Pracownia nowych narracji

Warsztatem wyjściowym zajęć w Pracowni nowych narracji są szeroko pojęte działania rysunkowe/graficzne oraz wcześniej opracowany scenariusz. Swoją uwagę skupiamy na:
- Badaniu różnorodnych metod wypowiedzi, prowadzących do opracowania autorskiego języka wizualnego, adekwatnego do przekazu wybranej opowieści. 
- Poszukiwaniu nowych środków formalnych, z naciskiem na poszukiwania ideowe z uwzględnieniem aspektu społecznego, ekologicznego, feministycznego, międzygatunkowego.
- Pracy w kontekście, czyli takiej która nie boi się podejmowania trudnych tematów, pyta o sensy, skupia wątpliwości i stara się szukać odpowiedzi.  
- Nastawieniu na wypracowywanie nowych (dobrych) opowieści, wpisujących się w strategie budowania odporności społecznej.
- Pracy blisko ludzi (współpraca między instytucjami, organizacjami, szeroko pojęta praca kolektywna) oferująca indywidualne wsparcie w kształtowaniu osobistej wizji artystycznej, z myślą o kolektywie. Może to skutkować różnymi stanowiskami i współpracą na polu artystycznym i społecznym.
- Współpracy ze specjalist(k)ami w obszarze myślenia wizualnego i kreatywnego pisania.
- Współpracy z osobami naukowymi, artystycznymi i aktywistycznymi, których działalność skupia się wokół zagadnienia budowania nowych narracji.

Olga Pałka-Slaska

  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierowniczka Katedry Grafiki
  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierowniczka Katedry Grafiki

Michalina Klasik

  • doktor sztuki
  • adiunkt
  • doktor sztuki
  • adiunkt
  • Karta przedmiotu

    Pracownia nowych narracji

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie

    forma studiów: stacjonarne

    cykl kształcenia: 2024/2025

    Prowadzące: dr hab. Olga Pałka-Ślaska, prof. ASP, dr Michalina Wawrzyczek-Klasik

    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną

    Język wykładowy: język polski

     

    Skrócona karta przedmiotu

     

    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

    X

    z wyboru



    Założenia i cele przedmiotu

    Celem podejmowanych działań jest szukanie indywidualnego, autorskiego języka wizualnego, adekwatnego do przekazu wybranej historii/narracji. Opracowywanie działania w celu przekazania konkretnej historii (ilustracja, storyboard, powieść graficzna…), szukanie jakości wizualnej opartej na możliwościach warsztatowych, doskonalonych w ramach spotkań w zależności od specyfiki projektu, ale też wypracowywanie uważności, potrzebnej do podejmowania trafnych rozwiązań.

    Warsztatem wyjściowym zajęć są szeroko pojęte działania rysunkowe/graficzne oraz wcześniej opracowany scenariusz. Założeniem jest poszukiwanie nowych środków formalnych, z naciskiem na poszukiwania ideowe, nastawienie na wypracowywanie nowych (dobrych) opowieści, budowanie odporności społecznej w dobie katastrofy klimatycznej, zmian społecznych, aktualnych problemów.

    Etapem końcowym działań osoby studenckiej w Pracowni nowych narracji jest wypracowanie autorskiego projektu – pracy dyplomowej.

     

    Wymagania wstępne

    • Znajomość w stopniu podstawowym posługiwania się narzędziami malarskimi, rysunkowymi i warsztatem graficznym.
    • Podstawowa wiedza z podstaw historii sztuki, wybranych obszarów sztuki współczesnej. 
    • Zajęcia z przedmiotów: Malarstwo, Rysunek, Kompozycja, podstawy Grafiki w ramach I roku studiów na Wydziale Artystycznym/Projektowym w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach są wystarczającym doświadczeniem, spełniającym wymagania wstępne w pracowni.



    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

     

    ćwiczenia

    (X)

    wykłady

    (X)

    seminaria

    (X)

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

    (X)

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach



    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    Warunkiem zaliczenia jest obecność na poziomie 70%

    pozytywne oceny

    tak

    aktywność studenta

    Aktywny udział w zajęciach, wykładach i warsztatach z zaproszonymi gośćmi.

    udział w przeglądzie

    Udział w przeglądzie roboczym w połowie semestru oraz w przeglądzie końcowym i zaprezentowanie wszystkich dokonanych realizacji.

    Przygotowanie dokumentacji prac w podanych na zajęciach formatach, wgranie plików na dysk.

     

     



Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.