Pracownia Interpretacje literatury

Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian różnorodnych tekstów kultury. Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka – otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) – tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego. Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i – zależnie od zainteresowań oraz kompetencji studentów – obliczone są na kształtowanie osobowości artysty oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

  • Karta przedmiotu

    Interpretacje literatury
    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025


    Prowadzący

    prof. dr hab. Grzegorz Hańderek, dr hab. Małgorzata Szandała

    Forma zaliczenia

    zaliczenie z oceną 

    Język wykładowy

    polski


    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

     

    • z wyboru

    Założenia i cele przedmiotu

    Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian. Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego. Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

    Celem jest:

    • rozwój świadomości artystycznej;
    • zapoznanie z możliwościami twórczej, indywidualnej i subiektywnej interpretacji szeroko rozumianych tekstów kultury przy pomocy języka wizualnego w całym spektrum jego interdscyplinarności;
    • kształtowanie umiejętności poszukiwań adekwatnego przekazu i przestrzeni (kontekstu) dla własnej wypowiedzi artystycznej;
    • kształtowanie umiejętności analizowania i artykułowania problemów związanych z poszukiwaniem odpowiedniej formy dla wizualnego wyrażenia idei;
    • realizacja przekazu wizualnego, będącego autorską interpretacją obszarów problemowych wynikających m.in. z tekstów, z możliwością korzystania z całego spektrum obrazowania, które – co do decyzji o wyborze medium - ma charakter wtórny wobec idei;
    • istotną wartością ćwiczeń jest sam proces, w którym konkretyzacja „tekstu”, poddana analizie, inspiruje idee wyrażane językiem plastycznym.

    Metody dydaktyczne:

    Zajęcia mają charakter indywidualnych korekt lub konsultacji grupowych zależnie od założeń realizowanych projektów. Okazjonalnie zajęcia mogą mieć formę warsztatów prowadzonych w grupach, wykładu lub innych form (np. badania terenowe), których celem jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy związanej z aktualnie podejmowanym tematem. Podczas korekt odbywa się szczegółowa analiza propozycji, projektu lub prac wykonanych przez osoby studenckie na każdym etapie. Jej celem jest płynny rozwój projektu polegający na przejściu przez cały proces: od wstępnego rozpoznania poprzez formowanie koncepcji (wspomagane tworzeniem map myśli) aż do finalnej realizacji (ustalenie i wybór adekwatnego medium ma miejsce w końcowej fazie procesu). Wymagane jest regularne uczestnictwo w zajęciach, systematyczna praca zakończona terminowo oddanymi pracami wraz z cyfrową dokumentacją. Oceniane jest zaangażowanie, poziom prac, obecność na zajęciach.


    Kluczowe wymagania i kompetencje wstępne

    • umiejętność myślenia problemowego i krytycznej refleksji na temat zjawisk zachodzących w świecie i kulturze,
    • umiejętność samodzielnego prowadzenia poszukiwań na zadany temat (riserczu) oraz tworzenia map myśli w oparciu o znalezione materiały i informacje,
    • kreatywność,
    • gotowość do współpracy i poszukiwań własnych,
    • otwartość na poszukiwania formalne i gotowość do poruszania się w różnych mediach, technikach czy językach wizualnych,
    • umiejętność sporządzenia cyfrowej dokumentacji prac,
    • umiejętność przedstawienia koncepcji w formie pisemnej wypowiedzi.

    Formy prowadzenia zajęć

    Zajęcia prowadzone stacjonarnie.

    • ćwiczenia
    • zajęcia praktyczne artystyczne
    • samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

    51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne


    Warunki zaliczenia

    obecność

    25%

    pozytywne oceny

    25%

    aktywność studenta 

    25%

    udział w przeglądzie

    25%

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.