Technologia rysunku i malarstwa
W ramach programu pracowni prowadzone są zajęcia teoretyczne i praktyczne dla studentów I i II roku kierunku malarstwa. Rok pierwszy obejmuje zagadnienia z zakresu technik i technologii malarstwa sztalugowego (tempera, technika olejna, enkaustyka, witrochromia itp.) poszerzone o wiedzę z zakresu pozłotnictwa. Podczas drugiego roku studiów studenci realizują zadania w technikach mineralnych, głównie ściennych (fresk mokry i suchy, sgraffito, mozaika). Celem zajęć w pracowni jest nie tylko zaznajomienie młodych artystów z technologią malarstwa, obejmującą techniki zarówno współczesne, jak i zapomniane, ale także ugruntowanie podstaw warsztatowych zapewniających trwałość dzieła.
-
Prowadzący
Agnieszka Trzos
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
Krzysztof Rzeźniczek
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
-
technologia rysunku i malarstwa w pracowni
praca nad podmalówkąZajęcia w pracowpraca nad podmalówkąfresk suchy, mokry, mozaika, sgraffito, praca Agnieszki Roik II rok malpracownia technik mineralnych II roktempera, ryt, pozłotnictwo, Marzena Rakoniewska I rok malpracownia technik organicznych I rokwitrochromia, howitrochromia, Joanna Zdzienicka I rokpracownia technik organicznych I rokpraca nad freskiempracownia technik mineralnych II rok
-
Karta przedmiotu
Technologia rysunku i malarstwa
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: ad. dr Agnieszka Trzos, ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polskiSkrócona karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia dodatkowego
X
obowiązkowy
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego.
Wymagania wstępne
Znajomość uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone stacjonarnie
(X)
ćwiczenia
wykłady
seminaria
(X)
zajęcia praktyczne artystyczne
(X)
zajęcia praktyczne projektowe
(X)
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne