Jan Dybała
- magister sztuki
- asystent
- magister sztuki
- asystent
Jan Dybała – pracuje w przestrzeniach łączących dźwięk i/lub języki wizualne. Absolwent (2009) i od 2019 roku wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na Wydziale Artysycznym. W latach 2013-2022 kurator i edukator w Biuro Dźwięku Katowice (biurodzwieku.pl) – platformie poświęconej dźwiękowym zjawiskom kultury elektronicznej. W latach 2009-2018 współtworzył studio kreatywne Atelier S10, w którym realizował projekty identyfikacji wizualnej i multimedialne scenografie m.in. dla: Festiwalu Tauron Nowa Muzyka 2008–2022, ElektroKlub 2016-2024, Ars Cameralis Festival, Media Biennale WRO, NOSPR, Medialab Katowice, Unsound Festival, Uniwersytet Śląski. Współtworzył/współtworzy projekty performatywne RGBoy, Teleport Katowice, MTV Modulartelevision oraz duet C&D z Piotrem Ceglarkiem. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie technologii emisji dźwięku i projektowania interfejsów sterujących. Stały współpracownik fundacji Soundscape. Opiekun koła naukowego Syntax Error na ASP w Katowicach.
-
Jan Dybała – galeria
TØNTØN alternatywne źródła energii dla amplifikacji dźwięku (kompendium). Integracja branży kultury, technologii, edukacji i alternatywnych źródeł energii.FantomyINDUSTRIADA: Ceglarek & Dybała prezentują Fantomy 10.06.2017
Huta Królewska, Chorzów (PL)
installacja-performance, dźwiękowa archelogia
kurator: Adam KowalskiTonariumTonarium
Haptyczny i koncepcyjny pomost między zaawansowaną technologią cyfrową, a użytkownikiem. Stając się narzędziem do jednoczesnego, intuicyjnego generowania, komponowania i prototypowania właściwości przestrzenno-akustycznych dźwięku. Dzięki innowacyjnej fuzji technologii analogowych i cyfrowych może odbywać się to w czasie rzeczywistym poprzez ergonomiczne panele z analogowymi manipulatorami – czyli w warsztacie uwolnionym od dotychczas najczęściej praktykowanej techniki pre-produkcji i softwarowego implementowania materiału pod linearne odtwarzanie.
W skład “Tonarium” wchodzą m.in dwa w pełni analogowe syntezatory modularne (w tym najbardziej poważany w środowiskach akademickich system SERGE), dwa w pełni analogowe, 10-kanałowe miksery matrycowe (dedykowany do dystrybucji sygnałów audio oraz drugi do zarządzania sygnałami sterującymi), szereg specjalnie opracowanych paneli do integracji z zewnętrznymi instrumentami i pozyskiwania z nich dodatkowych sygnałów, przetwarzanych bezpośrednio na cyfrowe komunikaty sterujące oprogramowaniem systemu 3D.
Koncepcja, projekt i konstrukcja: Piotr Ceglarek, Jan Dybała
Realizacja podzespołów matryc audio: Alessio Occhiodoro
Współpraca technologiczna: Janusz Kortyka, Nils Björn, Jakub Rożej
Współpraca techniczna: Piotr Sabatowski, Paweł Staszewski, Marek GajdaTonariumTonarium
Haptyczny i koncepcyjny pomost między zaawansowaną technologią cyfrową, a użytkownikiem. Stając się narzędziem do jednoczesnego, intuicyjnego generowania, komponowania i prototypowania właściwości przestrzenno-akustycznych dźwięku. Dzięki innowacyjnej fuzji technologii analogowych i cyfrowych może odbywać się to w czasie rzeczywistym poprzez ergonomiczne panele z analogowymi manipulatorami – czyli w warsztacie uwolnionym od dotychczas najczęściej praktykowanej techniki pre-produkcji i softwarowego implementowania materiału pod linearne odtwarzanie.
W skład “Tonarium” wchodzą m.in dwa w pełni analogowe syntezatory modularne (w tym najbardziej poważany w środowiskach akademickich system SERGE), dwa w pełni analogowe, 10-kanałowe miksery matrycowe (dedykowany do dystrybucji sygnałów audio oraz drugi do zarządzania sygnałami sterującymi), szereg specjalnie opracowanych paneli do integracji z zewnętrznymi instrumentami i pozyskiwania z nich dodatkowych sygnałów, przetwarzanych bezpośrednio na cyfrowe komunikaty sterujące oprogramowaniem systemu 3D.
