Pracownia malarstwa I roku

Zajęcia z przedmiotu „Malarstwo" obejmują praktyczne ćwiczenia rozwijające umiejętność obserwacji i odwzorowania zarówno rzeczywistego, jak i wyobrażonego świata. Program koncentruje się na doskonaleniu techniki malarskiej oraz zapoznawaniu osób studiujących z pojęciami i zasadami malarstwa tradycyjnego i współczesnego. Istotnym celem zajęć jest także pogłębianie świadomości własnej pracy twórczej. Osoby uczestniczące w zajęciach są zachęcane do analizy swoich refleksji i emocji, aby doskonalić umiejętność przekładania myśli i uczuć na formę wizualną. Zajęcia pomagają zrozumieć rolę malarstwa jako narzędzia introspekcji oraz wpływ świadomego budowania konceptu na siłę wyrazu artystycznego.

Na pierwszym roku szczególną uwagę poświęca się pracy z modelem/modelką, w tym studium anatomicznemu. Jednocześnie osoby studiujące pracują w różnych technikach malarskich i rozwijają umiejętność świadomego komponowania obrazu poprzez dobór koloru, kontrastu, światłocienia, głębi, skali i rytmu, co wpływa na interpretację tematu. Program obejmuje także eksperymenty z techniką malarską i łączenie różnych mediów, takich jak grafika czy rysunek, umożliwiając tworzenie nowych jakości artystycznych. Kluczowym elementem edukacji jest rozwój indywidualnych postaw twórczych, wspierany przez zindywidualizowane podejście podczas korekt.

Po ukończeniu pierwszego roku osoby studiujące powinny posiadać doświadczenie w stosowaniu różnych technik malarskich, orientować się we współczesnych trendach artystycznych oraz umieć argumentować i bronić swoich decyzji artystycznych. Powinny również potrafić analizować obrazy z różnych obszarów kultury.

  • Karta Przedmiotu

    Malarstwo

    kierunek studiów: Grafika

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie

    forma studiów: stacjonarne

    cykl kształcenia: 2024/2025

     

    Prowadzący

    ad. dr Szymon Kobylarz
    ad. dr Agata Szymanek

    Forma zaliczenia

    zaliczenie z oceną, egzamin

    Język wykładowy

    polski

     

    moduł

    moduł kształcenia ogólnoplastycznego

    X

    obowiązkowy

       

    SEMESTR

    1

    2

     

    LICZBA GODZIN

    105

    105

     

    PUNKTY ECTS

    4

    4

     

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Zajęcia z przedmiotu Malarstwo obejmują praktyczne ćwiczenia rozwijające umiejętność obserwacji i odwzorowania zarówno rzeczywistego, jak i wyobrażonego świata. Program koncentruje się na doskonaleniu techniki malarskiej oraz zapoznawaniu osób studiujących z pojęciami i zasadami malarstwa tradycyjnego i współczesnego. Istotnym celem zajęć jest także pogłębianie świadomości własnej pracy twórczej. Osoby uczestniczące w zajęciach są zachęcane do analizy swoich refleksji i emocji, aby doskonalić umiejętność przekładania myśli i uczuć na formę wizualną. Zajęcia pomagają zrozumieć rolę malarstwa jako narzędzia introspekcji oraz wpływ świadomego budowania konceptu na siłę wyrazu artystycznego.

    Na pierwszym roku szczególną uwagę poświęca się pracy z modelem/modelką, w tym studium anatomicznemu. Jednocześnie osoby studiujące pracują w różnych technikach malarskich i rozwijają umiejętność świadomego komponowania obrazu poprzez dobór koloru, kontrastu, światłocienia, głębi, skali i rytmu, co wpływa na interpretację tematu. Program obejmuje także eksperymenty z techniką malarską i łączenie różnych mediów, takich jak grafika czy rysunek, umożliwiając tworzenie nowych jakości artystycznych. Kluczowym elementem edukacji jest rozwój indywidualnych postaw twórczych, wspierany przez zindywidualizowane podejście podczas korekt.

    Po ukończeniu pierwszego roku osoby studiujące powinny posiadać doświadczenie w stosowaniu różnych technik malarskich, orientować się we współczesnych trendach artystycznych oraz umieć argumentować i bronić swoich decyzji artystycznych. Powinny również potrafić analizować obrazy z różnych obszarów kultury.

    Wymagania wstępne

    Osoba studiująca powinna znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji oraz narzędzi malarskich i potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicielek i przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku. Powinna również posiadać wstępne portfolio malarskie.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone (stacjonarnie)

    (X)

    ćwiczenia

    -

    wykłady

    -

    seminaria

    (X)

    zajęcia praktyczne artystyczne

    -

    zajęcia praktyczne projektowe

    (X)

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

    -

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Treści kształcenia

    Semestr

    Zagadnienia i tematy ćwiczeń

    Semestr zimowy




    Zadanie I. Malarstwo martwej natury, lub dowolny temat pracy malarskiej

    To ćwiczenie ma charakter wprowadzający i pozwala osobom studiującym zapoznać się z nowymi warunkami do tworzenia oraz pracą na podstawie indywidualnych korekt. Swobodny wybór tematu dzieła ma na celu wzmacnianie umiejętności świadomego i niezależnego podejmowania decyzji w praktyce malarskiej.

