Rysunek I roku

Nadrzędną rolę w powstaniu dzieła odgrywa pomysł jako przyczyna jego powstania. Dlatego idei powinien być podporządkowany warsztat (środki plastyczne) oraz wykorzystywane tworzywo, materiał. W tak pojętym systemie tworzenia szczególną wartość należy przypisać rysunkowi, gdyż oznacza on obserwowanie, analizowanie i projektowanie. Rysowanie definiuje wzajemne proporcje pomiędzy elementami. Wyodrębnia cechy i składniki określonych zjawisk wizualnych, sprzyja rozwijaniu wyobraźni niewerbalnej, obrazowej. Proces kształcenia obejmuje problematykę związaną ze studium postaci ludzkiej, martwą naturą i pejzażem oraz z realizacją swobodnych tematów wykorzystujących bogaty asortyment środków wyrazu. Zamierzenie jest takie, by rysunki realizowano z myślą o przestrzeni, co prowokuje przeniesienie pracy twórczej poza pracownię, anektowanie przestrzeni koniecznej do wykonania konkretnego zadania. Podłożem rysunku nie musi być wyłącznie papier, może się nim stać wiele otaczających nas materii, jak np. ściana, podłoga, ziemia, powietrze. Konsekwencją takich działań mogą być wytwory przekraczające granice techniki rysunkowej, przejmujące pewne cechy charakterystyczne dla innych technik, np. malarskich czy rzeźbiarskich. Podstawą relacji między prowadzącymi zajęcia a studentami jest otwarty dialog, który pozwala na wspólną analizę dzieła oraz wyraźne określenie przez studenta swojego stanowiska i punktu widzenia.

  • Karta przedmiotu

    Rysunek

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie
    forma studiów: stacjonarne
    cykl kształcenia: 2024/2025
    Prowadzący: ad. dr Małgorzata Rozenau, mgr Adrian Zert
    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia podstawowego

    X

    obowiązkowy

     

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Rysunek jako żywe medium, łączące obserwowanie, analizowanie i zapis, definiowanie wzajemnych proporcji elementów, jest wciąż podstawą wszelkich sztuk wizualnych. Może być początkiem, punktem wyjścia, jak i samodzielną formą wyrazu, funkcjonującą szeroko i wielowymiarowo, na styku różnych obszarów. Rysowanie sprzyja rozwijaniu wyobraźni niewerbalnej, obrazowej, jest najbardziej podstawowym narzędziem twórczej interpretacji.

    Proces kształcenia w pracowni Rysunku I Roku obejmuje głównie problematykę związaną z rysunkiem studyjnym, w oparciu o pracę z modelem w aranżacji przestrzennej i doskonalenie bazowych, warsztatowych umiejętności rysunkowych. Pojawiają się także działania eksperymentalne i performatywne, poszerzające zakres doświadczeń rysunkowych i wpływające na postrzeganie rysunku jako medium o ogromnym potencjale. Jako zadania pracowni, podejmowane są także tematy domowe, które mają zachęcić do swobodnych poszukiwań indywidualnych form wypowiedzi, zarówno w doborze narzędzi rysunkowych, jak i samego dopasowania środków wyrazu do poruszanych treści.  

    Jednym z założeń programu pracowni jest myślenie o rysunku także jako o zapisie ruchu, procesu, działania, sytuacji, istniejącej w przestrzeni, co może prowokować przeniesienie pracy twórczej w inny obszar, konieczny do wykonania konkretnego zadania. Podłożem rysunku nie musi być wyłącznie papier, może się nim stać wiele otaczających nas materii, jak np. ściana, podłoga, ziemia, powietrze. Konsekwencją takich działań mogą być prace przekraczające granice techniki rysunkowej, przejmujące cechy lub środki wyrazu innych technik, np. malarskich czy rzeźbiarskich. Podstawą relacji między prowadzącymi zajęcia a osobami studenckimi jest otwarty dialog, który pozwala na wspólną analizę prac oraz wyraźne określenie przez studenta/studentkę swojego stanowiska i punktu widzenia.

    Program jest otwarty na treści interesujące osoby studenckie i elastycznie dopasowywany do ich potrzeb. Mogą się tu pojawić dodatkowe ćwiczenia, spotkania z artystami, lektury, oprowadzania po wystawach, udział w wydarzeniach związanych z rysunkiem, które w istotny sposób uzupełniają doświadczenia rysunkowe na pierwszym roku studiów. 

    Wymagania wstępne

    Podstawowe umiejętności rysunkowe, malarskie i kompozycyjne. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu budowy dzieła plastycznego i narzędzi potrzebnych do jego tworzenia. Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu historii sztuki, rysunku i malarstwa, aby zrozumieć ewentualne odniesienia i uwagi, dotyczące sztuki i dzieł plastycznych.

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    X

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

    X

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

    X

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

    X

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach



    Kryteria oceny

    (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

     

    Warunki zaliczenia 

    Warunek

    Waga/uwagi

    obecność

    Warunek zaliczenia - obecność 70%

    pozytywne oceny

    Tak

    aktywność studenta

    Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi

    udział w przeglądzie

    Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma.

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.