Design na bezTydzień 2018 – Komunikacja wizualna
Kroje pism, wygląd dokumentów i tworzenie powieści graficznych – to główne elementy tego bloku programowego.
-
Kroje pism
Designing a sans in two days/Projektowanie bezszeryfowego kroju pisma w 2 dni
Martin Majoor
14-15 listopada
9:00–12:30 i 14:00–18:00
Koszarowa 19, sala 111, 112,
Zapisy: zoslislo@asp.katowice.plDoświadczenie w projektowaniu krojów pism nie jest konieczne, każdy uczestnik rozpocznie nowy projekt i skorzysta z warsztatów adekwatnie do swojego poziomu zaawansowania.
Warsztat będzie przeprowadzony bez użycia komputera. Zaplanowano intensywne ćwiczenie polegające na użyciu kaligraficznego narzędzia (podwójny ołówek) i przekształcania szkiców w znaki jednoelementowego pisma bezszeryfowego (sans serif). Uczestnicy zdobędą umiejętności związane z kaligrafią, projektowaniem krojów pisma, korygowaniem i ocenianiem swoich projektów.Martin Majoor jest holenderskim projektantem krojów pisma i książek. Zaprojektował nagradzaną rodzinę Scala i Scala Sans, dziś uznawaną za „klasyczną” wśród pierwszych cyfrowych fontów. Kilka jego projektów książek również zostało nagrodzonych. Majoor zaprojektował takie kroje pisma jak: Telefont, Seria i Nexus. Questa, zaprojektowana we współpracy z Josem Buivengą, zajęła drugie miejsce na liście 50 najbardziej godnych uwagi fontów opublikowanych w 2014 roku.
-
Transforming information for citizens
Rob Weller
14-15 listopada
9:00–12:30 i 14:00–18:00
Raciborska 50, sala 203
Zapisy: anawrocka@asp.katowice.plCelem warsztatu jest praca nad poprawieniem czytelności dokumentów publicznych. Student dowie się jak grafika i typografia mogą ułatwić odczytywanie informacji. Praca będzie odbywać się na realnych przykładach, które zostaną udoskonalone, tak by po warsztatach można było zaprezentować nowe rozwiązanie i tym samym przekonać instytucje do używania nowych wzorów.
Rob Waller:
I am a simplification consultant, with over forty years experience in information design, service design, and brand experience.
Advocacy
I am director of the Simplification Centre, a not-for-profit social enterprise that helps organisations develop clearer communications. I am President of the International Institute for Information Design. I am interested in making complex information clear for people with poor
literacy, or reading in stressful contexts.
Teaching
I run the annual Information Design Summer School in Bath, UK, and frequently visit design colleges for lectures and workshops – recently I've been at the Royal College of Art, Brunel University, UCA Epsom, Aalto University (Finland), and Danube University Krems (Austria).
Professional practice I started the design agency Information Design Unit in 1988 and sold it to the global marketing and design group WPP in 2001. I have worked in many sectors, including financial services, government, telecommunications, energy, and wayfinding. My clients have included Shell,
Vodafone, Barclays Bank, Airbus and the UK government.
Research interests
I studied graphic communication at the University of Reading, and later returned there as Professor of Information Design. I have a doctorate for work on multimodal genres and the relationship between typography and language, and I am currently working in the field of legal information design.
-
Światy – wydania drugie (poprawione) SCENOPISARSTWO
Grzegorz Olszański, Magdalena Nazarkiewicz
14 listopada 9:00–12:30 (1 grupa), 14:00–18:00 (2 grupa)
Koszarowa 19, sala 207
zapisy: mnazarkiewicz@asp.katowice.plWarsztat dla studentów zainteresowanych tworzeniem powieści graficznych, kreowaniem własnych światów literacko–plastycznych, poszukiwaniem inspiracji twórczych w świecie zaludnionym przez litery. Doświadczenie w tworzeniu tekstów literackich nie jest potrzebne, każdy uczestnik rozpocznie nowy projekt i skorzysta z warsztatów adekwatnie do swojego poziomu zaawansowania
Grzegorz Olszański – pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego, literaturoznawca, współtwórca pierwszego w Polsce akademickiego kierunku studiów adresowanego do osób chcących w przyszłości zajmować się tworzeniem tekstów literackich (Sztuka pisania). W 1999 roku wydał debiutancki zbiór wierszy Tamagotchi w pustym mieszkaniu, za który otrzymał Nagrodę im. Kazimiery Iłłakowiczówny. W 2002 roku został stypendystą tygodnika „Polityka”. Jest autorem książki poświęconej motywowi śmierci w liryce Ewy Lipskiej (Śmierć udomowiona) oraz monografii dotyczącej doświadczenia starości w literaturze (Wiek męski: epopeja rozkładu. Studia o motywach senilnych w poezji polskiej po 1989 roku). W 2013 roku zbiór wierszy Starzy nieznajomi został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” w kategorii „Książka roku”. Jest szefem działu Muzyka w kwartalniku „Opcje” oraz wicedyrektorem Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego.
Magdalena Nazarkiewicz – Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z medalem uzyskała w Pracowni Druku Wklęsłego u prof. Jana Szmatlocha wraz z aneksem z fotografii u prof. Waldemara Jamy (2002). Studiowała na Wydziale Communication Design – Uniwersytet Duisburg-Essen w Niemczech (2001). Od 2002 roku wykładowca, a od 2013 adiunkt w macierzystej uczelni w Katedrze Projektowania Graficznego (Pracownia Działań Ogólnoplastycznych). Autorka systemów identyfikacji wizualnej, znaków graficznych, wydawnictw, plakatów oraz okładek książek naukowych. Brała udział w wielu wystawach grafiki i plakatu w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, USA, Hiszpania). Laureatka kilku nagród artystycznych, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem i ochroną dóbr kultury, a także stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury.
Warsztaty będą prowadzone w ramach projektu „Program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach,” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój). Uczestnicy będą zobowiązani do wypełnienia dodatkowych dokumentów zgodnie z wymaganiami programu oraz do zaakceptowania postanowień Regulaminu udziału w projekcie.