Przejrzystość rzeczy w galerii działań w Warszawie

Pracownia Działań Interdyscyplinarnych ASP w Katowicach prezentuje się w Warszawie

 Wielofunkcyjna linijka z hologramem i tabliczką mnożenia po drugiej stronie, to oldschoolowy przedmiot, który wyraźnie mówi o tym jak ważna jest perspektywa, z której na coś patrzymy. Linijka z lat dziewięćdziesiątych nie jest przezroczysta, za to ma czytelną i przejrzystą funkcję – to nauka i zabawa. Praca i nagroda. Skupienie i relaks. Stany zawsze rozdzielne, bo przecież  nie sposób patrzeć na obie strony linijki jednocześnie. Linijka – bransoletka – coca cola. Przymiar, biżuteria i napój w jednym. Po delikatnym uderzeniu w nadgarstek prosty pasek owijał rękę błyskawicznym ruchem. Tak naprawdę gadżet nie nadawał się do odrysowania za jego pomocą prostej linii. Po przejechaniu ołówkiem po kartce kilku pierwszych centymetrów z lewej do prawej, przymiar zwijał się bijąc po lewej dłoni. Nieograniczone możliwości leżą w każdym obiekcie. Są jak mapa, którą trzeba umiejętnie rozczytać. Plany ukryte w pracach  na wystawie przygotowanej przez Pracownię Działań Interdyscyplinarnych ASP Katowice (prowadzonej przez Lesława Tetlę, Pawła Mendrka oraz Joannę Zdzienicką) zawierają nieokiełznaną bazę możliwości, która uruchamiana jest indywidualnie i adekwatnie do naszego osobistego związku z przedmiotem.

Część prezentowanych prac, to prototypy gotowe do wdrożenia w masową produkcję. Egzotyczna chwytajka „On fire” Karoliny Konopki  i atlas interpretacji snów Emilii Fałek powinny już niebawem trafić na sklepowe półki. Część obiektów prezentuje  zupełnie inną budowę, choć ma wgrane równie dokładne mapy,  tyle, że rozpisane na trudniejszych kodach, równaniach dekonstrukcji i zakłóceń, tak jak w pracy Gabrieli Palickiej „Notatnik” – świetnym przykładzie na to, że wszelkie odstępstwa i nieprawidłowości należy raczej pielęgnować niż porządkować. Maleńkie szkicowniki autorstwa Natalii Franik kumulują w sobie potężny świat, mimo, że ogląda się je niemal pod lupą.  Do tego obszaru nieprzejrzystości przynależą również prace Magdy Kieszniewskiej – zawartość przenośnej składnicy książek autorki jest konsekwentnie kodowana przez nią od dłuższego czasu. Obiekty Ady Faby: autorka naprawia roztrzaskane z hukiem talerze dbając o najmniejszy odłamek szkła. Trop odłamków przenosi do pracy Mateusza Kokota – w chaosie rozkładu żywej materii ostatecznie zachwycamy się uporządkowaniem oraz matematyczną precyzją. Agata Pawlik w swoim wideo staje się obiektem wystawionym na działanie silnego wiatru. Magda Łacek szyfruje fotograficzne archiwa rodzinne. Wystawa ma w sobie coś z inwentaryzacji laboratorium, w którym  od dłuższego czasu badane są możliwości przedmiotu. Nie pozostaje nic innego jak odgadywać procesy i eksperymenty, którym były poddawane. Często podpowiedź kryje się w sposobie ekspozycji obiektów. Część prac czerpie z aspektów podupadłej użyteczności, inna grupa przenosi silne ładunki emocjonalne, kolejna jest zaproszeniem do kontemplacji nad upływającym czasem. Są i w tym zestawie takie, które łączą wszystkie te cechy. Przejrzystość jest tutaj wartością zmienną, dostrzeżona w parze z pierwotnym przeznaczeniem i naszymi wyobrażeniami składa się na mocny, tajemniczy i pociągający potencjał obiektu. Wydawałoby się, że już wiemy jak się poruszać. Mamy jakiś szkic, rozpoznajemy kierunki. Jeśli tylko spojrzymy na „Skorupę”, obiekt Katarzyny Boguckiej, to znowu odkryjemy wcześniej niewidoczną linię na mapie... Wątki odległe historycznie obecne są w dwóch projektach towarzyszących wystawie: „The Plague” Hani Woźniak rozgrywającym się w przestrzeni publicznej oraz w pracy audio Patrycji Modrzyńskiej.
tekst: Joanna Zdzienicka / redakcja: Grzegorz Borkowski

galeria działań
ul. Marco Polo 1, Warszawa 


Wystawa zrealizowana dzięki wsparciu Wydziału Kultury m.st. Warszawy dla dzielnicy Ursynów

Joanna Zdzienicka-Obałek

  • doktor sztuki
  • adiunkt
  • doktor sztuki
  • adiunkt

Paweł Mendrek

  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii
  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Kierownik Katedry Intermediów i Scenografii

Lesław Tetla

  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Dziekan Wydziału Artystycznego
  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • Dziekan Wydziału Artystycznego

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.