10. Triennale Grafiki Polskiej
Jest najstarszym i najbardziej prestiżowym przeglądem polskiej grafiki współczesnej. Wydarzeniem, którego ambicją jest wyłonienie najbardziej interesujących postaw i tendencji artystycznych w ramach tej dyscypliny. Tegoroczne Triennale Grafiki Polskiej to nie tylko konkurs i wystawa pokonkursowa – to także wystawy towarzyszące, oprowadzania kuratorskie, lekcje muzealne i warsztaty.
Wystawa pokonkursowa 10. Triennale Grafiki Polskiej będzie prezentowana w Muzeum Śląskim w Katowicach. Rozpocznie się 26 października 2018 roku i potrwa do 27 stycznia 2019 roku. Jury selekcyjne już wybrało 97 prac, które będą prezentowane podczas wystawy głównej. 21 października rozpocznie obrady jury konkursowe, w którym większość stanowić będą twórcy zagraniczni. O tym, kto zostanie laureatem Triennale dowiemy się w czasie wernisażu wystawy, 26 października w Muzeum Śląskim w Katowicach.
Organizatorem konkursu i wydarzeń towarzyszących jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach. Lokalizacje wystaw związanych z Triennale Grafiki Polskiej 2018:
Muzeum Śląskie,
BWA Katowice,
Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi,
Śląski Teatr Lalki i aktora Ateneum.
Pełna informacja o wystawach i innych wydarzeniach 10. Triennale Grafiki Polskiej tutaj.
Poniżej harmonogram wydarzeń towarzyszących oraz Master Class, a jeszcze niżej skrócona informacja o wystawach towarzyszących.
-
Poniedziałek 22 października
MASTER CLASS: Non-toxic workshop – warsztaty
Poniedziałek, 22 października,
godz. 10.00,
Koszarowa 50, Kino Rhino,
prowadzenie: Modhir AhmedMohdir Ahmed (Szwecja)
Urodzony w Bagdadzie w 1956 roku. Studiował w Bagdad Institute of Fine Arts (1974-79) Zainspirowany przez swoich polskich profesorów, Modhir kontynuował studia w Polsce na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1981-86) gdzie uzyskał stopień magistra w dziedzinie malarstwa. Następnie udał się do Szwecji, gdzie studiował grafikę komputerową w Skövde (1990-91).
Od 1992 roku mieszka i pracuje w Falun w Szwecji od 1992 roku jako dyrektor Falu Konstgrafiska Verkstad. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Triennale Grafiki IMPRINT im. Kulisiewicza w Warszawie oraz był członkiem jury MTG PrintArt Kraków-Katowice - Triennale Krakowskie. Modhir otrzymał stypendium Karlskoga Nobel Art w Karlskoga w Szwecji w 2000 roku za swój wkład w sztukę graficzną. W styczniu 2012 r. obyła się retrospektywna wystawa w Muzeum Dalarnas w Falun. Jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych przeglądach grafiki.godz. 14.00-17.00
MASTER CLASS: Wizyty studyjne w pracowniach Katedry Grafiki ASP w Katowicach (Koszarowa 19)
-
Wtorek 23 października
15.00
MASTER CLASS: Lithography today, a new stone age – wykład Ingrid Ledent (Kino Rhino, Raciborska 50)
Ingrid Ledent (Belgia)
Urodziła się w Belgii w 1955 roku. W latach 1973 – 1978 studiowała grafikę w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Profesor litografii od 1984 roku na macierzystej uczelni. Wielokrotnie nagradzana (m.in.: Grand Prix w Międzynarodowym Biennale Grafiki w Pradze w 2001 r., Grand Prix w Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie w 2006 r.) Do perfekcji opanowała technikę litografii. W połączeniu z drukiem cyfrowym pozwala ona tworzyć Ingrid Ledent oryginalne, pełne niepowtarzalnej ekspresji dzieła. Artystka wykorzystuje w nich odwzorowane fragmenty swojego ciała: fałdów i załamań skóry, oczu, warg, uszu, nosa – w ten sposób powstaje swoisty autoportret artystki. Prowadzi warsztaty litograficzne na całym świecie, między innymi w: Finlandii, Hiszpanii, Polsce, Estonii, USA, Chinach.18.00
Piotr Szurek. Autoportret.