    Równocześnie celem zadania jest rozwijanie podstawowych umiejętności w zakresie kompozycji, światłocienia i analizy formy. Prace omawiane są pod kątem technicznym i kompozycyjnym.

    Zadanie II. Prezentacja Portfolio

    Osoba studiująca wybiera reprezentatywne dla siebie dzieła i przygotowuje krótką prezentację na temat inspiracji, wykorzystanych technik oraz kontekstu stworzonych prac. Przeprowadzana jest krytyka koleżeńska, która pozwala doskonalić umiejętności omawiania dzieł artystycznych. Pośrednim celem tego zadania jest przygotowanie osób studiujących do publicznej prezentacji swoich prac i dyskusji na temat swojej twórczości. Zadanie ma również działanie integracyjne i pozwala zapoznać się z dotychczasową twórczością wszystkich osób w grupie.

    Zadanie III. Malarstwo Modela / Modelki

    Praca z modelem pozwala doskonalić techniki oddania anatomii, proporcji i dynamiki ciała. Osoby studiujące tworzą studium postaci w wybranym kadrze, eksplorując technikę malarską, w tym światłocień, kompozycję, dobór kolorów.

    Zadanie IV. Ćwiczenie na szybkie podejmowanie decyzji I

    Ćwiczenie ograniczone jest czasowo i ma na celu rozwijanie umiejętności spontanicznego reagowania i intuicyjnego podejmowania decyzji artystycznych. Studenci i studentki pracują nad szybkim stworzeniem kompozycji malarskiej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie pewności siebie w podejmowaniu decyzji twórczych.

    Zadanie V. Ćwiczenie na szybkie podejmowanie decyzji II.

    Ćwiczenie ograniczone jest czasowo i ma na celu rozwijanie umiejętności spontanicznego reagowania i intuicyjnego podejmowania decyzji artystycznych. Studenci i studentki pracują nad szybkim stworzeniem kompozycji malarskiej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie pewności siebie w podejmowaniu decyzji twórczych.

    Zadanie VI. Przegląd prac w trakcie trwania semestru

    Zadanie polega na omówieniu postępów pracy, a jego celem jest bieżąca ocena oraz analiza prac. Przegląd umożliwia indywidualną korektę oraz wspólną dyskusję w grupie, która pomaga w doskonaleniu warsztatu i rozwijaniu indywidualnych postaw twórczych.

    Zadanie VII. Zadanie technologiczne

    Zadanie polega na zapoznaniu się z techniką malarstwa olejnego. Studenci i studentki rozpoczynają od stworzenia własnego płótna, co obejmuje naciągnięcie tkaniny na blejtram, odpowiednie jej zagruntowanie oraz przygotowanie powierzchni pod malarstwo olejne. Te etapy zadania są podparte wykładem na temat technologii malarskiej, który obejmuje zagadnienia związane z właściwościami farb olejnych, doborem podłoża, rodzajami gruntów oraz technikami nakładania gruntów oraz farb.

    Celem zadania jest rozwinięcie świadomości technologicznej, która pozwala na lepsze zrozumienie wpływu odpowiedniego przygotowania płótna na trwałość i efekt końcowy pracy malarskiej. Zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia płótna umożliwia studentkom i studentom pełniejszą kontrolę nad materiałami, których używają, oraz rozwija ich techniczne kompetencje, przydatne w praktyce artystycznej.

    Semestr letni

    Zadanie I. Rozwijanie własnej koncepcji pracy malarskiej

    Zadanie polega na wprowadzeniu osoby studiującej w proces twórczy, który rozwija umiejętność przeprowadzenia projektu malarskiego od znalezienia inspirującego tematu lub problemu do realizacji gotowego dzieła. Studenci i studentki rozpoczynają pracę od zbadania wybranego zagadnienia, które mogą podjąć w malarstwie poprzez analizę referencji wizualnych i kontekstów kulturowych. W oparciu o pojawiające się refleksje, studenci i studentki tworzą szkice kompozycyjne oraz tematyczne, które stanowią bazę dla ostatecznej realizacji. Zadanie kończy się namalowaniem pracy lub cyklu prac. Celem zadania jest rozwój świadomego podejścia do malarstwa jako formy narracji i analizy, a także wzmacnianie umiejętności łączenia własnych refleksji z praktyką malarską.

    Zadanie II. Malarstwo Modela / Modelki

    Zadanie zakłada twórcze podejście do pracy z modelem / modelką, uwzględniając indywidualną interpretację oraz zaawansowany proces kreacyjny. Wspierana jest głębsza refleksją nad kompozycją, światłem, kolorem i własnym sposobem wyrazu.

     

    Kryteria oceny

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    25%

    pozytywne oceny

    25%

    aktywność osoby studiującej

    25%

    udział w przeglądzie

    25%



Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.