Wydział Projektowy 21.08.2020

Design 32 – znamy autorów najlepszych dyplomów projektowych jubileuszowej edycji

W konkursie udział biorą wszystkie publiczne polskie uczelnie artystyczne. Każda z nich może zaproponować tylko cztery magisterskie prace dyplomowe z zakresu designu i projektowania graficznego. W piątek o godzinie 13.00 w katowickim Rondzie Sztuki poznaliśmy autorów najlepszych dyplomów powstałych w 2019 roku.

Tegoroczna edycja konkursu odbywała się w wyjątkowych okolicznościach. Pandemia koronawirusa sprawiła, że obrady jury musiały zostać przesunięte w czasie. Na szczęście najciekawsze prace można jeszcze oglądać w Rondzie Sztuki, galerii ASP w Katowicach. Wystawa jest dostępna do 10 września. 

– Celem samego konkursu i towarzyszącej mu wystawy jest promocja młodych talentów i wsparcie działań zmierzających do ich samodzielnego zaistnienia na profesjonalnym rynku projektowym. Wydarzenie stanowi bowiem pretekst do wymiany doświadczeń – między ośrodkami akademickimi, jak również między innymi podmiotami – w tym instytucjami rządowymi, samorządowymi oraz przedstawicielami biznesu – podkreśla Damian Pietrek, profesor ASP w Katowicach, koordynator wydarzenia.

Laureaci
Nagroda Rektorów (20.000 zł)
Karolina Gardzilewicz, Umywalnia. Obiekt użytkowy
ASP Wrocław, Wydział Ceramiki i Szkła
promotor: dr hab. Gabriel Palowski, prof. uczelni
Jury doceniło przede wszystkim dostrzeżenie istotnego problemu braku wody. Projekt uznano za całościową odpowiedź na istotne zagadnienia ekologiczne. Podkreślono szacunek dla materiału, dbałość o szczegół, spójność formy i funkcji, a także wykorzystanie naturalnej technologii i rękodzieła. Zwrócono również uwagę na budowanie relacji społecznych.

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15.000 zł)
Paweł Lewandowski, Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA
ASP Gdańsk, Wydział Architektury i Wzornictwa
promotor: prof. Jarosław Szymański
Nagrodzony projekt zwraca na siebie uwagę interesującą konstrukcją oraz ideą symbiozy designu i natury. Stanowi całkiem nowe rozwiązanie, umożliwiające bezpośredni, personalny kontakt z przyrodą i odzwierciedla nowatorskie podejście do problemu projektowego, jakim jest umieszczenia namiotu ponad ziemią, z wykorzystaniem pnia drzewa jako głównego elementu nośnego. Prowokuje do aktywnego wypoczynku i spędzenia czasu wśród drzew.

Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (10.000 zł)
Marta Wota, Projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (ILECA-28)
ASP Łódź, Wydział Wzornictwa i Architektury Wnętrz
promotor: dr hab. Anna Miarka, prof. ASP
Realizacja stanowi rezultat wzorcowej współpracy z Uniwersytetem Medycznym. Projekt prezentuje bardzo dobre połączenie ergonomii z estetyką w obszarze zazwyczaj zastrzeżonym dla konstruktorów. Jury zwróciło uwagę na znakomicie poprowadzony proces projektowy, poprzedzony głęboką analizą problemu i badaniem potrzeb, który zaowocował funkcjonalnym urządzeniem.

Nagroda Prezydenta Miasta Katowice (9.000 zł)
Martyna Piątek, Pamiętam – obiekty wyrażające pamięć o zmarłym w myśl nurtu less waste
ASP w Katowicach, Wydział Projektowy
promotor: dr hab. Agata Chmielarz, prof. ASP
Zdaniem jurorów warta podkreślenia jest próba zmiany kulturowej. Projekt jest całościową odpowiedzią na zagadnienie dotyczące celebrowania pamięci o zmarłych. Projekt przygotowano z wielką wrażliwością i klasą. Płonąca kartka dobrze odwołuje się do symboliki przemijania, pozwala na tworzenie nowego rodzaju przeżyć i wspomnień.

