Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian różnorodnych tekstów kultury. Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka – otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) – tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego. Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i – zależnie od zainteresowań oraz kompetencji studentów – obliczone są na kształtowanie osobowości artysty oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.
-
Osoby prowadzace
Grzegorz Hańderek
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- Rektor
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- Rektor
Małgorzata Szandała
- doktor habilitowany sztuki
- adiunkt
- doktor habilitowany sztuki
- adiunkt

Para małżonków od lat mieszkających razem utrzymuje ze sobą kontakt głównie poprzez
wymianę listów. Również przedmioty stanowiące wyposażenie ich wspólnego domu stają się
nośnikami tego specyficznego dialogu - przejmują głos. Tworzą w ten sposób wizualną reprezentację ich korespondencji.
Próbki odręcznie pisanych wiadomości, jakie małżonkowie na co dzień wymieniali między
sobą, zostały poddane analizie psychografologicznej. Jej wynikiem jest opracowanie zawierające charakterystykę osoby nr 1 i osoby nr 2.
Narracja projektu została zbudowana w odniesieniu do autentycznych przedmiotów silnie z nimi związanych. Codziennie pielęgnowanej przez kilkadziesiąt lat palmy czy ulubionej szklanki do picia herbaty Madras. To wyobrażenie łączącej ich relacji. Próba opowiedzenia prawdziwej historii mojej rodziny, babci i dziadka. Rozgrywanej w trzypokojowym mieszkaniu urządzonym w kolorze różowym. Od ścian, przez płytki kuchenne i łazienkowe, aż po wyposażenie. Opis przestrzeni, w której wspólnie przebywali bez użycia słów.
instalacja składa się z odlewów gipsowych: szklanka 7 x 10 cm, liść palmy 100 x 100
cm, talerzyk 2 x 8 cm, kafelki kuchenne 37 x 32 cm, wazon 12 x 37 cm, skarbonka PKO
9 x 9 x 5 cm, maszynka do golenia 4 x 12 cm oraz ekspertyzy grafologicznej osoby nr 1 i
osoby nr 2, 2019

Z przeprowadzonej analizy dostarczonego rękopisu, wynika, iż jego autor jest ambiwertykiem. Pismo prostopadłe, to pismo najbardziej wyprostowane, ludzie piszący w ten sposób starają się widzieć więcej i wskazywać kierunki, gdzie powinno się dalej podążać.
Piszących tego rodzajem pisma określa się, jako ludzi rozsądnych, dobrych organizatorów, mało spontanicznych w działaniu i niepotrafiących działać żywiołowo.
W kontaktach z innymi wyraźnie kierują się umiarem i logiką, starając się przy tym utrzymać
dystans wobec otoczenia oraz zachować niezależność. Wykazują cechy przywódcze, mogą
zajmować stanowiska menedżerskie. Mają zdolności zarządzania zasobami ludzkimi. Nie
sprawia im trudności wydawanie poleceń czy nadzorowanie pracy innych. Nie lubią natomiast, gdy same muszą wykonywać czyjeś polecenia, ale potrafią się do tej sytuacji przystosować. Osoby piszące takim rodzajem pisma, charakteryzują się bardzo silną wolą, są zrównoważone wewnętrznie. Nie poddają się wpływom środowiska. Są konsekwentne w działaniu. Mają bardzo wysokie poczucie samodyscypliny, ale jednocześnie oczekują od innych ludzi, aby przestrzegali ogólnie przyjętych zasad. Potrafią harmonijnie połączyć podświadomość z intelektem. Autor rękopisu często posiłkuje się intuicją, ale nie zapomina
również o zdrowym rozsądku. Osoba namiętna, śmiała, może również wykazywać tendencje
do przesadności, zadufania i autorytatywności, ceniąca sobie chwile samotności, jako sposób
na odreagowanie trudnych sytuacji. Nieprzywiązująca zbytniej wagi do własnych interesów, ale za to skora do pomocy innym.
Męcząca i stresująca jest natomiast potrzeba nagłego podjęcia decyzji, która w konsekwencji i tak jest strzałem w dziesiątkę. Dużą zaletą autora rękopisu jest umiejętność dyplomatycznego postępowania oraz wychodzenia z opresji bez szwanku.
Typ konstruktywny, człowiek myślący precyzyjnie potrafi zrealizować każdy plan i zlecone zadanie. Ceni konwenanse, szanuje autorytety.

