Sztuka w działaniu / Terapia społeczna / Rysunek jako komunikat

Pracownia uwzględnia podejście, w którym sztuka nie jest jedynie bezpieczną przestrzenią wydarzenia artystycznego, lecz aktywnym prowokatorem społecznych dyskusji. W duchu myśli Claire Bishop, sztuka nie tylko powinna angażować i inspirować, ale także wywoływać dyskurs i prowokować odbiorców do przemyślenia współczesnych realiów i możliwości zmian. Praca w ramach przedmiotu zakłada relację z tym, co dzieje się na zewnątrz Akademii i opiera się na wdrażaniu sztuki w przestrzenie społeczne. Kluczowym założeniem jest, by akt twórczy wynikał z rzeczywistego zapotrzebowania społecznego, a projekty tworzone były we współpracy z otoczeniem. Równocześnie podczas zajęć wspierane są wspólne działania twórcze studentów i studentek, wymiana dobrych praktyk i kolektywne uczenie się.

Program pracowni wywodzi się z idei sztuki partycypacyjnej, która zakłada współpracę, dialog, a także zaangażowanie odbiorców i odbiorczyń w proces twórczy. Artystka pełni tu rolę inicjatorki – tworzy sytuacje, które zachęcają uczestników i uczestniczki do wspólnego działania. Osoby studiujące zdobywają interdyscyplinarną wiedzę z zakresu sztuki, a także umiejętności społeczne, które umożliwiają podejmowanie działań na rzecz różnych środowisk. Program obejmuje współpracę z zewnętrznymi instytucjami, takimi jak np. Areszt Śledczy w Katowicach, Narodowy Instytut Onkologii w Katowicach, Dom Aniołów Stróżów w Sosnowcu.

Proces realizacji projektów studenckich w ramach przedmiotu dzieli się na kilka etapów: od opracowania pomysłów i przeprowadzenia wstępnych badań, poprzez rozwijanie artystycznych strategii oraz krytyczną analizę problematyki projektu, aż po podjęcie twórczych działań w kontakcie z przestrzenią społeczną. Każdy z tych etapów wzbogaca studentów i studentki w wiedzę i umiejętności potrzebne do realizacji twórczych i zaangażowanych społecznie projektów.


Jolanta Jastrząb

  • profesor sztuk plastycznych
  • profesor
  • profesor sztuk plastycznych
  • profesor

Agata Szymanek

  • doktor sztuki
  • adiunkt
  • doktor sztuki
  • adiunkt
  • Karta przedmiotu

    Sztuka w działaniu / Terapia społeczna / Rysunek jako komunikat

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: prof. dr hab. Jolanta Jastrząb, ad. dr Agata Szymanek
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia kierunkowego

     

    obowiązkowy

    X

    z wyboru

     

    SEMESTR

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    LICZBA GODZIN TYGODNIOWO

                   

    8

    8

    PUNKTY ECTS

                   

    9

    9



    Założenia i cele przedmiotu

    Przedmiot stanowi przestrzeń, w której sztuka nie jest jedynie estetycznym wydarzeniem, lecz aktywnym katalizatorem społecznej debaty i impulsem do refleksji nad rzeczywistością. W duchu myśli Claire Bishop, sztuka nie tylko angażuje i inspiruje, ale również prowokuje odbiorców do krytycznego namysłu nad współczesnym światem i potencjalnymi zmianami. Fundamentem zajęć jest dynamiczna interakcja z rzeczywistością społeczną, wychodzenie poza akademickie ramy i wdrażanie sztuki w obszary życia codziennego. Proces twórczy nie jest tu działaniem oderwanym od realnych potrzeb – przeciwnie, bazuje na rzeczywistym zapotrzebowaniu społecznym i opiera się na dialogu oraz współpracy z otoczeniem.

    Podczas zajęć kluczowe jest kształtowanie umiejętności kolektywnego działania, wymiany dobrych praktyk i wspólnego uczenia się w oparciu o ideę sztuki partycypacyjnej. Studenci i studentki nie są jedynie twórcami – stają się inicjatorami interakcji społecznych, projektując sytuacje, które angażują odbiorców do aktywnego uczestnictwa. Zajęcia rozwijają interdyscyplinarne kompetencje, które łączą wiedzę z zakresu sztuki z umiejętnościami społecznymi, pozwalającymi na podejmowanie działań na rzecz różnych środowisk.

    Program obejmuje ścisłą współpracę z instytucjami i organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Areszt Śledczy w Katowicach, Narodowy Instytut Onkologii w Katowicach czy Dom Aniołów Stróżów w Sosnowcu. Proces realizacji projektów dzieli się na kilka etapów: od badań i analizy problemu, przez opracowanie strategii artystycznej, aż po realizację działań twórczych w przestrzeni społecznej. Każdy etap wyposaża studentów i studentki w wiedzę oraz praktyczne umiejętności potrzebne do realizacji autorskich, angażujących projektów.

    Istotnym elementem programu jest także nauka pozyskiwania funduszy na działania artystyczne i społeczne. Studenci i studentki przygotowują profesjonalne wnioski grantowe, analizując cele i znaczenie projektu, określając grupę docelową oraz opracowując metody realizacji. Przygotowanie szczegółowego budżetu i harmonogramu działań pozwala im zdobyć kompetencje z zakresu zarządzania projektami, co jest kluczowe w pracy artysty zaangażowanego społecznie. Takie podejście sprawia, że uczestnicy zajęć nie tylko rozwijają swój warsztat artystyczny, ale także uczą się funkcjonowania w przestrzeni sztuki jako aktywni uczestnicy życia społecznego i kulturowego.

    Wymagania wstępne

    Zainteresowanie sztuką partycypacyjną oraz kwestiami społecznymi podejmowanymi w sztuce współczesnej. Wstępne portfolio artystyczne.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    (X)

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

     

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

     

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach




    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.