Malarstwo i grafika – publiczne obrony dyplomów – czerwiec 2024
Zapraszamy na publiczne obrony dyplomów w katowickiej ASP. Spotykamy się od 17 do 28 czerwca.
-
Malarstwo
17.06 (poniedziałek)1. Tymon Banachowicz, 9.00-10.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Andrzej Tobis
Dyplom dodatkowy: Pracownia Poszukiwań Indywidualnych Strategii Malarskich – dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Marta Lisok
Recenzent: ad. dr Artur Masternak
Tytuł dyplomu: „Nostalgia za Wielką Płytą"
Tytuł dyplomu teoretycznego: Między Wschodem a Zachodem sztuka w cieniu wielkiej płyty.
Kolorowe balkony na podniszczonych ścianach bloków, czy wyblakłe witryny sklepów, do dziś stanowią kluczowy element polskiego krajobrazu, kryjąc się pod tajemniczą nazwą „Transformacja". Dla wielu ślady te wzbudzają poczucie wstydu lub zażenowania, dla mnie natomiast, są nieodłączną częścią codzienności i źródłem nie do końca zrozumiałej nostalgii. W moich obrazach staram się eksplorować elementy pochodzące z owianego tajemnicą, nieznanego mi świata. Malarska próba utożsamienia się z subkulturą blokersów, będących połączeniem inspiracji światem zachodu ze wschodnią przeszłością stanowi według mnie doskonałe narzędzie do tych poszukiwań.2. Iga Łapa, 10.00-11.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Jacek Rykała
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Michał Smandek, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Roman Kaczmarczyk
Tytuł dyplomu: Radosna ta najsmutniejsza z kąpieli
Tytuł dyplomu teoretycznego: Koegzystencje (bytów) pamięci
"Radosna ta najsmutniejsza z kąpieli" skupia się nad tym co po sobie pozostawiamy. To medytacja nad tym jak pamiętamy i zapominamy, oraz wszystkim tym co pomiędzy. To pytanie o współczesny talizman."
3. Sara Klatt, 11.00-12.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: dr hab. Piotr Kossakowski, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Katarzyna Fober, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Maciej Cholewa
Tytuł dyplomu: Ciało jako płótno - Ciało i sztuka - Sztuka tatuażu
Tytuł dyplomu teoretycznego: Społeczne postawy wobec seksualności i modyfikacji cielesnych - tabu
Mój dyplom z malarstwa opiera się głównie na obrazach olejnych, które podzielone są na kilka różnych serii o tematyce modyfikacji cielesnych, konkretniej sztuki tatuażu. Prócz obrazów wykonam prace na syntetycznych i świńskich wytatuowanych i pomalowanych skórach. Moje prace opieram na własnych doświadczeniach, zdobytej wiedzy w pracy jako tatuażystka, autorskich projektach, przemyśleniach, guście etc.
Moja praca teoretyczna jest poświęcona problematyce tabu. Ponieważ tematyka ta posiada szerokie rozwinięcia w różnych dziedzinach i aspektach życia, zdecydowałam się skoncentrować na aspekcie tabu w sferze ludzkiej seksualności oraz w kontekście modyfikacji cielesnych. Moim zamiarem jest także odniesienie się do tematu funkcjonowania fetyszy w domenie ludzkiej seksualności oraz prób dokonania transgresji w tym zakresie. Niezależnie od tego chcę również przyjrzeć się zakresowi reakcji i różnorodnych stanowisk społeczeństwa wobec modyfikacji cielesnych. Interesuje mnie, czy otwartość na redefiniowanie cielesności w tym zakresie może być powiązana ze sferą seksualności. Integralną częścią dysertacji będą również przeprowadzone przeze mnie anonimowe ankiety odnoszące się do tej problematyki.
