Pracownia jest otwarta i przyjazna, lecz także wymagająca. Ważnym założeniem naszego programu jest indywidualna praca z każdym studentem i rozwijanie jego osobistych predyspozycji. Studenci na równi z prowadzącym decydują o ewoluującym obliczu pracowni. Dojrzewanie artystyczne to proces rozciągnięty w czasie, ale skuteczny jedynie pod warunkiem, że będzie wypełniony artefaktami, które za każdym razem przesuwają granice osobistych możliwości. Studenci mają prawo do eksperymentów, poszukiwań i pomyłek, zachęca się ich do odważnego, nieskrępowanego myślenia, gotowości do podejmowania ryzyka w imię obrony osobistego postrzegania świata. Chcemy, by studenci byli otwarci na wszelkiego rodzaju bodźce, pochodzące zarówno z otaczającej nas rzeczywistości, jak i z uwolnionej wyobraźni. Korekty powinny zmierzać do znalezienia optymalnego dla predyspozycji studenta rozwiązania problemu malarskiego, w miarę możliwości mają być także wykładem uwzględniającym wybrane aspekty sztuki dawnej, zagadnień sztuki najnowszej oraz problemów warsztatowych i technologicznych. Wiodącym medium jest malarstwo, ale dopuszczalne i oczekiwane jest operowanie środkami wyniesionymi z innych pracowni (np. fotografia, grafika, nowe media). W procesie przygotowania bazujemy na szkicach, zdjęciach, notatkach itp., ale w razie potrzeby studenci mogą także tworzyć klasyczne studium z natury. W związku z tym, że nie ma czegoś takiego jak akademicki warsztat uniwersalny, chcemy, by umiejętności warsztatowe szły w parze z nieskrępowaną wyobraźnią i służyły do realizacji konkretnej indywidualnej wizji, a nie były kształtowane same dla siebie.
-
Prowadzący
Zbigniew Blukacz
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- zblukacz@asp.katowice.pl
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- zblukacz@asp.katowice.pl
Paulina Walczak-Hańderek
- magister sztuki
- asystent
- magister sztuki
- asystent
-
Prace studentek i studentów 2020-2021
Monika Gawron (V rok/M)Boisko przy ul. Andrzeja Wajdy, olej na płótnie, 100 x 150 cmMonika Gawron (V rok/M)Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2, olej na płótnie, 40 x 60 cmMonika Gawron (V rok/M)Widok z domu na pola, olej na płótnie, 80 x 60 cmMonika Gawron (V rok/M)Zima na ulicy Zawiszy Czarnego, olej na płótnie, 100 x 150 cmJustyna Wolska (V rok/GW)Beztroska, olej na płótnie, 130 x 170 cmJustyna Wolska (V rok/GW)(Nie)miejsce, olej na płótnie, 130x170cmJustyna Wolska (V rok/GW)Ruiny, olej na płótnie, 130 x 170 cmJustyna Wolska (V rok/GW)(Nie)widzialność, olej na płótnie, 130 x 170 cmPaulina Wojciechowska (V rok/GW)Paulina Wojciechowska (V rok/GW)Paulina Wojciechowska (V rok/GW)Paulina Wojciechowska (V rok/GW)Maja Kielar (V rok/M)Marta Zygmunt (V rok/M)Małgorzata Mazur (V rok/M)Szymon Poloczek (IV rok/M)Szymon Poloczek (IV rok/M)Szymon Poloczek (IV rok/M)Natalia Szwed (IV rok/GW)Natalia Szwed (IV rok/GW)Natalia Szwed (IV rok/GW)Kalina BrataniecKalina BrataniecKalina BrataniecAleksandra SznapkaAleksandra SznapkaAleksandra SznapkaAleksandra SznapkaAleksandra SznapkaAleksandra SznapkaAgata TomorowiczAgata TomorowiczHanna Górecka (III rok/M)Hanna