Śląska rzecz – nagrody i wyróżnienia dla absolwentów i wykładowców ASP w Katowicach
Dynamicznie modyfikowane trasy transportu publicznego, wystawa w Zamku Królewskim na Wawelu, system informacji miejskiej dla Katowic, pub gamingowy – to projekty, na które zwróciło uwagę jury konkursu. Projektantki i projektanci nagrodzonych prac są związani z ASP w Katowicach.
Śląska Rzecz w kategorii usługa – Transport na żądanie jako uzupełnienie komunikacji publicznej
wdrożenie: Blees sp. z o.o., Gliwice, projekt: Małgorzata Burkacka, Marcin Wójcik, Tomasz Szafranalias-Szafrański (Blees sp. z o.o.)
Usługa transportu na żądanie jako uzupełnienia systemu komunikacji publicznej jest skuteczną próbą przeniesienia klasycznego modelu biznesowego skupionego na transporcie osobistym w obszar szeroko rozumianej wspólnotowości. Wprowadzenie dynamicznie modyfikowanych tras transportu publicznego przekłada się na budowę świadomości efektywności i niezawodności komunikacji zbiorowej. Takie rozwiązanie zwiększa poczucie bezpieczeństwa poprzez ograniczenie czasu spędzanego w oczekiwaniu na autobus. Wpisuje się również w trend redukcji wpływu na środowisko poprzez stworzenie alternatywy dla transportu indywidualnego. Zaletą jest skalowalność projektu i potencjał jego rozwoju. Opracowany algorytm znajduje zastosowanie w różnych miastach i przestrzeniach, tworząc warunki do redukcji wykluczenia komunikacyjnego.
Śląska Rzecz w kategorii wystawiennictwo – Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921
producent: Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, Kraków
projekt: aranżacja: Natalia Jakóbiec, Marcin Krater, Katarzyna Pełka- Bura, Marta Żmija-Wojciuch, Oliwia Michniewska, Anna Dudziak, Karolina Wiśniewska, Marta Milej, Magdalena Szklarczyk-Kominko, Anna Kaleta (Wzorro Design S.C.): kuratorzy i autorzy: Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Jerzy Holc: koordynacja: Kama Guzik, Joanna Kazubowska
By podkreślić charakter wielkoformatowych obiektów, w aranżacji przestrzeni wykorzystano różnorodność kątów prezentacji czy technik oświetlenia. Tłem były zarówno zabytkowe komnaty, jak i lekkie ażurowe konstrukcje z półtransparentną tkaniną. Inspiracją do kolorystyki wystawy stały się oryginalne kolory arrasów. Stworzono trzy ścieżki zwiedzania – roślinną, historyczną i technologiczną – oznaczone piktogramami utrzymanymi w stylu znaków tkackich. Wystawa była dużym wyzwaniem z uwagi na uwarunkowania przestrzenne, ograniczenia konserwatorskie, wielkość obiektów oraz określony czas prezentacji. Zespół projektantów zrealizował ją z szacunkiem dla pracy konserwatorskiej, historii oraz trudnego wnętrza
Wyróżnienie Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) – System Informacji Miejskiej dla Katowic, tablice numeryczne i ulicowe
wdrożenie: Urząd Miasta Katowice, Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach
projekt: zespół Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach reprezentowany przez główne projektantki: Agnieszkę Nawrocką i Zofię Oslislo-Piekarską
przygotowanie wykonawcze: Linia s.c., Wrocław
produkcja: UTAL Sp. z o. o., Poznań-Gruszczyn
Projekt Systemu Informacji Miejskiej powstał w ramach interwencji projektowej przeprowadzonej przez ASP we współpracy z miastem Katowice oraz firmami Linia i Utal odpowiedzialnymi za dokumentację produkcyjną oraz wdrożenie. Zakres prac wiązał się z zaprojektowaniem informacji ulicowej i numerycznej. Założenia funkcjonalne obejmowały wysoką czytelność, ekonomię zapisu, rozróżnialność znaków, zastosowanie kodów wspierających łatwe odszukiwanie kategorii informacji oraz użycie zestawu kolorystycznego umożliwiającego wysoką zauważalność przy zmiennych warunkach atmosferycznych i różnorodnych tłach. Z powstaniem elementów systemu wiąże się historia projektantów-aktywistów, którzy nie chcieli zgodzić się, aby miasto zalały miernej jakości oznaczenia – w krótkim czasie skrzyknęli się i stworzyli rozwiązania możliwe do wdrożenia.
Wyróżnienie – Hearts Pub: Play & Drink, wdrożenie: Hearts Pub, Gliwice
projekt: Michał Markiewicz, Kasia Olejarczyk, Kamila Figura, Sebastian Wojdakowski, Justyna Niwińska (Michał Markiewicz Studio)
Hearts Pub to pierwszy w Gliwicach pub gamingowy. Położony w pobliżu osiedla akademickiego lokal jest miejscem, w którym można spotkać się ze znajomymi, zagrać w grę planszową lub pograć na konsoli. Stworzona na jego potrzeby identyfikacja czerpie z różnych znanych stylów projektowania, a język wizualny zbudowany jest na zasadzie przenikania się kontrastujących elementów. Ekspresyjne i psychodeliczne ilustracje zestawiono z pikselowymi ikonami, dyskretne bilardowe zielenie skontrastowano z seledynowym nadrukiem wykonanym kolorami spotowymi, a krój gotycki sąsiaduje z literami typu monospace. Przewrotna gra stylami jest obecna we wszystkich elementach identyfikacji i udowadnia, że zasada kontrastu i dysonansu jest możliwa także tam, gdzie ciepłe wnętrza pubu spotykają się z pikselowym stylem czy oldskulowymi grami.
Śląska rzecz – o konkursie
• Pokazuje, że design to skuteczne narzędzie, pozwalające wyróżniać się na rynku, szybciej dostosowywać się do zmian i reagować na oczekiwania odbiorców
• Docenia odwagę myślenia poza schematami i gotowość poszukiwania rozwiązań, poprawiających jakość codziennego życia
• Uczestnicy konkursu to "twórcy lepszej codzienności"
• W konkursie liczą się nie tylko dobre pomysły, ale też jakość ich wdrożenia
• Nagradzane są obie strony procesu, czyli projektanci oraz firmy lub instytucje wdrażające.