Dyplom dodatkowy, który wykonuje z rzeźby skupia się na tematyce sztuki Shibari. Jest to sztuka wiązania (sztuka układania na ciele więzów głównie motywowana wywołaniem emocji), która może być sztuką miłosną, seksualną.. Może być sztuką duchową, która pomoże wywołać czy kontrolować emocje jak i wiele więcej4. Magdalena Skrzynecka, 12.00-13.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Jacek Rykała
Dyplom dodatkowy: Pracownia Działań Multigraficznych – dr hab. Judyta Bernaś, prof. ASP
Praca pisemna – dr Mieczysław Juda, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Michał Smandek
Tytuł dyplomu: "Melancholijne figury tęsknoty”
Tytuł dyplomu teoretycznego: "Melancholijne figury tęsknoty"
Praca dyplomowa mająca na celu eksplorację zjawiska melancholii, ale także samego obszaru wszelkich wspomnień, koncentrując się na ulotności i tymczasowości momentów, jak i relacji międzyludzkich. Ma być podróżą w czasie, badającą świat już nieistniejący dosłownie, bo pozostający w przestrzeni naszej pamięci. Poprzez anonimowość ukazywanych postaci, które celowo są pozbawiane tożsamości, ulegają one pewnej hibernacji. Jednocześnie wyrastają z konkretnego czasu, lub łączą w sobie więcej niż jedno wspomnienie. Przedstawione sylwetki są okruchami, pozostałościami już minionych wydarzeń, a pojawiając się w przestrzeni obrazu, są jedynie nierealnymi duchami dawnych istnień.
18.06 (wtorek)1. Dagmara Bąk, 9.00-10.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Jacek Rykała
Dyplom dodatkowy: Pracownia Druku wklęsłego – dr hab. Marcin Białas, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: st. wykł. dr Marcel Sławiński
Tytuł dyplomu: Życie jest grą, a kończy się kurtyną
Tytuł dyplomu teoretycznego: "Theatrum życia codziennego"
Przedmiotem mojego zainteresowania jest eksplorowanie toposu theatrum mundi – metaforycznego przedstawienia świata jako scenę, gdzie każdy człowiek odgrywa rolę aktora. Głęboką grę światłocieniową oraz wysokie kontrasty kolorystyczne wykorzystuję jako narzędzia podkreślające dramatyzm egzystencji, któremu towarzyszy szerokie spektrum emocjonalne i psychologiczne.
Postrzeganie życia jako spektaklu teatralnego, pozwala mi zdystansować się od problemów natury ludzkiej, stwarza możliwość spojrzenia na nie z szerszej perspektywy oraz pozwala dostrzec ukryte w nim na co dzień piękno.2. Hanna Górecka, 10.00-11.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Zbigniew Blukacz
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Katarzyna Fober, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Agnieszka Trzos
Tytuł dyplomu: Ciało – zmysły – codzienność
Tytuł dyplomu teoretycznego: Ciało – zmysły – codzienność
„W naszej epoce masowej produkcji przemysłowej, absurdalnie rozbuchanej konsumpcji, euforycznej komunikacji i fikcyjnych cyfrowych środowisk żyjemy w naszych ciałach w taki sam sposób, w jaki zamieszkujemy nasze domy, a to dlatego, że zapomnieliśmy niestety, iż nie tyle mieszkamy w ciałach, ile sami jesteśmy istotami cielesnymi. Ucieleśnienie nie jest jakimś drugorzędnym doświadczeniem; ludzka egzystencja ma charakter ucieleśniony w sposób fundamentalny.”
/Juhani Pallasmaa/
3. Agnieszka Żerdzińska, 11.00-12.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Zbigniew Blukacz
Dyplom dodatkowy: Pracownia Fotografii – dr hab. Piotr Muschalik, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Marta Lisok
Recenzent: ad. dr Małgorzata Rozenau
Tytuł dyplomu: Tour de force
Tytuł dyplomu teoretycznego: „Imponujący wyczyn - Canis Familiaris”
Psy wymuszają na nas empatię, pokorę, cierpliwość i jestem pewna, że o wiele więcej. Zasługują, by zostały zobaczone.
