Anna Kmita

  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni
  • doktor habilitowany
  • profesor uczelni

Dr hab. Anna Kmita, prof. ASP Katowice

Absolwentka kierunku wzornictwo ASP w Katowicach. Członek i współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Barwy. Pracuje na macierzystej uczelni, uczy projektowania kolorystyki i współprowadzi pracownię podstaw projektowania. Zajmuje się głównie projektowaniem informacji i całościowych identyfikacji, a także pracami badawczymi dotyczącymi czytelności komunikatów wizualnych i parametryzacji kolorystyki.W ostatnich latach realizowała programy badawcze mające na celu zachowanie dziedzictwa i przywracanie do świadomości społecznej zapomnianych elementów wzornictwa tworzących historię, kulturę i tożsamość Śląska. Programy zakończono publikacjami, prezentacjami na konferencjach międzynarodowych w kraju i za granicą, oraz wdrożeniami z zakresu sztuki użytkowej, wynikłej ze współpracy z lokalnym przemysłem.Z doświadczenia wie, że prawidłowo zorganizowana praca zespołowa przynosi niewspółmiernie większe wyniki i satysfakcję niż projekty indywidualne. Dlatego często wchodzi w skład zespołów naukowo-projektowych, współpracując z innymi twórcami lub specjalistami z rożnych dziedzin. Wierzy, że dobre projektowanie skupia się na definiowaniu realnego problemu lub potrzeby i dostarczaniu środków do ich rozwiązania.


Projekt „Ckliwie na szkliwie” - osobista kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach. Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020r.

Projekt „Ckliwie na szkliwie” to osobista kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach.

Pomysł jest połączeniem dokumentacji istniejących elementów wzornictwa, próbą ożywienia odchodzącej tradycji powstawania talerzy okolicznościowych, z akcją animacji i edukacji. Przywraca tradycję wykonywania i zdobienia unikatowych talerzy, towarzyszących życiu ludzi…

Forma usługi tworzenia talerzy okolicznościowych jest oparta na historiach, które użytkownicy opowiadają, i wspólnie z projektantem – przekładają na projekt graficzny. Powstaje charakterystyczna mapa wyobrażeniowa, będąca osobistym zapisem przestrzeni, obrazów, słów - znajdujących się w pamięci uczestników.

Cały proces składa się z opracowania osobistej opowieści (wywiady lub warsztaty), zestawiania graficznych dekorów kalkomanii, do dowolnej personalizacji przez uczestników, malowania złotem … i … finalnego efektu projektu – indywidualnego talerza pamiątkowego.

 

 

  • Galeria – Anna Kmita

  • Nagrody

     

    • Stypendium Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2015
    • Stypendium Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego2020
    • Nagroda specjalna Śląskiej Rzeczy 2016 za system identyfikacji wizualnej w Parku Śląskim zaprojektowany przez Annę Kmitę, Justynę Kucharczyk, Agnieszkę Nawrocką, Andrzeja Sobasia i Jadwigę Tynor.
    • Ckliwie na Szkliwie” Wyróżnienie honorowe w kategorii ceramika na International Ceramics Festival Mino, Tajimi City, Japonia.

  • Wystawy

    • Projekt ceramiczny: Ckliwie na szkliwie. Kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach. Nowa ceramika okolicznościowa - twórcza inspiracja tradycją przemysłową Śląska (stypendium MKiDN). Wystawa w Zamku Cieszyn i nominacja do nagrody Śląska Rzecz 2020. http://ckliwienaszkliwie.pl/index.html
    • International Ceramics Festival Mino, Tajimi City, Japonia, 2024r.
    • Wystawa indywidualna „Ckliwie na Szkliwie”, 8.02.2024 r., Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu
    • Wystawa i warsztaty „Ckliwie na Szkliwie” w Centrum Festiwalowym Art._Inkubator, w ramach Łódź Design Festival 21–26.05.2024 r.
  • Realizacje

    • Projekt znaku „Śląska Rzecz” – A. Kmita, J. Kucharczyk, A. Sobaś, 2006
    • Projekt Systemu Informacji dla budynku ASP w Katowicach przy ul. Koszarowej – A. Kmita, J. Kucharczyk, 2007
    • Projekt całościowej identyfikacji programu Revita Silesia – A. Kmita, J. Kucharczyk, A. Nawrocka, 2009
    • Projekt Miejskiego Systemu Informacji dla Zawiercia – A. Kmita, J. Kucharczyk, A. Nawrocka, A. Sobaś, 2009
    • Projekt całościowej identyfikacji Parku Śląskiego – A. Kmita, A. Nawrocka, J. Kucharczyk, 2012
    • Projekt systemu informacji dla Zespołu Szkół Prywatnych im. M. Wańkowicza w Katowicach, 2012
    • Projekt całościowej identyfikacji oraz elementów promocyjnych BHH Mikromed, BHH Mikrohuta, Valbruna. 2013-2020
    • O!pole. Sztuka ludowa na Opolszczyźnie – od analiz do dizajnu – Projekt palety kolorystycznej dotyczącej sztuki ludowej na Opolszczyźnie. Realizacja przy współpracy z Zamkiem Cieszyn i Stowarzyszeniem „Kraina Świętej Anny w Opolu”. 2014
    • Projekt całościowej identyfikacji firmy BCMM, 2015
    • „100 śląskich wzorów i kolorów. Projekt wzorów dekoracyjnych i zestawów barw inspirowanych sztuką użytkową Górnego Śląska” w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 2016
    • Projekt graficzny Centrum Gier Plenerowych (elementy graficzne oznakowania poziomego placu zabaw – grafiki gier, wraz z projektem instrukcji gier na nośnikach) 2017

