Pracownia grafiki cyfrowej

Pracownia powstała w październiku 1999 roku jako Pracownia Technik Nietradycyjnych. Była pierwszą tego typu pracownią w Polsce, utworzoną w ramach Katedry Grafiki Warsztatowej. Otrzymując grant na zakup japońskiego plotera do druku wielkoformatowego firmy Rolland, zaczęto w niej prowadzić projekty badawcze. Pracownia przyczyniła się do rozwoju artystycznego, merytorycznego oraz warsztatowego swoich wychowanków, wypuszczając szereg twórców odnoszących sukcesy w krajowych oraz międzynarodowych przeglądach grafiki. Pracownia od wielu lat organizuje wystawy cykliczne Dialog z cyfrowym cieniem jako spotkanie z cyfrowym obrazem. Każda z wystaw, wpisując się w nowe miejsce i integrując się z jego przestrzenią, podejmuje dialog, stawiając szereg trudnych pytań, a nawet prowokując pytania o zasadność tworzenia grafik w ponowoczesnym świecie – co nowego wnosi do sztuki graficznej cyfrowe medium? Prezentowane w ramach wystaw pracowni projekty studentów dotykają zagadnień na styku idei artystycznej i zasadności użytego medium. Od października 2016 roku pracownia posiada własne miejsce ekspozycyjne – Galerię 302, w której przygotowywane są wystawy rozmaitych artystów pod kątem konkretnych zagadnień kierowanych do studentów, zawartych w tematach oraz ćwiczeniach pracownianych.

  • Karta przedmiotu

    Grafika cyfrowa

    poziom studiów: jednolite studia magisterskie

    forma studiów: stacjonarne

    cykl kształcenia: 2024/2025

    Prowadzący: ad. dr Marta Pogorzelec, asyst. Jan Dybała, dr hab. Olga Pałka-Ślaska, prof. ASP – opieka naukowa

    Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną

    Język wykładowy: język polski

    Skrócona karta przedmiotu 

    Moduł 

    moduł kształcenia dodatkowego

     

    obowiązkowy

    X

    z wyboru

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.

    Student zapozna się z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi technologii druku, różnorodnych urządzeń drukujących oraz właściwości podłoży, co pozwoli na świadome i optymalne dobieranie technik oraz materiałów do realizacji własnych projektów. Istotnym elementem procesu dydaktycznego jest praktyczne doświadczanie technologii, eksperymentowanie z narzędziami oraz rozwiązywanie problemów związanych z drukiem cyfrowym.

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu i uzyskania oceny końcowej jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz rzetelna realizacja postawionych zadań. Ocena stanowi wynikową frekwencji, jakości wykonanych prac, poziomu zaangażowania w proces twórczy oraz zdolności do samodzielnej analizy i rozwiązywania problemów technologicznych.

    Ponadto, ocenie podlega także praca końcowa prezentowana podczas obrony dyplomu magisterskiego. Weryfikowana jest nie tylko jakość artystyczna i techniczna realizacji, ale również umiejętność integracji zdobytej wiedzy technologicznej z koncepcją twórczą, a także zdolność krytycznego uzasadnienia własnych wyborów artystycznych i technologicznych w kontekście pracy dyplomowej.

    Wymagania wstępne

    Znajomość programów graficznych 2D oraz do edycji dźwieku i wideo ze środowiska Adobe

    Formy prowadzenia zajęć

    zajęcia prowadzone stacjonarnie

    X

    ćwiczenia

     

    wykłady

     

    seminaria

     

    zajęcia praktyczne artystyczne

     

    zajęcia praktyczne projektowe

    X

    samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

     

    wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach

     

    Kryteria oceny

    Metody weryfikacji pracy osoby studiującej:

    korekta - praca studenta jest na bieżąco kontrolowana i omawiana w trakcie rozmów przynajmniej raz w ciągu jednego dnia zajęć przegląd semestralny (zaliczenie z oceną) – na zakończenie semestru odbywa się przegląd wszystkich wykonanych prac w trakcie całego semestru:

    prace są analizowane i omawiane, oraz wspólnie proponowane są dalsze ewentualne rozwiązania i koncepcje na najbliższy semestr

    przegląd końcoworoczny (zaliczenie z oceną) – analizie i ocenie podlega dorobek studenta z przebiegu całego roku akademickiego; analizowane są wszystkie prace, jednocześnie proponowane dalsze rozwiązania w kolejnym roku akademickim;

    dokonuje się wyboru prac na wystawę końcoworoczną

    ocena cel. (5,5)

    91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena bdb (5)

     81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db+ (4,5)

     71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena db (4)  

    61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena dst+ (3,5)

     51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
    i kompetencje społeczne

    ocena 3

    41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    ocena 2 

    31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

    Warunki zaliczenia 

    Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i realizacja postawionych zadań. Ocena jest wypadkową frekwencji, osiąganych wyników i zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego. Skala ocen: 2 do 5+

     

    Warunek

     

    Waga/uwagi

    obecność

    jest istotnym warunkiem zaliczenia przedmiotu

    pozytywne oceny

    samodzielność, praca własna, zaangażowanie, frekwencja

    aktywność studenta

    współpraca z prowadzącymi, dyskurs, wymiana doświadczeń

    udział w przeglądzie

    tak; omówienie prac i procesu w trakcie przeglądu semestralnego 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.