Nie ma drugiego tak bliskiego nam gatunku. Doceńmy ich udział w tworzeniu wspólnej społeczności.4. Anna Nolepa, 12.00-13.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Kazimierz Cieślik
Dyplom dodatkowy: Pracownia Działań multigraficznych – dr hab. Judyta Bernaś, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Michalina Wawrzyczek - Klasik
Tytuł dyplomu: nazwałam to moim toksynem
Tytuł dyplomu teoretycznego: nazwałam to moim toksynem
Prace pn: „Nazwałam to moim Toksynem” przedstawiają oddziaływanie psychiki na ciało. Inspiracją do namalowania tych wewnętrznych portretów są obserwacje własnych reakcji na emocjonalne przeżycia, to próba zrozumienia poprzez medium, jakim jest malarstwo, psychosomatycznego bólu separacyjnego, spowodowanego utratą oraz uczuciem bezradności. Poprzez stosowanie technik olejnych połączonych z różnymi gatunkami werniksów oraz innych rozpuszczalników stworzyłam obrazy abstrakcyjne kontrolowanej tkanki biologicznej, żywej materii ze wszystkimi jej cechami5. Kornel Leśniak, 14.00-15.00, Szałfynster, ul. Kochanowskiego 13, Katowice
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Andrzej Tobis
Dyplom dodatkowy: Pracownia Poszukiwań Indywidualnych Strategii Malarskich – dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Dominik Ritszel
Tytuł dyplomu: " Słońce westchnęło i zaczęło zachodzić".
Tytuł dyplomu teoretycznego: " Słońce westchnęło i zaczęło zachodzić".
Queerowe doświadczenie składa się z potknięć. Potykamy się o własne nogi, o
cudze ciała, języki, emocje. Czasem zaledwie o przeczucia i ślady. Zbieramy siniaki
tak, jak na plaży zbiera się muszelki. Niektóre z nich mają kształt naszych
kochanków. Inne kolorem przypominają miłostki, które wymyślamy nie mogąc spać.
Część z nich wybaczymy sobie z czasem, inne będziemy kompulsywnie dźgać
palcem z całych sił starając się pamiętać. Wiele z nich przywiozłem z miejsca, gdzie
słońce zagląda częściej. Wzdychało za każdym razem, kiedy rozbijałem sobie
kolana.19.06 (środa)
1. Agata Kempa, 9.00-10.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Kazimierz Cieślik
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku – prof. dr hab. Antoni Cygan
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent: ad. dr Agnieszka Trzos
Tytuł dyplomu: Punkt Osobliwości
Tytuł dyplomu teoretycznego: Wstęp wzbroniony
Wspomnienia z dzieciństwa powracają niczym nieproszeni goście. Osoby które nigdy nie chcieliśmy w naszym życiu, zjawy, które znienacka przypominają o swoim istnieniu. Tworzenie wewnętrznych światów często daje poczucie bezpieczeństwa i jest reakcją na trudne doświadczenia i stres. Jako dzieci bawimy się w bycie kimś innym albo wchodzimy w rolę dorosłego. Na bazie jednak ciężkich chwil, nieświadomie musimy przyjąć role rodzica, wziąć odpowiedzialność za nas samych, zapewnić sobie byt i przetrwanie. Presja społeczeństwa i parentyfikacja sprawia, że kreujemy swój wizerunek na potrzeby innych osób, szukając podświadomie akceptacji i uwagi, której brakowało nam w dzieciństwie. Obserwujemy się z dystansu, świat wokół nas staje się obcy i nierealny, a utrzymując pozory „normalności” czujemy grunt pod nogami.2. Paulina Klimas, 10.00-11.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor: prof. dr hab. Kazimierz Cieślik
Dyplom dodatkowy: Pracownia Działań Rysunkowych – dr hab. Piotr Kossakowski, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Marta Lisok
Recenzent: ad. dr Katarzyna Sobańska
Tytuł dyplomu: Warstwy pamięci: re-formowanie przeszłości, nadawanie sensów.
Tytuł dyplomu teoretycznego: Warstwy pamięci: re-formowanie przeszłości, nadawanie sensów.
"Moja sztuka afirmuję przeszłość. Zrywam stare opatrunki, oglądam ubytki, szacuję stan ducha. Niektóre stare rany pokrywa jasna zieleń, nie ma nawet blizn. Nieliczne dziury i miejsca ułomne trzeba pokryć nowymi warstwami znaczeń. Zasklepią się lub nabiorą nowego sensu. Byle do wiosny..."3. Oliwia Stahr, 11.00-12.00, BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Działań Interdyscyplinarnych
Promotor: dr hab. Lesław Tetla, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Katarzyna Fober, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Praca pisemna – dr Mieczysław Juda, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Szymon Kobylarz
Tytuł dyplomu: Zapatrzenie
Tytuł dyplomu teoretycznego: "W jaki sposób woda zaspokaja potrzebę transcendencji?"
