Pracownia scenografii
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący
|
ad. dr Katarzyna Sobańska, st. wykł. dr Marcel Sławiński, mgr Dagmara Walkowicz-Goleśny
|
Forma zaliczenia
|
zaliczenie z oceną
|
Język wykładowy
|
polski
|
Moduł
|
moduł kształcenia dodatkowego
|
|
obowiązkowy
|
|
|
Założenia i cele przedmiotu
Celem Pracowni jest przybliżenie zagadnienień związanych z szerokim spectrum zawisk wchodzących w skład sztuki scenografii dzięki czemu studenci będą mogli rozwinąć swoje umiejętności w zakresie budowania i postrzegania przestrzeni w obszarze szeroko pojętych działań scenograficznych. Między innymi chodzi o poszerzenie elementarnej wiedzy oraz pojęć w zakresie budowania świadomości plastyki przestrzennej w teatrze oraz na planie studia telewizyjnego bądź filmowego. Jednym z celów Pracowni jest postawienie nacisku na zajęcia o charakterze warsztatowym dzięki czemu nasi studenci mogą brać czynny udział w trakcie realizacji etiud filmowych we współpracy ze studentami Wydziału WRiTV UŚ lub w tzw. „żywym teatrze” współpracując przy realizacjach współpracując ze studentami PWST, Akademii Muzycznej, Studium Aktorskie przy Teatrze Śląskim w Katowicach, oraz profesjonalnych spektaklach teatralnych. Dzięki temu nabywają niezbędną, praktyczną wiedzę pozwalającą im na poszerzeniu swojego doświadczenia jakie nabywają w trakcie zajęć w Pracowni Scenografii.
Kluczowe wymagania i kompetencje wstępne
- podstawowe umiejętności rysunkowe i malarskie konieczne w notowaniu idei projektu dostosowane do tematu i wybranej koncepcji
- podstawowe umiejętności z zakresu obsługi programów graficznych 2D i 3D
- umiejętność obserwacji i analizy form przestrzennych w odniesieniu do zapisu aparatu fotograficznego kamery i oka widza
- znajomość podstawowych zjawisk w sztuce i kulturze
- skłonność do kreacji przestrzennej/projektowej i manualnej
- umiejętność analizy tekstu podlegającego interpretacji plastycznej w zakresie plastyki scenicznej bądź filmowej
Formy prowadzenia zajęć
Zajęcia prowadzone stacjonarnie.
- ćwiczenia
- wykłady
- seminaria
-
zajęcia praktyczne artystyczne
-
zajęcia praktyczne projektowe
-
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
-
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
|
ocena cel. (5,5)
|
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena bdb (5)
|
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena db+ (4,5)
|
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena db (4)
|
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena dst+ (3,5)
|
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena 3
|
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
ocena 2
|
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
Warunki zaliczenia
Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i na wykładach i spotkaniach poza uczelnią realizacja postawionych zadań i projektów. Ocena jest wypadkową jakości realizowanych projektów w zakresie koncepcji artystycznej z uwzględnieniem założeń techniczno/technologicznych, frekwencji, zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego i działań dotyczących projektów także poza uczelnią.
obecność
|
student regularnie uczęszcza na korekty, uczestniczy w zapowiedzianych wykładach
|
pozytywne oceny
|
student realizuje zagadnienia zadane przez prowadzącego
|
aktywność studenta
|
student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nawiązuje współpracę scenograficzne w ramach realizacji własnych projektów |
udział w przeglądzie
|
student uczestniczy w przeglądzie prac podsumowującym semestr
|