Górecka (III rok/M)Hanna Górecka (III rok/M)Klaudia Brzezińska (III rok/GW)Ucięto mi powietrze, którym byłam napełnionaKlaudia Brzezińska (III rok/GW)ŚwiecęKlaudia Brzezińska (III rok/GW)Moje gołębie skrzydełkaKlaudia Brzezińska (III rok/GW)ZdarzenieMarcela Gawęda (III rok/GW)Dopełnienie II, 180 x 130 cmMarcela Gawęda (III rok/GW)Dopełnienie IV, 240 x 60 cmMarcela Gawęda (III rok/GW)Dopełnienie III, 100 x 40 cmZbigniew Gurnacz (III rok/M)Pustynia, akwarela na płycie, 80x62cm, 2020Zbigniew Gurnacz (III rok/M)Agnieszka, akwarela na płycie, 62x80cm,2020Dawid Szydło (II rok/M)Spowiedź, 200 x 140 cmDawid Szydło (II rok/M)Bierzmowanie, 40 x 300 cmDawid Szydło (II rok/M)Małżeństwo, 40 x 50 cmMarcella Mrózek (II rok/GW)Noemi Wspaniała (II rok/M)Noemi Wspaniała (II rok/M)Elżbieta Budziak (II rok/GW)Elżbieta Budziak (II rok/GW)Ewa Sznober (II rok/GW)Ewa Sznober (II rok/GW)Ewa Sznober (II rok/GW)Barbara Klus (II rok/GW)Krojenie kurczakaBarbara Kus (II rok/GW)AfrykariumBarbara Kus (II rok/GW)Slajd z
-
Prace studentek i studentów 2019 - 2020
Bogna Bartkowiak (III rok/GW), Wnętrze II, akryl na płótnie, 80 x 80 cm, 2020Bogna Bartkowiak (III rok/GW), Mikro, tusz, olej na_płótnie, 110 x 100 cm, 2020Bogna Bartkowiak (III rok/GW), Mikro (fragment), tusz, olej na_płótnie, 110 x 100 cm, 2020Bogna Bartkowiak (III rok/GW), Struktura III, technika mieszana na płótnie, 30 x 30 cm, 2020Maria Bąk (II rok/GW), Powrót 4, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2020Maria Bąk (II rok/GW), Powrót 3, olej na płótnie, 120 x 100 cm, 2020Maria Bąk (II rok/GW), Zmęczenie 2, olej na płótnie, 180 x 100 cm, 2020Klaudia Brzezińska (II rok/GW), Wdarł się, olej na papierze, 150 x 109, 2019Klaudia Brzezińska (II rok/GW), Olka, olej_na_papierze, 178 x 150 cm, 2020Klaudia Brzezińska (II rok/GW), Zostań moim pieskiem, olej na papierze, 213 x 150, 2020Urszula Cieślik (III rok/GW), Cuda natury, olej na płótnie, 70 x 50 cm, 2020Urszula Cieślik (III rok/GW), Cuda natury II 2, akryl na płótnie, 30 x 30 cm, 2020Urszula Cieślik (III rok/GW), Cuda natury II 3, olej na płótnie, 30 x 30 cm, 2020Anna Drobczyk (IV rok/GW), Bez Tytułu, 160 x 80 cm, 2019Anna Drobczyk (IV rok/GW), Znudziłam się czekaniem, 150 x 100 cm, 2020Marcela Gawęda (II rok/GW) Defekt II, olej na płótnie, 100 x 80 cm, 2020Marcela Gawęda (II rok/GW), Defekt III, olej na płótnie, 100 x 65 cm, 2020Marcela Gawęda (II rok/GW), Defekt IV, olej na płótnie, 100 x 70 cm, 2020Monika Gawron (IV rok/M), Bez tytułu, olej na pilśni, 110 x 100 cm, 2019Monika Gawron (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 130 x 80 cm, 2019Monika Gawron (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 100 x 110 cm, 2019Hanna Górecka (II rok/M), Cykl kobiecy 2, olej na płótnie, 30 x 25 cm, 2020Hanna Górecka (II rok/M), Cykl kobiecy 3, olej na płótnie, 30 x 25 cm, 2020Hanna Górecka (II rok/M), Cykl męski 2a, olej na płótnie, 18 x 13 cm, 2020Janina Janicka-Grabowska (V rok/M), bez tytułu, olej na płótnie, 140 x 180 cm, 2020Janina Janicka-Grabowska (V rok/M), bez tytułu, olej na płótnie, 90 x 110 cm, 2020Zbigniew Gurnacz (III rok/M), Wspomnienie 3, akryl