Zauważyłam zależność między obserwowanym przez nas obiektem, a tym w jaką stronę podążają nasze myśli. Obserwując pukiel włosów doznałam olśnienia, które doprowadziło mnie do poszukiwań i zrodziło chęć stworzenia jakiegoś ekwiwalentu plastycznego . Zaczęłam wykorzystywać włosy w grafice warsztatowej korzystając przy tym z technologii druku wklęsłego, co doprowadziło mnie do stworzenia dyplomu o tytule ,,Zapatrzenie'' . Fotografia przedstawia grafikę, w której wykorzystałam włosy przy tworzeniu monotypii.
-
Grafika
17.06 | Poniedziałek
15.30 – 16.30 Igor Warykiewicz /ASP LORI, ul. Raciborska 50, Katowice
Dyplom główny: Pracownia Intermediów i technik cyfrowych
Promotor: dr hab Dariusz Gajewski, prof. ASP
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Druku wklęsłego – dr hab. Marcin Białas, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Michał Smandek
Tytuł dyplomu: Nie mogę rozmawiać.
Tytuł dyplomu teoretycznego: Nie mogę rozmawiać.
Projekt „Nie mogę rozmawiać.” jest słuchowiskiem osadzonym w przestrzeni dźwięku 3D. Dźwięk, który jest podstawowym medium pracy, został uzupełniony scenografią oraz mappingiem. Całość spektaklu trwa ok. 25 minut. Słuchowisko opowiada historię Kuby - młodego mężczyzny, który w wyniku traumatycznych przeżyć wyprowadził się z domu rodzinnego i prawie całkowicie uciął kontakt z matką i bratem. Decyzję o wyprowadzce podjął niedługo po śmierci ojca. Kuba jest alkoholikiem, zmaga się z zaburzeniami na tle lękowym, ma również nieprzepracowane problemy z agresją. Objawy jego zaburzeń podsycane są przez poczucie winy, które pojawiło się zaraz po opuszczeniu domu rodzinnego. Słuchowisko ma dotykać relacji Kuby z otoczeniem, z jego rodziną, ale też relacji z samym sobą.
20.06 | Czwartek09.00 – 10.00 Marta Beliavets / BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Sitodruku
Promotor: prof. dr hab. Waldemar Węgrzyn
Praca pisemna – ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Katarzyna Fober, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Recenzent: ad. dr Marta Pogorzelec
Tytuł dyplomu: Granica. Symbole ograniczenia i podziału.
Tytuł dyplomu teoretycznego: Przymusowa emigracja. Tekst artystyczny o przyczynach i doświadczeniach związanych z emigracją w Polsce.
Dyplom oprócz rozwiązania na papierze może być przedstawiony w formie obiektu. W samej pracy prawdopodobnie zostaną wykorzystane zarówno zdjęcia jak i rysunek. Temat będzie związany z adaptacją i emigracją oraz wewnętrznymi i zewnętrznymi zmianami człowieka.
11.00 – 12.00 Elżbieta Budziak / BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Grafiki Cyfrowej
Promotor: ad. dr Marta Pogorzelec, dr hab. Olga Pałka – Ślaska, prof. ASP – opieka naukowa
Praca pisemna – prof. dr hab. Irma Kozina
Dyplom dodatkowy: Pracownia Animacji i Gier Komputerowych – prof. dr hab. Bogdan Król
Recenzent: ad dr Jakub Cikała
Tytuł dyplomu: Po wszystkim
Tytuł dyplomu teoretycznego: "Organizmy uważane za szkodniki i ich znaczenie dla środowiska"
"W pracy dyplomowej pochylam się nad tematem ambiwalentnych odczuć: obrzydzenia i zafascynowania organizmami żywymi takimi jak mucha, komar, tasiemiec, kleszcz, meszka, giez, szczur, pająk i gołąb. Stworzyłam postapokaliptyczne obrazy tych stworzeń, wcielając się w postać ostatniej rzemieślniczki, upamiętniającej ich wizerunki w marmurze. Zatopiłam je w toni oceanu po to, by zaprosić odbiorcę do podróży w czasie i przyjęcia perspektywy futurystycznego archeologa."
