Aktualności 18.09.2023

Przedstawiamy Tauron Lab – Laboratorium Nowych Mediów

Laboratorium Nowych Mediów mieści się na terenie kampusu Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w budynku przy ul. Raciborskiej 50, daje niespotykane dotychczas możliwości twórcze.

Wyposażone jest m.in. w pionierski system wielokanałowej emisji dźwięku w domenie 3D oraz system do symulowania akustyki pomieszczeń, na żywo, w trakcie koncertów i sesji nagraniowych.

Ponadto w zasobach Laboratorium znajduje się bogate instrumentarium muzyczne i eksperymentalne (studio nagrań i produkcji muzycznej oraz autorski instrument “Tonarium”). Dodatkowym atutem jest zaplecze technologiczne LORI (Laboratorium Obrazu Ruchomego i Interakcji) wyposażone w oświetlenie filmowe ARRI,  greenscreen 360, w którym możliwa jest rejestracja obrazu, tworzenie instalacji interaktywnych, animacji, eksperymentów audiowizualnych, projektowanie interfejsów aplikacji interaktywnych oraz mapowanie doświadczenia użytkownika, generowanie videomappingu i VJingu.

Studio filmowo-zdjęciowe w połączeniu z zapleczem audio stanowią niepowtarzalną przestrzeń. Praca w tak innowacyjnym środowisku umożliwia uzyskanie unikatowych kompetencji na światowym poziomie.

 

  • Studio nagrań i produkcji muzycznej

    Wyposażone w światowej klasy sprzęt studio nagrań i produkcji muzycznej, w którym łączymy instrumenty elektroniczne i analogowe, dając twórcom możliwość wielowymiarowej produkcji muzyki. Wykorzystujemy wysoko wyspecjalizowaną technologię wielokanałowego systemu odsłuchowego. Do studia podchodzimy jak do instrumentu dającego możliwość eksperymentowania z dźwiękiem.

    Najważniejszą realizacją studia (pełna produkcja i miks) jest album “Orell” duetu Bass Astral x Igo, który zdobył status Złotej Płyty.

  • Technologia

    System wielokanałowej emisji dźwięku w domenie 3D
    Sprzężenie wielokanałowego systemu nagłośnieniowego i oprogramowania. W systemie operator może wyznaczać i animować położenie źródła dźwięku (nad, pod słuchaczem, z boku, tyłu czy przodu) jako ustalonego obiektu w przestrzeni trójwymiarowej – wirtualnej i sprzężonej z nią przestrzeni odsłuchowej.  

    Jest to w pełni przestrzenny system dźwiękowy (3D) działający w oparciu o teorię syntezy pola falowego. System daje możliwość przygotowania wydarzeń w trybie „na żywo” – od prelekcji, wykładów, pokazów mody po koncerty muzyczne czy spektakle teatralne. Praktycznie, ograniczeniem w jego zastosowaniu jest głównie wyobraźnia twórców i operatorów systemu. Proponowane rozwiązanie pochodzi ze źródłowej technologii: firmy ACS B.V., pozostającej w bliskich związkach z Wydziałem Elektroakustyki Uniwersytetu Technicznego w Delft. Uniwersytet w Delft, 5-ty uniwersytet techniczny na świecie i najbardziej zaawansowany w badaniach akustyki, psychoakustyki i elektroakustyki opracował techniczne założenia wykorzystania teorii pola falowego w europejskim programie badawczym Carrouso.

  • Zmienna akustyka

    System zmiennej akustyki pozwala na stworzenie w laboratorium nowych mediów wirtualnego środowiska słuchowego, które jest nie do odróżnienia od prawdziwego (np. możliwość odtworzenia akustyki Katedry Notre-Dame). System ten pozwala za pomocą jednego przycisku zmienić akustykę w przestrzeni laboratorium. Za pomocą specjalnie zaprogramowanego, zamkniętego systemu zarządzania wspomnianego wcześniej wielokanałowego systemu nagłośnieniowego oraz specjalistycznych mikrofonów nasłuchowych mamy możliwość zwiększenia czasu pogłosu pomieszczenia, oraz symulowania różnych środowisk akustycznych.