Wyróżnienia honorowe
Roxana Goncerzewicz, Projekt podręcznika do nauki języka migowego
UAP Poznań, Wydział Grafiki i Komunikacji Wizualnej
promotor: dr hab. Lucyna Talejko-Kwiatkowska, prof. UAP
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących. Rzetelna i pogłębiona analiza problemu została całościowo zebrana w podręczniku i pochodnych do niego realizacjach. Praca jest niezwykle wartościowa graficznie. Jury dostrzegło również znaczący potencjał społeczny projektu.

Dominik Kłóś, Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek
ASP Kraków, Wydział Form Przemysłowych
promotor: dr Anna Szwaja
W projekcie zwraca uwagę współpraca designera z rzemieślnikiem, w której istotny jest proces wytwarzania. Ważna jest także etyczna strona, zarówno procesu produkcji, jak i użytkowania – projekt żyje wraz z użytkownikiem, odpowiadając na zmieniające się wraz z upływem czasu potrzeby dziecka. Jury dostrzegło ważny kontekst tradycji oraz podkreśliło świadome użycie materiałów.

Agata Rosiecka, Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno-funkcjonalny
UAP Poznań, Wydział Architektury i Wzornictwa
promotor: dr hab. Michał Filipiak, profesor UAP
Podkreślono wnikliwe, pragmatyczne i całościowe rozwiązanie projektowe, a także potencjał społeczny. Dotyczy on ważnego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo pracowników drogowych. Zwrócono również uwagę na złożone opracowanie trudnego technicznie zagadnienia.

Agnieszka Piotrowska, Tożsamość wizualna Muzeum Geologicznego we Wrocławiu
ASP Wrocław, Wydział Grafiki i Sztuki Mediów
promotor: dr hab. Artur Skowroński, prof. uczelni
Jury doceniło wdzięk plastyczny zaproponowanej koncepcji, ciekawie poprowadzone zadanie projektowe, których atutami są: lapidarność, dowcip i czytelność.

– Dokładnie dziesięć lat temu, z inicjatywy pracowników wydziału projektowego ASP w Katowicach, w kalendarzu naszych stałych imprez środowiskowych pojawiły się Najlepsze Dyplomy Projektowe Uczelni Artystycznych. Dziś, po dziesięciu latach, warto zastanowić się, jaka jest rola i zadanie tego typu przedsięwzięcia, co stanowi jego esencję i jaki jest cel oraz zadanie nadrzędne konkursu. Bardzo ważna jest idea współpracy, której niewątpliwie przegląd jest płaszczyzną – jesteśmy co prawda dla siebie konkurencją, ale również kooperujemy w wielu znaczących projektach artystycznych i projektowych – zauważa Antoni Cygan, Rektor ASP w Katowicach.


Design 32 w Rondzie Sztuki do 10 września
Wystawa została podzielona na pięć sekcji, które tworzą odmienne obszary tematyczne. W pierwszej kategorii znajdują się prace poświęcone relacjom międzyludzkim – projekty, które definiują istotę więzi w rodzinie, z sąsiadami. Ponadto, projekty te odnoszą się do barier komunikacyjnych oraz do uwikłania człowieka XXI wieku w życie.

Druga kategoria to projekty, które poruszają temat zdrowia, ciała i higieny pracy. Ergonomia oraz dbanie o siebie to priorytety według autorów prac, które znalazły się w tej kategorii.

Trzecia sekcja obejmuje prace, poruszające temat relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, zwierzętami i ich roli w dzisiejszym świecie, ale także w innych kręgach kulturowych. Projektanci zachęcają do większej uważności.

Czwarta kategoria to projekty, odnoszące się do tożsamości i relacji przeszłości z teraźniejszością. To prace, które czerpią z tradycji, ale także definiują na nowo tożsamość miejsc i produktów.

Ostatnia kategoria to przestrzeń, w której spotyka się świat wirtualny z rzeczywistością. Projekty wykorzystują technologię, pokazując w jaki sposób może być ona jeszcze efektywniej stosowana.



 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.