Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim

Forum dyskusyjne, w jakie przekształca się pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim na studiach II stopnia, przyczynić się może do refleksji, prowokującej osoby studenckie do świadomego opuszczania bezpiecznego terytorium własnych ograniczeń. Mogą to być działania w obszarze warsztatu malarskiego, pojmowanego w granicach klasycznej, akademickiej rzeczywistości (farba, pędzle, podobrazie) celem poszerzenia pola doświadczeń. Prowadzić to może do rezultatów o charakterze konceptualnym, para-literackim, a być może polemizujących, lub tożsamych z Beus’owską koncepcją artysty jako inżyniera duszy. Profil pracowni jest tu bliski dadaistycznemu ujęciu artysty w kategorii twórcy idei, ale sfera rzemieślnicza, związana z warsztatem jest wciąż w metodach kształcenia – równie istotna. W pracowni mogą współistnieć ze sobą realizacje uwzględniające potrzeby współczesnego rynku sztuki, (nawet o specyfice komercyjnego „zlecenia”), z działalnością o charakterze bezkompromisowego oddania się idei, oraz dążeniu do odkrywania nowych, niezbadanych dotąd rejestrów i brzmień w malarstwie współczesnym.
Indywidualny kontakt z każdą osobą studencką i wspieranie jej autonomii twórczej, również takiej, która odbywać się może w kategorii czystego eksperymentu, stanowi ważny element programowy pracowni. Wskazywanie alternatywnych ścieżek młodym ludziom, próbującym wyważać otwarte drzwi wyblakłych konwencji artystycznych, poruszających się w obszarze aktualnych mód, to także istotny cel kształcenia. Pracownia zachęca do tworzenia realizacji wynikających z wewnętrznej wrażliwości i potrzeby. Umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami może prowadzić do przekładania uczuć tj.: wzruszenie i radość na artystyczne działania afirmatywne, ale też może być wentylem ujścia wewnętrznego niepokoju i strachu. Zrównoważenie rozwoju artystycznego i intelektualnego jak również umiejętne dopasowanie środków do oczekiwanych celów, jest istotnym elementem w procesie kształcenia. Pracownia promuje również idee kolektywów artystycznych i współpracę między studencką.

  • Karta przedmiotu

    Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzące: prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia kierunkowego

     

    obowiązkowy

    X

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Kształtowanie podstawowej świadomości i wrażliwości artystycznej bazującej na wnioskach wynikłych z wcześniejszej analizy natury i umiejętności jej odtwarzania (2-8 semestr). Stopniowa ewaluacja umiejętności artykulacyjnych w kierunku interpretacji natury, skutkować powinna w konsekwencji, umiejętnością swobodnej kreacji w obszarze malarstwa sztalugowego i wypracowaniem własnego języka artykulacji plastycznej. Realizacje artystyczne wynikające zatem  z tzw. programu własnego, czyli dopasowania norm języka wypowiedzi plastycznej do najistotniejszych dla osób studenckich treści, powinny skutkować, ujętą w języku malarskim pointę. Niejednokrotnie treści te będą wykraczały poza domenę  szeroko pojmowanej estetyki co znamionuje obraz sztuki współczesnej. W takich  przypadkach cała uwaga będzie skoncentrowana na wyrazie powstającego dzieła.

    Malarstwo jako narzędzie artykulacji plastycznej będzie tutaj również używane jako jedna z metod tworzenia obrazu. Zyska ono funkcję do nadania kształtu i wymiaru formalnego realizacjom wpisującym się w kategorię muralu, street – artu, urban – artu, site specific, interwencji artystycznej, działań akcjonerskich i performatywnych określonych również specyfiką proksemiki teatralnej.
    Wobec grupy studentów deklarujących chęć studiowania malarstwa w ujęciu kreatywnego myślenia o przestrzeni publicznej, prowadzący oczekują opuszczenia bezpiecznego terytorium wraz z otaczającą warsztat malarza rzeczywistością (farba, podobrazie). Prowadzić to może do rezultatów o charakterze konceptualnym, para – literackim, a być może nawet polemizującym lub tożsamym
    z Beus’owską koncepcją artysty jako inżyniera duszy. Oczekiwania wobec studentów tej części pracowni będą oscylować wokół kategorii artysty jako twórcy idei, ale sfera rzemieślnicza, związana z warsztatem będzie w metodach kształcenia równie istotna.

    Będą tu mogły współistnieć realizacje uwzględniające potrzeby rynku sztuki a nawet komercyjnego zlecenia z działalnością o charakterze bezkompromisowego oddania się sztuce wysokiej.

    Wymagania wstępne

    Podstawowe umiejętności z zakresu artykulacji plastycznej w dyscyplinie malarstwa zdobyte
    w Pracowni Malarstwa Roku 1-go (i kolejnych), znajomość podstaw technologii. Nieodzowna świadomość zagadnień sztuki współczesnej pozwalająca na próbę stworzenia własnej kreacji bez powielania gotowych wzorów.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    (X)

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

    (X)

    zajęcia praktyczne artystyczne

    (X)

    zajęcia praktyczne projektowe

    (X)

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne





Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.