Laboratorium obrazu w skali szarości
Zapraszamy na cykl czterech Master Classes z wybitnymi artystami i artystkami z renomowanych ośrodków akademickich z Polski i zagranicy.
Program umożliwi rozwój umiejętności twórczych oraz pogłębienie wiedzy na temat unikatowych metod pracy w obszarze sztuk wizualnych w szerokim, międzynarodowym kontekście.
LOSS to kompleksowy program warsztatowy, który umożliwi studentom ASP w Katowicach zapoznanie się z zaawansowanymi technikami graficznymi, rysunkowymi i fotograficznymi, zarówno w ich tradycyjnym, jak i eksperymentalnym wydaniu.
Gośćmi ASP w 1. edycji LOSS będą: Stella Geppert (performance i rysunek), Rafał Bujnowski (rysunek), Agnieszka Marecka (konserwacja papieru) i Michał Sitkiewicz (techniki światłoczułe).
Warsztaty są otwarte dla całej społeczności ASP, wykłady są otwarte dla wszystkich osób, także spoza ASP.
Zapisy: dziekanat_art@asp.katowice.pl
(limit miejsc na warsztaty: 10 osób; wykłady: bez limitu osób)
-
Master Class ze Stellą Geppert | 27-30 maja | tworzywo, materia, komunikacja, czyli rysunek i performance
27 maja, wykład
12:00–14:00: wykład w sali kinowej ASP, wstęp wolny, otwarty dla wszystkich. Wykład będzie tłumaczony symultanicznie na język polski
28 maja, warsztaty, zbiórka w Sali Kompozycji
Stella Geppert: TWORZYWO, MATERIA i KOMUNIKACJA
10:00–12:00: UCIELEŚNIENIE / działania studyjne wspólnie z grupą Rafała Bujnowskiego – pytania o tworzywo i materię, eksperyment z wytworzeniem węgla drzewnego do rysowania
12:00–13:00: przerwa
13:00-15:00: przegląd portfolio i prac wspólnie z Rafałem Bujnowskim
15:00–17:00: UCIELEŚNIENIE / działania studyjne – badanie ruchu: gestów, materii, materiału29 maja, warsztaty, zbiórka w Sali Kompozycji
10:00–12:00 – UCIELEŚNIENIE / działania studyjne – gesty, tworzywo i notacje
12:00–13:00 – przerwa
13:30 – Dołącza Rafał Bujnowski z grupą / rozgrzewka, organizacja przestrzeni
14:00–16:00: działania studyjne grup Stelli Geppert i Rafała Bujnowskiego – badanie ruchu: zbiorowość30 maja, warsztaty, zbiórka w Sali Kompozycji
10:00–12:00 – UCIELEŚNIENIE / działania studyjne grup Stelli Geppert i Rafała Bujnowskiego – kolektywne badanie ruchu
12:00–13:00 – przerwa, grupa Rafała Bujnowskiego odłącza się
13:30–14:00 – refleksja, organizacja przestrzeni
14:00–16:00 – UCIELEŚNIENIE / działania studyjne
16:15: gotowość wszystkich klas, przegląd.Spotkanie I w Pracowni Kompozycji,
następnie II w Pracowni Rzeźby,
następnie III w Pracowni technologii malarstwa i rysunku,
na koniec przejście na K19 na spotkanie IV w Pracowni fotografii.Podczas warsztatów przyjrzymy się relacji między materialnością, a ruchem – jak są współzależne i jaką rolę odgrywa ciało. Będziemy korzystać z ćwiczeń oddechowych i technik improwizacyjnych, by eksplorować różne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej.Prosimy o wygodne, stare ubrania oraz przyniesienie materiałów, z którymi lubicie pracować. Poduszki i koce mile widziane
-
Master Class z Rafałem Bujnowskim | 27-30 maja | malarstwo, rysunek i wykonanie własnego węgla drzewnego
„O rysunku i malarstwie na pograniczu performance'u”
27 maja, rozmowa
11:00–12:00: rozmowa z Artystą w sali kinowej ASP, wstęp wolny, otwarty dla wszystkich. Wykład będzie tłumaczony symultanicznie na język angielski, moderacja Justyna Mędrala.