Wernisaz wystawy
Galeria Koszarowa 19,
ASP KatowicePiotr Szurek konsekwentnie wybiera własną twarz jako obiekt badań i obszar najszerzej rozumianej symboliki. Nie jest to jednak zniewolenie: artysta posługuje się swobodnym gestem, a ekspresja i wolność idą ze sobą w parze. Mówiąc banalnie, twarz to scena, na której odgrywane są społeczne role. Oderwany od swego właściciela, wizerunek twarzy zaczyna jednak żyć własnym życiem i, podobny masce, raczej skrywa niż obnaża.
Więcej tutaj.
18.30
Stany skupienia – spektakl dyplomowy Wydziału Teatru Tańca ASP w Krakowie (Raciborska 50)
Wstęp wolny
-
Środa 24 paźdzernika
12.00
Ogłoszenie listy Laureatów 10. TGP15.00
MASTER CLASS: Moving a biennial. Time, space and experiment – wykład Cipriana Ciuclei (Kino Rhino, Raciborska 50)
Ciprian Ciuclea (Rumunia)
Urodzony w 1976 roku. Jest artystą wizualnym zainteresowanym projektami interdyscyplinarnymi. Badane tematy związane są ze społecznymi aspektami komunikacji i interpretacji wiadomości, kontemplacji i inwigilacji, zwykle umieszczonymi w powiązaniu z naukowymi aspektami ludzkiej egzystencji. Jest prezesem Projektu Eksperymentalnego i członkiem-założycielem Rumuńskiego Towarzystwa Okulistycznego.
Wybrane wystawy indywidualne: , Electro Camp 4, Międzynarodowa platforma nowych dźwięków i tańca, Forte Marghera, Wenecja (2016); Odpowiedź na doskonałą sytuację, Alert Studio, Bukareszt (2015); Open Interval, Aiurart – Contemporary Art Space, Bukareszt, Rumunia, (2014); Erozja [po teorii dryfu kontynentalnego], Platforma MNAC, Bukareszt, Rumunia (2013); Apparent Silence, D. Manuel Palace, Evora (2011); Descriptio, Galeria Sztuki Współczesnej, Brukenthal Museum, Sibiu (2009); Uwielbiam Bacha, Galerię Calina, Timişoara (2009); Monolog-Dialog, Hospital de Santiago, Cuenca (2008); Osad pamięci 2, ENGRAMME, Quebec (2006); Osad pamięci 3, Muzeum Sztuki Współczesnej Saitama (2006).
-
Czwartek 25 października
10.00
MASTER CLASS: Prints, Projects & Objects – wykład Paula Coldwella (Kino Rhino, Raciborska 50)
Paul Coldwell (Wielka Brytania)
Urodzony w Londynie 1952 roku. Studiował Sztuki Piękne w West England College of Art od 1972 do 1975, oraz w Slade School of Art 1975-77. Profesor Paul Coldwell zajmuje się grafiką, książką artystyczną, rzeźbą i instalacją. Wielokrotnie wystawiał swoje prace w licznych zbiorach publicznych, w tym Tate, Muzeum Wiktorii i Alberta (V & A), British Museum, Arts Council of England i Musee d'art et d'histoire w Genewie oraz w międzynarodowych wystawach grafiki m.in.: w tym Krakowie, Lublianie, Splicie i Warszawie. Przewodniczył jury Międzynarodowego Triennale Grafiki Imprint w Warszawie, oraz brał udział w Międzynarodowej Konferencji Impact 7, Melbourne 2011 i SNAP 3, Niemcy 2015. Ostatnie wystawy indywidualne obejmują Layered Practice 2013, Studio 3 Gallery, University of Kent, Re-Imagining Scott 2014, Scott Polar Research Institute, Cambridge i Material Things 2015, Gallery II, University of Bradford. W 2015 r. Otrzymał stypendium Arts Council za opracowanie nowych prac na wystawach w Freud Museum w Wiedniu i Londynie. Wykład dotyczyć będzie twórczości Coldwella i jej związku z zaangażowaniem w projekty, w tym ostatnio z Muzeum Freuda. Grafiki Coldwella obejmują szeroki zakres procesów i sposobów, w jakie nowa technologia wpływa na bardziej tradycyjne techniki.12.00
MASTER CLASS: Wykład Krzysztofa Tomalskiego (Kino Rhino, Raciborska 50)
Krzysztof Tomalski (Polska)
Krzysztof Tomalski urodzony w 1963 roku. W latach 1983–1989 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni Miedziorytu pod kierunkiem prof. Stanisława Wejmana. W 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Od 1989 zawodowo związany z Pracownią Miedziorytu na uczelni macierzystej. W kadencjach 2008–2012 i 2012–2016 pełnił funkcję dziekana Wydziału Grafiki ASP w Krakowie.
