Wydział Projektowy 16.01.2019

Pracownia międzynarodowa – Martin Newth

Looking and re-looking. Hybrid processes and the nature of the encounter.

Pracownia międzynarodowa to propozycja dla studentów:
– III, IV i V roku Wydziału Artystycznego (zapisy w dziekanacie do 4 lutego 2019 r.),
– I i II roku studiów II stopnia Wydziału Projektowego (zapisy w dziekanacie do 18 lutego 2019 r.).

Zainteresowani studenci proszeni są o przygotowanie portfolio w formie krótkiego tekstu opisującego zainteresowania/koncepcje artystyczne oraz kilku zdjęć przykładowych realizacji. Portfolio nie powinno być dłuższe niż 4xA4 - format pdf.

Pracownia międzynarodowa (pracownia z wyboru, wspomagająca) jest prowadzona w ramach projektu „Program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój). Uczestnicy będą zobowiązani do wypełnienia dodatkowych dokumentów zgodnie z wymaganiami projektu oraz do zaakceptowania postanowień Regulaminu udziału w projekcie.

Spotkanie informacyjne: piątek 25 stycznia, godz. 11:00, sala kinowa, Raciborska 50.

  • Martin Newth – informacje o prowadzącym

    Instalacje fotograficzne, rzeźbiarskie, a także wideo-instalacje Martina Newtha badają i podkreślają procesy i narzędzia produkcji. Artysta wykorzystuje wiele różnych metod, w tym bardzo długi czas naświetlenia czy też specjalnie skonstruowane camery obscura, aby stworzyć eksperymentalne prace badające materialną naturę fotografii. Równocześnie śledząc historyczne korzenie procesu fotograficznego, jak również stawiając pytania o estetykę tego medium w XXI wieku.  
    W przeciwieństwie do większości fotografii, które zachęcają widza do analizowania obrazu z ekranu lub strony w książce, twórczość Newtha spowalnia proces analizy i pozwala na zapoznanie się z materialnym charakterem fotografii i sposobem jej wykonania. Głównym tematem jego działalności jest zależność pomiędzy technologią i kontrolą.

    Martin celowo unika kontroli obiecywanej przez postęp technologiczny, zamiast tego wykorzystuje potencjał przypadku i wypadku pokazując ślady procesów powstawania prac. Dzieła Newtha budują napięcie między starym a nowym. Ma to swoje korzenie we wczesnych, eksperymentalnych sposobach fotografowania, ale zamiast nostalgii wobec utraty fotografii analogowej, wykorzystuje on sposób, w jaki tworzone są obrazy fotograficzne, aby badać warunki, w jakich teraz doświadczamy obrazów i obiektów.
     
    Martin Newth mieszka w Londynie, jest Dyrektorem Programowym ds. Sztuk Pięknych w Chelsea College of Arts. Prezentował prace zarówno na wystawach indywidualnych, jak i zbiorowych w Wielkiej Brytanii i za granicą. Ostatnie wystawy indywidualne obejmują m.in: Rezension - Skulptur, Objekt, Apparat w MEWO Kunsthalle w Niemczech; Re-view w Photofusion w Londynie; Material Matters w Gerald Moore Gallery w Londynie; Sentinel (South) w The Gallery w The Arts University College w Bournemouth; Ausblick w Axel Lapp Projects w Berlinie oraz Slow Burn w Focal Point Gallery w Southend.
    Wystawt zbiorowe to między innymi: In Place of Architecture w Bonington Gallery (Nottingham); Troubled Waters w Kuandu Museum of Fine Arts (Tajpej); Andmoreagain w Open Eye Gallery (Liverpool) oraz Menschen und Orte w The Kunstverein Konstanz (Niemcy).

  • Program

    W czasie zajęć przeanalizowane zostaną sposoby, za pomocą których artyści wykorzystują, lub też niewłaściwie wykorzystują, zarówno stare, jak i nowe technologie. Uczestnicy zostaną poproszeni o zbadanie możliwości połączenia tradycyjnych i nowoczesnych metod. Mogą to być między innymi: metody analogowe i cyfrowe, ruchome i nieruchome, bezpośrednie lub wykorzystujące media. Uczestnicy będą rozwijać pomysły i koncepcje, nad którymi już pracują, by poznać czym jest praktyka eksperymentalna. Kurs jest skoncentrowany na stworzeniu samodzielnej pracy, która zostanie zaprezentowana na zbiorowej wystawie. Poprzez prezentację pracy uczestnicy zbadają, w jaki sposób metoda, za pomocą której ta praca powstała, może mieć wpływ na to, jak jest ona rozumiana.  Warsztaty dotyczyć będą charakteru współczesnego obcowania ze dziełem sztuki – łączenia historii z nowoczesnością oraz badania zależności między odbiorcą, a procesem tworzenia.

    Martin Newth będzie pracował z uczestnikami w ciągu całego semestru, czterokrotnie odwiedzając ASP w Katowicach. Uczestnicy zostaną poproszeni o podzielenie się swoimi zainteresowaniami i koncepcjami. Poprzez stały dialog i wzajemną krytykę będą stawiali sobie wyzwania i wspierali się w podejmowaniu twórczego ryzyka oraz wystawianiu istniejących praktyk na nowe sposoby myślenia.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.