współczesnej, scenariusz i dramaturgia w filmie autorskim, praktyczne ćwiczenia operatorskie i reżyserskie, eksploracja dźwięku i montażu w poszerzonej formie audiowizualnej, strategie dokumentalne i eseistyczne w filmie, zarządzanie i produkcja filmowa w kontekście sztuki i nowych mediów, techniki prezentacyjne i pitching projektów

Pracownia nie tylko stwarza przestrzeń do eksperymentu, ale także wyposaża studentów w kompetencje niezbędne do profesjonalnego funkcjonowania w branży filmowej i artystycznej. Projekty realizowane w ramach programu mają potencjał uczestnictwa w pitchingach festiwalowych, co umożliwia ich dalszy rozwój i wejście w fazę preprodukcji. 

Program jest zaproszeniem do współtworzenia dynamicznego środowiska, w którym sztuka filmowa staje się platformą dla nowych narracji, przekraczania granic i redefiniowania współczesnego języka wizualnego.

 

Paweł Mendrek

  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii
  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii

Zespół dydaktyczny Laboratorium narracji wizualnych wspierający rozwój projektów na poszczególnych etapach procesu twórczego: Koncepcja: Joanna Wendorff / Storydesign: Aleksandra Wietka / Strategie produkcyjne: Justyna Pawlak / Scenariusz + działania operatorskie: dr Artur Frątczak / Strategie dokumentalne: dr hab. Paweł Chorzępa / Opieka produkcyjna w ramach współpracy z SFKK: Ada Grzelawska / Scenografia + kostiumy: Agata Zalewska / Montaż + postprodukcja: Maciej Gryzełko / Dźwięk: Jarosław Downar / Promocja: Sławomir Kruk

Innowacyjny program dydaktyczny Laboratorium wspierany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF).

  • Karta Przedmiotu

    Pracownia filmu eksperymentalnego
    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025


    Prowadzący

    dr hab. Paweł Mendrek, prof. ASP

    Forma zaliczenia

    zaliczenie z oceną 

    Język wykładowy

    polski


    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

     

    • z wyboru

    Założenia i cele przedmiotu

    Program dedykowany jest zainteresowanym eksperymentem w obszarze narracji wizualnej oraz w szerokim kontekście filmem autorskim. Celem programu dydaktycznego nowej jednostki dydaktycznej oprócz zapoznania się z procesem powstawania projektu filmowego w formule learning by doing jest świadome kształtowanie postawy artystycznej poprzez konsekwentne wykorzystanie właściwych środków wyrazu. Inspirując się fenomenem WFF (Warsztat Formy Filmowej) związanego z historią polskiej awangardy, jednostka dydaktyczna koncentruje się na indywidualnych działaniach warsztatowych i twórczej współpracy międzyinstytucjonalnej m.in. z PWSTiTV w Łodzi, SFKK.UŚ, bytomską filią krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, Glasgow School of
    Art oraz Chelsea College of Art London. W ramach zajęć przewidziane są ćwiczenia praktyczne, badania terenowe, praktyki oraz indywidualne konsultacje. Treści programowe powinny zachęcać do poszukiwania znaczeń w intermedialnej przestrzeni wyrazowej oraz do sukcesywnego poszerzania warsztatu filmowego i przekazanie podstawowej wiedzy na temat złożonego procesu powstawania projektu filmowego oraz rozwój interdyscyplinarności warsztatowej, która charakteryzuje współczesnego twórcę audiowizualnego, pozwalając jednocześnie na refleksję nad aktualną sytuacją kulturową i społeczną.


    Kluczowe wymagania i kompetencje wstępne

    Podstawowe umiejętności warsztatowe, nabyte w czasie I roku studiów artystycznych. Podstawowa orientacja w zagadnieniach związanych z produkcją filmu i video. Zainteresowanie filmem oraz eksperymentem w obszarze wykorzystującym obraz ruchomy. Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu podstaw rysunku, malarstwa i kompozycji, obróbki obrazu cyfrowego, edycji i postprodukcji obrazu ruchomego.


    Formy prowadzenia zajęć

    Zajęcia prowadzone stacjonarnie.

    • ćwiczenia

    • wykłady

    • seminaria

    • zajęcia praktyczne artystyczne

    • samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela


    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

    51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne


    Warunki zaliczenia

    obecność 25%
    pozytywne oceny 25%
    aktywność studenta 25%
    udział w przeglądzie 25%

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.