Uniwersytet Śląski | Wydział Humanistyczny, ul. Uniwersytecka 4, aula A. Pawlikowskiego
I część: Wykłady wprowadzające
9.00 – 9.45
prof. dr hab. Ewa Bińczyk (UMK)
Unikatowa misja akademii
w epoce antropocenu
9.45 – 10.30
dr hab. Aleksandra Derra, prof. UMK
O edukacji we współczesnym feminizmie Donny Haraway na marginesie książki „Jestem listotą"
10.30 – 10.50 Dyskusja
10.50 – 11.00 Przerwa kawowa
II część: Symbiopraktyki
11.00 – 11.20
dr hab. Maksymilian Chutorański, prof. US
Pedagogizowanie antropocenu. Jak (nie) rozmawiać o edukacji w czasach katastrofy klimatycznej?
11.20 – 11.40
dr hab. Beata Gola, prof. UJ
Jakich zmian w etycznym traktowaniu innych gatunków wymaga symbiocen? Inspiracje dla sumbiocentryzmu w podręcznikach szkolnych do biologii i przyrody
11.40 – 12.00
dr Joanna Godawa (UŚ), Ilona Majewska (Biblioteka Miejska im. J. Śniegonia w Wiśle)
Literatura małego symbiocenu
12.00 – 12.20 Dyskusja
12.20 – 12.30 Przerwa kawowa
III część: Opowieści symbiocenu
12.30 – 12.50
dr Ryszard Kulik (Klub Myśli Ekologicznej)
Paradoksy symbiocenu – między walką a współpracą
12.50 – 13.10
dr Agnieszka Kozłowska UAM
Nauczyciele wobec zmiany klimatu. Krytyczna świadomość ekologiczna i jej znaczenie w edukacji klimatyczno-środowiskowej
13.10 – 13.30
dr Alina Mitek-Dziemba, UŚ,
Błotna wspólnota życia. Symbioceniczny i edukacyjny potencjał opowieści o błotach, bagnach, mokradłach i torfowiskach
13.30 – 13.50 Dyskusja
IV część: Praktyki terenowe
13.50 – 15.10
dr Wojciech Zarzycki
Co pokazać tam gdzie nic nie ma, czyli jak prowadzić przyrodnicze zajęcia terenowe w mieście? (zajęcia w terenie)
15.10 – 16.10 Przerwa obiadowa
V część: Korzenie edukacji
16.10 – 16.30
dr Magdalena Ochwat, UŚ, Anna Kopaczewska (ASP)
Szkoła zakorzeniona, czyli manifest edukacji symbiotycznej
16.30 – 16.50
dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ,
Dzieci z/Ziemi. Pedagogika ziemi w literaturze dla młodych odbiorców
16.50 – 17.00 Dyskusja
17.00 – 18.00
Międzynarodowy panel poświęcony
edukacji (online)
Prowadzenie dr Maria Wacławek, UŚ
Uczestniczki: dr hab. Ivana Dobrotová (Republika Czeska), dr Martina Wyszynska Johansson (Szwecja), prof. dr hab. Jolanta Tambor (Polska), dr Agnieszka Tambor (Polska), Magdalena Knapik (Gruzja), Monika Šindelková (Republika Czeska), Justyna Szczepanik (Rumunia), Renate Misevica-Trillitzsch (Niemcy), Maria Wtorkowska (Słowenia)