    • Projekt całościowej identyfikacji i systemu informacji dla firmy „Holum – terapie manualne” w Chorzowie. 2017

    • Projekt wystawy Szolka Powstańca dla Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. 2019

    • Projekt ceramiczny: Ckliwie na szkliwie. Kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach. Nowa ceramika okolicznościowa - twórcza inspiracja tradycją przemysłową Śląska (stypendium MKiDN).2020
    • Projekt opracowania graficznego wzoru i przygotowanie kalki sitodrukowej, sygnatur oraz opakowań na patery ceramiczne wykonane na podstawie wzoru Eryki Trzewik Drost, w limitowanej, kolekcjonerskiej serii, przygotowanej przez Porcelanę Bogucice na zlecenie Fundacji Fabryka Kulturalna. 2021
    • Projekt opracowania graficznego wzoru użytkowego filiżanki i spodka wdrożonego przez Porcelanę Bogucice na zlecenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z przypadającą w 2022 roku 100tną rocznicą pierwszego posiedzenia Senatu RP w okresie dwudziestolecia międzywojennego. 2021
    • Projekt okładki książki "Poetyki protestu" Wyd. Wydz. Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2021
    • Wzornik Haftów Opolskich. Najbardziej kompleksowy na terenie Śląska Opolskiego program wsparcia projektowego rozwoju produktów bazujących na zasobach lokalnych i dziedzictwie kulturowym.
    • Projekt patery okolicznościowej dla Muzeum Porcelany w Wałbrzychu. Projekt dla największego Muzeum Porcelany w Wałbrzychu na wystawę z okazji 140.

     

  • Publikacje

     

  • Konferencje

    • Color and material in interior Design of coloring in aspect of didactics. Case study “Study of the project of unusual area for playing and relaxation”, XVI Color Conference, Włochy Bergamo 2020. 
    • Munsell centenial color symposium 2018, Inter-Society Color Council (ISCC) and the International Colour Association (AIC) w Massachusetts College of Art and Design (MassArt). Popularization of Visual Culture Heritage of the Region. Project of Decorative Patterns and Sets of Colors Inspired by Folks and Applied Art of Upper Silesia. 
    • International Colour Association (AIC) Interim Meeting Lisbona, 25–29 September 2018. Prezentacja: Popularization of Visual Culture Heritage of the Region. Project of Decorative Patterns and Sets of Colors Inspired by Folks and Applied Art of Upper Silesia

    • Colour Culture Science – prezentacja na międzynarodowej konferencji: „100 śląskich wzorów i kolorów. Projekt wzorów dekoracyjnych i zestawów barw inspirowanych sztuką użytkową Górnego Śląska”, Kraków, 23-24.1.2016
    • X Conferenza del Colore – Genoa – Prezentacja na międzynarodowej konferencji, Włochy, 11–12.09.2014
    • O!pole. Sztuka ludowa na Opolszczyźnie – od analiz do dizajnu – Projekt palety kolorystycznej dotyczącej sztuki ludowej na Opolszczyźnie. Realizacja przy współpracy z Zamkiem Cieszyn i Stowarzyszeniem „Kraina Świętej Anny w Opolu”, 2014
    •  The project for the Silesian Park – wystąpienie na międzynarodowej konferencji AIC COLOUR GROUP, New Castle, Anglia, 7-11. 07.2013.
    • Projekt dla Parku Śląskiego – Dzień Barwy, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Kraków, Muzeum Japońskiej Nauki i Techniki MANGHA, 22.10.2013.
    • „Wayfinding systemowy czyli jaki”, Konferencja WIAD 2023 – Światowy Dzień Architektury Informacji (A. Kmita, A. Nawrocka), Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 4–5.03.2023 r.
    • „Project of colour parameterization of the historic folk embroidery”, konferencja międzynarodowa Color Impact. Color and Human Experience. Rochester Institute of Technology, USA 11–16.06.2023 r.
    • „Paleta kolorystyczna dla wzornika haftu opolskiego. Współpraca z Zamkiem Cieszyn i Muzeum Śląska Opolskiego”, Dzień Barwy 2023, konferencja międzynarodowa Barwa w zachowaniu tożsamości miejsca, Wydział Form Przemysłowych ASP Kraków, 8.11.2023 r.
    • „Wood colours in contemporary architecture: a comparison in three European countries”, konferencja międzynarodowa AIC midterm conference Sensing Colour, The Colour Research Society of Canada, Toronto, 14–16.06.2022 r.
    • „CMF in commemorative ceramics. Project of a color and texture palette on the example of “Ckliwie na Szkliwie” – Nostalgic Glaze. Personal collection of memories on ceramic plates”, konferencja międzynarodowa 14th AIC Congress – Mediolan, Włochy, 30.08–3.09.2021 r.

     

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.