Wykład i warsztaty dr Marty Ostajewskiej
Wydarzenia skupiają się na sztuce performance jako formie opowieści zakorzenionej w przestrzeni i ciele. Eksplorują relacje między miejscem, gestem i osobistą narracją, oferując zarówno kontekst teoretyczny, jak i działania praktyczne.
„Performance spotkań – narracja horyzontalna”
Wtorek 29 kwietnia, g. 10.00, Pracownia Nowych Narracji (Koszarowa 19, sala 203)
Wykład Performance spotkań – narracja horyzontalna koncentruje się na prezentacji wybranych działań site-specific artystki i badaczki dr Marty Ostajewskiej, z naciskiem na jej dwa projekty: działania partycypacyjne na Księżym Młynie w Łodzi w latach 2012-2018 (audiospacery, video- performance w opuszczonej fabryce Mi/gra/cja, projekt Wypełnianie, na który składają się m.in. jedzenie za opowieść, potańcówka w ostatni dzień lata, piknik Plińcówka za winklem, czy bomby roślinne) i video-performance city+body=dream city zrealizowany na kampusie uniwersyteckim CDMX, w Meksyku, w 2022 roku. Oba projekty wyrastają z miasta. Przestrzeń nie jest tu sceną, na której wybrzmiewa przygotowana wcześniej opowieść, to integralny element działania, partner opowieści. Punktem odniesienia obu działań są współczesne trendy filozoficzne i psychologiczne związane z zagadnieniem działań site-specific (nowy materializm, ontologia zorientowana na obiekt, fenomenologia przestrzeni, psychogeografia miejsca, promenologia). Każdy z projektów odnosi się również do ważnych zagadnień wyrastających z konkretnego miejsca: migracji za pracą, wykorzenia, próby budowania domu, osamotnienia i rozpadu w przypadku działań w kompleksie pofabrycznym w Łodzi oraz feminizmu i kobietobójstwa w Meksyku.
Ważna jest analiza relacji pomiędzy miejscem a obiektami ludzkimi i nie-ludzkimi przebywającymi w nim i nawiązującymi z tymże miejscem dialog. A także prezentacja różnorodnych form działań miejskich i działań site-specific budujących różne formy narracji.
Po prezentacji przewidziana jest dyskusja.
„Every gesture is a story – warsztaty z opowiadania ciałem”
Wtorek 29 kwietnia, g. 14.00-17.00, Biblioteka ASP w Katowicach
Warsztaty “Every gesture is a story” będą dotyczyć sztuki performance – czym jest, w jaki sposób różni się od innych dziedzin sztuki, jakie są jej źródła. Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane sylwetki kilku wybranych artystów (zarówno starszego, jak i młodszego pokolenia). Skoncentrujemy się na różnych aspektach sztuki performance, przede wszystkim jednak na jej możliwościach transformacyjnych i narracyjnych. Oprócz teoretycznej prezentacji, podczas warsztatu pojawi się przestrzeń na dyskusję i warsztaty przestrzenne z elementami działań performance.
Zajęcia będą podzielone na następujące części:
- część teoretyczna
- ćwiczenia w przestrzeni
- działania indywidualne uczestników warsztatów / ich prezentacja
- dyskusja i pytania
Uczestnicy proszeni są o przyniesienie ze sobą obiektu, który jest dla nich ważny i niesie ze sobą jakąś opowieść oraz o ubranie się w sposób umożliwiający swobodny ruch w przestrzeni. Warsztaty organizowane przy współpracy Pracowni Nowych Narracji i Koła Praktyk Performatywnych. Warsztaty otwarte dla osób studenckich ASP w Katowicach.
Liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy pod mailem: michalinawklasik@gmail.com
Marta Ostajewska
Performerka, doktora sztuk pięknych, redaktorka naczelna magazynu artystyczno-naukowego „Powidoki” (2018-2021). Absolwentka Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych (KASK) w Gandawie (Performance Art) oraz Filologii Polskiej (Teoria Kultury) na Uniwersytecie Łódzkim. Brała udział w wielu międzynarodowych projektach i festiwalach (m.in. RIAP w Kanadzie, rezydencja artystyczna w Danii „Human Hotel: Kopenhagen”, IMAGINARIUS w Portugalii, BIO50 w Lublanie, PAB OPEN 2015, PAB OPEN 2017 w Bergen, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Akcji INTERAKCJE w Piotrkowie Trybunalskim, Festiwal PULS Literatury w Łodzi, Performance Art Festival streifen w Görlitz). Otrzymała stypendium z budżetu MKiDN (2014) oraz stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Łodzi (2014). Brała udział w międzynarodowych projektach naukowych ENGHUM i COLING, w ramach których spędziła rok w Smithsonian Institution w DC, Waszyngtonie w USA (2019, 2022) i w Mexico City (2022). Publikuje, bierze czynny udział w międzynarodowych konferencjach dotyczących site-specific (m.in. ESAP w Porto (2014), IFTR 2018 w Belgradzie, IFTR 2024 w Manilii, czy Performing Space (2024) w Atenach). Interesuje ją performance, świat ukryty, dekolonizacja przestrzeni, ciał i relacji oraz nowy materializm.