Pracownia sitodruku

Pracownia usytuowana w Katedrze Grafiki Warsztatowej ASP w Katowicach stanowi swoistego rodzaju laboratorium – miejsce, w którym student, podejmując próbę odnalezienia czy ukształtowania indywidualnej formy ekspresji, ma możliwość bezpośredniego wpływania na warsztat. Niezwykle prosta zasada realizowania druku, duża bezpośredniość odniesienia matrycy do odbitki, brak ograniczeń formatowych, możliwość realizowania druku na różnych podkładach (papier, metal, szkło, tworzywa sztuczne itd.), szybkość uzyskiwania większych nakładów, łatwość wykonania wielokolorowych prac graficznych, również w systemie triadowym, i jeszcze inne cechy tej techniki stanowią o odmienności opisywanego warsztatu w odniesieniu do pozostałych warsztatów graficznych. Odmienność ta, poza warstwą warsztatową, przejawia się również w bardziej eksperymentatorskim podejściu do nauczania grafiki. Prowadzący pracownię stawiają na indywidualizm, zdolność kreatywnego myślenia i przekonanie, iż pracujących w niej studentów nie identyfikują jedynie ich umiejętności warsztatowe. Profesjonalny warsztat jest istotnym aspektem twórczości pozwalającym na efektywną realizację zamierzonego projektu, jednak to szeroko rozumiana analiza ideowa powinna stanowić główną perspektywę widzenia. Idea ta docelowo jest ubrana w formę subtelnej metafory. Brak dosłowności w prezentacji przekazu skłania odbiorcę do analizy ukrytych treści, zaś forma dzieła jest dostosowana do rodzaju idei, starając się jak najtrafniej ją zakomunikować. Młodzi adepci grafiki są zachęcani do przełożenia możliwości technologicznych sitodruku na indywidualny język wypowiedzi plastycznej. W tym wymiarze eksperyment rozumiany jest jako eksploracja warsztatu graficznego umożliwiająca odnalezienie autorskiego sposobu wykorzystania tej technologii. I tak dla jednych sitodruk jest doskonałą techniką rysunkową – pozwalającą na druk wielowarstwowych grafik wykonanych na szlachetnym, klasycznym podłożu – a dla innych staje się on pretekstem do realizacji obiektów przestrzennych, instalacji graficznych czy też interwencji w przestrzeni publicznej.

  • Karta przedmiotu

    Pracownia sitodruku

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie

    forma studiów: stacjonarne

    cykl kształcenia: 2024/2025

    Prowadzący: prof. dr hab. Waldemar Węgrzyn,
    dr hab. Dorota Nowak-Rodzińska, prof. ASP

    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną

    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

    X

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Rozwinięcie umiejętności artystycznych i technicznych w zakresie jednej z kluczowych technik grafiki warsztatowej, ale także pogłębienie refleksji nad ideowymi i symbolicznymi aspektami twórczości graficznej. Studenci zapoznają się z historią i kontekstem społecznym sitodruku, dostrzegając jego potencjał jako medium artystycznego wykorzystywanego do wyrażania przekonań, emocji i komentarzy społecznych.

    Założenia kursu obejmują opanowanie procesu tworzenia grafiki artystycznej od projektu po finalne odbitki, przy jednoczesnym kształtowaniu wrażliwości estetycznej i świadomości kontekstów kulturowych. Studenci rozwijają zdolność analizowania i rozumienia znaczeń wizualnych, poszukując indywidualnych środków wyrazu, które oddają ich unikalne spojrzenie na rzeczywistość.

    Przedmiot stawia na samodzielność i kreatywność, zachęcając do eksperymentowania i wprowadzania tematów osobistych i społecznych. Istotnym celem jest też kształtowanie zdolności krytycznej oceny własnej twórczości i twórczości innych, co wspiera rozwój świadomej, zaangażowanej postawy artystycznej. Studenci uczą się traktować grafikę jako formę dialogu z otaczającym światem, wykorzystując sitodruk jako narzędzie wyrażania przekonań oraz budowania narracji.

    Finalnie, przedmiot przygotowuje studentów do samodzielnej pracy twórczej, umożliwiając im tworzenie autorskich dzieł, które nie tylko prezentują warsztatową biegłość, lecz również odzwierciedlają głębsze idee, wrażliwość artystyczną i refleksję nad światem.

    Wymagania wstępne

    Umiejętności warsztatowe z zakresu rysunku i kompozycji. Umiejętność świadomego wykorzystywania posiadanego warsztatu w procesie kreacyjnym. Otwartość na eksperyment i umiejętność wykorzystania różnorodnych form ekspresji plastycznej. 

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    (X)

    ćwiczenia

    (X)

    wykłady

    (X)

    seminaria

    (x)

    zajęcia praktyczne artystyczne

    (X)

    zajęcia praktyczne projektowe

    (X)

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    obowiązkowa, maksymalnie trzy nieobecności w semestrze

    pozytywne oceny

    ocena zadań realizowanych w czasie semestru z uwzględnieniem procesu artystycznego pod opieką prowadzących

    aktywność studenta

    aktywny udział w zajęciach, konsultacja prac

    udział w przeglądzie

    egzamin w formie przeglądu prac obowiązkowy

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.