Zajęcia z przedmiotu „Malarstwo" obejmują praktyczne ćwiczenia rozwijające umiejętność obserwacji i odwzorowania zarówno rzeczywistego, jak i wyobrażonego świata. Program koncentruje się na doskonaleniu techniki malarskiej oraz zapoznawaniu osób studiujących z pojęciami i zasadami malarstwa tradycyjnego i współczesnego. Istotnym celem zajęć jest także pogłębianie świadomości własnej pracy twórczej. Osoby uczestniczące w zajęciach są zachęcane do analizy swoich refleksji i emocji, aby doskonalić umiejętność przekładania myśli i uczuć na formę wizualną. Zajęcia pomagają zrozumieć rolę malarstwa jako narzędzia introspekcji oraz wpływ świadomego budowania konceptu na siłę wyrazu artystycznego.
Na pierwszym roku szczególną uwagę poświęca się pracy z modelem/modelką, w tym studium anatomicznemu. Jednocześnie osoby studiujące pracują w różnych technikach malarskich i rozwijają umiejętność świadomego komponowania obrazu poprzez dobór koloru, kontrastu, światłocienia, głębi, skali i rytmu, co wpływa na interpretację tematu. Program obejmuje także eksperymenty z techniką malarską i łączenie różnych mediów, takich jak grafika czy rysunek, umożliwiając tworzenie nowych jakości artystycznych. Kluczowym elementem edukacji jest rozwój indywidualnych postaw twórczych, wspierany przez zindywidualizowane podejście podczas korekt.
Po ukończeniu pierwszego roku osoby studiujące powinny posiadać doświadczenie w stosowaniu różnych technik malarskich, orientować się we współczesnych trendach artystycznych oraz umieć argumentować i bronić swoich decyzji artystycznych. Powinny również potrafić analizować obrazy z różnych obszarów kultury.
-
Prowadzący
Szymon Kobylarz
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Artystycznego
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Artystycznego
Agata Szymanek
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
-
Prace studenckie / Pracownia Malarstwa I roku / 2010 - 2016
"Apsik", Hanna Woźniak, 2014"Darkness I", Hanna Woźniak, 2014"Vanitas", Hanna Woźniak, 2014Bez tytułu, Monika Sojka, 2010Bez tytułu, Mateusz Rafalski, 2010Bez tytułu, Paweł Siodłok, 2010działania plenerowe, Monika Sojka, 2010model, martwa natura, Patrycja Lisnikowska, 2013modelka, martwa natura, Patrycja Lisnikowska, 2013Bez tytułu, Patrycja Lisnikowska, 2013"Ika", Daria Wollman, 2014"Calineczka", Daria Wollman, 2014Martwa natura, model, Magdalena Niemiec, 2016Martwa natura, model, Magdalena Niemiec, 2016Bez tytułu, Magdalena Niemiec, 2016Pejzaż, Magdalena Niemiec, 2016"Autobus", Aleksandra Kosakowska, 2014Portret, Aleksandra Kosakowska, 2014Modelka, Martwa natura, Daria Wollman, 2014Modelka, martwa natura, Daria Wollman, 2014Bez tytułu, Magdalena Niemiec, 2016Bez tytułu, Magdalena Niemiec, 2016Slajd z
-
Karta Przedmiotu
Malarstwo
kierunek studiów: Grafika
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący
ad. dr Szymon Kobylarz
ad. dr Agata SzymanekForma zaliczenia
zaliczenie z oceną, egzamin
Język wykładowy
polski
moduł
moduł kształcenia ogólnoplastycznego
X
obowiązkowy
SEMESTR
1
2
LICZBA GODZIN
105
105
PUNKTY ECTS
4
4
Założenia i cele przedmiotu
Zajęcia z przedmiotu Malarstwo obejmują praktyczne ćwiczenia rozwijające umiejętność obserwacji i odwzorowania zarówno rzeczywistego, jak i wyobrażonego świata. Program koncentruje się na doskonaleniu techniki malarskiej oraz zapoznawaniu osób studiujących z pojęciami i zasadami malarstwa tradycyjnego i współczesnego. Istotnym celem zajęć jest także pogłębianie świadomości własnej pracy twórczej. Osoby uczestniczące w zajęciach są zachęcane do analizy swoich refleksji i emocji, aby doskonalić umiejętność przekładania myśli i uczuć na formę wizualną. Zajęcia pomagają zrozumieć rolę malarstwa jako narzędzia introspekcji oraz wpływ świadomego budowania konceptu na siłę wyrazu artystycznego.
Na pierwszym roku szczególną uwagę poświęca się pracy z modelem/modelką, w tym studium anatomicznemu. Jednocześnie osoby studiujące pracują w różnych technikach malarskich i rozwijają umiejętność świadomego komponowania obrazu poprzez dobór koloru, kontrastu, światłocienia, głębi, skali i rytmu, co wpływa na interpretację tematu. Program obejmuje także eksperymenty z techniką malarską i łączenie różnych mediów, takich jak grafika czy rysunek, umożliwiając tworzenie nowych jakości artystycznych. Kluczowym elementem edukacji jest rozwój indywidualnych postaw twórczych, wspierany przez zindywidualizowane podejście podczas korekt.
Po ukończeniu pierwszego roku osoby studiujące powinny posiadać doświadczenie w stosowaniu różnych technik malarskich, orientować się we współczesnych trendach artystycznych oraz umieć argumentować i bronić swoich decyzji artystycznych. Powinny również potrafić analizować obrazy z różnych obszarów kultury.