Stworzył kilkanaście cykli graficznych w technikach akwaforty, linorytu i we własnych technikach wklęsłodrukowych (tłustym odprysku, tincie piaskowej, alintaglio), prezentując je na ponad 30 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w ponad 300 wystawach zbiorowych, w tym międzynarodowych o charakterze konkursowym. Otrzymał ponad 20 nagród i wyróżnień. W latach 2009–2013 był członkiem zarządu Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie.15.00
Southwest – oprowadzanie kuratorskie po wystawie Tomasza Dańca, Laureata Grand Prix 8. TGP (Galeria Ateneum, Śląski Teatr Lalki i Aktora)
Southwest jest projektem, który w wizualnej odsłonie bazuje na dokumentacji zebranej w październiku 2016 roku, podczas podróży przez pustynie Kalifornii, Arizony, Nowego Meksyku i Nevady. Trasa liczyła bez mała 3800 mil. Wytyczyły ją lokalizacje istotne dla etosu popkulturowego południowego zachodu Stanów Zjednoczonych, wypełniającego ten bezkresny obszar bogatą tkanką mitów i teorii spiskowych sięgających od czasów Zimnej Wojny po współczesność. Te opustoszałe miejsca są związane z setkami konspiracyjnych spekulacji, alternatywnych wyjaśnień światowych konfliktów i katastrof, będących owocem przekonania, że tajne technologie wojskowe kształtują rzeczywistość i decydują o postępie cywilizacyjnym. W bezpośrednim doświadczeniu okazuje się że jego bieg jest tu odwrócony. Postępujące wyludnienie uruchomiło proces entropii, która ogarnia miejsca niegdyś zorganizowane przez człowieka. Wydaje się, że jedynym powodem podtrzymującym ich trwanie jest to, że pustynne obszary południowego zachodu są celem turystycznych eskapad dla setek tysięcy osób, głównie z Europy i Azji. Seria Southwest bazuje na zjawisku multiplikacji wizerunków tej rzeczywistości w nieprzeliczonej ilości wykonywanych przez nich kadrów. Mimo że prace cyklu wyglądają jak zwykłe, reporterskie fotografie, przez dokonane na nich manipulacje tracą jednoznacznie dokumentacyjny charakter. Przedstawiony w nich świat, wywodząc się z rzeczywistości, jest zniekształcony i poddany metamorfozie, a fakty interpretowane są tu na własnych zasadach.18.00
Powiązania – otwarcie wystawy Natalii i Adama Romaniuków (Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi)
Sięgające głęboko splątane korzenie, kłączaste struktury, pełne zapętlenia, miejscami skostniałe, silne, czasem niezniszczalne, w innych miejscach zbyt delikatne, wrażliwe, tkliwe, wręcz luźne. Struktury miejscami niełatwe, bolesne, niezwykle szczere, do bólu prawdziwe. Po raz pierwszy, ojciec z córką stają w przestrzeni galeryjnej ramię w ramię. Prezentowane prace są więc niezwykle przełomowym momentem dla obojga. Zaprezentowanie swojej twórczości, pełnej miejsc wspólnych, poruszającej się u obojga w przestrzeni druku cyfrowego, stało się nie lada wyzwaniem zarówno dla twórców, jak i dla widzów. Czy odbiorca odnajdzie wyraźną przestrzeń rozgraniczających ich światów, czy zagłębiony w nici powiązań, wniknie w cyfrowy świat przedstawienia, odnajdując ślady rozgraniczenia obu twórców? Dwie, tak ważne dla siebie dusze, wzajemnie inspirowały się latami. Powiązania idei, techniki, warsztatu, poglądów, sposobu ich realizacji, są wyraźne u obojga. Stąd pomysł na nietypową prezentację ich prac, bez wyraźnego zaznaczenia wątków oraz ich autorów.
