Pracownia powstała w październiku 1999 roku jako Pracownia Technik Nietradycyjnych. Była pierwszą tego typu pracownią w Polsce, utworzoną w ramach Katedry Grafiki Warsztatowej. Otrzymując grant na zakup japońskiego plotera do druku wielkoformatowego firmy Rolland, zaczęto w niej prowadzić projekty badawcze. Pracownia przyczyniła się do rozwoju artystycznego, merytorycznego oraz warsztatowego swoich wychowanków, wypuszczając szereg twórców odnoszących sukcesy w krajowych oraz międzynarodowych przeglądach grafiki. Pracownia od wielu lat organizuje wystawy cykliczne Dialog z cyfrowym cieniem jako spotkanie z cyfrowym obrazem. Każda z wystaw, wpisując się w nowe miejsce i integrując się z jego przestrzenią, podejmuje dialog, stawiając szereg trudnych pytań, a nawet prowokując pytania o zasadność tworzenia grafik w ponowoczesnym świecie – co nowego wnosi do sztuki graficznej cyfrowe medium? Prezentowane w ramach wystaw pracowni projekty studentów dotykają zagadnień na styku idei artystycznej i zasadności użytego medium. Od października 2016 roku pracownia posiada własne miejsce ekspozycyjne – Galerię 302, w której przygotowywane są wystawy rozmaitych artystów pod kątem konkretnych zagadnień kierowanych do studentów, zawartych w tematach oraz ćwiczeniach pracownianych.
-
Prowadzący
Marta Pogorzelec
- doktor sztuki
- adiunkt
- doktor sztuki
- adiunkt
Jan Dybała
- magister sztuki
- asystent
- magister sztuki
- asystent
-
Galeria - Pracownia grafiki cyfrowej
Michał Cygan, Orbis Interior – Mała Ojczyzna 1, 2016
Michał Cygan, Orbis Interior – Mała Ojczyzna 2, 2016
Michał Cygan, Orbis Interior – Mała Ojczyzna 3, 2016
Monika Sojka, bez tytułu 2, druk cyfrowy, 100 x 140 cm, 2016
Monika Sojka, bez tytułu 4, druk cyfrowy, 100 x 140 cm, 2016
Monika Sojka, bez tytułu 6, druk cyfrowy, 100 x 140 cm, 2016
Aleksandra Szlęk, Pamięć jako wyzwanie 1, druk cyfrowy 50 x 50 cm, 2016
Aleksandra Szlęk, Pamięć jako wyzwanie 3, druk cyfrowy 50 x 50 cm, 2016
Aleksandra Szlęk, Pamięć jako wyzwanie 4, druk cyfrowy 50 x 50 cm, 2016
Magdalena Niemiec, Język ciała, Druk cyfrowy, 70 x 100 cm, 2017
Mateusz Kokot, Promienica Olbrzymia, 85 x 127 cm, 2014
Mateusz Kokot, Rodzina Promienic, 98 x 127 cm, 2015
Mateusz Kokot, Autopsja, druk cyfrowy, 2016
Michał Cygan, Kibol 1, druk cyfrowy, 2013
Michał Cygan, Kibol 2, druk cyfrowy, 2013
Anna Aderek, Habitat, 110 x 226 cm, druk cyfrowy, sitodruk, 2015
Dagmara Cieślica, Futro, druk cyfrowy, 2013
Dagmara Cieślica, Import, druk cyfrowy, 2013
Dagmara Cieślica, Habitat 5, druk cyfrowy, 125,71 x 110 cm, 2015
Dagmara Cieślica, Habitat 6, druk cyfrowy, 125,71 x 110 cm, 2015
Danuta Tojka, Cyber kids II, druk cyfrowy, 90 x 130 cm, 2015
Danuta Tojka, Cyber kids III, druk cyfrowy, 90 x 130 cm, 2015
Dominika Staniaszek, Kwartał cygański, druk UV na pleksi, 2013
Jakub Czyż, druk cyfrowy
Karolina Chęcińska, druk cyfrowy
Maciej Cholewa, druk cyfrowy
Maciej Cholewa, druk cyfrowy
Magdalena Fudała, Alienacja II, druk cyfrowy, 65 x 110cm, 2015
Mariusz Maślanka, Projekcje, druk cyfrowy, 113 x 302 cm, 2014
Anna Krzak, druk cyfrowy
TestTestSlajd z
-
Karta przedmiotu
Grafika cyfrowa
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: ad. dr Marta Pogorzelec, asyst. Jan Dybała, dr hab. Olga Pałka-Ślaska, prof. ASP – opieka naukowa
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polski
Skrócona karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia dodatkowego
obowiązkowy
X
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.
Student zapozna się z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi technologii druku, różnorodnych urządzeń drukujących oraz właściwości podłoży, co pozwoli na świadome i optymalne dobieranie technik oraz materiałów do realizacji własnych projektów. Istotnym elementem procesu dydaktycznego jest praktyczne doświadczanie technologii, eksperymentowanie z narzędziami oraz rozwiązywanie problemów związanych z drukiem cyfrowym.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i uzyskania oceny końcowej jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz rzetelna realizacja postawionych zadań. Ocena stanowi wynikową frekwencji, jakości wykonanych prac, poziomu zaangażowania w proces twórczy oraz zdolności do samodzielnej analizy i rozwiązywania problemów technologicznych.
Ponadto, ocenie podlega także praca końcowa prezentowana podczas obrony dyplomu magisterskiego. Weryfikowana jest nie tylko jakość artystyczna i techniczna realizacji, ale również umiejętność integracji zdobytej wiedzy technologicznej z koncepcją twórczą, a także zdolność krytycznego uzasadnienia własnych wyborów artystycznych i technologicznych w kontekście pracy dyplomowej.
Wymagania wstępne
Znajomość programów graficznych 2D oraz do edycji dźwieku i wideo ze środowiska Adobe
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone stacjonarnie
X
ćwiczenia
wykłady
seminaria
zajęcia praktyczne artystyczne
zajęcia praktyczne projektowe
X
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
Metody weryfikacji pracy osoby studiującej:
korekta - praca studenta jest na bieżąco kontrolowana i omawiana w trakcie rozmów przynajmniej raz w ciągu jednego dnia zajęć przegląd semestralny (zaliczenie z oceną) – na zakończenie semestru odbywa się przegląd wszystkich wykonanych prac w trakcie całego semestru:
prace są analizowane i omawiane, oraz wspólnie proponowane są dalsze ewentualne rozwiązania i koncepcje na najbliższy semestr
przegląd końcoworoczny (zaliczenie z oceną) – analizie i ocenie podlega dorobek studenta z przebiegu całego roku akademickiego; analizowane są wszystkie prace, jednocześnie proponowane dalsze rozwiązania w kolejnym roku akademickim;
dokonuje się wyboru prac na wystawę końcoworoczną
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Warunki zaliczenia
Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i realizacja postawionych zadań. Ocena jest wypadkową frekwencji, osiąganych wyników i zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego. Skala ocen: 2 do 5+
Warunek
Waga/uwagi
obecność
jest istotnym warunkiem zaliczenia przedmiotu
pozytywne oceny
samodzielność, praca własna, zaangażowanie, frekwencja
aktywność studenta
współpraca z prowadzącymi, dyskurs, wymiana doświadczeń
udział w przeglądzie
tak; omówienie prac i procesu w trakcie przeglądu semestralnego