FORMY PODSTAWOWE: ĆWICZENIA ZE SZTUKI POZA SZTUKĄ
Wykład i warsztaty prowadzone przez Sebastian Cichockiego – głównego kuratora Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zapraszamy osoby pracujące w szkołach, działach edukacji, świetlicach oraz wszystkie osoby zainteresowane edukacja artystyczną wychodzącą poza schematy.
Spotkanie wokół programu "Formy podstawowe", prowadzonego od 2020 roku przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundację EFC. Program, mający na celu demokratyzację i popularyzację narzędzi artystycznych, odnosi się do historii sztuki XX wieku, m. in. Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce czy też „Ffluxkits”, czyli pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierających m.in. partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony.
Podczas spotkania, opartego o program "Formy podstawowe" spróbujemy odpowiedzieć na pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa – gdzie się kończy i zaczyna, jak poszerzyć granice tego medium? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką, jak i podczas procesów artystycznych powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia? Obecnie program "Formy podstawowe" prezentowany jest na 3. Biennale Sztuki w Tajlandii, gdzie jest testowany w szkołach, galeriach i bibliotece. Dotychczas powstało 28 nowych projektów artystycznych, które przygotowali m. in. Paweł Althamer, Alicja Bielawska, Laure Prouvost, Prabhakar Pachpute, Ramona Nagabczyńska czy grupa Raqs Media Collective.
Sesja składa się z części wykładowej i warsztatowej. Skoncentrujemy się zwłaszcza na tradycjach artystycznych opartych o użycie instrukcji i partytury.
▶ Wydarzenie związane jest z promocją projektu "Sztuka poza sztuką. Praktyki postartystyczne w XX i XXI wieku", który korzysta z dofinansowania o wartości 79 860,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG.
▶Projekt, który jest wspólną inicjatywą Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jest propozycją krytycznej analizy systemu sztuki współczesnej, jak i postulatem jego przebudowy, już na najwcześniejszym etapie, czyli na akademii sztuki. Jak odszkolnić edukację artystyczną i odmuzealnić sztukę? Propozycja ta opiera się na wyobrażeniu sobie „ewakuacji” sztuki poza dotychczasowe konwencje, definicje i przyzwyczajenia.
Na stronie projektu - https://www.endospory.asp.katowice.pl/ - znaleźć można przykłady praktyk artystycznych rozwijających się "poza sztuką", wideo-wykłady, ćwiczenia oraz teksty, poszerzających rozumienie sztuki, jej granic. Są one próbą zrozumienia roli odgrywać mogą artystki i artyści w czasach społecznych oraz planetarnych zmian.
Sebastian Cichocki (ur. 1975 w Gliwicach) jest głównym kuratorem i kierownikiem działu badań Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Był kuratorem i współkuratorem wielu wystaw m.in. w pawilonie Polonia na 52. i 54 Biennale w Wenecji, 1:1 Moniki Sosnowskiej (2007), … and Europe will Be Stunned Yael Bartany (2011), Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany (2020), Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku (2019), Robiąc użytek. Życie w czasach postartystycznych (2016), Zofia Rydet. Zapis socjologiczny. 1978-1990 (2015) i Nowa Sztuka Narodowa. Realizm narodowo- patriotyczny w Polsce XXI wieku (2012) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Opór form. Nie-wystawa – wypowiedzi wizualne w ramach Forum Przyszłości Kultury (Teatr Powszechny, 2017), Rainbow in the Dark. On the Joy and Torment of Faith (SALT, Stambuł, 2014, Malmö Konstmuseum, 2015). Cichocki koncentruje się na przenikaniu się sztuki i aktywizmu na rzecz klimatu, antyfaszyzmu i feminizmu. Współpracuje m. in. z Dhaka Art Summit w Bangladeszu, Mumbai Art Room w Indiach, Association de Arte Útil, Konsorcjum Praktyk Postartystycznych, jest członkiem zespołu badawczego „Rewinding Internationalism” w Van Abbemuseum w Eindhoven. Jest również kuratorem biennale 40. EVA International, odbywającego się w Limerick w Irlandii w dniach 31 sierpnia – 29 października 2023 r.
Na wydarzenie obowiązują zapisy:
LINK