28 maja, początek warsztatów, zbiórka w Sali Kompozycji
Rafał Bujnowski: O rysunku i malarstwie na pograniczu performance'u
10:00–12:00: działania studyjne wspólnie z grupą Stelli Geppert – pytania o tworzywo i materię, eksperyment z wytworzeniem węgla drzewnego do rysowania
12:00–13:00: przerwa
13:00-15:00: przegląd portfolio i prac wspólnie ze Stellą Geppert
15:00–17:00: przejście do Pracowni Rzeźby: spontaniczne działania studyjne na pograniczu performance’u i rysunku.29 maja, warsztaty – ciąg dalszy, zbiórka w Pracowni Rzeźby
10:00–12:00 – odtworzenie performance "Autoportret"
12:00–13:00 – przerwa
13:30 – grupa przemieszcza się do Pracowni kompozycji i dołącza do grupy Stelli Geppert / rozgrzewka, organizacja przestrzeni
14:00–16:00: działania studyjne grup Stelli Geppert i Rafała Bujnowskiego – badanie ruchu: zbiorowość30 maja, warsztaty w Sali Kompozycji
10:00–12:00 – UCIELEŚNIENIE / wspólne działania studyjne grup Stelli Geppert i Rafała Bujnowskiego – kolektywne badanie ruchu
12:00–13:00 – przerwa
13:30–14:00 – grupa powraca do Pracowni rzeźby z Rafałem Bujnowskim
14:00–16:00 – spontaniczne działania studyjne na styku performensu i rysunku
16:15: gotowość wszystkich klas, przegląd.Spotkanie I w Pracowni Kompozycji,
następnie II w Pracowni Rzeźby,
następnie III w Pracowni technologii malarstwa i rysunku,
na koniec przejście na K19 na spotkanie IV w Pracowni fotografii.Na wydarzenie obowiązują zapisy, limit: 10 miejscZapisy: dziekanat_art@asp.katowice.plWarsztaty prowadzone przez Rafała Bujnowskiego koncentrują się na przecięciu rysunku, malarstwa i performensu. Program obejmuje zarówno działania techniczne, jak i konceptualne – od własnoręcznego wytwarzania węgla rysunkowego, przez analizę materiałów studenckich, po ćwiczenia, w których rysunek staje się śladem ruchu i ekspresji cielesnej. Kluczowym momentem będzie rekonstrukcja performensu „Autoportret”, traktowanego jako akt autoanalizy i redefinicja relacji między twórcą a medium.Zajęcia uwzględniają także wspólną sesję ze Stellą Geppert oraz przegląd prac z Master Classes.Rafał BujnowskiArtysta wizualny, zajmujący się malarstwem, wideo, instalacją i performensem. Absolwent architektury na Politechnice Krakowskiej i grafiki na ASP w Krakowie. Jego prace prezentowano m.in. w Zachęcie, MOCAK-u, MSN w Warszawie, Kunsthalle Wien, MUMOK, Ludwig Museum oraz w galeriach w Nowym Jorku.
-
Master Class z Agnieszką Marecką | 29-30 maja | Pracownia technologii rysunku i malarstwa
„Co możesz zrobić dla swojego dzieła sztuki? Dobre praktyki i wskazówki z zakresu konserwacji papieru.”
29 maja, wykład i warsztaty
11:00–12:00 – wykład w sali kinowej ASP, wstęp wolny, otwarty dla wszystkich
12:00–13:00 – przerwa
13:00–18:00 – warsztaty z technologii i konserwacji papieruMetody uzupełniania i łączenia papieru oraz prawidłowe przygotowanie podłoża z uwzględnieniem anizotropii papieru – czyli jak rozpoznać kierunek włókien i dlaczego ma to kluczowe znaczenie;
przygotowanie pszennego klajstru – kleju wykorzystywanego nie tylko w konserwacji, ale i w artystycznych realizacjach;
bezpieczne sposoby montażu prac w ramach – od klasycznego i suchego montażu po oprawę typu passe-partout oraz nietypowe, kreatywne zastosowania tych metod;
tworzenie folderów i kopert do archiwizacji i transportu prac na papierze.30 maja, warsztaty – ciąg dalszy
9:00–12:00 – ciąg dalszy warsztatów
12:00–13:00 – przerwa
13:00–16:00 – ciąg dalszy warsztatów
16:15 – prezentacja i omówienie rezultatów wszystkich Master Class. 16:15: gotowość wszystkich klas, przegląd.Spotkanie I w Pracowni Kompozycji,
następnie II w Pracowni Rzeźby,
następnie III w Pracowni technologii malarstwa i rysunku,
na koniec przejście na K19 na spotkanie IV w Pracowni fotografii.Na wydarzenie obowiązuja zapisy, limit: 10 miejscZapisy: dziekanat_art@asp.katowice.plAgnieszka MareckaKonserwatorka dzieł sztuki, doktora nauk sztuk pięknych, absolwentka i adiunktka Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Specjalizuje się w konserwacji malowideł na podłożu papierowym. W latach 2015–2019 pracowała w Muzeum Narodowym w Krakowie. Odbyła staże i warsztaty m.in. w Archiwum Narodowym w Pradze i Instytucie Tobunken. Stypendystka Miasta Krakowa (2020). Współpracuje z licznymi instytucjami oraz kolekcjonerami prywatnymi.