na płótnie, 140 × 90 cm, 2020Zbigniew Gurnacz (III rok/M), Wspomnienie 2, akryl na płótnie, 140 × 90 cm, 2020Zbigniew Gurnacz (III rok/M), Wspomnienie 1, akryl na płótnie, 140 × 90 cm, 2020Maja Kielar (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 100 x 120 cm, 2019Maja Kielar (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 120 x 140 cm, 2020Maja Kielar (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 120 x 140 cm, 2020Karol Kobryń (V rok/PG), Bez tytułu, 2019Karol Kobryń (V rok/PG), Bez tytułu, 2020Karol Kobryń (V rok/PG), Bez tytułu, 2020Kamil Maśnica (III rok/M), Klasztor Lubiąż, olej na płótnie, 100 x 70 cm, 2019Kamil Maśnica (III rok/M), Klasztor Lubiąż, olej na płótnie, 60 x 70 cm, 2019Kamil Maśnica (III rok/M), Portret Moniki, olej na płótnie, 35 x 28 cm, 2020Małgorzata Mazur (IV rok/M), Las, olej na plotnie, 180 x 130 cm, 2020Małgorzata Mazur (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, pastele olejne, 150 x 100 cm, 2019Małgorzata Mazur (IV rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 60 x 80 cm, 2020Julia Nowakowska (V rok/GW), Dżungla 1, olej na płótnie, 90 x 80 cm, 2020Julia Nowakowska (V rok/GW), Dżungla 2, olej na płótnie, 120 x 60 cm_2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Destrukcja, technika własna, 80 x 100 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Bez tytułu, technika własna, 120 x 100 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Cztery ściany, tkanina, 450 x 260 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M) Cztery ściany, tkanina, 450 x 260 cm, 2020
Jeden pokój, czyli cztery ściany mogą być centrum całego świata. Ta praca jest pewnym podsumowaniem osobistych doświadczeń związanych z próbami stworzenia poczucia bezpieczeństwa od zera. Moje wszystkie samodzielne miejsca zamieszkania były tymczasowe. Nie tworzyłam więc tych chodników tak, jak należy - do konkretnej przestrzeni. To kolaż różnych pokoi, które w pewnym momencie życia nazywałam "moimi".
Tkanie chodników było kiedyś częścią pewnego rytuału przejścia. Często oznaczało wielkie zmiany dla młodej kobiety - ślub, przeprowadzka, rozstanie się dotychczasowym życiem. Kobiety wspierały się w złożonym i żmudnym procesie tkackim, jednocześnie przygotowując się do stworzenia domowego ogniska. Chodniki były obowiązkowym elementem wnętrza, przede wszystkim dlatego, że chroniły przed zimnem. Nie tylko dosłowne ocieplały wnętrza, izolując ludzkie stopy, ale wprowadzały również przytulny nastrój w surowych wnętrzach.
Dekoracyjna funkcja chodników jest oczywista. Kobiety przy ich tworzeniu, maksymalnie wykorzystywały dostępne materiały. Większość tkaczek pracując pod presją czasu i odliczając potrzebną ilość metrów, nie przywiązywało dużej uwagi do powstających zestawień kolorystycznych. Niektóre z nich, mając taką możliwość, farbowały fragmenty tkanin by skomponować całość według własnego pomysłu. Jednak zdarzało się, że kolory wyrażały czasami aspekt religijny. Pewne gospodynie posiadały różne zestawy tkanin dekoracyjnych, nie tylko chodników. Zmieniały je wraz z nadchodzącym postem lub innym większym świętem.