21.06 | Piątek09.00 – 10.00 Zuzanna Adamska / BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Druku Wklęsłego
Promotor: dr hab. Marcin Białas, prof. ASP
Praca pisemna – prof. dr hab. Irma Kozina
Dyplom dodatkowy: Pracownia Poszukiwań Indywidualnych Strategii Malarskich – dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Lena Achtelik
Tytuł dyplomu: Patologia martyrologii/martyrologia patologii
Tytuł dyplomu teoretycznego: Patologia martyrologii/martyrologia patologii
Martyrologia patologii - pochylenie się nad trudnościami których doświadcza najniższa warstwa społeczna w Polsce, również bazując na doświadczeniach własnych i osób mi najbliższych
Oba tematy się przeplatają, więc wszystkie części dyplomu będą w miarę spójne.
10.00 – 11.00 Aleksandra Huras / BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Sitodruku
Promotor: prof. dr hab. Waldemar Węgrzyn
Praca pisemna – prof. dr hab. Irma Kozina
Dyplom dodatkowy: Pracownia Poszukiwań Indywidualnych Strategii Malarskich – dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Justyna Mędrala
Tytuł dyplomu: brudnopis
Tytuł dyplomu teoretycznego: Sztuka jako forma psychoterapii w procesie stawania się osobą
Dyplomowy cykl prac stanowi zapis osobistych stanów emocjonalnych i towarzyszący im myśli. Notatki w formie brudnopisu są podstawą do tworzenia grafik łączących w sobie tekst I obraz. Wzajemne przenikanie tych elementów buduje pełną autorską wypowiedź.
11.00 – 12.00 Agnieszka Krzyszczak / BWA w Katowicach
Dyplom główny: Pracownia Druku Płaskiego
Promotor: prof. dr hab. Józef Budka
Praca pisemna – prof. dr hab. Irma Kozina
Dyplom dodatkowy: Pracownia Malarstwa – dr hab. Piotr Kossakowski, prof. ASP
Recenzent: ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Tytuł dyplomu: Poszukiwania metafizyczne
Tytuł dyplomu teoretycznego: "Droga w dialogu".
W mojej pracy dyplomowej podejmuję się poszukiwań w obrębie dwóch istotnych dla mnie obszarów. Pierwszy z nich to moje wnętrze. Próbuję odnaleźć swój głos w sztuce i pokonywać własne lęki. Drugi to obszar transcendencji, wykraczający poza ramy tego, co skończone i widoczne dla oczu. Podążam za śladami obecności bytu metafizycznego w rzeczywistości naszego życia. Poszukiwaniom tym towarzyszy ciągła niepewność, ale też niegasnąca ciekawość zachęcająca do stawiania kolejnych kroków.
28.06 | Piątek16.00 – 17.00 Katarzyna Królak / ASP, Sala Otwarta, Sala Kinowa,
ul. Raciborska50
Dyplom główny: Pracownia Druku Wklęsłego
Promotor: dr hab. Marcin Białas, prof. ASP
Praca pisemna – prof. dr hab. Irma Kozina
Dyplom dodatkowy: Pracownia Działań Interdyscyplinarnych – dr hab. Paweł Mendrek, prof. ASP oraz Pracownia Interpretacji Literatury – prof. dr hab. Grzegorz Hańderek
Recenzent: ad. dr Miłosz Wnukowski
Tytuł dyplomu: U źródła
Tytuł dyplomu teoretycznego: Wierzenia matriarchalne w kontekście czwartej fali feminizmu
Moja praca magisterska skupia się na antropologicznym poszukiwaniu wierzeń matriarchalnych, zrozumieniu ich obrządków i analizie zapożyczenia w późniejszych religiach patriarchalnych. Jednocześnie poszukuję w niej duchowej reprezentacji współczesnych kobiet, feministek.