Agnieszka Trzos
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
Urodzona w 1969 r. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Praca magisterska w Pracowni Konserwacji Malowideł Sztalugowych pod kierunkiem prof. Zofii Medweckiej w 1998 roku. Od 2001 roku wykładowca ASP w Katowicach.
-
Realizacje
Najważniejsze realizacje w zakresie konserwacji dzieł sztuki:
1997 - 2002 r.
konserwacja techniczna i estetyczna barokowego wyposażenia wnętrza kościoła Wszystkich Świętych w Pszczynie (ołtarz główny, ołtarze boczne, dwukondygnacyjny chór, obrazy, rzeźby);
1999 r.
konserwacja obrazu temperowego na podobraziu drewnianym „Matka Boża Przedziwna”
(XVII w.) polegająca na transferowaniu warstwy malarskiej i osadzeniu jej na warstwie
interwencyjnej oraz ponownym osadzeniu na podłożu drewnianym. Pełna konserwacja
koszulki srebrnej pozłacanej galwanicznie. Obraz pochodzi z kościoła parafialnego
Wszystkich Świętych w Pszczynie;
2001 r.
konserwacja techniczna i estetyczna stropu drewnianego polichromowanego (XIX w.)
oraz dwóch świetlików w Pałacu Fitznera w Siemianowicach Śląskich;
2002 r.
pełna konserwacja polichromii barokowej w kopule kaplicy bocznej kościoła Wszystkich
Świętych w Pszczynie i konserwacja odsłoniętych nisz renesansowych. Rekonstrukcja
stiuku renesansowego na podstawie zachowanego rysunku; wykonanie transferu z płata
malowidła (XVIII w) zdjętego ze ściany w kaplicy bocznej kościoła Wszystkich Świętych
w Pszczynie;
pełna konserwacja techniczna i estetyczna czterech portretów opatów (XVII w.)
pochodzących z Opactwa Cysterskiego w Rudach Raciborskich;
2003 r.
konserwacja techniczna drewnianej rzeźby „Matka Boża z Dzieciątkiem” (XIV w.)
pochodzącej z kościoła „Najświętszego Serca Pana Jezusa” w Koszęcinie;
2004 r.
pełna konserwacja techniczna i estetyczna ołtarza bocznego „Trójcy Świętej” (XVIII w.)
z kościoła parafialnego w Pielgrzymowicach;
2007 r.
konserwacja techniczna i estetyczna nowoodkrytych malowideł średniowiecznych
w prezbiterium i nawie kościoła Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Karchowicach;
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego Urszuli Schaffgotsch (XVII w.)
pochodzącego z krypty grobowej rodziny von Promnitz kościoła Wszystkich Świętych
w Pszczynie;
2008 r.
pełna konserwacja techniczna i estetyczna rzeźby drewnianej polichromowanej „Św.
Wawrzyniec” (XVII w.) z kościoła w Skrzyszowie;
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego Erdmana I Leopolda von
Promnitz (XVII w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych w Pszczynie;
2009 r.
konserwacja techniczna i estetyczna olejnej polichromii na ścianach żydowskiej bożnicy
w tzw. „Bramie Cukermana” w Będzinie;
2009-2013
odsłonięcie i pełna konserwacja techniczna i estetyczna gotyckiego malowidła w prezbiterium oraz transfer malowidła ściennego z elewacji wschodniej kościoła Wniebowzięcia NMP w Lubecku;
2009 r.
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego Zygfryda II von Promnitz (XVII w.)
pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych w Pszczynie;
2010 r.
pełna konserwacja sarkofagu metalowego (polichromowanego, złoconego) Anny Marii
von Promnitz (XVII w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych
w Pszczynie;
2010/2011 r.
pełna konserwacja wyposażenia kaplic drogi krzyżowej Kalwarii Pszowskiej, w kaplicy nr 1
konserwacja malowidła na sklepieniu i ścianie wschodniej.
2011 - 2016r.
pełna konserwacja wyposażenia wnętrza z kościoła Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Karchowicach (ołtarz główny, ołtarze boczne, ambona);
2011 r.
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego Weigharta von Promnitz (XVII w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych w Pszczynie;
2012 r.
konserwacja techniczna i estetyczna dziecięcego sarkofagu miedzianego
polichromowanego i złoconego (XVII w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich
Świętych w Pszczynie;
2012-2013
pełna konserwacja ołtarza głównego (XVIII w.) w Bazylice Narodzenia NMP
w Pszowie;
2013 r.
konserwacja techniczna i estetyczna dziecięcego sarkofagu miedzianego
polichromowanego i złoconego (XVII w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich
Świętych w Pszczynie;
2013 - 2014 r.
pełna konserwacja techniczna i estetyczna dwóch płaskorzeźb, dwóch
rzeźb, oraz sgraffita autorstwa Zygmunta Acedańskiego na elewacji budynków zabytkowego osiedla “A” w Tychach;
2014 r.
pełna konserwacja trzech młodopolskich fryzów autorstwa Eugeniusza Dąbrowy Dąbrowskiego
w pałacuKępińskich w Moszczanicy k. Żywca;
pełna konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego starosty krakowskiego
Gabriela Tarnowskiego (XVII w.) z krypty grobowej w Katedrze Wawelskiej;
pełna konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego Ewy Katarzyny
z Warszyckich Tarnowskiej Zebrzydowskiej (XVII w.) z krypty grobowej w Katedrze Wawelskiej;
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu miedzianego, najprawdopodobniej Joanny
von Promnitz (XVI w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych
w Pszczynie;
pełna konserwacja techniczna i estetyczna rzeźby kamiennej Jan Nepomucen ( XVIII w.) z Lubomii
autorstwa Johanna Melchiora Österreicha;
2014/2015 r.
Pełna konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego króla Stefana Batorego (XVI w.)
pochodzącego z krypty grobowej w Katedrze Wawelskiej;
2015 - 2016
pełna konserwacja wyposażenia wnętrza kościoła Wniebowzięcia NMP w Lubecku,
ołtarze boczne (XIX w.), ambona (XVII w.), chrzcielnica(XVIII w.);
2015 r.
pełna konserwacja malowidła (XVII w.) na ścianach pomieszczenia w skrzydle wschodnim w Zamku Sieleckim Sosnowcu;
2016 r.
pełna konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego króla Zygmunta Augusta (XVI w.) pochodzącego z krypty grobowej w Katedrze Wawelskiej;
pełna konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu cynowego królowej Anny Jagiellonki (XVI w. )pochodzącego z krypty grobowej w Katedrze Wawelskiej;
opracowanie programów konserwatorskich proponowanych dla sarkofagów wawelskich: królów Zygmunta III Wazy, Władysława IV, Augusta III Mocnego, królowych Anny i Konstancji Austriaczek, Cecylii Renaty, Ludwiki Marii Gonzagi, Barbary Zapolyi, książąt bp Jana Alberta, Aleksandra Karola, Jana Zygmunta, Zygmunta Kazimierza, Marii Anny Izabeli, Anny Marii i marszałka Józefa Piłsudskiego z Grobów Królewskich w Katedrze Wawelskiej.
konserwacja techniczna i estetyczna sarkofagu miedzianego, NN von Promnitz (XVI w.) pochodzącego z krypty grobowej kościoła Wszystkich Świętych w Pszczynie;
pełna konserwacja antependiów metalowych złoconych z mensy, na której wyeksponowano regalia Królowej Jadwigi oraz z ołtarza w kaplicy Batorego w Katedrze Wawelskiej ;