Rysunek I roku
Nadrzędną rolę w powstaniu dzieła odgrywa pomysł jako przyczyna jego powstania. Dlatego idei powinien być podporządkowany warsztat (środki plastyczne) oraz wykorzystywane tworzywo, materiał. W tak pojętym systemie tworzenia szczególną wartość należy przypisać rysunkowi, gdyż oznacza on obserwowanie, analizowanie i projektowanie. Rysowanie definiuje wzajemne proporcje pomiędzy elementami. Wyodrębnia cechy i składniki określonych zjawisk wizualnych, sprzyja rozwijaniu wyobraźni niewerbalnej, obrazowej. Proces kształcenia obejmuje problematykę związaną ze studium postaci ludzkiej, martwą naturą i pejzażem oraz z realizacją swobodnych tematów wykorzystujących bogaty asortyment środków wyrazu. Zamierzenie jest takie, by rysunki realizowano z myślą o przestrzeni, co prowokuje przeniesienie pracy twórczej poza pracownię, anektowanie przestrzeni koniecznej do wykonania konkretnego zadania. Podłożem rysunku nie musi być wyłącznie papier, może się nim stać wiele otaczających nas materii, jak np. ściana, podłoga, ziemia, powietrze. Konsekwencją takich działań mogą być wytwory przekraczające granice techniki rysunkowej, przejmujące pewne cechy charakterystyczne dla innych technik, np. malarskich czy rzeźbiarskich. Podstawą relacji między prowadzącymi zajęcia a studentami jest otwarty dialog, który pozwala na wspólną analizę dzieła oraz wyraźne określenie przez studenta swojego stanowiska i punktu widzenia.
-
prowadzący
Małgorzata Rozenau
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
Adrian Zert
- mgr
- asystent
- mgr
- asystent
-
prace studenckie
Karina KałużaKatarzyna LembrykKatarzyna LamikNatalia RybkaMiłosz SzatkowskiMiłosz SzatkowskiMaja MularczykPrzemysław JeżmirskiBarbara KozaczkiewiczAneta ŁuczyńskaMateusz PatrzykMateusz PatrzykMateusz PatrzykSebastian JochlikTeres LegierskaPavlo KazminPavlo KazminPavlo KazminMartyna MajchrowiczMartyna MajchrowiczAdrian ZertPatrycja ModrzyńskaMonika FalkusMonika FalkusKarolina KonopkaKarolina KonopkaKarolina KonopkaKamil ŁataKamil ŁataPiotr DesperakPiotr DesperakPiotr DesperakKonstanty StańczykJulia KempaSonia SingsavangSonia SingsavangSlajd z
-
Karta przedmiotu
Rysunek
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: ad. dr Małgorzata Rozenau, mgr Adrian Zert
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polskiSkrócona karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia podstawowego
X
obowiązkowy
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Rysunek jako żywe medium, łączące obserwowanie, analizowanie i zapis, definiowanie wzajemnych proporcji elementów, jest wciąż podstawą wszelkich sztuk wizualnych. Może być początkiem, punktem wyjścia, jak i samodzielną formą wyrazu, funkcjonującą szeroko i wielowymiarowo, na styku różnych obszarów. Rysowanie sprzyja rozwijaniu wyobraźni niewerbalnej, obrazowej, jest najbardziej podstawowym narzędziem twórczej interpretacji.
Proces kształcenia w pracowni Rysunku I Roku obejmuje głównie problematykę związaną z rysunkiem studyjnym, w oparciu o pracę z modelem w aranżacji przestrzennej i doskonalenie bazowych, warsztatowych umiejętności rysunkowych. Pojawiają się także działania eksperymentalne i performatywne, poszerzające zakres doświadczeń rysunkowych i wpływające na postrzeganie rysunku jako medium o ogromnym potencjale. Jako zadania pracowni, podejmowane są także tematy domowe, które mają zachęcić do swobodnych poszukiwań indywidualnych form wypowiedzi, zarówno w doborze narzędzi rysunkowych, jak i samego dopasowania środków wyrazu do poruszanych treści.
Jednym z założeń programu pracowni jest myślenie o rysunku także jako o zapisie ruchu, procesu, działania, sytuacji, istniejącej w przestrzeni, co może prowokować przeniesienie pracy twórczej w inny obszar, konieczny do wykonania konkretnego zadania. Podłożem rysunku nie musi być wyłącznie papier, może się nim stać wiele otaczających nas materii, jak np. ściana, podłoga, ziemia, powietrze. Konsekwencją takich działań mogą być prace przekraczające granice techniki rysunkowej, przejmujące cechy lub środki wyrazu innych technik, np. malarskich czy rzeźbiarskich. Podstawą relacji między prowadzącymi zajęcia a osobami studenckimi jest otwarty dialog, który pozwala na wspólną analizę prac oraz wyraźne określenie przez studenta/studentkę swojego stanowiska i punktu widzenia.
Program jest otwarty na treści interesujące osoby studenckie i elastycznie dopasowywany do ich potrzeb. Mogą się tu pojawić dodatkowe ćwiczenia, spotkania z artystami, lektury, oprowadzania po wystawach, udział w wydarzeniach związanych z rysunkiem, które w istotny sposób uzupełniają doświadczenia rysunkowe na pierwszym roku studiów.
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności rysunkowe, malarskie i kompozycyjne. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu budowy dzieła plastycznego i narzędzi potrzebnych do jego tworzenia. Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu historii sztuki, rysunku i malarstwa, aby zrozumieć ewentualne odniesienia i uwagi, dotyczące sztuki i dzieł plastycznych.
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone stacjonarnie
X
ćwiczenia
wykłady
seminaria
X
zajęcia praktyczne artystyczne
zajęcia praktyczne projektowe
X
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
X
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Warunki zaliczenia
Warunek
Waga/uwagi
obecność
Warunek zaliczenia - obecność 70%
pozytywne oceny
Tak
aktywność studenta
Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi
udział w przeglądzie
Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma.