Malarstwo I roku

Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem zajęć jest praktyczne rozwijanie technik oraz poznawanie terminów związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze i życiu codziennym, a także świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom. Student kończący kształcenie na pierwszym roku powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, umieć korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Malarstwo jako technika plastyczna skupia w sobie specyficzne środki wyrazu, które w zderzeniu z innymi dziedzinami plastyki, jak np. grafika czy rysunek, mogą ewoluować i zmieniać swoje dotychczasowe znaczenie. Zasadniczym elementem takiej ewolucji techniki jest eksperyment. Dzięki wykorzystaniu rozmaitych narzędzi w specjalnych metodach pozyskiwania śladów, a także na skutek łączenia nowych – znalezionych – wartości malarskich, mogą tworzyć się samoistne jakości plastyczne. Nadrzędną wartością, jaka towarzyszy procesowi edukacji artystycznej studentów pierwszego roku, jest kształtowanie się ich indywidualnych charakterów, a co za tym idzie także postaw twórczych. Przebieg zajęć oraz prowadzenie korekt mają charakter bardzo indywidualny. Główny nacisk w programie nauczania kładziony jest na pracę z modelem. Jednym z jej elementów jest precyzyjne studium anatomiczne, które ma nauczyć swobody manualnej podczas pracy, dostarczyć wiedzy o anatomii ludzkiej, a także dać punkt oparcia dla idei realizowanych na dalszym etapie studiów. Studenci wykonują prace w dowolnej technice malarskiej, nie pomijając narzędzi czy metod stosowanych w innych technikach. Pozwala to na urozmaicenie warsztatu, tj. narzędzi plastycznych (i w konsekwencji także efektu końcowego dzieła), a w głównej mierze wywołuje dyskusje na temat granic danej techniki. Prace malarskie obejmują nie tylko badania anatomii człowieka, ale też jego otoczenie i kontekst, w którym dany model jest osadzony. Ważnym problemem artystycznym staje się relacja między portretowaną osobą a przedmiotami, tłami i przestrzenią.

  • karta przedmiotu

    Malarstwo

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: dr hab. Jakub Adamek, prof. ASP, ad. dr Paweł Szeibel
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia podstawowego

    X

    obowiązkowy

     

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować  dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć uargumentować podjęte  problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury.

     

    Wymagania wstępne

    Zanim rozpocznie edukację w ASP student pierwszego roku powinien:

    • posiadać podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe                                                      
    • znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji i narzędzi malarskich                
    • potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku

     

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    X

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

     

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

     

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne





    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach z uwzględnieniem dwóch dopuszczalnych, nieusprawiedliwionych nieobecności studenta w semestrze.

    pozytywne oceny

    Prowadzący na bieżąco, w trakcie roku akademickiego weryfikuje wiedzę studenta z zakresu technologii jak i historii malarstwa. Ocena w głównej mierze dotyczyć będzie intensywności procesu kształtowania świadomości artystycznej (systematyczność, obecność na zajęciach) i zaangażowania studenta, popartego konkretnymi realizacjami. Pozytywna ocena końcowa będzie zależeć od skali postępu w określonym kalendarzem, przedziale czasu.

    aktywność studenta

    Bieżąca kontrola podjętych przez studenta realizacji i zobowiązań, przestrzeganie frekwencji. Na każdym etapie pracy, zarówno tej prowadzonej w szkole jak i w domu student otrzymuje podpowiedzi jakie elementy wiedzy i technologii malarskiej należy rozwijać. Student ma obowiązek pracy również poza szkołą, czego rezultatem mają być przynajmniej dwie realizacje malarskie w miesiącu.

    udział w przeglądzie

    Dwa razy w roku (po zakończeniu każdego semestru) odbywa się przegląd prac malarskich wykonanych w szkole i poza nią. Udział w przeglądzie semestralnym jest warunkiem obowiązkowym, który student musi spełnić by otrzymać ocenę. Na przeglądzie prowadzący mogą dokonać pełnej oceny pracy studenta

  • plener

    Plener I roku

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: dr hab. Jakub Adamek, prof. ASP
    Forma zaliczenia: zaliczenie (*punkty ECTS przypisane po zrealizowaniu wszystkich elementów praktyki studenckiej w ostatnim semestrze studiów)
    Język wykładowy: język polski

    Założenia i cele przedmiotu

    Założeniem pleneru jest rozwijanie wyobraźni twórczej, wymiana doświadczeń artystycznych i technicznych. Możliwość konfrontacji postaw twórczych i warsztatu, integracja środowiska studentów, refleksja nad sztuką. Celem pleneru jest stymulowanie u studenta postaw poszukujących, analizujących i skłaniających do dyskusji na temat szeroko rozumianej sztuki.               

    Przedmiotem pleneru jest realizowanie pomysłów rozwijających świadome wykorzystanie różnych środków artystycznych z nastawieniem na celowe ukierunkowanie ekspresji dzieła. 

    Wymagania wstępne

    Zaliczenie przedmiotu Rysunek I roku oraz Malarstwo I roku.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

     

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

    (X)

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

     

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    udział w plenerze

    pozytywne oceny

    -

    aktywność studenta

    aktywny udział w plenerze

    udział w przeglądzie

    -

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.