Dialog z cyfrowym cieniem X / 2016
Wystawa grafiki studentów i pedagogów Pracowni Grafiki Cyfrowej ASP w Katowicach będzie dostępna w Galeria Instytutu Sztuk Pięknych Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Wernisaż 16 marca o godzinie 15.00
Wystawa Dialog z cyfrowym cieniem X / 2016 to kolejna, dziesiąta prezentacja dokonań artystycznych studentów i pedagogów Pracowni Grafiki Cyfrowej i Intermediów w obszarze grafiki cyfrowej. Poprzednie wystawy odbyły się w Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Krakowie, Radomiu, Ostrawie, Poznaniu, Zielonej Górze i Szczecinie.
Każda z wystaw, wpisując się w nowe miejsce i integrując się z jego przestrzenią, podejmowała dialog, stawiając szereg trudnych pytań, a nawet wzbudzając kontrowersje o zasadność tworzenia grafik w ponowoczesnym świecie oraz co nowego wnosi do sztuki graficznej cyfrowe medium? Prezentowany zestaw grafiki cyfrowej dotyka zagadnień na styku idei artystycznej
i zasadności użytego medium.
Odwołując się do tekstu krytyka Romana Lewandowskiego, [...] paradoksalnie to, co zostaje po grafice to obraz, tym bardziej uzasadniony, kiedy jesteśmy zalewani nieskończoną ilością jego odsłon. Świat oszalał kreując niewyobrażalną wielość obrazów, jest to tym bardziej zastanawiające, kiedy nie widzimy żadnych różnic pomiędzy sztuką Wschodu i Zachodu, Północy i Południa. Roman Lewandowski w tekście do wystawy Ewokacja grafiki, odbywającej się w ramach 6. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach napisał: Świat zmienia się, a wraz z nim ewoluuje idea jego obrazowania.
Przewartościowaniu podlega bowiem nie tylko warsztat artysty, medium, którym się posługuje, ale również – co może najważniejsze – zmienia się sens praktyk artystycznych. [...] mogłoby się wydawać, że rozwój nowych technologii cyfrowych przyczyni się do zmierzchu tradycyjnych technik graficznych. Tak się wszakże nie stało, jakkolwiek proces ten przyniósł brzemienne skutki dla tradycyjnej grafiki warsztatowej.
Otwarte jednak pozostaje pytanie – cóż po grafice pozostało? Niewątpliwie – pozostał obraz. […] Jest to wszakże obraz, który dzisiaj prezentuje sam siebie i własne dzieje. W dalszej zaś kolejności – i nie jest to hierarchia przypadkowa – reprezentuje on – i na swój sposób powiela – dzieje grafiki w ogóle, a w tym samą matrycę oraz jej ideę. Odbijanie zatem pozyskało nowy wymiar.
Tekst Romana Lewandowskiego jest tym bardziej uzasadniony, gdyż wystawa Ewokacja grafiki, której był kuratorem, zapoczątkowała w sensie ideowym cykl wystaw Dialog z cyfrowym cieniem, jako spotkanie z cyfrowym obrazem. prof. Adam Romaniuk