Małgorzata Malwina Niespodziewana
Aktualności 23.05.2023

Małgorzata Malwina Niespodziewana

Za każdym razem, gdy dotykasz, staraj się myśleć o tym, jak kropla się krzyżuje. Otwarcie wystawy 23 maja, godz. 14.00, Galeria 302, Koszarowa 19 kuratorka Marta Pogorzelec

Tytuł wystawy to zdanie wyodrębnione z przypadkowego postu opublikowanego w języku japońskim, które zostało przetłumaczone przez aplikację na język polski. Artystkę zachwyciła poetyckość tłumaczenia, ale także fakt, jak blisko interpretacja zdania zawierała treści, którymi zajmuje się w swojej sztuce. Wystawa jest o łzach. O intropatii. O współodczuwaniu. To zatrzymane kadry podczas opłakiwania, doświadczanie wspólnych łez. 

Poszczególne prace odnoszą się do ostatnich wydarzeń na świecie – wojny w Ukrainie, sytuacji kobiet w wielu krajach, utracie rodzinnej wspólnoty… To przesłanie/tytuł, które mówi, że kiedy dotykasz cudzych łez, ich krople łączą się z twoimi.
 


Małgorzata Malwina Niespodziewana graficzka, rysowniczka, autorka obiektów, instalacji i wideo, badaczka, absolwentka Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, dr hab., prof. UP w Krakowie.

Stałym punktem odniesienia w jej twórczości pozostaje ciało, w swoich pracach odnosi się także do biografii, tekstów i twórczości awangardowych artystek, m. in. Katarzyny Kobro, Erny Rosenstein, Marii Jaremy, którym poświęciła prace składające się na ponad dwunastoletni cykl artystyczny. W 2017 roku wzięła udział w wystawie Potęga awangardy w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ważnym elementem w jej twórczości jest dziennik pisany od wielu lat oraz odbyte podróże artystyczne (zwłaszcza na Daleki Wschód, czego wynikiem jest m.in.: seria wystaw Washi no fushigi / Tajemnica papieru w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju oraz Mino Washi Paper Museum, The Museum of Fine Arts in Gifu, w Japonii). Artystka podejmuje również wątki narracyjne w swojej twórczości; interesuje ją temat postaci kobiecej w bajkach, zwłaszcza w ujęciu feministycznym, anarchistycznym (seria Czerwony Kapturek) i negatywnym – zła matka, córka, macocha, a także wątek przeobrażenia ciała kobiecego np. w roślinę lub zwierzę. Autorka trzech komiksów autobiograficznych (Komiks Białe Haribo, Komiks Czarne Haribo, Komiks Złote Haribo), autorka artystycznej koncepcji ciała uniwersalnego, kuratorka cyklu wystaw Grafika. Kontynuacja oraz Graficzki, współzałożycielka Grupy 13.

Prace w kolekcjach: Muzeum Narodowym w Krakowie, Uppsala Art Museum w Szwecji, Mino Washi Paper Museum, Mino; Kanagawa Prefectural Gallery w Japonii; Kaliningrad Art Gallery w Rosji; Cremona Civic Museum we Włoszech, Polish Museum of America w USA, Luciano Benetton Collection we Włoszech, Frans Masereel Centrum w Belgii, Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

Mieszka i pracuje w Krakowie.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.