Koncepcja, projekt i konstrukcja: Piotr Ceglarek, Jan Dybała
Realizacja podzespołów matryc audio: Alessio Occhiodoro
Współpraca technologiczna: Janusz Kortyka, Nils Björn, Jakub Rożej
Współpraca techniczna: Piotr Sabatowski, Paweł Staszewski, Marek GajdaTonariumTonarium
Haptyczny i koncepcyjny pomost między zaawansowaną technologią cyfrową, a użytkownikiem. Stając się narzędziem do jednoczesnego, intuicyjnego generowania, komponowania i prototypowania właściwości przestrzenno-akustycznych dźwięku. Dzięki innowacyjnej fuzji technologii analogowych i cyfrowych może odbywać się to w czasie rzeczywistym poprzez ergonomiczne panele z analogowymi manipulatorami – czyli w warsztacie uwolnionym od dotychczas najczęściej praktykowanej techniki pre-produkcji i softwarowego implementowania materiału pod linearne odtwarzanie.
W skład “Tonarium” wchodzą m.in dwa w pełni analogowe syntezatory modularne (w tym najbardziej poważany w środowiskach akademickich system SERGE), dwa w pełni analogowe, 10-kanałowe miksery matrycowe (dedykowany do dystrybucji sygnałów audio oraz drugi do zarządzania sygnałami sterującymi), szereg specjalnie opracowanych paneli do integracji z zewnętrznymi instrumentami i pozyskiwania z nich dodatkowych sygnałów, przetwarzanych bezpośrednio na cyfrowe komunikaty sterujące oprogramowaniem systemu 3D.
Koncepcja, projekt i konstrukcja: Piotr Ceglarek, Jan Dybała
Realizacja podzespołów matryc audio: Alessio Occhiodoro
Współpraca technologiczna: Janusz Kortyka, Nils Björn, Jakub Rożej
Współpraca techniczna: Piotr Sabatowski, Paweł Staszewski, Marek GajdaBiuro Dźwięku KatowiceSlajd z
-
Nagrody
Śląska Nagroda Naukowa 2024 za projekt Tonarium
-
Realizacje
VIDEOSYNTEZY, 2020
Legnickie Centrum Kultury, Galeria Ring, Legnica
Teledyski do utworu 404 – Chino i M65c7qHDS chopening na pianino i na taśmę video – Vasen Piparjuuri pokazane na prestiżowym przeglądzie kilkunastu czołowych artystów z całego świata tworzących w analogowych i hybrydowych technikach produkcji obrazu i dźwięku. Wystawa odbyła się na scenie Legnickiego Centrum Kultury w Galerii Ring oraz jako w formie jednorazowych pokazów online. Była częścią Festiwalu Form Audiowizualnych INTERMEDIALE organizowanym przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Artystycznych i Kulturalnych NETCETERA. https://intermediale.wixsite.com/intermediale2021
Festiwal Sanatorium Dźwięku 2019, Sokołowsko
Wykonanie autorskiego improwizowanego koncertu i realizacja instalacji wielokanałowej w plenerze podczas 6. edycji festiwalu Sanatorium Dźwięku. Sanatorium Dźwięku to prestiżowy festiwal poświęcony eksperymentalnej muzyce współczesnej oraz sztuce dźwięku, przedstawiający najszersze spektrum zjawisk związanych z rozwojem form muzycznych XX i XXI wiek, który skupia rokrocznie ponad 400 odbiorców z całego świata. Realizacja miała duże znaczenie dla rozwoju dziedziny ze względu innowacyjność i wpływ na kształtowanie nowych trendów. https://www.biurodzwieku.pl/biuro-w-sanatorium/
Chino – 404, wydawnictwo Shtum Records, Niemcy, 2018
Fikcyjny dokument/animacja tworzy warstwę wizualną utworu muzycznego Artura Olesia (Chino), który został wydany w prestiżowym niemieckim wydawnictwie Shtum Records.Premiera teledysku miała miejsce na łamach prestiżowego magazynu internetowego Inverted Audio, poświęconego kulturze elektronicznej, o zasięgu liczonym w kilkudziesięciu tysiącach odbiorców. https://inverted-audio.com/visual/music-video-chino-404/
Tauron Nowa Muzyka Katowice 2020
