Uniwersalne projektowanie podstawą programów kształcenia na kierunkach projektowych ASP w Katowicach
Uniwersalne, inkluzywne – jak projektować dostępne rozwiązania i przełamywać stereotypy. Konferencja otwierająca projekt: Uniwersalne projektowanie podstawą programów kształcenia na kierunkach projektowych ASP w Katowicach – program szkoleń kadry dydaktycznej
Projektowanie to dziedzina, której kluczowym elementem jest odpowiedzialna postawa wobec świata, środowiska naturalnego, społeczności, w której żyjemy. To również dostosowanie do realnych potrzeb poprzez przełamywanie już wypracowanych standardów i stereotypów. Takie podejście stanowi podstawę programów kształcenia Wydziału Projektowego ASP w Katowicach – chcemy kształcić projektantów, śmiałych i odpowiedzialnie podchodzących do kreowania przyszłości, zdolnych do przewidywania, rozpoznawania potrzeb, aktualnych i przyszłych pokoleń.
Przestrzeń publiczna, produkty codziennego użytku, usługi nie zawsze są przyjazne dla wszystkich użytkowników i stawiają wiele barier, często nie do przejścia. Pojawiają się bo nie są widoczne zarówno przez projektanta, zarządcę czy producenta. Rozpoznanie przyczyn ich powstawania jest możliwe tylko poprzez zrozumienie potrzeb i perspektywy jak najszerszej grupy odbiorców – szczególnie osób narażonych na wykluczenie, osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Wydział Projektowy ASP w Katowicach rozpoczyna realizację projektu Uniwersalne projektowanie podstawą programów kształcenia na kierunkach projektowych ASP w Katowicach – program szkoleń kadry dydaktycznej, w którym przewidziany jest szereg szkoleń i działań podnoszących kompetencje nauczycieli akademickich, szczególnie na wzmacnianie wrażliwości na potrzeby osób narażonych na wykluczenie w życiu społecznym przez nieodpowiednie rozwiązania.
Rezultatem projektu będzie modernizacja programu kształcenia kierunków projektowanie graficzne i wzornictwo na studiach I i II stopnia. Podstawą programu kształcenia jest uwzględnianie potrzeb odbiorcy w realizowanych projektach studenckich, a zaproponowane szkolenia pozwolą na poszerzenie grona tych odbiorców o osoby ze szczególnymi potrzebami czy niepełnosprawnościami.
Pierwszy zjazd szkoleniowy planowany jest na 7–10 marca 2022. Wkrótce zostanie ogłoszony nabór.
Tematyka szkoleń jest obszerna i obejmuje wszystkie aktywności projektowe podejmowane na wydziale:
– Dostępność przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej
– Dostępność produktów cyfrowych
– Dostępność usług
– Dostępność produktów.
Ambitne plany półtorarocznego projektu mają wyposażyć nauczycieli akademickich w wiedzę i umiejętności z zakresu:
– potrzeb i możliwości osób w różnym wieku (dzieci, osób starszych), z niepełnosprawnością słuchu, wzroku, ruchu, intelektualną
– standardy dostępności w obszarze projektowania: produktów cyfrowych, systemów informacji wizualnej, przestrzeni publicznych, produktów codziennego użytku lub usług
– standardy prawne dot. dostępności (krajowe i międzynarodowe)
– wytyczne dot. budowania czytelnych i zrozumiałych komunikatów
– specyfikę działań terapeutycznych skierowanych dla osób z niepełnosprawnościami
– potencjał wykorzystania najnowszych rozwiązań, technologii, dobrych praktyk w obszarze projektowania uniwersalnego
– metody badawcze i narzędzia stosowane w badaniu potrzeb/możliwości użytkowników.
Działania podejmowane w ramach projektu obejmują:
1. szkolenia stacjonarne w Akademii, prowadzone przez ekspertów krajowych i zagranicznych – 3 edycje po 6 szkoleń w marcu 2022, listopadzie 2022 i marcu 2023.
2. dwa grupowe wyjazdy szkoleniowe do wiodących ośrodków projektowych Helen Hamlyn Centre for Design w Londynie – 18-26 września 2022 oraz Simplification Centre w Wielkiej Brytanii – wrzesień 2023,
3. udział w konferencjach krajowych i zagranicznych, zgłaszane indywidualnie przez nauczycieli akademickich.
Dofinansowanie projektu z UE. Nr umowy: POWR. 03.04.00-00-KP06/21-00