  • Instrument Tonarium

    ”Tonarium” to instrument stanowiący pomost między zaawansowaną technologią cyfrową a użytkownikiem. Stając się narzędziem do jednoczesnego intuicyjnego generowania, komponowania i prototypowania dźwięków oraz ich właściwości przestrzenno-akustycznych. Dzięki innowacyjnej fuzji technologii analogowych i cyfrowych może odbywać się to w czasie rzeczywistym.

    Rozwiązanie opiera się na zastosowaniu interfejsu do zarządzania systemem modularnym oraz wykorzystania systemu dźwięku przestrzennego w Laboratorium Nowych Mediów. Skojarzenie powyższych rozwiązań technologicznych z ponad kilkudziesięcioma syntezatorami oraz instrumentami tradycyjnymi (np. perkusja, fortepian) umożliwia wielowymiarowe projektowanie muzyki dostępnej także dla osób nieposiadających wiedzy z zakresu elektroniki i syntezy dźwięku, ale za to obdarzonych wyobraźnią dźwiękową i słuchem muzycznym. Muzyka współczesna (hip-hop, pop, rock) w 80 proc. składa się z kompozycji opartej na syntezatorach. Proponowane przez nas instrumentarium daje możliwość muzykom (np. gitarzysta, wiolonczelista) pozyskiwania dodatkowych dźwięków, przetwarzając sygnał wychodzący z ich instrumentu na dźwięki syntezatorowe.

    Podstawowym elementem Tonarium są analogowe syntezatory modułowe, które przeżywają od kilkunastu lat swój renesans ze względu na ich fizyczny wymiar, bezpośredniość dostępu i energię, którą uzyskuje się w dźwięku – nieobecną w komputerowej symulacji.

    Dzięki niezaprzeczalnym zaletom pracy na napięciach elektrycznych, w tak rozbudowanym instrumencie można będzie generować równolegle wielokanałowe tory syntezy oraz dynamicznie wymieniać między nimi generowane napięcia tworząc tz. pętle zwrotne (feedback), a nawet łączyć je z instrumentami akustycznymi, czy sensorami ruchu. Dzięki takim możliwościom przestrzeń widowiskowa laboratorium, performerzy, muzycy, naukowcy i awangardowa maszyna mają szansę stanowić organiczny instrument – zamknięty obwód (cybersoniczny zespół), w którym prąd (napięcia, wytwarzana energia i elektromagnetyzm) tworzy język metafizyczny.

    Proponowany przez interfejs “Tonarium” bardziej aktywny i fizyczny sposób pracy, skala całego obiektu, jak i jego otwartość – bezpośrednio wychodzą z tradycji największych, historycznych i współczesnych placówek eksperymentalnych związanych z muzyką elektroniczną – m.in. polskie Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, francuskie GRM, IRCAM czy niemiecki WDR, które pozwalały na realizację wszechstronnych form dźwiękowych, oferując najnowsze możliwe technologie.

  • Możliwe kierunki pracy w Laboratorium Nowych Mediów

    ●    tworzenie nowych form muzycznych i dźwiękowych – wykorzystujących w pełni zaawansowane metody spatializacji
    ●    realistyczna rekonstrukcja przestrzeni akustycznych dla działań performatywnych i naukowych
    ●    tworzenie improwizowanych koncertów elektronicznych z dynamicznymi improwizowanymi efektami 3D
    ●    prototypowanie nowych metod spatializacji i komponowania dźwięku  
    ●    tworzenie w Laboratorium spektakli teatralnych, performatywnych, słuchowisk, sesji teraputycznych, w których wykorzystywana byłaby dynamiczna lokalizacja głosu, efektów dźwiękowych, nawarstwianie i przetwarzanie na żywo
    ●    rozwijanie koncepcji cybersoniki stworzonej przez Gorgona Mumma – systemy sterowania, samoregulacji i interakcji (relacja maszyna - maszyna; nasłuchiwanie, proces reakcji opartej na przypadkowości i wyniku, a nie czynniku ludzkim) – o możliwości uwzględnienia dynamicznie zmiennej przestrzeni jako czynnika samoregulującego zaawansowane układy cybersoniczne
    ●    analiza możliwości budowania sieci sprzężeń zwrotnych z użyciem mikrofonów i zautomatyzowanych systemów kontrolno-przetwarzających w wielokanałowej przestrzeni odsłuchowej
    ●    przestrzenna synteza dźwięku.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.