Z przeprowadzonej analizy dostarczonych rękopisów, wynika, że ich autor jest ekstrawertykiem. Ludzie pochylający pismo w prawą stronę, uwielbiają działać. Posiadają
duży temperament jednak bardzo łatwo tracą kontrolę działając emocjonalnie. Do życia podchodzą z entuzjazmem. Pragną wolności i niezależności jednak łatwo ulegają cudzym
wpływom. Są ciekawi świata zewnętrznego. Ich działania determinowane są głównie przez
uczucia, są bardzo ekspansywni w działaniu, rzadko planują swoją przyszłość, rządzi nimi poziom adrenaliny we krwi. Im wyższy, tym szybciej i energiczniej działają, prą do przodu, nie oglądając się za siebie. Znakomita większość ludzi pochyla pismo w prawo. Działanie ma u nich przewagę nad myśleniem.
Typowy ekstrawertyk przypisuje główne znaczenie natychmiastowemu zaspokojeniu swoich pragnień za pomocą działania. Kontakty z innymi ludźmi są jego największą potrzebą. Stosunki międzyludzkie są dla nich ważniejsze od zarobków. Ekstrawertycy wybierają najczęściej zawody, które pozwalają na kontakty z ludźmi. Znajdujemy wśród nich nauczycieli, opiekunów socjalnych, sprzedawców, lekarzy, polityków itp. Często są uczuciowi i sentymentalni i okazują to innym ludziom.
W podejmowaniu ważnych decyzji przeważnie przekładają uczucia nad rozsądek. Bardzo
cierpią z powodu utraty bliskich i zaprzyjaźnionych osób, swoje cierpienia uzewnętrzniają.
Straty starają się powetować przez pozyskanie nowych przyjaźni, a jeśli chodzi o utratę małżonka, to najczęściej zawierają szybko nowy związek. Z reguły są to aktywni, odznaczający się szerokim wachlarzem zainteresowań ludzie, których męczy kontemplacja i rozmyślanie. Autor rękopisu jest człowiekiem pobudliwym, żywotnym i aktywnym.
To optymista potrafiący cieszyć się życiem.
Ma wysokie aspiracje, chętnie przejawia inicjatywę, pełen zapału, a nawet czasem wojowniczy. Jednocześnie jest człowiekiem trochę próżnym, łakomym, czasem bywa też leniwy.
Grażyna Tereszkiewicz

Krzysztof Piętka

Anna Aderek

Kilkumiesięczna praca o charakterze partycypacyjnym, miała na celu przedstawienie dzielnicy poprzez prace artystyczne uczestników koła filmowego „Oskar”. Projekt bazuje na relacjach międzyludzkich, porusza problemy społeczne, angażuje twórców i odbiorców. Jest świadectwem tego, że kreatywne myślenie poprzez sztukę poszerza horyzonty, staje się narzędziem i wytwarza nowe perspektywy.
W pierwszym działaniu przyjęliśmy za cel przeprojektowanie wizerunku miejsca, wykorzystując przy tym grafikę cyfrową w wirtualnej rzeczywistości. (Efekt pracy jest obecnie do obejrzenia na stronie internetowej projektu). Podczas pracy nad panoramą powstała gra słowna Lipiny-Filipiny, która z czasem urosła do roli klucza całego projektu.
www.poszerzonykadr.prv.pl



-
Karta przedmiotu
Interpretacje literatury
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący
prof. dr hab. Grzegorz Hańderek, dr hab. Małgorzata Szandała
Forma zaliczenia
zaliczenie z oceną
Język wykładowy
polski
Moduł
moduł kształcenia dodatkowego
obowiązkowy
- z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian. Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego. Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.
Celem jest:
- rozwój świadomości artystycznej;
- zapoznanie z możliwościami twórczej, indywidualnej i subiektywnej interpretacji szeroko rozumianych tekstów kultury przy pomocy języka wizualnego w całym spektrum jego interdscyplinarności;
- kształtowanie umiejętności poszukiwań adekwatnego przekazu i przestrzeni (kontekstu) dla własnej wypowiedzi artystycznej;
- kształtowanie umiejętności analizowania i artykułowania problemów związanych z poszukiwaniem odpowiedniej formy dla wizualnego wyrażenia idei;
- realizacja przekazu wizualnego, będącego autorską interpretacją obszarów problemowych wynikających m.in. z tekstów, z możliwością korzystania z całego spektrum obrazowania, które – co do decyzji o wyborze medium - ma charakter wtórny wobec idei;
- istotną wartością ćwiczeń jest sam proces, w którym konkretyzacja „tekstu”, poddana analizie, inspiruje idee wyrażane językiem plastycznym.
Metody dydaktyczne:
Zajęcia mają charakter indywidualnych korekt lub konsultacji grupowych zależnie od założeń realizowanych projektów. Okazjonalnie zajęcia mogą mieć formę warsztatów prowadzonych w grupach, wykładu lub innych form (np. badania terenowe), których celem jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy związanej z aktualnie podejmowanym tematem. Podczas korekt odbywa się szczegółowa analiza propozycji, projektu lub prac wykonanych przez osoby studenckie na każdym etapie. Jej celem jest płynny rozwój projektu polegający na przejściu przez cały proces: od wstępnego rozpoznania poprzez formowanie koncepcji (wspomagane tworzeniem map myśli) aż do finalnej realizacji (ustalenie i wybór adekwatnego medium ma miejsce w końcowej fazie procesu). Wymagane jest regularne uczestnictwo w zajęciach, systematyczna praca zakończona terminowo oddanymi pracami wraz z cyfrową dokumentacją. Oceniane jest zaangażowanie, poziom prac, obecność na zajęciach.
Kluczowe wymagania i kompetencje wstępne
- umiejętność myślenia problemowego i krytycznej refleksji na temat zjawisk zachodzących w świecie i kulturze,
- umiejętność samodzielnego prowadzenia poszukiwań na zadany temat (riserczu) oraz tworzenia map myśli w oparciu o znalezione materiały i informacje,
- kreatywność,
- gotowość do współpracy i poszukiwań własnych,
- otwartość na poszukiwania formalne i gotowość do poruszania się w różnych mediach, technikach czy językach wizualnych,
- umiejętność sporządzenia cyfrowej dokumentacji prac,
- umiejętność przedstawienia koncepcji w formie pisemnej wypowiedzi.
Formy prowadzenia zajęć
Zajęcia prowadzone stacjonarnie.
- ćwiczenia
- zajęcia praktyczne artystyczne
- samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Warunki zaliczenia
obecność
25%
pozytywne oceny
25%
aktywność studenta
25% udział w przeglądzie
25%