-
Piątek 26 października
Spacer po Nikiszowcu z Irmą Koziną (godzina zależna od pogody)
16.00
Arena rozgrywek – otwarcie wystawy Kamila Kocurka, Laureata Grand Prix 9. TGP (Galeria+ ASP w Katowicach Rondo Sztuki)
Wystawa grafik wklęsłodrukowych powstałych w latach 2016–2018. Prezentowane są tu zarówno grafiki wchodzące w skład cykli Platform Game oraz Arena, jak i pozostałe mniejsze formy graficzne.
Przestrzeń Galerii zaaranżowana jest poprzez użycie specyficznych kompozycji graficznych inspirowanych estetyką cyfrowego obrazowania. Zainscenizowana graficzna instalacja przywołujé multimedialne sposoby postrzegania i schematy mające na celu budować wrażenie trójwymiarowości i złudnej przestrzeni, pole graficznego oddziaływania. Poprzez prezentacje grafik z cyku Platform Game ukazane zostają̨ problemy wojny i współczesnego świata obecne w mediach i rożnych formach masowej rozrywki. Natomiast Arena w tym wypadku odnosi się do miejsc budowanych z rozmachem, tak niezwykle istotnych w historii światowych cywilizacji, a przede wszystkim w czasach nam współczesnych. Nastawione są one na spektakularne wydarzenia, niesamowite doznania, ekstazę widzów i uczestników. Zainscenizowany świat, spektakl, teatr wojny odegrany na ich przysłowiowych deskach stanowi – poprzez medium graficzne – realne odbicie wydarzeń czasów współczesnych, jest także nawiązaniem do czasów historycznych. Stanowi ich pokłosie lub jest przerysowaną, metaforyczną i przejaskrawioną wersją. Miejscem fikcyjnych i wirtualnych wydarzeń.
18.00
Wystawa główna 10. Triennale Grafiki Polskiej – wernisaż i gala wręczenia nagród (Muzeum Śląskie, sala audytoryjna, poziom -4)
Triennale Grafiki Polskiej jest prestiżowym przeglądem polskiej grafiki współczesnej, ukazującym dokonania artystów tworzących w medium graficznym – począwszy od odbitek stworzonych za pomocą klasycznych technik warsztatowych, takich jak litografia czy miedzioryt, poprzez serigrafię, druk cyfrowy, aż po animacje i formy przestrzenne. Ambicją organizatorów jest wyłonienie najbardziej interesujących tendencji artystycznych w tej dziedzinie sztuki. Od 2015 roku organizatorem Triennale Grafiki Polskiej jest katowicka Akademia Sztuk Pięknych, we współpracy z Muzeum Śląskim w Katowicach.
Zgodnie z zapisami Regulaminu 10. TGP, rejestracja prac odbywała się pomiędzy 16 kwietnia a 31 maja 2018 r. Z powodu dużego zainteresowania uczestników, Komitet Organizacyjny podjął decyzję o przedłużeniu tego terminu. Ostatecznie, do udziału w konkursie przyjęto 633 prace 264 artystów. Na posiedzeniu Jury Selekcyjnego, które odbyło się 16 czerwca 2018 r. w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Jury Selekcyjne dokonywało spośród zgłoszeń kolejnych wyborów, na podstawie których powstał ostateczny ranking 97 prac, zakwalifikowanych do wystawy głównej 10. TGP. Wystawa odbywa się w Muzeum Śląskim, w terminie 26 października 2018 – 27 stycznia 2019 r. W trakcie jej otwarcia, po zakończeniu obrad międzynarodowego Jury Nagród, poznamy nazwisko laureata Grand Prix i pozostałych wyróżnień.