Projekt, wdrożenie i nadzór całościowego systemu identyfikacji wizualnejDzieło o dużym znaczeniu ze względu na międzynarodowy charakter i zasięg. Projekt, wdrożenie i nadzór całościowego systemu identyfikacji wizualnej jednego z najważniejszych polskich festiwali muzycznych o międzynarodowym zasięgu i wielotysięcznej frekwencji – Tauron Nowa Muzyka Katowice. W ramach systemu opracowane zostały m.in. nowe logo, system komunikacji wizualnej, scenografii i strony internetowej. https://photos.app.goo.gl/miZA2TVb3FCkBDZq9
2020
"Sofie Birch, Pernille Kjær" – reżyseria światła, 2019
Udział w prestiżowym Festiwalu Ars Cameralis, który od 1992 roku prezentuje na śląsku najciekawsze zjawiska we współczesnej kulturze. Imponujące przestrzenie Stajni Książęcych — stały się scenografią dla świetlno-muzycznego spektaklu, stworzonego przez utalentowane duńskie artystki Sofie Birch i Pernille Kjær, przy którym za reżyserię światła odpowiadał autor. http://2019.arscameralisfestiwal.pl/wydarzenia/sofie-birch-pernille-kjaer-jan-dybala-widowisko-swietlno-muzyczne/
NOSPR.Ai (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia), 2020
Projekt identyfikacji wizualnej i animacji promujących uruchomienie NOSPR.Ai. Pierwszej na świecie sztucznej inteligencji umożliwiającej internautom rozmowę na żywo na temat muzyki klasycznej. Projekt jest efektem bezprecedensowej współpracy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, IBM, Fujitsu Technology Solutions, ING Banku Śląskiego, UM Katowice i szkół zrzeszonych w programie P-TECH. https://ai.nospr.org.pl/2020
"Wystawa Wydźwięki/Resonances", Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg, 2019
Prestiżowa wystawa "Wydźwięki/Resonances" ukazuje możliwości syntezy obrazu i dźwięku w różnych aspektach: od otwartej formy, działania live, improwizację po kompozycję, prezentując różne metody i praktyki twórcze. Na wystawie pt. Resonances w ramach festiwalu Wydźwięki / Resonances 2019 w Galeri EL w Elblągu zaprezentowano teledysk do utworu "404" – Chino / http://archiwalna.galeria-el.pl/news/wydzwieki-resonances-2019.html
MTV: MODULARTELEVISION – Intermediale Festival 2020
Audiowizualny koncert online, na żywo w ramach międzynarodowego Festiwalu Form Audiowizualnych INTERMEDIALE. 12 grudnia 2020. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relcji z architekturą. https://www.youtube.com/watch?v=pqVPXJajAUY
MTV: MODULARTELEVISION – Ars Independent Festival 2019
Audiowizualny koncert w ramach w ramach międzynarodowego Festiwalu Ars Independent 2019. 27 września 2019. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relcji z architekturą. http://www.arsindependent.pl/pl/program/mtv-modulartelevision/
MTV: MODULARTELEVISION – Wydźwięki/Resonances 2019
Audiowizualny koncert w ramach Festiwalu Wydźwięki/Resonances 2019. 14 września 2019. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relcji z architekturą. http://noweidzieodmorza.com/pl/13174-wydzwieki2019/
MTV: MODULARTELEVISION – Unsound 2018: Presence
Audiowizualny koncert-instalacja, w ramach Festiwalu Unsound 2018: Presence. 12.10.2018, Hotel Forum, Kraków. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relacji z architekturą. https://www.unsound.pl/pl/archive/pl/presence/artists/mtv-modulartelevision.html
MTV: MODULARTELEVISION – DOČASNÉ STRUKTURY 2, PLATO, 2018
Audiowizualny koncert-instalacja, w ramach wystawy DOČASNÉ STRUKTURY 2 / Temporary Structures 2, 23.05.2018, Galeria PLATO, Ostrawa, Czechy. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relacji z architekturą. https://tinyurl.com/x4nj3ssy
MTV: MODULARTELEVISION – Fonomo, Bydgoszcz, 2019
Audiowizualny koncert w ramach w ramach międzynarodowego Festiwalu FONOMO 2019, Klub Mózg, Bydgoszcz. 18 10.2019. Grupa MTV: Modulartelevision (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, Piotr Wojtczak) łączy w sobie cechy improwizowanego koncertu i instalacji audiowizualnej dedykowanej relacji dźwięku z obrazem i przestrzenią, w której bazujące na sprzężeniach zwrotnych systemy przetwarzania, z pomocą wykonawców dążą do zamiany postrzegania czasu w relacji z architekturą. / http://fonomo.pl/fonomo-info-ver.php?idg=1&idm=3&id=657&year=2019
