Grant o wartości 79 860,00 euro od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG
Projekt „SZTUKA POZA SZTUKĄ. PRAKTYKI POSTARTYSTYCZNE W XX I XXI WIEKU” korzysta z dofinansowania o wartości 79 860,00 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG.
Projekt „SZTUKA POZA SZTUKĄ. PRAKTYKI POSTARTYSTYCZNE W XX I XXI WIEKU” korzysta z dofinansowania o wartości 79 860,00 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest wspieranie kreatywności, aktywnego uczestnictwa i emancypacji poprzez zbudowanie i wdrożenie inspirującego programu kształcenia opartego na partnerstwie i zaangażowaniu społeczności lokalnych oraz instytucji z obszaru sztuki i projektowania.
Projekt obejmuje opracowanie i wdrożenie nowatorskiego, interdyscyplinarnego programu kształcenia w ASP w Katowicach, w tym: opracowanie sylabusa i materiałów dydaktycznych, warsztaty z udziałem studentów, cykl wykładów otwartych, działania upowszechniające. Opracowany w ramach projektu moduł kształcenia będzie wdrożony do programu kształcenia i dostępny dla studentów kolejnych roczników.
Opracowane w ramach projektu rezultaty będą˛ intensywnie promowane i dostępne dla szerokiej grupy odbiorców przez okres co najmniej 2 lat po zakończeniu projektu. Wszystkie materiały będą˛ dostępne na otwartych licencjach Creative Commons.
Projekt poprzez swój interdyscyplinarny charakter, łączy działania mające na celu budowanie wrażliwości i świadomości w obszarach odnoszących się˛ do zrównoważonego rozwoju i włączania grup wykluczonych oraz rozwijanie kultury jakości w edukacji. Świadomość współczesnych wyzwań związanych z szeroko pojętą˛ dostępnością stanowiła również jeden z kluczowych elementów stojących za zaproszeniem do projektu tych a nie innych artystów. Są to osoby, które w swoich działaniach koncentrują się na przenikaniu się sztuki i aktywizmu na rzecz tolerancji, feminizmu, antyfaszyzmu, antyrasizmu. Projekt ma za zadanie wyposażyć zarówno studentów, jak i pośrednie grupy docelowe (dydaktyków, artystów, przedsiębiorców, społeczności lokalne) w umiejętności i kompetencje niezbędne do rozumienia otaczającego świata i promowania postaw humanistycznych umożliwiających zapewnienie dobrostanu, spójności społecznej i godnych warunków życia całej ludzkiej wspólnoty. Projekt podejmuje próbę wyobrażania sobie metody „ewakuacji” sztuki poza konwencje sztuki współczesnej. Potrzeba ta wynika ze specyficznych parametrów pracy artystycznej w epoce nieodwracalnych zmian
zachodzących na planecie i potrzeby konfrontowania się z utratą stabilności ekosystemu.
Poszerzone pole sztuki i projektowania, które leży u podstaw strukturalnych Akademii rodzi potrzebę wypracowania nowej kultury jakości oraz nowych metod i narzędzi kształcenia. Taki rodzaj poszukiwania nowych sposobów oddziaływania determinuje podejście do procesu kształcenia, którego formuła musi kształtować się w podmiotowym dialogu pedagogów i studentów. W uczelni artystycznej nie obowiązują gotowe recepty, a tym samym nie sprawdza się kształcenie rozumiane jako jednostronny model przekazywania wiedzy i umiejętności. Bazując na takich wartościach jak partnerstwo, współpraca, szacunek, dialog i zaufanie, projekt stanowi istotny element rozwijania kultury jakości w edukacji.
ARTYŚCI ZAPROSZENI DO PROJEKTU:
1. Alistair Hudson
afiliacja: The Whitworth and Manchester Art Galleries (do 31 grudnia 2022), Zentrums für Kunst und Medien (od 1 kwietnia 2023)
2. Laura Raicovich
afiliacja: Protodispatch/ Leslie Lohman Museum of Art
3. Binna Choi
afiliacja instytucjonalna: Casco Art Institute, Utrecht
4. Kuba Szreder
afiliacja instytucjonalna: Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną ASP Warszawa
5. Karolina Gembara & Rafał Milach
afiliacja: Archiwum Protestów Publicznych
6. Nabil Ahmed
afiliacja instytucjonalna: Faculty of Architecture and Design Trondheim Academy of Fine Art
7. Magdalena Budziszewska
afiliacja instytucjonalna: Wydział Psychologii UW, Zakład Psychologii Wychowania
8. Oleksiy Radinsky
afiliacja: Visual Culture Research Centre
9. Jonas Staal
afiliacja: Uniwersytet w Lejdzie
10. Alicja Czyczel
afiliacja: Uniwersytet w Lejdzie
11. Holly Jean Buck
afiliacja: Environment and Sustainability - The University at Buffalo
12. Olga Micińska
afiliacja: Timber Framers Guild/ Building Institute
Partnerem projektu jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.