Pracownia scenografii

Program Pracowni daje możliwość wykorzystania poznanych już dziedzin z zakresu sztuk plastycznych takich jak rysunek, malarstwo, rzeźba, projektowanie czy grafika, a także rozwijania wiedzy o animacji i fotografii. Poszerzenie ich w oparciu o nowe doświadczenia z zakresu projektowania architektoniczno-przestrzennego, elementy wiedzy o teatrze, budowie sceny czy roli światła w kształtowaniu obrazu. W przypadku filmu umiejętności plastycznego komponowania kadru, zasad przygotowania planu scenograficznego w pracy z kamerą. Poprzez realizację ćwiczeń i wykładów w oparciu o sceny teatralne i operowe, a także na planie filmowym, staramy się jako praktycy zawodu rozwijać kreatywny i aktywny udział w projektowaniu. Do każdego studenta podchodzimy indywidualnie i współuczestniczymy w procesie rozwoju w zależności od predyspozycji i posiadanych już umiejętności, a także staramy się o to by studenci nawiązywali współpracę, która umożliwi im profesjonalny kontakt z zawodem scenografa. Miało to już swoje potwierdzenie w realizacjach ze studentami Wydziału reżyserii i operatorstwa na Wydziale Radia i TV UŚ w scenografii do etiud filmowych. Studenci podejmują się realizacji teatralnych w spektaklach dyplomowych, a także asystują i współdziałają z młodymi twórcami, co jest dla nas niezwykła satysfakcją dydaktyczną. Rozwój to także spotkania z mistrzami i profesjonalistami w zawodach współkreujących w teatrze i filmie, które pomagają studentom poznać i polubić ten zawód.

  • Karta przedmiotu

    Pracownia scenografii
    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025


    Prowadzący

    ad. dr Katarzyna Sobańska,
    st. wykł. dr Marcel Sławiński,
    mgr Dagmara Walkowicz-Goleśny

    Forma zaliczenia

    zaliczenie z oceną 

    Język wykładowy

    polski


    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

     

    • z wyboru

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem Pracowni jest przybliżenie zagadnienień związanych z szerokim spectrum zawisk wchodzących w skład sztuki scenografii dzięki czemu studenci będą mogli rozwinąć swoje umiejętności w zakresie budowania i postrzegania przestrzeni w obszarze szeroko pojętych działań scenograficznych. Między innymi chodzi o poszerzenie elementarnej wiedzy oraz pojęć w zakresie budowania świadomości plastyki przestrzennej w teatrze oraz na planie studia telewizyjnego bądź filmowego. Jednym z celów Pracowni jest postawienie nacisku na zajęcia o charakterze warsztatowym dzięki czemu nasi studenci mogą brać czynny udział w trakcie realizacji etiud filmowych we współpracy ze studentami Wydziału WRiTV UŚ lub w tzw. „żywym teatrze” współpracując przy realizacjach współpracując ze studentami PWST, Akademii Muzycznej, Studium Aktorskie przy Teatrze Śląskim w Katowicach, oraz  profesjonalnych spektaklach teatralnych. Dzięki temu nabywają niezbędną, praktyczną wiedzę pozwalającą im na poszerzeniu swojego doświadczenia jakie nabywają w trakcie zajęć w Pracowni Scenografii.


    Kluczowe wymagania i kompetencje wstępne

    • podstawowe umiejętności rysunkowe i malarskie konieczne w notowaniu idei projektu dostosowane do tematu i wybranej koncepcji
    • podstawowe umiejętności z zakresu obsługi programów graficznych 2D i 3D
    • umiejętność obserwacji i analizy form przestrzennych w odniesieniu do zapisu aparatu fotograficznego kamery i oka widza
    • znajomość podstawowych zjawisk w sztuce i kulturze
    • skłonność do kreacji przestrzennej/projektowej i manualnej
    • umiejętność analizy tekstu podlegającego interpretacji plastycznej w zakresie plastyki scenicznej bądź filmowej

    Formy prowadzenia zajęć

    Zajęcia prowadzone stacjonarnie.

    • ćwiczenia
    • wykłady
    • seminaria
    • zajęcia praktyczne artystyczne

    • zajęcia praktyczne projektowe

    • samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

    • wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach


    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

    51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne


    Warunki zaliczenia

    Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i na wykładach i spotkaniach poza uczelnią realizacja postawionych zadań i projektów. Ocena jest wypadkową jakości realizowanych projektów w zakresie koncepcji artystycznej z uwzględnieniem założeń techniczno/technologicznych, frekwencji, zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego i działań dotyczących projektów także poza uczelnią.

    obecność

    student  regularnie uczęszcza na korekty, uczestniczy w zapowiedzianych wykładach

    pozytywne oceny

    student realizuje zagadnienia zadane przez prowadzącego

    aktywność studenta 

    student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nawiązuje współpracę scenograficzne w ramach realizacji własnych projektów

    udział w przeglądzie

    student uczestniczy w przeglądzie prac podsumowującym semestr

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.