MTV MODULARTELEVISION - VOL. 1
wydanie filmu na nośniku magnetycznym w kolekcji Pointless Geometry
Pełnometrażowy film Grupy MTV: Modulartelevision składający się z eksperymentalnych form audiowizualnych. Limitowana edycja 30 kopii / kaseta C90 – VHS / POINT#27 / oraz publikacja cyfrowa wydanych przez oficynę Pointless Geometry w 2018 / https://pointless-geometry.bandcamp.com/album/mtv-modulartelevision-vol-1-vhs
MTV MODULARTELEVISION - VOL. 1 - premiera filmu
Premiera filmu grupy MTV: Modulartelevision w formie instalacji audiowizualnej w Sokołowsku podczas 5. edycji Festiwalu Sanatorium Dźwięku 17-19.08.2018 / http://festiwal.sanatoriumdzwieku.pl/pl/artysci/pointless-geometry-mtv-modulartelevison-vol-1/
"Fantomy" performance dźwiękowy w ramach Festiwalu Industriada 2017
INDUSTRIADA: 10.06.2017, Fantomy / Fantomes, Huta Królewska, Chorzów (PL), installacja-performance, dźwiękowa archelogia, 8 godzin elektronicznej improwizacji / („Fantomy” Piotra Ceglarka i Jana Dybała to przetworzone dźwięki nagrane na terenie istniejących hut. Celem dźwiękowej instalacji było przypomnienie o pierwotnym brzmieniu tego terenu, którego charakter wynikający z użycia już nieistniejących maszyn, był tak odmienny od dzisiejszego.) kurator: Adam Kowalski / https://www.instagram.com/p/B-rUbk1H18l/?utm_source=ig_web_copy_link
koncert audiowizualny – trio Ceglarek, Dybała, Oleś w ramach Dni Otwartych ASP w Katowicach, 2019
Improwizowany koncert audiowizualny był częścią programową Dni Otwartych ASP w Katowicach, odbył się 24 października, w studiu multimedialnym
LORI, Raciborska 50, Katowice / https://photos.app.goo.gl/aGPg16LhcV83mSdT8
indywidualny performance dźwiękowy i instalacja świetlna w ramach imprezy klubowej 6th Anniversary of We Are Radar: Giant Swan live!, 2018
Na kolejnych urodzinach cyklu We Are Radar, wystąpi zespół Giant Swan. Ich występy łączące industrialne techno, hipnotyczne drony i rytmicznie budujące się napięcie to niepowtarzalne przeżycie, przepełnione niesamowitą, niemożliwą do opanowania energią i szaleństwem. Drugi pokój oddajemy we władanie śląskim artystom (Piotr Ceglarek, Jan Dybała, AARPS, EERT), którzy znacząco przyczyniają się do rozwoju muzyki elektronicznej w swoim regionie. 17.03.2018, Szpitalna 1, Kraków, Poland / https://www.facebook.com/watch/?v=1961946857169746
Instalacji dźwiękowa "24w24" – podczas Dźwiękowy Portret Miasta, 2019
Instalacji dźwiękowa "24w24" (12-19.06.2019, Park Tradycji, Siemianowice Śląskie) w ramach cyklu wydarzeń Dźwiękowy Portret Miasta. Do wizualizacji ścieżki dźwiękowej z nagrań terenowych Jan Dybała i Piotr Ceglarek zaprogramowali minimalistyczną choreografię estradowych urządzeń świetlnych, tworząc abstrakcyjną przestrzeń, sprzyjąjącą odbiorze dźwięku. Organizatorami wydarzenia są Goethe-Institut oraz Siemianowickie Centrum Kultury. Projekt realizowany jest w ramach projektu "Rozmowy Zamiejscowe / Ortsgespräche". / https://photos.app.goo.gl/338NxQqKbu37fqdJA
"Gwiazdy w NOSPR" w ramach festiwalu Muzyka + Nauka „Kosmos”
Gwiazdy w NOSPR - koncert zamykający warsztaty pod tym samym tytułem – Na twórcze warsztaty familijne zaprosili też uczestników Asi Mina i Paweł Romańczuk. „Gwiazdy w NOSPR” zgromadziły grupę osób, która zaangażowała się w próbę odczytu graficznej partytury - mapy nieba, na nietypowych instrumentach muzycznych. https://katowice.naszemiasto.pl/festiwal-muzykanauka-krolowal-w-przestrzeniach-nospr-w/ar/c13-5192617