Kompozycja I i II roku

Program pracowni ma na celu zapoznanie studentów ze znaczeniem i możliwościami kompozycji jako narzędziem do posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest wykształcenie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w pracach realizowanych przez studentów w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystujących dostępne metody rejestracji obrazu. Poszukiwania warsztatowe dopasowywane są do indywidualnej wypowiedzi studenta, jej charakteru emocjonalnego i estetycznego, oraz sposobu narracji. Poprzez otwartość na nowe techniki, zróżnicowanie tematów i pracę w oparciu o korekty, przyjmujące formę dialogu, chcemy zachęcić studentów do rozwijania własnych predyspozycji i kreowania interesujących form wypowiedzi, w których istotną wartością jest sprawne posługiwanie się kompozycją. Pracownia to miejsce eksperymentów i swobodnych poszukiwań formalnych. Kształtuje bazę niezbędnych na początkowym etapie studiów doświadczeń, które często są kontynuowane i bywają pomocne przy dokonywaniu dalszych twórczych wyborów.

  • Karta przedmiotu

    Kompozycja

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: ad. dr Małgorzata Rozenau, ad. dr Mikołaj Szpaczyński, ad. dr Szymon Kobylarz
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia podstawowego

    X

    obowiązkowy

     

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.

    Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury.

    Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek  I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w dokonywaniu twórczych wyborów.

    Wymagania wstępne

    Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    X

    ćwiczenia

    X

    wykłady

     

    seminaria

    X

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

     

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

    81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

    71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

    51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    Warunek zaliczenia - obecność 70%

    pozytywne oceny

    Tak

    aktywność studenta

    Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi

    udział w przeglądzie

    Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma. 

     

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.