Kompozycja I i II roku
Program pracowni ma na celu zapoznanie studentów ze znaczeniem i możliwościami kompozycji jako narzędziem do posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest wykształcenie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w pracach realizowanych przez studentów w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystujących dostępne metody rejestracji obrazu. Poszukiwania warsztatowe dopasowywane są do indywidualnej wypowiedzi studenta, jej charakteru emocjonalnego i estetycznego, oraz sposobu narracji. Poprzez otwartość na nowe techniki, zróżnicowanie tematów i pracę w oparciu o korekty, przyjmujące formę dialogu, chcemy zachęcić studentów do rozwijania własnych predyspozycji i kreowania interesujących form wypowiedzi, w których istotną wartością jest sprawne posługiwanie się kompozycją. Pracownia to miejsce eksperymentów i swobodnych poszukiwań formalnych. Kształtuje bazę niezbędnych na początkowym etapie studiów doświadczeń, które często są kontynuowane i bywają pomocne przy dokonywaniu dalszych twórczych wyborów.
-
Prowadzący
Małgorzata Rozenau
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
Szymon Kobylarz
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Artystycznego
- doktor sztuki
- adiunkt
- Dziekan Wydziału Artystycznego
Mikołaj Szpaczyński
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
-
Galeria - Kompozycja I i II rok - Katedra Malarstwa
Agnieszka Piotrowska | teren prywatnyPaulina Walczak-Hańderek | oniMateusz Hajman | sztukaMateusz Hajman | teren prywatnyKrystyna Nikiel | oniMartyna Gaszczyk-Nowok | projekt w przestrzeni miejskiejMarcel Koźlik | teren prywatnyMaja Mularczyk | 3 tytuły zilustrowane tym samym przedmiotemMaja Mularczyk | sztukaKatarzyna Piotrowicz | teren prywatnyMonika Janus | projekt w przestrzeni miejskiejJoanna Bełdyk | odkrywkaMikołaj Szpaczyński | odkrywkaMikołaj Szpaczyński | 3 tytuły zilustrowane tym samym przedmiotemAleksandra Mitoraj | odkrywkaAleksandra Mitoraj | 3 tytuły zilustrowane tym samym przedmiotemPaweł Rogalski | odkrywkaWiktor Piszczan | 3 tytuły zilustrowane tym samym przedmiotemMałgorzata Malina | 3 tytuły zilustrowane tym samym przedmiotemMarta Czarnecka | zwierzęta z naszych lasówMiłosz Szatkowski | sztukaMaciej Ignatowski | superbohaterMaciej Ignatowski | teren prywatnyMarta Czarnecka | obiekty nomadyczneEwa Kozera | superbohaterKlaudia Lata | teren prywatnyMagdalena Rogozińska | projekt w przestrzeni miejskiejBartłomiej Górecki | projekt w przestrzeni miejskiejBartłomiej Górecki | projekt w przestrzeni miejskiejAnna Myrcha | zwierzęta z naszych lasówMonika Kaczmarek | słowo jako obrazJoanna Krywult | projekt w przestrzeni miejskiejKrzysztof Majewski | projekt w przestrzeni miejskiejMonika Młynarska | autoportretTeresa Legierska | autoportretTeresa Legierska | iluzjaBarbara Kozaczkiewicz | projekt w przestrzeni miejskiejMartyna Stefaniak | projekt społecznyAgata Pawlik | projekt społecznyPaulina Klimas | obiekty antymateriiBarbara Wójcik | projekt społecznyBarbara Wójcik | projekt społecznyDagmara Jemioła-Hryniewicka | bezsennośćWojtek Kazimierczak | obiekty antymateriiAneta Marszałek, Iga Płachta | obiekty antymateriiKatarzyna Bogucka | portret jako znakKarolina Konopka | projekt społecznyKarolina Konopka | teren prywatnyJustyna Urbanek | teren prywatnyfr. wystawy końcoworocznej | Dąbrówki 9fr. wystawy końcoworocznej | Dąbrówki 9fr. wystawy końcoworocznej | Dąbrówki 9fr. wystawy końcoworocznej | Dąbrówki 9fr. wystawy końcoworocznej | Dąbrówki 9Dorota Weiss | fr. wystawy końcoworocznej | Koszarowa 50fr. wystawy końcoworocznej | Koszarowa 50fr. wystawy końcoworocznej | Koszarowa 50fr. wystawy końcoworocznej | Koszarowa 50Slajd z
-
Karta przedmiotu
Kompozycja
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: ad. dr Małgorzata Rozenau, ad. dr Mikołaj Szpaczyński, ad. dr Szymon Kobylarz
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polskiSkrócona karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia podstawowego
X
obowiązkowy
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.
Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury.
Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w dokonywaniu twórczych wyborów.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach.
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone stacjonarnie
X
ćwiczenia
X
wykłady
seminaria
X
zajęcia praktyczne artystyczne
zajęcia praktyczne projektowe
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneWarunki zaliczenia
Warunek
Waga/uwagi
obecność
Warunek zaliczenia - obecność 70%
pozytywne oceny
Tak
aktywność studenta
Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi
udział w przeglądzie
Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma.