Obrony prac dyplomowych na Wydziale Projektowym - Listopad 2024
Serdecznie zapraszamy na obrony magisterskich prac dyplomowych Wydziału Projektowego 2024
-
Harmonogram obron kierunku Wzornictwo
09 00 - 09 40
Patrycja Małek
Temat pracy praktycznej: Projekt narzędzi wspierających dobrostan osób studiujących kierunki projektowe.
Temat pracy teoretycznej: Samowsparcie w kontekście rozwoju osób studiujących kierunki projektowe.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Ewa Stopa-Pielesz09 40 - 10 20
Karolina Zielińska
Temat pracy praktycznej: Działania aktywizacyjne i integracyjne dedykowane dla dzieci i młodzieży realizowane we współpracy z Fundacją Dla Ludzi Potrzebujących Pomocy "GNIAZDO.
Temat pracy teoretycznej: Zielony dizajn, czyli design ekologiczny.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr Marta Więckowska
10 20 - 11 10
Pola Janiszewska i Zuzanna Sekta
Temat pracy praktycznej (dyplom łączony): ARS INCLUSIVE – poprawa jakości doświadczeń użytkowników instytucji kultury.
Pola Janiszewska/temat pracy teoretycznej: Szczęście w przestrzeni - rola dizajnu w poprawie doświadczeń użytkowników miasta
Zuzanna Sekta/temat pracy teoretycznej: Dizajn jako narzędzie poprawy jakości życia w miastach.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Promotorzy pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka, dr Mieczysław Juda
Recenzent: dr hab. Anna Pohl
11 10 - 11 50
Marlena Kostrzewa
Temat pracy praktycznej: Narzędzie skutecznej komunikacji i współpracy pomiędzy wolontariuszami i organizacjami pozarządowymi.
Temat pracy teoretycznej: Rola metod zarządzania w budowaniu motywacji wolontariuszy w organizacjach pozarządowych
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Hanna Sitarz-Pietrzak11:50 – 12:20 przerwa
12 20 - 13 00
Karyna Kropiwnicka
Temat pracy praktycznej: Narzędzie wspierające zapobieganiu mobbingu w szkole.
Temat pracy teoretycznej: Zdrowie psychiczne dzieci w wieku szkolnym.
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Justyna Kucharczyk
13 00 13 40
Izabela Kubica
Temat pracy praktycznej: Narzędzie wspierające rozwój umiejętności gry na instrumencie w życiu dorosłego człowieka.
Temat pracy teoretycznej: Oddziaływanie muzyki na mózg i życie człowieka
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr hab. Ewa Stopa-Pielesz13 40 - 14 20
Sara Maksym
Temat pracy praktycznej: Jak osoby neuroróżnorodne odbierają i czują się w danej przestrzeni? – narzędzie do zbierania informacji zwrotnej.
Temat pracy teoretycznej: Percepcja architektury w kontekście projektowania przestrzeni dla użytkowników neuroróżnorodnych
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr Marcin Nowrotek
14 20 - 15 00
Filip Sitko-Milej
Temat pracy praktycznej: Inkluzywna ceremonia herbaciana. Zestaw narzędzi wspierających multisensoryczne doznania.
Temat pracy teoretycznej: Multisensoryczność w projektowaniu.
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Justyna KucharczykHarmonogram obron kierunku Projektowanie Graficzne:
09 00 - 09 45
Kapes Julia
Temat pracy praktycznej: Kłębek nerwów - projekt fabularnego komiksu internetowego przedstawiającego lęki młodych dorosłych wchodzących po raz pierwszy na rynek pracy.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Struktura narracyjno-projektowa gry komputerowej na przykładzie ICO.
dr Marta Lisok
Recenzent: dr Magdalena Nazarkiewicz
09 50 - 10 35
Telka Oliwia
Temat pracy praktycznej: Projekt przewodnika dla dzieci i rodziców po Muzeum Ewolucji w Warszawie.
Temat pracy teoretycznej: Po co nam muzeum?
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr Agata Korzeńska10 40 - 11 25
Duda Ewa Maria
Temat pracy praktycznej: Projekt aktywnościowego przewodnika górskiego dla dzieci.
Temat pracy teoretycznej: Książka obrazkowa – prostota formy, głębia znaczeń.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn11 30 - 12 15
Sikora Konrad
Temat pracy praktycznej: Projekt książki Mała syrenka Hansa Christiana Andersena – nowa interpretacja w oparciu o tradycje.
Temat pracy teoretycznej: Ewolucja motywu syreny w kulturze popularnej.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Monika Starowicz12 20 - 13 05
Siudak Aleksandra
Temat pracy praktycznej: Feminatywy – Projekt zeszytu ćwiczeń do oswajania żeńskiej końcówki w języku polskim.
Temat pracy teoretycznej: Jak tresuje się dziewczynki? – wybrane wątki z procesu socjalizacji dziewcząt w Polsce.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Iwona Demko (ASP Kraków)ZAPRASZAMY!
-
Harmonogram obron kierunku Projektowanie Graficzne
09 00 - 09 45
Kapes Julia
Temat pracy praktycznej: Kłębek nerwów - projekt fabularnego komiksu internetowego przedstawiającego lęki młodych dorosłych wchodzących po raz pierwszy na rynek pracy.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Struktura narracyjno-projektowa gry komputerowej na przykładzie ICO.
dr Marta Lisok
Recenzent: dr Magdalena Nazarkiewicz
09 50 - 10 35
Telka Oliwia
Temat pracy praktycznej: Projekt przewodnika dla dzieci i rodziców po Muzeum Ewolucji w Warszawie.
Temat pracy teoretycznej: Po co nam muzeum?
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr Agata Korzeńska10 40 - 11 25
Duda Ewa Maria
Temat pracy praktycznej: Projekt aktywnościowego przewodnika górskiego dla dzieci.
Temat pracy teoretycznej: Książka obrazkowa – prostota formy, głębia znaczeń.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn11 30 - 12 15
Sikora Konrad
Temat pracy praktycznej: Projekt książki Mała syrenka Hansa Christiana Andersena – nowa interpretacja w oparciu o tradycje.
Temat pracy teoretycznej: Ewolucja motywu syreny w kulturze popularnej.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Monika Starowicz12 20 - 13 05
Siudak Aleksandra
Temat pracy praktycznej: Feminatywy – Projekt zeszytu ćwiczeń do oswajania żeńskiej końcówki w języku polskim.
Temat pracy teoretycznej: Jak tresuje się dziewczynki? – wybrane wątki z procesu socjalizacji dziewcząt w Polsce.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Iwona Demko (ASP Kraków)ZAPRASZAMY!
Promotor dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Struktura narracyjno-projektowa gry komputerowej na przykładzie ICO.
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
„Kłębek nerwów” to fabularny komiks internetowy opowiadający o doświadczeniach młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Porusza problem kultury przepracowania i jej wpływu na stan emocjonalny młodych ludzi. Celem projektu jest przygotowanie mentalne młodych ludzi na pierwsze doświadczenia pracy lub stworzenie przestrzeni do refleksji nad obecnym zatrudnieniem. Fabuła komiksu to nieco wyolbrzymione odzwierciedlenie lęków grupy docelowej przekazane z wykorzystaniem antropomorficznych postaci.
„Kłębek nerwów” is a webcomic about experiences of young people entering the job market for the first time. It covers the problem of overworking culture and how it affects the mental wellbeing of the target audience. The project’s objective is to mentally prepare young people for employment experiences or to encourage them to reflect about their current circumstances. The webcomic’s story depicts young people’s anxieties regarding work in a bit exaggerated way using anthropomorphic characters.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Książka obrazkowa – prostota formy, głębia znaczeń.
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn
Projekt aktywnościowego przewodnika górskiego dla dzieci ma celu pokazanie najmłodszym, że
górskie wędrówki są świetną zabawą, a posługiwanie się mapą, planowanie wycieczki oraz
dokumentowanie swoich osiągnięć wcale nie jest skomplikowane ani zarezerwowane dla dorosłych. W każdym z zaprojektowanych przewodników znajduje się krótki wstęp na temat danego pasma, strona z „dziennikiem wyprawy”, miejsce na zdjęcie ze szczytu i pieczątkę, a także mapa, na której możemy zaznaczyć trasę naszego wejścia oraz dowiedzieć się, co czeka nas na górskim szlaku.
The project of an activity hiking guide for children aims to show the youngest that mountain hiking is great fun, and that using a map, planning a trip and documenting your achievements is not complicated or reserved for adults. Each of the designed guides contains a short introduction about the mountain, a page with an expedition journal, a place for a photo from the peak and a stamp, as well as a map on which we can mark the route of our ascent and find out what awaits us on the mountain trail.
feminatywy w języku polskim.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Jak tresuje się dziewczynki ? – wybrane wątki z procesu socjalizacji dziewcząt w Polsce.
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Iwona Demko (ASP Kraków)
Kto wymyślił feminatywy? Kto każe nam ich używać? Dlaczegp brzmią tak
dziwacznie? Jak je tworzyć? Czym jest mowa inkluzywna? Czemu jest tak ważna we współczesnej dyskusji publicznej? Jak przestrzegać zasad savoir-vivru w rozowie? Dlaczego wszyscy patrzą mi na język? Na te oraz inne pytania znajdziesz odpowiedź na kartach publikacji. Na końcu języka to podręczna forma zbioru najważniejszych informacji dotyczących feminatywów, do których zajrzysz w chwili niepewności. Warto znać odpowiedzi!
Who invented feminatives? Who tells us to use them? Why do they sound so
bizarre? How to create them? What is inclusive speech? Why is it so important in modern public discussion? How to follow the rules of savoir-vivre in speech? Why is everyone paying attention to my words?
These and other questions will be answered in the pages of the publication. At the tip of the tongue is a handy form which collected the most important information on feminatives which you can check anytime you feel doubtful. It's worth knowing the answers!
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer
Temat pracy teoretycznej: Ewolucja motywu syreny w kulturze popularnej.
Promotor pracy teoretycznej: dr Marta Lisok
Recenzent: dr hab. Monika Starowicz
Praca analizuje, jak wizerunek syreny zmieniał się na przestrzeni wieków, adaptując się do zmieniających się norm społecznych, wartości i lęków. Motyw syreny, obecny w mitologii, literaturze, sztuce i filmie, początkowo pełnił funkcję symbolu niebezpieczeństwa i kuszącej złośliwości, związanej z przekraczaniem granic między światem ludzkim a naturą. W starożytnych i średniowiecznych opowieściach syreny były często postaciami destrukcyjnymi, które uwodziły mężczyzn ku zgubie. Z biegiem czasu ich obraz przeszedł transformację – w okresie romantyzmu syreny stały się symbolem tęsknoty za nieosiągalnym i wyzwoleniem. W XX wieku, dzięki rozwoju kina i literatury popularnej, syreny zaczęły reprezentować bardziej złożone tematy związane z tożsamością, konfliktem wewnętrznym i walką o przynależność, przyjmując zarówno role bohaterek, jak i antagonistów. Praca bada także, jak zmieniający się sposób przedstawiania syren w popkulturze odzwierciedla zmiany społeczne, takie jak rosnąca obecność tematów feministycznych oraz troska o ochronę środowiska naturalnego. Celem pracy jest ukazanie, jak motyw syreny nie tylko ewoluował w kontekście narracyjnym, ale także jak stał się lustrem dla szerszych zjawisk społecznych, kulturowych i ekologicznych, które kształtują współczesną wyobraźnię.
The work examines how the perception of mermaids changes over the centuries, adapting to changing social norms, values and fears. The mermaid motif, available in mythology, literature, art and function, a completely disconnected symbol of insecurity and tempting malice, threatening the boundaries between the human world. In mainstream and medieval stories, mermaids were often destructive figures who seduced men to their doom. Over time, their image of transformation - during the Romantic period, mermaids became a symbol of longing for the unattainable and liberation. In the 20th century, due to the development of cinema and popular literature, mermaids came to represent further issues of identity, conflict regarding and the struggle for belonging that came from the roles of heroines and antagonists. The work also explores how security is a way of representing mermaids in pop culture of social changes, such as the growing feminist power source and concern for securing the natural environment. The aim of the work is to show how the mermaid motif not only evolved in a narrative context, but also how it became a mirror for various social, cultural and ecological phenomena that shape shared imagination.
pomiędzy wolontariuszami i organizacjami pozarządowymi.
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Temat pracy teoretycznej: Rola metod zarządzania w budowaniu
motywacji wolontariuszy w organizacjach pozarządowych.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr Hanna Sitarz-Pietrzak
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Temat pracy teoretycznej: Zdrowie psychiczne dzieci w wieku szkolnym.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Justyna Kucharczyk
Projekt skupia się na wsparciu psychicznego dobrostanu dzieci oraz zapobieganiu mobbingowi poprzez stworzenie aplikacji mobilnej do monitorowania samopoczucia dziecka, dokumentowania obserwacji oraz organizacji pomocy. Główne założenia obejmują współpracę z placówkami oraz system wczesnego reagowania na sygnały problemów emocjonalnych i agresji rówieśniczej. Projekt realizowany jest we współpracy z miastem Bielsko-Biała oraz specjalistycznymi placówkami. W trakcie pracy zastosowano badania jakościowe i testy z użytkownikami, aby zapewnić skuteczność i intuicyjność narzędzia.
gry na instrumencie w życiu dorosłego człowieka.
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Temat pracy teoretycznej: Oddziaływanie muzyki na mózg i życie człowieka.
Promotor pracy teoretycznej: prof. dr hab. Irma Kozina
Recenzent: dr hab. Ewa Stopa-Pielesz
Projekt zainicjowały badania wpływu muzyki na ludzki mózg, analizujące jej
złożoność oraz korzyści płynące z regularnego grania na instrumentach
muzycznych, takie jak rozwój zdolności poznawczych i motorycznych.
Punktem wyjściowym stało się zjawisko częstej rezygnacji z hobbystycznego grania w dorosłym życiu, mimo umiejętności nabytych w dzieciństwie.
By skutecznie odpowiedzieć na dostrzeżony problem, kluczowa była dogłębna analiza procesów zachodzących podczas gry na instrumencie – jego składowych i determinantów. Została ona przeprowadzona na podstawie
osobistych obserwacji autorki projektu, analizy modeli ćwiczenia
instrumentalnego opisanych w literaturze o psychologii muzyki i pedagogiki
instrumentalnej oraz przede wszystkim wywiadów z osobami, które
zrezygnowały z muzycznego hobby oraz z osobami, które nadal aktywnie
muzykują, ale przechodzą przez różnego rodzaju trudności. Przeprowadzone badania pozwoliły na wyszczególnienie czynników prowadzących do
rezygnacji z gry na instrumencie, a następnie stworzenie strategii temu
zapobiegających. Efektem finalnym projektu jest aplikacja mobilna groove,
która wspiera rozwój gry na instrumencie, poprzez budowanie motywacji
wewnętrznej. Głównym założeniem narzędzia jest dokumentowanie przez
użytkownika wszystkich jego aktywności związanych z muzyką, a dzięki temu możliwość stałego obserwowania swojej muzycznej drogi oraz osiąganego
progresu. Aplikacja daje również możliwość łączenia się z innymi muzykami
i tworzenie małych grup wsparcia, w obrębie których grający mogą dzielić się swoimi aktywnościami i wspierać się nawzajem w osiąganiu muzycznych
celów. Groove pomaga w budowaniu nawyku sięgania po instrument,
w ustrukturyzowaniu swojego podejścia ćwiczenia, a także wspiera poczucie inspiracji oraz kształtuje tożsamość użytkownika jako muzyka. Ostatecznie
projekt ma na celu podtrzymywanie muzycznych pasji dorosłych, co może
przyczynić się do ogólnego rozwoju oraz poprawy zdrowia i jakości życia.
The project was initiated by research on the impact of music on the human
brain, analyzing its complexity and the benefits of regular instrument playing, such as the development of cognitive and motor skills. The starting point was the phenomenon of frequent abandonment of hobbyist music playing in
adulthood, despite skills acquired during childhood. To effectively address this observed issue, an in-depth analysis of the processes involved in playing an instrument – its components and determinants – was crucial. This analysis was based on the author’s personal observations, a review of instrumental
practice models described in the literature on music psychology and
instrumental pedagogy, and, most importantly, interviews with individuals
who had abandoned their musical hobby and with those who still actively
play but face various challenges. The research identified factors leading to the abandonment of instrument playing and enabled the creation of strategies to counteract these issues. The final result of the project is a mobile application, groove, which supports the development of instrumental skills by fostering
intrinsic motivation. The primary goal of the tool is to allow users to document all their music-related activities, thereby enabling them to continuously track their musical journey and progress. The app also provides the opportunity to
connect with other musicians and form small support groups where users can share their activities and encourage one another in achieving their musical
goals. Groove helps in building the habit of practicing an instrument,
structuring practice approaches, and fostering inspiration while shaping the
user’s identity as a musician. Ultimately, the project aims to sustain the
musical passions of adults, contributing to overall personal growth, improved health, and enhanced quality of life.
Promotor pracy praktycznej: dr Marta Więckowska
Temat pracy teoretycznej: Multisensoryczność w projektowaniu.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Justyna Kucharczyk
jakości doświadczeń użytkowników instytucji kultury.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Pola Janiszewska/temat pracy teoretycznej: Szczęście w przestrzeni -
rola dizajnu w poprawie doświadczeń użytkowników miasta.
Promotor pracy teoretycznej: dr Mieczysław Juda
Zuzanna Sekta/temat pracy teoretycznej: Dizajn jako narzędzie poprawy jakości życia w miastach.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Anna Pohl
osób studiujących kierunki projektowe.
Promotor pracy praktycznej: dr hab. Justyna Kucharczyk
Temat pracy teoretycznej: Samowsparcie w kontekście rozwoju osób
studiujących kierunki projektowe.
Promotor pracy teoretycznej: dr Patrycja Rudnicka
Recenzent: dr hab. Ewa Stopa-Pielesz