-
Master Class z Michałem Sitkiewiczem | 29-30 maja | fotografia i pełen proces kolodionowy
„Niekoniec. Czy „ambrotos” znaczy nieśmiertelny? – Mokry kolodion i jego formy istnienia.”
29 maja, wykład i warsztaty
10:00–11:00 – Michał Sitkiewicz, „O transgresywności ambrotypii. Mokry kolodion we współczesnym kontekście”, wykład w sali kinowej ASP, wstęp wolny, otwarty dla wszystkich
11:00–12:00 – Agnieszka Marecka, „Co możesz zrobić dla swojego dzieła sztuki? Dobre praktyki i wskazówki z zakresu konserwacji papieru”, wykład w sali kinowej ASP, wstęp wolny, otwarty dla wszystkich
12:00–13:00 – przerwa
13:00–18:00: warsztaty w Pracowni fotografii, K19- Wprowadzenie i przygotowanie przestrzeni roboczej.
Uczestnicy zapoznają się z organizacją pracy w ciemni oraz z bezpiecznym i świadomym przygotowaniem przestrzeni do pracy z chemią fotograficzną. Organizacja stanowiska i rola światła w procesie kolodionowym.
- Proces kolodionowy – teoria i praktyka.
Uczestnicy poznają technikę mokrego kolodionu: przygotowanie szkła, wylewanie kolodionu, uczulanie w azotanie srebra, ekspozycję w aparacie wielkoformatowym, wywoływanie i utrwalanie obrazu. Omówione zostaną również historyczne i współczesne odmiany procesu (ambrotypia, ferrotypia, negatyw kolodionowy) oraz ich twórcze reinterpretacje.
- Autoportret w technice mokrego kolodionu
Uczestnicy wykonają autoportrety z wykorzystaniem kamer wielkoformatowych. Porozmawiamy o znaczeniu portretu w fotografii historycznej i współczesnej, relacji z aparatem i fizycznym nośnikiem obrazu. Uczestnicy zostaną zachęceni do przemyślanego gestu – ubrania, rekwizytu, postawy – jako elementów budujących narrację w obrębie jedynego obrazu.
- Manipulacja obrazem i praca twórcza z błędem
W ostatnim etapie uczestnicy będą mogli eksperymentować z formą: świadome uszkadzanie obrazu, nadmierne wywoływanie, działanie światłem, ruchem, osłabiaczem czy deformacją nośnika. Warsztat zakończy się rozmową o statusie ambrotypu jako obiektu fotograficznego oraz możliwości przekształcania techniki historycznej w osobisty, współczesny język artystyczny.
30 maja, warsztaty – ciąg dalszy
9:00–12:00 – dalszy ciąg warsztatów i omówienie rezultatów
12:00–13:00 – przerwa
13:00–16:00 – dalszy ciąg warsztatów i omówienie rezultatów
16:15 – prezentacja i omówienie rezultatów wszystkich Master Class.
Spotkanie I w Pracowni Kompozycji, R50
następnie II w Pracowni Rzeźby, R50
następnie III w Pracowni technologii malarstwa i rysunku, R50
na koniec przejście na K19 na spotkanie IV w Pracowni fotografii.Liczba miejsc na warsztaty ograniczona (10 osób). Zapisy:dziekanat_art@asp.katowice.plMichał SitkiewiczFotograf, dokumentalista i specjalista w zakresie technik historycznych (dagerotypia, kolodion, cyjanotypia). Prowadzi warsztaty w całej Polsce, współtwórca projektu Street Collodion Art. Laureat m.in. stypendium Młoda Polska i programu Kultura w sieci. Jego prace prezentowane były w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu i podczas Prague Photo. - Wprowadzenie i przygotowanie przestrzeni roboczej.