Chodniki to wyjątkowy rodzaj pamiętnika. Dosłownie składają się z przedmiotów tekstylnych całej rodzinny. Niektóre wytkane pasy przywołują u domowników emocjonalne wspomnienia, a nawet historie o ludziach do których kiedyś należały wykorzystane ubrania. To pozostałość po człowieku wpisana we wnętrze. Ślady użytkowania są echem jego obecności, wtartym w szlaki poruszania się po przestrzeni.Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Cztery ściany, 260 x 450 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Cztery ściany, (fragment), tkanina, 450 x 260 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Cztery ściany (kompozycja 1), tkanina, 2020Julia Pałkowska (III rok/GW), Bez tytułu, olej na płótnie, 200 x 200 cm, 2019Julia Pałkowska (III rok/GW), Bez tytułu, olej na płótnie, 100 x 120 cm, 2020Julia Pałkowska (III rok/GW), Bez tytułu, olej na płótnie, 100 x 120 cm, 2020Szymon Poloczek (III rok/M), Konkurs, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2020Szymon Poloczek (III rok/M) Bez tytułu, olej na płótnie, 100 x 100 cm, 2020Szymon Poloczek (III rok/M) Bez tytułu, olej na płótnie, 2020Szymon Poloczek (III rok/M), Pokój Sonii, olej na płótnie, 150 x 100 cm, 2020Martyna Stefaniak (V rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 2019Martyna Stefaniak (V rok/M), Bez tytułu, olej na płótnie, 2020Natalia Szwed (III rok/GW), Północnica, olej na płótnie, 90 x 90 cm, 2019Natalia Szwed (III rok/GW), Północnica, olej na płótnie, 100 x 80 cm, 2019Natalia Szwed (III rok/GW), Ognisko, olej na płótnie, 50 x 70 cm, 2020Natalia Szwed (III rok/GW), Taniec, olej na płótnie, 50 x 70 cm, 2020Paulina Wojciechowska (IV rok/GW), BMI, akryl na płótnie, 130 x 130 cm, 2019Paulina Wojciechowska (IV rok/GW), Refluks, akryl na płótnie, 125 x 75 cm. 2019Paulina Wojciechowska (IV rok/GW), Skin 3, akryl na płótnie, 150 x 100 cm, 2020Justyna Wolska (IV rok/GW), Mętlik, olej na płótnie, 170 x 130 cm, 2019Justyna Wolska (IV rok/GW), Bezgłos, olej na płótnie, 170 x 130 cm, 2020Justyna Wolska (IV rok/GW), Bez tytułu, olej na płótnie, 170 x 130 cm, 2020Justyna Wolska (IV rok/GW), Bez tytułu, olej na płótnie, 140 x 76 cm, 2020Marta Zygmunt (IV rok/M), Papuga, olej na płótnie, 60 x 80 cm, 2020Marta Zygmunt (IV rok/M), Dziecko, olej na płótnie, 100 x 130 cm, 2020Marta Zygmunt (IV rok/M), Dzieci.natura, olej na płótnie, 100 x 130 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M), Cztery ściany, tkanina, 450 x 260 cm, 2020Kamila Ostaszewska (IV rok/M) Cztery ściany, tkanina, 450 x 260 cm, 2020
Jeden pokój, czyli cztery ściany mogą być centrum całego świata. Ta praca jest pewnym podsumowaniem osobistych doświadczeń związanych z próbami stworzenia poczucia bezpieczeństwa od zera. Moje wszystkie samodzielne miejsca zamieszkania były tymczasowe. Nie tworzyłam więc tych chodników tak, jak należy - do konkretnej przestrzeni. To kolaż różnych pokoi, które w pewnym momencie życia nazywałam "moimi".
Tkanie chodników było kiedyś częścią pewnego rytuału przejścia. Często oznaczało wielkie zmiany dla młodej kobiety - ślub, przeprowadzka, rozstanie się dotychczasowym życiem. Kobiety wspierały się w złożonym i żmudnym procesie tkackim, jednocześnie przygotowując się do stworzenia domowego ogniska. Chodniki były obowiązkowym elementem wnętrza, przede wszystkim dlatego, że chroniły przed zimnem. Nie tylko dosłowne ocieplały wnętrza, izolując ludzkie stopy, ale wprowadzały również przytulny nastrój w surowych wnętrzach.
Dekoracyjna funkcja chodników jest oczywista. Kobiety przy ich tworzeniu, maksymalnie wykorzystywały dostępne materiały. Większość tkaczek pracując pod presją czasu i odliczając potrzebną ilość metrów, nie przywiązywało dużej uwagi do powstających zestawień kolorystycznych. Niektóre z nich, mając taką możliwość, farbowały fragmenty tkanin by skomponować całość według własnego pomysłu. Jednak zdarzało się, że kolory wyrażały czasami aspekt religijny. Pewne gospodynie posiadały różne zestawy tkanin dekoracyjnych, nie tylko chodników. Zmieniały je wraz z nadchodzącym postem lub innym większym świętem.