Wymagania wstępne
Osoba studiująca powinna znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji oraz narzędzi malarskich i potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicielek i przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku. Powinna również posiadać wstępne portfolio malarskie.
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone (stacjonarnie)
(X)
ćwiczenia
-
wykłady
-
seminaria
(X)
zajęcia praktyczne artystyczne
-
zajęcia praktyczne projektowe
(X)
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
-
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Treści kształcenia
Semestr
Zagadnienia i tematy ćwiczeń
Semestr zimowy
Zadanie I. Malarstwo martwej natury, lub dowolny temat pracy malarskiej
To ćwiczenie ma charakter wprowadzający i pozwala osobom studiującym zapoznać się z nowymi warunkami do tworzenia oraz pracą na podstawie indywidualnych korekt. Swobodny wybór tematu dzieła ma na celu wzmacnianie umiejętności świadomego i niezależnego podejmowania decyzji w praktyce malarskiej.
Równocześnie celem zadania jest rozwijanie podstawowych umiejętności w zakresie kompozycji, światłocienia i analizy formy. Prace omawiane są pod kątem technicznym i kompozycyjnym.
Zadanie II. Prezentacja Portfolio
Osoba studiująca wybiera reprezentatywne dla siebie dzieła i przygotowuje krótką prezentację na temat inspiracji, wykorzystanych technik oraz kontekstu stworzonych prac. Przeprowadzana jest krytyka koleżeńska, która pozwala doskonalić umiejętności omawiania dzieł artystycznych. Pośrednim celem tego zadania jest przygotowanie osób studiujących do publicznej prezentacji swoich prac i dyskusji na temat swojej twórczości. Zadanie ma również działanie integracyjne i pozwala zapoznać się z dotychczasową twórczością wszystkich osób w grupie.
Zadanie III. Malarstwo Modela / Modelki
Praca z modelem pozwala doskonalić techniki oddania anatomii, proporcji i dynamiki ciała. Osoby studiujące tworzą studium postaci w wybranym kadrze, eksplorując technikę malarską, w tym światłocień, kompozycję, dobór kolorów.
Zadanie IV. Ćwiczenie na szybkie podejmowanie decyzji I
Ćwiczenie ograniczone jest czasowo i ma na celu rozwijanie umiejętności spontanicznego reagowania i intuicyjnego podejmowania decyzji artystycznych. Studenci i studentki pracują nad szybkim stworzeniem kompozycji malarskiej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie pewności siebie w podejmowaniu decyzji twórczych.
Zadanie V. Ćwiczenie na szybkie podejmowanie decyzji II.
Ćwiczenie ograniczone jest czasowo i ma na celu rozwijanie umiejętności spontanicznego reagowania i intuicyjnego podejmowania decyzji artystycznych. Studenci i studentki pracują nad szybkim stworzeniem kompozycji malarskiej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie pewności siebie w podejmowaniu decyzji twórczych.
Zadanie VI. Przegląd prac w trakcie trwania semestru
Zadanie polega na omówieniu postępów pracy, a jego celem jest bieżąca ocena oraz analiza prac. Przegląd umożliwia indywidualną korektę oraz wspólną dyskusję w grupie, która pomaga w doskonaleniu warsztatu i rozwijaniu indywidualnych postaw twórczych.
Zadanie VII. Zadanie technologiczne
Zadanie polega na zapoznaniu się z techniką malarstwa olejnego. Studenci i studentki rozpoczynają od stworzenia własnego płótna, co obejmuje naciągnięcie tkaniny na blejtram, odpowiednie jej zagruntowanie oraz przygotowanie powierzchni pod malarstwo olejne. Te etapy zadania są podparte wykładem na temat technologii malarskiej, który obejmuje zagadnienia związane z właściwościami farb olejnych, doborem podłoża, rodzajami gruntów oraz technikami nakładania gruntów oraz farb.
Celem zadania jest rozwinięcie świadomości technologicznej, która pozwala na lepsze zrozumienie wpływu odpowiedniego przygotowania płótna na trwałość i efekt końcowy pracy malarskiej. Zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia płótna umożliwia studentkom i studentom pełniejszą kontrolę nad materiałami, których używają, oraz rozwija ich techniczne kompetencje, przydatne w praktyce artystycznej.
Semestr letni
Zadanie I. Rozwijanie własnej koncepcji pracy malarskiej
Zadanie polega na wprowadzeniu osoby studiującej w proces twórczy, który rozwija umiejętność przeprowadzenia projektu malarskiego od znalezienia inspirującego tematu lub problemu do realizacji gotowego dzieła. Studenci i studentki rozpoczynają pracę od zbadania wybranego zagadnienia, które mogą podjąć w malarstwie poprzez analizę referencji wizualnych i kontekstów kulturowych. W oparciu o pojawiające się refleksje, studenci i studentki tworzą szkice kompozycyjne oraz tematyczne, które stanowią bazę dla ostatecznej realizacji. Zadanie kończy się namalowaniem pracy lub cyklu prac. Celem zadania jest rozwój świadomego podejścia do malarstwa jako formy narracji i analizy, a także wzmacnianie umiejętności łączenia własnych refleksji z praktyką malarską.
Zadanie II. Malarstwo Modela / Modelki
Zadanie zakłada twórcze podejście do pracy z modelem / modelką, uwzględniając indywidualną interpretację oraz zaawansowany proces kreacyjny. Wspierana jest głębsza refleksją nad kompozycją, światłem, kolorem i własnym sposobem wyrazu.
Kryteria oceny
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Warunki zaliczenia
Warunek
Waga/uwagi
obecność
25%
pozytywne oceny
25%
aktywność osoby studiującej
25%
udział w przeglądzie
25%