Podstawy technologii cyfrowych

Przedmiot ma na celu poszerzenie oferty programowej o szeroko pojmowany warsztat cyfrowy przydatny w procesie kształtowania świadomości plastycznej. Przedmiot odpowiada na potrzeby studentów związane ze współczesnym rozwojem nowych technik. Zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym jest to miejsce poznawania podstaw warsztatowych, a następnie zaawansowanych metod rejestracji i edycji obrazu płaskiego oraz przestrzennego. Media elektroniczne są tu wykorzystywane w celach artystycznych, pozwalają łączyć w jednym dziele środki wizualne i audio. Rozwój osobowości artystycznej i sprawności intelektualnej dokonuje się na skutek stopniowego zrozumienia możliwości technologicznych i opanowania warsztatu poprzez realizacje ćwiczeń kursowych opartych o nowe technologie.
Przekazywanie informacji dotyczących funkcji technologii medialnych. Przekazywanie wiedzy o nośnikach, rejestracji i edycji obrazu płaskiego i przestrzennego w oparciu o nowe media, takie jak fotografia cyfrowa, wideo. Zaznajamianie ze sposobami rejestracji dźwięku, transmisji, montażu oraz kształcenie umiejętności posługiwania się urządzeniami technicznymi. Zapoznanie z podstawowymi terminami i umiejętnością posługiwania się pojęciami takimi jak: tekst, hipertekst, intermedia, multimedia, interaktywność.

  • karta przedmiotu

    Podstawy technologii cyfrowych

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: ad. dr Dominik Ritszel, ad. dr Justyna Mędrala, mgr Jan Dybała
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia podstawowego

    X

    obowiązkowy

     

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    • Kompleksowe wprowadzenie do cyfrowych technologii obrazu i dźwięku poprzez analizę ich elektronicznych i mechanicznych pierwowzorów, co pozwala na głębsze zrozumienie ich ewolucji oraz zastosowań we współczesnej sztuce i projektowaniu.
    • Zapoznanie z metodologią komputerowo wspomaganego oraz generowanego procesu twórczego, umożliwiające rozwój autorskiego warsztatu poprzez eksperymentowanie z algorytmami, sztuczną inteligencją i innymi nowoczesnymi technologiami cyfrowymi.
    • Systematyzacja i rozszerzenie wiedzy o spektrum narzędzi cyfrowych, pozwalających na świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych w zakresie pracy w różnych pracowniach, takich jak: Grafika Cyfrowa, Intermedia, Animacja, Nowe Media i inne.
    • Wyrównanie i rozwój umiejętności technicznych w zakresie obsługi kluczowych narzędzi software’owych Adobe, co zapewnia płynne i efektywne wykorzystywanie ich w procesie twórczym oraz profesjonalnym przygotowaniu projektów.
    • Nabycie umiejętności archiwizacji, organizacji i prezentacji własnych prac w mediach cyfrowych, co stanowi fundament dla budowania profesjonalnego portfolio oraz skutecznej komunikacji artystycznej i projektowej w przestrzeni online i offline.

    Wymagania wstępne

    Zainteresowanie sztuką i dizajnem oraz  kulturą wizualną. Obsługa komputera w stopniu umożliwiającą naukę specjalistycznego oprogramowania.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    (X)

    ćwiczenia

    (X)

    wykłady

     

    seminaria

    (X)

    zajęcia praktyczne artystyczne

    (X)

    zajęcia praktyczne projektowe

    (X)

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    • W celu zaliczenia przedmiotu w I semestrze, student przygotowuje elektroniczną wersję portfolio, która będzie stanowić dokumentację efektów jego pracy z zajęć. Warunkiem zaliczenia II semestru będzie realizacja dowolnej formy audiowizualnej.
    • umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu
    • aktywność na zajęciach warsztatowych
    • umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych
    • oryginalność i innowacyjność realizacji zadań

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    obecność obowiązkowa, maksymalna ilość nieobecności: 4

    pozytywne oceny

    pozytywne oceny z przeglądów prac

    aktywność studenta

    pozytywna ocena aktywności studenta podczas zajęć

    udział w przeglądzie

    egzamin w formie przeglądu prac. Cyfrowe wersje prac muszą zostać zamieszczone na platformie Classroom

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.