Chodniki to wyjątkowy rodzaj pamiętnika. Dosłownie składają się z przedmiotów tekstylnych całej rodzinny. Niektóre wytkane pasy przywołują u domowników emocjonalne wspomnienia, a nawet historie o ludziach do których kiedyś należały wykorzystane ubrania. To pozostałość po człowieku wpisana we wnętrze. Ślady użytkowania są echem jego obecności, wtartym w szlaki poruszania się po przestrzeni.Marta Zygmunt (IV rok/M), Dzieci.natura, olej na płótnie, 100 x 130 cm, 2020Slajd z
-
Prace studentek i studentów 2009-2019
Agnieszka Florczyk, bez tytułu, 180 x 180 cm, olej na płótnie, 2009Agnieszka Florczyk, bez tytułu, olej na płótnie, 2009Luiza Kolasa, Pół minuty, olej na płótnie, 2010Luiza Kolasa, 10 sekund, olej na płótnie, 2010Luiza Kolasa, Łyk orzeźwienia, olej na płótnie, 2010Aga Piotrowska, Blizna, olej na płótnie, 50 cm, 2010Aga Piotrowska, Tracheotomia, olej na płótnie, 140 x 110 cm, 2012Marzena Rakoniewska, bez tytułu, olej na płótnie, 140 x 180 cm, 2011Marzena Rakoniewska, bez tytułu, olej na płótnie, 110 x 140 cm, 2011Anna Puszczewicz, Landart 2, olej na płótnie, 70 x 50 cm, 2011Anna Puszczewicz, Landart 1, olej na płótnie, 70 x 50 cm, 2011Maciej Cholewa, bez tytułu, olej na płótnie, 2013Maciej Cholewa, bez tytułu, olej na płótnie, 2013Monika Panek, bez tytułu, olej na płótnie, 90 x 120 cm, 2013Monika Panek, olej na płótnie, 75 x 40 cm, 2013Justyna Szewczyk, Folk II, olej na płótnie, 2013Justyna Szewczyk, Folk IV, olej na płótnie, 2013Mateusz Hajman, bez tytułu, olej na płótnie, 2014Mateusz Hajman, bez tytułu, olej na płótnie, 2014Łukasz Zaręba, Gorzkie Wody, olej na płótnie, 2014Łukasz Zaręba, Dei Gloria Intacta, olej na płótnie, 120 x 90 cm, 2014Damian Kater, olej na płótnie, 90 x 205 cm, 2014Damian Kater, olej na płótnie, 110 x 150 cm, 2014Lena Achtelik, bez tytułu, olej na płótnie, 2015Lena Achtelik, bez tytułu, olej na płótnie, 2015Nadia Świerczyna, bez tytułu, akryl na płótnie, 2015Nadia Świerczyna, bez tytułu, akryl na płótnie, 2015Katarzyna Lembryk, We mgle... , olej na płótnie, 150 x 150 cm, 2016 r.Katarzyna Lembryk, bez tytułu, olej na płótnie, 2016 r.Katarzyna Lembryk, bez tytułu, olej na płótnie, 2016 r.Agnieszka Sośnia, Bezgłosy (front), akryl na desce, 80 x 40 cm, 2017Agnieszka Sośnia, Bezgłosy (side), akryl na desce, 80 x 40 cm, 2017Agnieszka Sośnia, Krzak II (front), akryl na desce, 65 x 88 cm, 2017Agnieszka Sośnia, Axis mundi (front), akryl na desce, 50 x 70 cm, 2017Agnieszka Sośnia, Axis mundi (side), akryl na desce, 50 x 70 cm, 2017Łukasz Koniuszy, Monochrom 3, akryl na desce, 2018Łukasz Koniuszy, Monochrom 2, akryl na desce, 2018Piotr Kwiatkowski, Alfa- Omega, olej na płótnie, 2018Piotr Kwiatkowski, Swoim otwierającym spojrzeniem, olej na płótnie, 2018Darya Hancharova, Fotoplastikon osobowości 6, akryl na płótnie, 100 x 120 cm, 2019Darya Hancharova, Fotoplastikon osobowości 5, akryl na płótnie, 170 x 130 cm, 2019Darya Hancharova, Fotoplastikon osobowości 4, akryl na płótnie, 120 x 90 cm, 2019Julia Świtaj, bez tytułu, olej na płótnie, 2019Julia Świtaj, bez tytułu, olej na płótnie, 2019Julia Świtaj, bez tytułu, olej na płótnie, 2019Julia Świtaj, bez tytułu, olej na płótnie, 2019Slajd z