-
Tomasz Struk. Prześwity i (nie)pamięci.
Do 2 listopada 2018 roku
Galeria ASP Rondo Sztuki
Galeria Sztuki Współczesnej BWA
Muzeum Śląskie
Wystawa i towarzyszące jej wydawnictwo monograficzne pt. Tomasz Struk – Prześwity mają służyć przypomnieniu sylwetki oraz dorobku artysty, a także ukazać jego twórczość w szerszym kontekście współczesnych praktyk artystycznych. Nieodrodnym elementem tej schedy jest bez wątpienia problematyka genealogii gestu oraz pamięci. Dyskurs czasu i odciskającego się w pamięci „śladu” pojawił się w pracach Tomasza Struka już pod koniec lat 70. XX w.Więcej tutaj.
-
Tomasz Daniec. Southwest.
19.10.2018 – 5.11.2018
Galeria Ateneum
Projekt bazuje na dokumentacji zebranej w październiku 2016 roku podczas podróży przez pustynie Kalifornii, Arizony, Nowego Meksyku i Nevady. Wytyczyły ją lokalizacje istotne dla etosu popkulturowego południowego zachodu Stanów Zjednoczonych. Te opustoszałe miejsca są związane z setkami konspiracyjnych spekulacji, alternatywnych wyjaśnień światowych konfliktów i katastrof, będących owocem przekonania, że tajne technologie wojskowe kształtują rzeczywistość i decydują o postępie cywilizacyjnym.Więcej tutaj.
-
Adam Romaniuk i Natalia Romaniuk. Powiązania.
25.10.2018 – 23.11.2018
Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia
Po raz pierwszy, ojciec z córką stają w przestrzeni galeryjnej ramię w ramię. Prezentowane prace są więc niezwykle przełomowym momentem dla obojga. Czy odbiorca odnajdzie wyraźną przestrzeń rozgraniczających ich światów, czy zagłębiony w nici powiązań, wniknie w cyfrowy świat przedstawienia, odnajdując ślady rozgraniczenia obu twórców? Powiązania idei, techniki, warsztatu, poglądów, sposobu ich realizacji, są wyraźne u obojga, stąd pomysł na nietypową prezentację ich prac, bez wyraźnego zaznaczenia wątków oraz ich autorów.Wiecej tutaj.
-
Kamil Kocurek. Arena rozgrywek.
26.10.2018 – 10.11.2018
Galeria Rondo+
Poprzez prezentacje grafik z cyku Platform Game ukazane zostaną problemy wojny i współczesnego świata obecne w mediach i rożnych formach masowej rozrywki. Natomiast Arena w tym wypadku odnosi się do miejsc budowanych z rozmachem tak niezwykle istotnych w historii światowych cywilizacji a przede wszystkim w czasach nam współczesnych. Zainscenizowany świat, spektakl, teatr wojny odegrany na przysłowiowych jej deskach stanowi graficzne realne odbicie wydarzeń czasów współczesnych a także jest nawiązaniem do czasów historycznych.Wiecej tutaj.
-
Piotr Szurek. Autoportret.
23.10.2018 – 18.12.2018
Galeria Koszarowa 19,
ASP Katowice
Piotr Szurek konsekwentnie wybiera własną twarz jako obiekt badań i obszar najszerzej rozumianej symboliki. Nie jest to jednak zniewolenie: artysta posługuje się swobodnym gestem, a ekspresja i wolność idą ze sobą w parze. Mówiąc banalnie, twarz to scena, na której odgrywane są społeczne role. Oderwany od swego właściciela, wizerunek twarzy zaczyna jednak żyć własnym życiem i, podobny masce, raczej skrywa niż obnaża.Więcej tutaj.